[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:58

Oké er zitten idd veel beroerdere keukens tussen :') :D
Onze keuken is dacht k 13 jaar oud.

Wij krijgen ook een iets grotere keuken nog terug, met de lange zijde 90cm breed aanrechtblad zodat je er ook aan kunt zitten :) verder is t aanrechtblad van steen en 6cm dik <3 Verder idd een grote koelkast, qooker, 90cm vrijstaand gasfornuis, vaatwasser (uiteraard :P ). Totaal is de keuken 4 meter lang en 3 breed qua kasten etc. Oh en een hele mooie schouw boven het gasfornuis <3

@jans; ik dacht juist dat stadsverwarming goedkoop was :o :D mooie keuken zit erin !

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:08

Stadsverwarming is horror. We hebben het nu. Vind keramisch koken al geen feest maar daarnaast heeft de leverancier monopolie en scheelt er hier in Tilburg nog wel meer aan. Never again!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:12

Huidige keuken: Let niet op de zooi, man heeft net gekookt :')
Lijkt zo op de foto wel donker..
Afbeelding
Afbeelding

Dit is het ontwerp voor de nieuwe keuken, tov tekening wel wat dingen aangepast:
Aanrechtblad wordt cementkleur, krijgt geen opstaand randje, gasfornuis en afzuigkap in RVS en stomme muurlampjes worden spotjes.
Rechter staande deel wordt aan zijkant ook eikenlook en niet gehele hoogte van huis zoals op de onderste tekening.
Vloer ook in eikenkleur erbij.
Afbeelding
Hmm even je hoofd naar rechts draaien zie ik :')

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 21:02

Stadsverwarming hier is echt te duur := en idd je hebt geen vrije keuze, er is geen concurrentie dus duur helaas -O-

Anke_Amigo

Berichten: 829
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:01

goeiemorgen allemaal, eerder heb ik kort meegepraat omdat we een huis op het oog hadden. Dat is toen niet door gegaan, achteraf natuurlijk gelukkig wat nu hebben we HET huis gekocht *\o/*

We hebben het huis nu ovv financiering en bouwtechnisch rapport gekocht. dus het kan nog afketsen :o

We gaan het huis heul flink aanpakken, is een opknapper (vinden wij) dus werk aan de winkel :D
jullie hebben het allemaal over bouwdepots. Hoe werkt dat? Wordt je huis dan getaxeerd en dan wat de waardevermeerdering zou zijn na verbouwing, dat is wat je kan lenen?

Edit, oh en qua keuken, denk dat wij het misschien wel winnen, wij hebben losstaande gelakte houten kastjes met losse vaatwasser, kooktoestel en koelkast. alle pannen hangen aan de muur :oo

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:21

Alvast een voorzichtige gefeliciteerd dan Anke_Amigo! *\o/*

Bij mij werkt het zo dat ik een bepaald bedrag kan lenen. Nu valt dat huis ver onder dat bedrag *\o/*
Ik kan 132 lenen en het huis is 116. Nu mis ik dus een bijkeuken en die wil ik er bij bouwen. Dat kan allemaal vergunningsvrij, dus dat is al in kannen en kruiken zeg maar.
In mijn geval is het dus zo dat de taxateur gaat kijken naar hoe de woning er uit ziet, wat deze waard is en wat de woning waard is na het bijbouwen van die bijkeuken. Dat + 1% is wat ik kan lenen.

Alles wat ik aan materialen koop (want ik ga het zelf dus bouwen) moet ik de rekening van opsturen naar de bank. Je moet er echt wel rekening mee houden dat niet alles voor waardevermeerdering gaat zorgen. Staat er bijvoorbeeld een hele moderne keuken is, maar is het niet jullie smaak, betekent dat niet per se dat het gaat om waardevermeerdering. Dus je moet er niet op rekenen dat je in dat geval die keuken bij het bouwdepot kan betrekken. Valt je keuken bijna uit elkaar, dan is het een ander verhaal.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:34

Jeetje wat hebben sommige mensen toch een bijzondere smaak. Dat valt mij trouwens sowieso wel op. Hoeveel huizen ik al niet ben tegengekomen met rode! plafonds. Why??

Hier nu al 3 weken bezig om een afspraak te maken met de bank waar onze huidige hypotheek loopt. Ze hebben tot vandaag en anders ga ik een andere bank contacteren. Ondertussen flink geklaagd bij onze contacten bij deze bank :P Schaamden zich kapot maar helaas geen invloed op ons regiokantoor.

