[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:00

Wij hebben aanstaande donderdag een paar huizen op de planning om te bezichtigen. Huis dat we eigenlijk wilde kopen is inmiddels onder voorbehoud verkocht dus dat was al heel erg balen, belt net de makelaar van onze huidige favoriet dat het huis verkocht is op voorwaarde van verkoop eigen woning. Ze heeft me uitgelegd dat indien wij met een beter bod komen, de verkopende partij 48 uur heeft om dit contract te ontbinden. Heeft iemand hier ervaring mee? Kunnen wij de makelaar gewoon vragen voor welk bedrag het huis momenteel verkocht is en daar indien wij dat willen overheen gaan?

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:12

Uhm.. Dat mag een makelaar echt absoluut niet doen.. Twee kopers tegenover elkaar zetten en op laten bieden!

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:28

Maar uiteindelijk gaat dat dan toch gebeuren, of hij een prijs noemt of niet :+ als wij dat huis echt willen blijven we natuurlijk bieden tot het geaccepteerd wordt

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:40

Alleen dat mag dus niet en kan hij veel gedonder mee krijgen en kan voor jullie ook tot gedonder leiden.. Hij mag in ieder geval absoluut geen bedragen noemen.

Edit: als andere partij dwars gaat liggen ivm het laten opbieden kan dat tot vervelende situaties leidentiteit. Even ter verduidelijking.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:14

Morgen is er open huis ergens.. Het huis staat al de hele week op funda maar de verkoopstart is morgen tijdens het open huis..

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:51

ElizeVdS schreef:
Alleen dat mag dus niet en kan hij veel gedonder mee krijgen en kan voor jullie ook tot gedonder leiden.. Hij mag in ieder geval absoluut geen bedragen noemen.

Edit: als andere partij dwars gaat liggen ivm het laten opbieden kan dat tot vervelende situaties leidentiteit. Even ter verduidelijking.

Dit kan bij bepaalde voorwaarden wel. Wij hadden ook gekocht onder voorbehoud verkoop eigen woning daarbij is duidelijk gezegd dat de aankoopwoning in de verkoop blijft. En dat als er een bod komt zonder die voorwaarde de verkoper daarop in mag gaan. Let wel wij hadden toen 48 u om te bedenken of we de koop definitief gingen maken. Dit is ook echt gebeurd.
Wij hebben toen de voorwaarde laten vervallen. Hadden we dat niet gedaan dan had t huis aan n ander verkocht geweest.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 07:06

Sjimmy dat is precies het verhaal wat ik te horen kreeg :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 07:21

Tegen elkaar opbieden vind ik ook not done, maar ik gok dat het in de praktijk nog best wel zal gebeuren?

Even ego: Het probleem rond de ORV is opgelost! *\o/*

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:31

Gefeliciteerd Cayenne. Goed nieuws!

Het is niet alleen not done maar staat expliciet vermeld in de gedragscode voor makelaars van oa NVM. Wellicht dat ze er nu omheen werken via de voorwaarde maar ik zou het aandurven dat aan te vechten als jurist..

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:42

Het is niet tegen elkaar opbieden. Maar het gaat dan om de voorwaarde "voorbehoud verkoop eigen woning".

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:43

Maar wij mogen wel gewoon een bod uitbrengen, het huis staat nog gewoon beschikbaar op funda, er is nog geen voorlopig koopcontract getekend aldus makelaarskantoor. Als het niet meer mogelijk was om te bieden, dan gaan ze toch ook geen bezichtigingen meer plannen? Kost die makelaar alleen maar tijd dan waar hij niks aan heeft

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:44

Volgens onze financieel adviseur mag de verkopende partij sowieso niet met een tweede partij om de tafel als er een biedingsproces met een eerste partij loopt?
Dat ging dan wel pas in wanneer de verkopers met een tegenbod komen. Eerder ben je niet officieel in onderhandeling.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:48

Gefeliciteerd Cayenne!

Ons huis heeft ook nog heel lang beschikbaar gestaan op Funda. Zelfs toen we al lang het voorlopig koopcontract getekend hadden. Pas op het moment dat de hypotheek rond was kwam er op Funda te staan dat het huis verkocht was.

Je kan er nog zoveel namen aan geven, maar wat er hier omschreven wordt mag gewoon niet.
En dat is alleen maar om de consument zekerheid te geven.

