huurovereenkomst met algeheel huisdieren verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

huurovereenkomst met algeheel huisdieren verbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 15:56

Ik heb 4 maanden geleden een huis voor mijzelf gevonden, een van de eisen was dat de bewoner geen huisdieren had. Ik heb destijds getekend en nog door gevraagd omdat mijn bovenburen een hond en 3 hamsters hebben en de andere buurvrouw 1 kat. Als opmerking kreeg ik toen dat zij deze mochten houden tot de beesten dood waren maar dat zij geen nieuwe dieren mochten nemen. Als reden voor dit verbod werd gegeven dat zij het pand moesten laten ontsmetten na de vorige bewoners er (om diverse redenen) uit gezet waren. Er was een vlooidnplaag. Ik had er wel begrip voor maar ik mis de gezelligheid van een huisdier echt verschrikkelijk. Ik ben o.a. bij Jurofoon en DAS tegen gekomen dat de verhuurder een inbreuk doet op mijn woongenot en dat een algeheel verbod niet echt redelijk en billijk is. Ik heb dit ook te kennen gegeven aan de makelaar. Wat ik zo lees zou ik indien mijn (mogelijk toekomstige) dier geen overlast veroorzaakt niet zomaar uit mijn huis geschopt kunnen worden. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen? Ik wil morgen sowieso het juridisch loket nog vragen om advies.

Zoe_97

Re: huurovereenkomst met algeheel huisdieren verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:58

ik vindt het onredelijk van jezelf om toch een huisdier in huis te halen. had je maar niet met die voorwaarden akkoord moeten gaan en had je een ander huisje moeten zoeken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:59

Ik zou zeggen wacht het juridisch loket af. Hier op bokt krijg je toch alleen maar adviezen die of niet kloppen of kant nog wal raken.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 15:59

Zoe_97 schreef:
ik vindt het onredelijk van jezelf om toch een huisdier in huis te halen. had je maar niet met die voorwaarden akkoord moeten gaan en had je een ander huisje moeten zoeken.

Dat mag jij vinden maar dat was niet mijn vraag graag ontopic

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:59

Zoe_97 schreef:

Wel heel kort door de bocht. Wettelijk gezien mag de verhuurder dit niet maken maar het gebeurd veel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:01

De 'geen huisdieren' regel kom je vaak tegen in studentenhuisvesting. Men doelt dan vooral op honden en katten.
In praktijk zijn dieren als vissen, hamsters, ratten en soms ook konijnen, cavia's of vogels vaak geen probleem. Over het algemeen: des te groter het dier en des te meer ruimte het nodig heeft, des te groter de kans dat er een probleem ontstaat.

Ben benieuwd wat het Juridisch Loket er over zegt :-) Immers: stel dat jij twee hamsters in een kooi op jouw kamer hebt, zou de verhuurder dat dan weten? Denk het niet.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 16:04

Apple schreef:
De 'geen huisdieren' regel kom je vaak tegen in studentenhuisvesting. Men doelt dan vooral op honden en katten.
In praktijk zijn dieren als vissen, hamsters, ratten en soms ook konijnen, cavia's of vogels vaak geen probleem. Over het algemeen: des te groter het dier en des te meer ruimte het nodig heeft, des te groter de kans dat er een probleem ontstaat.

Ben benieuwd wat het Juridisch Loket er over zegt :-) Immers: stel dat jij twee hamsters in een kooi op jouw kamer hebt, zou de verhuurder dat dan weten? Denk het niet.

Ik heb een volwaardig appartement. Ik heb destijds inderdaad gevraagd of een konijn cavia oid wel was toegestaan ik kreeg toen als reactie dat een algeheel verbod een algeheel verbod is...

verhuurder heeft een sleutel van mijn appartement zij kan er dus ten alletijden in...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:07

Ik weet niet hoe het juridisch zit.
Maar gezien je contract en het antwoord van de verhuurder toen je ernaar vroeg, lijkt het me gewoon niet raadzaam om (zelfs als je gelijk hebt!) dat te negeren.
Deze mensen hebben hun standpunt kenbaar gemaakt, en het zou zomaar kunnen dat ze je tegen gaan werken. Dan woon je daar niet lekker meer.