Anke_Amigo

Berichten: 829
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:36

ja precies. Bij ons gaat het dus om en dakopbouw waarbij we enkel de ruwbouw en de buitenkant willen laten doen. De rest doen we zelf en ook uit eigen zak. we hopen dus inderdaad dat het de meerwaarde waard is zodat die ruwbouw en buitenkant kunnen lenen.

Dan nog een vraag he, jij zegt, elk bonnetje naar de bank sturen. Als dan aan het eind de verbouwing minder heeft gekost dan de bouwdepot die je hebt, wat gebeurd er met het verschil?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:37

Whut?? Rode plafonds >;)

Het verschil/wat je over hebt dat gaat of terug naar de bank(dus je leent uiteindelijk minder) of je kunt het in je hypotheek storten als aflossing
Althans, dat waren bij ons de opties
Effect zou in principe hetzelfde zijn
Omdat je of minder leent qua bouwdepot
Of je lost extra af zonder boete op je
Huis (Dat was bij ons vastgelegd op papier)

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:45

Sonja_vR schreef:
Whut?? Rode plafonds >;)

Het verschil/wat je over hebt dat gaat of terug naar de bank(dus je leent uiteindelijk minder) of je kunt het in je hypotheek storten als aflossing
Althans, dat waren bij ons de opties
Effect zou in principe hetzelfde zijn
Omdat je of minder leent qua bouwdepot
Of je lost extra af zonder boete op je
Huis (Dat was bij ons vastgelegd op papier)


Dit dus inderdaad :P

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:51

Het ligt ee kwa bonnetjes opsturen tr aan bij welke verstrekker je zit. Ik hoef niets op te sturen. Alleen als ze erom vragen.

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:59

Klopt inderdaad.

Het zit zo: je mag maximaal de getaxeerde waarde + 1% lenen.
Als jou bod op het huis de getaxeerde waarde is krijg je 1% van de getaxeerde waarde voor het bouwdepot. Als jou bod boven de getaxeerde waarde zit heb je geen bouwdepot en zal je in het ergste geval zelf geld in moeten leggen.
Als jou bod 5000 euro onder de getaxeerde waarde zit kan je die 5000 euro + 1% voor het bouwdepot gebruiken.

2 jaar na het afsluiten van je hypotheek kijkt de bank naar wat je gebruikt hebt voor het bouwdepot. Dat wat je niet hebt gebruikt kan je of terug storten voor de bank of gebruiken voor de aflossing. Let wel op, niet elke bank staat toe dat je het depot mag gebruiken om boete vrij af te lossen.
Maar in principe geeft terug geven aan de bank waardoor je hypotheek om laag gaat hezelfde effect als boetevrij aflossen.
Overigens sturen wij niks naar de verstrekker toe, dat verzorgt onze adviseur :j Wij hoeven alleen aan te geven waarvoor wij het geld gebruiken. Als ze er om vragen, dan pas hoeven wij bonnetjes in te sturen.

Rode plafonds heb ik ook al gezien.
En ik heb ook al een keer ene huis gezien waar alles rood en zwart was. Zwarte houten vloer, rode muren + plafond, zelfs de keuken en de badkamer waren in de stijl. Leek wel een bordeel :x

Of een mintgroene badkamer en keuken :')

Vandaag is mijn manager weer op kantoor dus dan gaan we rond de tafel zitten om het over de intentie verklaring te hebben :o
Best nerveus voor.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:03

M_D_H schreef:
Klopt inderdaad.

Het zit zo: je mag maximaal de getaxeerde waarde + 1% lenen.
Als jou bod op het huis de getaxeerde waarde is krijg je 1% van de getaxeerde waarde voor het bouwdepot. Als jou bod boven de getaxeerde waarde zit heb je geen bouwdepot en zal je in het ergste geval zelf geld in moeten leggen.
Als jou bod 5000 euro onder de getaxeerde waarde zit kan je die 5000 euro + 1% voor het bouwdepot gebruiken.