Stel nou, je koopt een huis ondervoorbehoud van verkoop eigen woning.
Vervolgens verkoop je je woning en blijkt iemand over jou heen geboden te hebben met het huis wat je zo graag wil. Dan heb je dus feitelijk niks meer. Is dat hoe het werkt volgens jullie?
De makelaar mag dat soort taferelen helemaal niet voorstellen of aanmoedigen.
De makelaar mag uberhaubt niet met een tweede partij om de tafel als de onderhandelingen al in gang gezet zijn.

Ik ben het eens met elize, als ik de eerste potentiële kopers was zou ik daar een jurist op in durven zetten.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:53

Cayenne maar dan staat het onder bod, dat was bij ons vorige favoriete huis zo. Dat heeft 3 weken onder bod gestaan waardoor wij dus geen bod uit mochten uitbrengen.

Citaat:
De no-riskclausule geeft je als koper de mogelijkheid om binnen de afgesproken termijn je eigen woning te verkopen. Lukt dat niet binnen die termijn dan kan je alsnog afzien van de aankoop van de nieuwe woning. Voor de verkoper zou dat betekenen dat die in die periode moet afwachten of de woning van zijn koper wordt verkocht. Geen enkele verkoper zal zo’n periode, veelal 6 maanden, lijdzaam willen afwachten met het risico dat hij na 6 maanden weer op zoek moet naar een nieuwe koper. Daarom biedt de no-riskclausule de mogelijkheid voor verkoper om door te gaan met de verkoop. Dat wil zeggen dat de woning in de actieve verkoop blijft staan, er bezichtigingen mogen plaatsvinden en onderhandelingen gevoerd kunnen worden.

Als er vervolgens een tweede koper wordt gevonden, dan wordt er een koopovereenkomst met koper 2 opgemaakt en ondertekend die afhankelijk gesteld wordt van de eerste koopovereenkomst met koper 1. De verkoper moet vervolgens eerst aan koper 1 vragen of die het voorbehoud verkoop eigen woning wil laten vervallen. Veelal krijgt de koper 48 uur om na te denken of hij de koop onvoorwaardelijk (=definitief) wil maken. Laat koper 1 het voorbehoud vallen dan komt koop 2 daarmee vervallen. Wil koper 1 het voorbehoud niet laten vervallen dan wordt daarmee de koop ontbonden en wordt koper 2 de uiteindelijke koper.

Bron: https://www.nvm.nl/actueel/vraag%20van% ... skclausule


Het mag dus wel degelijk

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:56

Ik vind ook beetje gek en zou dat zelf niet doen. Als er iemand op ons huis zou bieden en alles is rond alleen eigenlijk wachten op hun huis met eind datum uiteraard anders duurt straks 7 jaar :') dan is niet netjes om andere te laten bieden. En idd hun verkopen hun huis dan en hebben niks meer. Nee verdiend niet de schoonheidsprijs

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:04

Het mag gewoon... het enige wat niet mag is aangeven voor welk bedrag de verkoper en de potentiele koper een overeenkomst onder voorbehoud hebben afgesloten.

Je moet het eigenlijk meer zien als een soort optie en werd in de tijd dat de huizenmarkt op zijn gat lag ingezet om de boel aan te jagen, om mensen te stimuleren.
Alleen zou ik er als verkoper nooit mee akkoord gaan, je hebt namelijk gewoon niks, en al helemaal niet in de huidige markt die toch weer behoorlijk aantrekt.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:08

Cayenne schreef:
Volgens onze financieel adviseur mag de verkopende partij sowieso niet met een tweede partij om de tafel als er een biedingsproces met een eerste partij loopt?
Dat ging dan wel pas in wanneer de verkopers met een tegenbod komen. Eerder ben je niet officieel in onderhandeling.


Zo hoort het inderdaad. Het is niet zo dat er dan ook geen bod meer uitgebracht mag worden. Er mag niet onderhandeld worden met een 2e partij.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:11

M_D_H schreef:
Ik ben het eens met elize, als ik de eerste potentiële kopers was zou ik daar een jurist op in durven zetten.


Laat ik die jurist zijn met afstudeerrichting OZ en dus de zaak voor de rechter durven brengen ;)

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:15

ElizeVdS schreef:
Cayenne schreef:
Volgens onze financieel adviseur mag de verkopende partij sowieso niet met een tweede partij om de tafel als er een biedingsproces met een eerste partij loopt?
Dat ging dan wel pas in wanneer de verkopers met een tegenbod komen. Eerder ben je niet officieel in onderhandeling.