Mijn tip: je weet nu dat je toch graag een dier wilt, dus blijf rustig zoeken naar een huisje waar een dier wel welkom is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:10

Ik vind het vreemd dat de verhuurde een sleutel heeft van jou huis. Of denk ik nou te naïef?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:11

Peelie schreef:
Ik vind het vreemd dat de verhuurde een sleutel heeft van jou huis. Of denk ik nou te naïef?

Voor nood, oké. Maar niet om te controleren of TS de afwas wel heeft gedaan. :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:14

Dan ga je toch naar een andere woonruimte zoeken.

Ik zou de eisen wel respecteren van de huurbaas, want jij ging ermee akkoord.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 16:14

Palmera schreef:
Ik weet niet hoe het juridisch zit.
Maar gezien je contract en het antwoord van de verhuurder toen je ernaar vroeg, lijkt het me gewoon niet raadzaam om (zelfs als je gelijk hebt!) dat te negeren.
Deze mensen hebben hun standpunt kenbaar gemaakt, en het zou zomaar kunnen dat ze je tegen gaan werken. Dan woon je daar niet lekker meer.

Mijn tip: je weet nu dat je toch graag een dier wilt, dus blijf rustig zoeken naar een huisje waar een dier wel welkom is.

Ik snap wat je bedoelt maar daar ben ik niet heel gevoelig voor. Ik kom al mijn afspraken netjes na en veroorzaak geen overlast. Daarbij zoek ik sowieso verder maar ik woon hier nog maar kort eb heb een boel moeten investeren (het was echt een zooi). Plus ik zie mijn huurbaas als een zakelijke relatie waarin we beiden rechten en plichten hebben. Zij hebben zich vooraf strikt opgesteld met een algeheel verbod en ik wil weten of ik dit als redelijk moet accepteren.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 16:16

Palmera schreef:
Peelie schreef:

Voor nood, oké. Maar niet om te controleren of TS de afwas wel heeft gedaan. :+

Dit is opzich geen probleem zij mag het huis sowieso niet betreden zonder mijn toestemming doet ze dit wel dan is ze strafbaar. Daar zit ik niet zo mee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:17

Ik vind het een beetje raar dat je een contract tekent waar je blijkbaar zelf niet achter staat, los van het welles-nietes spelletje.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 16:18

Bizzybijtje schreef:
Ik vind het een beetje raar dat je een contract tekent waar je blijkbaar zelf niet achter staat, los van het welles-nietes spelletje.

Zoals ik al eerder tegen een ander zei dat mag jij vinden maar dat is niet de vraag. Graag ontopic

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:19

Dus je hebt het contract getekend terwijl je op de hoogte was van het huisdierenverbod, en gaat nu alsnog klagen?
Heel apart. Ik ben benieuwd of het je gaat lukken om legaal een huisdier te houden.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 16:20

Cayenne schreef:
Dus je hebt het contract getekend terwijl je op de hoogte was van het huisdierenverbod, en gaat nu alsnog klagen?
Heel apart. Ik ben benieuwd of het je gaat lukken om legaal een huisdier te houden.

Ik klaag niet. Ik wil weten of het juridisch gezien redelijk is en wat mijn positie hierin is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:21

Eerlijk gezegd moet je daar niet moeilijk over gaan doen en miepen, je ging ermee akkoord en ging er wonen en dat heb je toch echt zelf gedaan.

Ik zou gewoon naar een andere woonruimte gaan zoeken.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 16:22

Ragdollcat schreef:
Eerlijk gezegd moet je daar niet moeilijk over gaan doen en miepen, je ging ermee akkoord en ging er wonen en dat heb je toch echt zelf gedaan.