2 jaar na het afsluiten van je hypotheek kijkt de bank naar wat je gebruikt hebt voor het bouwdepot. Dat wat je niet hebt gebruikt kan je of terug storten voor de bank of gebruiken voor de aflossing. Let wel op, niet elke bank staat toe dat je het depot mag gebruiken om boete vrij af te lossen.
Maar in principe geeft terug geven aan de bank waardoor je hypotheek om laag gaat hezelfde effect als boetevrij aflossen.
Overigens sturen wij niks naar de verstrekker toe, dat verzorgt onze adviseur :j Wij hoeven alleen aan te geven waarvoor wij het geld gebruiken. Als ze er om vragen, dan pas hoeven wij bonnetjes in te sturen.

Rode plafonds heb ik ook al gezien.
En ik heb ook al een keer ene huis gezien waar alles rood en zwart was. Zwarte houten vloer, rode muren + plafond, zelfs de keuken en de badkamer waren in de stijl. Leek wel een bordeel :x

Of een mintgroene badkamer en keuken :')

Vandaag is mijn manager weer op kantoor dus dan gaan we rond de tafel zitten om het over de intentie verklaring te hebben :o
Best nerveus voor.


Ik heb anders begrepen hoor...

Mijn huis is nu 116, dus ik krijg zonder bouwdepot 116 + 1%
Na verbouw zou het huis 126 waard zijn, dus krijg ik 126+1% is in totaal iets in de 127.
Vroeger kon je de kosten koper meefinancieren, vorig jaar krijg je nog de koopsom + 2%, dit jaar is dat koopsom + 1% en volgend jaar volgens mij alleen nog maar de koopsom.

Taxateur is trouwens al langsgeweest, dus over de taxatiewaarde hoef ik me geen zorgen meer te maken.

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:06

Het verschilt per hypotheekverstrekker ook weer.. de een geeft koopsom + 1%
Andere geeft marktwaarde +1%
En weer een ander taxatiewaarde + 1%

Wij moesten juist weer aangeven hoeveel verbouwingskosten we kwijt denken te zijn dmv offertes etc. Die liggen nu bij de hypotheekadviseur die neemt het mee. Wij willen er ook een duurzaamheidslening bij hebben om het huis zuiniger en milieubewuster te maken (zonnepanelen, een zonneboiler en een nieuwe ketel volgens mij(

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:09

Taxatie voor bouwdepot gaat voornamelijk over het verschil tussen wat het huis nu waard is en wat het waard zou zijn na de boogde verbouwing
(Dan ga ik er van uit dat de waarde nu/huidige staat overeen komt met aanschafprijs)
Dus je gaat het huis kopen voor 1 ton en het huis is ook die ton waard
Je wil gaan verbouwen en volgens dr taxateur is het huis na die verbouwing 1,5 ton waard
Dan kun je die halve ton extra lenen in een bouwdepot (als dat binnen je mogelijkheden ligt natuurlijk)

Het gaat bij een bouwdepot niet om wat het huis in huidige staat waard is
Maar wat het waard gaat zijn na verbouwen
Het verschil tussen die twee bedragen kun je lenen in de vorm van een depot
Maar! Meestal kost een verbouwing meer
Dan dat het qua waarde vermeerdering oplevert

Edit , wij moesten ook met offertes afkomen idd

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:10

Volgens de NHG mag je inderdaad ook de getaxeerde waardevermeerdering pakken + 1%, maar daar moet je hypotheekverstrekker wel mee akkoord gaan.

Maar verder is het altijd de getaxeerde waarde + 1%

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:11

Ik zat ook evne te kijken, ik mag een nieuwe telefoon uitzoeken van KPN, maar ik wacht even tot de hypotheek rond is.. ze geven je er zo een gratis BKR registratie bij tegenwoordig.. zijn ze per 1 mei verplicht als je je toestel niet in 1 keer betaalt (als je 250 of meer in je maandtarief meeneemt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:12

M_D_H schreef:
Volgens de NHG mag je inderdaad ook de getaxeerde waardevermeerdering pakken + 1%, maar daar moet je hypotheekverstrekker wel mee akkoord gaan.

Maar verder is het altijd de getaxeerde waarde + 1%


Wij kopen zonder NHG, toen kregen wij inderdaad die drie vormen die ik eerder noemde te zien bij verstrekkers :j

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:12

Sonja_vR schreef:
Taxatie voor bouwdepot gaat voornamelijk over het verschil tussen wat het huis nu waard is en wat het waard zou zijn na de boogde verbouwing
(Dan ga ik er van uit dat de waarde nu/huidige staat overeen komt met aanschafprijs)
Dus je gaat het huis kopen voor 1 ton en het huis is ook die ton waard
Je wil gaan verbouwen en volgens dr taxateur is het huis na die verbouwing 1,5 ton waard
Dan kun je die halve ton extra lenen in een bouwdepot (als dat binnen je mogelijkheden ligt natuurlijk)

Het gaat bij een bouwdepot niet om wat het huis in huidige staat waard is
Maar wat het waard gaat zijn na verbouwen
Het verschil tussen die twee bedragen kun je lenen in de vorm van een depot
Maar! Meestal kost een verbouwing meer
Dan dat het qua waarde vermeerdering oplevert

Edit , wij moesten ook met offertes afkomen idd


Dit precies is mij ook uitlegd ja!

Offerte kon hier, maar hoefde niet. Bij mij wordt inderdaad zoals Jans aangeeft uitgegaan van de taxatiewaarde na verbouwing.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:12

MDH: Ja maar dat is dan wel de getaxeerde waarde na het klussen
Getaxeerde waarde van huidige staat dat is puur voor de hypotheek
Bouwdepot komt daar bovenop en heeft dus extra taxatie nodig voor de verwachte waarde na de verbouwing waar dat bouwdepot op word gebaseerd

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:14

Jans schreef:
Ik zat ook evne te kijken, ik mag een nieuwe telefoon uitzoeken van KPN, maar ik wacht even tot de hypotheek rond is.. ze geven je er zo een gratis BKR registratie bij tegenwoordig.. zijn ze per 1 mei verplicht als je je toestel niet in 1 keer betaalt (als je 250 of meer in je maandtarief meeneemt)

Klopt maar wat goed is om te weten is dat BKR met punten werkt.
Een telefoonregistratie is een klein bedrag dus bijvoorbeeld 1 punt.
Een studieschuld van 20.000 euro is een groter bedrag dus zou b.v. 6 punten zijn.
En een auto is een nog groter bedrag en zou bijvoorbeeld 10 punten zijn.

Bij 1 punt veranderd er niet zo veel voor je hypotheek :n

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:16

Sonja_vR schreef:
MDH: Ja maar dat is dan wel de getaxeerde waarde na het klussen
Getaxeerde waarde van huidige staat dat is puur voor de hypotheek
Bouwdepot komt daar bovenop en heeft dus extra taxatie nodig voor de verwachte waarde na de verbouwing waar dat bouwdepot op word gebaseerd

Nee dat is dus niet waar.

Wat je volgens de wet mag krijgen is je getaxeerde waarde + 1%

Wat je volgens NHG ook mag is de getaxeerde waarde na verbouwing + 1% maar banken zijn niet verplicht daarmee akkoord te gaan.

Wel zijn ze verplicht akkoord te gaan met de getaxeerde waarde + 1%

(Mits je dus alles op orde hebt en die bedragen ook kan lenen)

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:17

Studieschuld wordt (nog?) niet BKR geregistreerd hoor... :n

Ik heb gelukkig in November een nieuwe telefoon gekregen. Begreep van mijn hypotheekadviseur dat de abonnementskosten voor de telefoon van het maandbedrag afgaan... Dat kan toch wel in de duizenden euro's gaan lopen op een totale hypotheek.

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:18

Een telefonieabonnement kan dus flinke gevolgen hebben voor hoeveel hypotheek je kunt krijgen. Bij een gemiddeld inkomen van € 35.000,- per jaar kun je met een telefoonkrediet van € 25,- per maand rond € 7000,- minder hypotheek lenen. Lees meer over de hypotheeknormen in 2017.

Ik lees dit nu.. ik vind 7000 op mijn hypotheek eraf best veel _O- daar kan ik toch een leuk stuk van de badkamer mee verbouwen.

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:19

Janine1990 schreef:
Studieschuld wordt (nog?) niet BKR geregistreerd hoor... :n

Ik heb gelukkig in November een nieuwe telefoon gekregen. Begreep van mijn hypotheekadviseur dat de abonnementskosten voor de telefoon van het maandbedrag afgaan... Dat kan toch wel in de duizenden euro's gaan lopen op een totale hypotheek.


Het was als voorbeeld omdat de meeste hier wel bekend zijn met een studieschuld.

Valt wel mee met die duizenden euro's hoor.
Maar goed, ik zou sowieso wachten met alles aan te schaffen wat bkr geregistreerd kan worden :+