Dat mag jij zo vinden maar ik denk daar anders over.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:22

Blon_D schreef:
Ik heb 4 maanden geleden een huis voor mijzelf gevonden, een van de eisen was dat de bewoner geen huisdieren had. Ik heb destijds getekend en nog door gevraagd omdat mijn bovenburen een hond en 3 hamsters hebben en de andere buurvrouw 1 kat. Als opmerking kreeg ik toen dat zij deze mochten houden tot de beesten dood waren maar dat zij geen nieuwe dieren mochten nemen. Als reden voor dit verbod werd gegeven dat zij het pand moesten laten ontsmetten na de vorige bewoners er (om diverse redenen) uit gezet waren. Er was een vlooidnplaag. Ik had er wel begrip voor maar ik mis de gezelligheid van een huisdier echt verschrikkelijk. Ik ben o.a. bij Jurofoon en DAS tegen gekomen dat de verhuurder een inbreuk doet op mijn woongenot en dat een algeheel verbod niet echt redelijk en billijk is. Ik heb dit ook te kennen gegeven aan de makelaar. Wat ik zo lees zou ik indien mijn (mogelijk toekomstige) dier geen overlast veroorzaakt niet zomaar uit mijn huis geschopt kunnen worden. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen? Ik wil morgen sowieso het juridisch loket nog vragen om advies.

Wat ik me afvraag is waarom je er dan bent gaan wonen?
Je hebt het contract waarin staat geen huisdieren toch zelf getekend?

Nu, of een huisbaas je wel of niet om bovengenoemde reden uit huis kan zetten kan het juridisch loket je wel zeggen.
Jullie verstandhouding zal er allicht niet beter op worden...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:24

Blon_D schreef:
Ragdollcat schreef:

Dat mag jij zo vinden maar ik denk daar anders over.

Kijk, dat zegt genoeg over jou!
Je hebt er gewoon schijt aan, daar zal jouw huurbaas blij mee zijn!
Ik denk niet dat je er lang meer zal blijven wonen met woonplezier.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 05-05-16 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:24

Ik denk dan toch dat je het eerder had moeten uitzoeken, voordat je het contract hebt getekend := Ik weet het ook niet, maar het lijkt mij dat je het moet accepteren, omdat je al getekend hebt? :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:27

Dus de huisbaas heeft wel allerlei regels over huisdieren maar jij komt wel in een grote zooi terecht die je eerst moet opknappen. Normaal zou ik ook zeggen, jammer dan. Maar misschien is het eens een optie om met de buren met dieren te gaan praten hoe oud hun dieren zijn, maw, hoelang hebben ze ze al en hebben zij ook een nieuw contract moeten tekenen. Zo niet en jij bent de enigste met dit aangepaste contract dan kun je er misschien iets mee.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:27

Ik denk dat het lastig wordt, juist omdat je er extra naar gevraagd hebt, en je duidelijk verteld is dat dat een voorwaarde is in het contract. Het is niet alsof je er niet van wist. Dat zal niet in je voordeel zijn zeg maar.

Je kunt heel hard gillen dat je het niet eens bent met het contract maar je hebt het wel getekend.

Ben benieuwd wat een juridisch loket er van zegt, denk dat je toch daar naar toe zal moeten voor een goed antwoord.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 16:28

Sassy schreef:
Wat ik me afvraag is waarom je er dan bent gaan wonen?
Je hebt het contract waarin staat geen huisdieren toch zelf getekend?

Nu, of een huisbaas je wel of niet om bovengenoemde reden uit huis kan zetten kan het juridisch loket je wel zeggen.
Jullie verstandhouding zal er allicht niet beter op worden...

Omdat ik er in eerste instantie vanuit ging dat het wel zou wennen. Dit is dus niet het geval. Ik zie mijn verstandhouding met de huisbaas niet als iets belangrijks. Het is simpel ik heb het huis netjes op orde betaal mijn huur en veroorzaak geen overlast. Ik hoef niet te trouwen met mijn huurbaas.