Zo hoort het inderdaad. Het is niet zo dat er dan ook geen bod meer uitgebracht mag worden. Er mag niet onderhandeld worden met een 2e partij.

Dat dus.
Een bod uitbrengen mag altijd maar er mag niet onderhandeld worden :j

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:17

Dat stuk dat aangehaald wordt door Maartje is trouwens wel heel iets anders dan wat hier in eerste instantie gezegd werd en waar ik van zeg dat het niet mag.

Hier is sprake van een voorwaarde die er toe kan leiden dat er (onder voorwaarden) in onderhandeling gegaan mag worden met een andere partij. Daarmee is de onderhandeling met koper 1 wel volledig afgerond cq afgelopen.
Geen situatie waarin 2 partijen aan het bieden zijn.

Met twee partijen onderhandelen mag niet. Vragen of potentiële koper 1 een voorwaarde laat vervallen en dus de koop definitief wil maken en anders die koop niet plaats laten vinden en met een andere potentiële koper in onderhandeling gaan is wezenlijk anders.

Een makelaar mag daarbij nooit iets zeggen over het bod dat een andere geïnteresseerde op welk moment dan ook gedaan heeft.
Laatst bijgewerkt door ElizeVdS op 28-06-17 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:18

M_D_H schreef:
ElizeVdS schreef:


Zo hoort het inderdaad. Het is niet zo dat er dan ook geen bod meer uitgebracht mag worden. Er mag niet onderhandeld worden met een 2e partij.

Dat dus.
Een bod uitbrengen mag altijd maar er mag niet onderhandeld worden :j

Dus stel: jij brengt een bod uit onder voorbehoud van verkoop van eigen woning, en komt tot een akkoord met de verkoper. Op basis van een ontbindende voorwaarde die je zelf hebt ingebracht en alleen in jouw voordeel is. De verkoper heeft hier helemaal niks aan, geen enkele vorm van zekerheid.

En de verkoper krijgt een bod van een andere partij en doet een tegenbod. Dan heb jij het lef om de verkoper voor de rechter te slepen?

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:19

ElizeVdS schreef:
Dat stuk dat aangehaald wordt door Maartje is trouwens wel heel iets anders dan wat hier in eerste instantie gezegd werd en waar ik van zeg dat het niet mag.

Hier is sprake van een voorwaarde die er toe kan leiden dat er (onder voorwaarden) in onderhandeling gegaan mag worden met een andere partij. Daarmee is de onderhandeling met koper 1 wel volledig afgerond cq afgelopen.
Geen situatie waarin 2 partijen aan het bieden zijn.

Met twee partijen onderhandelen mag niet. Vragen of potentiële koper 1 een voorwaarde laat vervallen en dus de koop definitief wil maken en anders die koop niet plaats laten vinden en met een andere potentiële koper in onderhandeling gaan is wezenlijk anders.

Een makelaar mag daarbij nooit iets zeggen over het bod dat een andere geïnteresseerde op welk moment dan ook gedaan heeft.

Volgens mij is het juist precies wat Maartje aanhaalde: de woning waar zij interesse in hebben is verkocht onder voorbehoud van verkoop van eigen woning. Is hen verteld door de makelaar...

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:23

Wendy schreef:
Dus stel: jij brengt een bod uit onder voorbehoud van verkoop van eigen woning, en komt tot een akkoord met de verkoper. Op basis van een ontbindende voorwaarde die je zelf hebt ingebracht en alleen in jouw voordeel is. De verkoper heeft hier helemaal niks aan, geen enkele vorm van zekerheid.

En de verkoper krijgt een bod van een andere partij en doet een tegenbod. Dan heb jij het lef om de verkoper voor de rechter te slepen?


Als er in het voorbehoud verkoop eigen woning indd niets opgenomen is over de koop op zijn normaal Nederlands 'open breken' zou ik dat zeker aandurven ja. Je hebt dan namelijk een geldige koopovereenkomst (mits op schrift gesteld en bedenktermijn verstreken is).

Al zei ik niet dat ik de verkoper aan zou spreken maar dat ik de makelaar daarop zou durven aanspreken omdat hij zich niet aan de NVM regels houdt (waaruit ik hem voor een schadevergoeding aan kan spreken).

Wendy schreef:
Volgens mij is het juist precies wat Maartje aanhaalde: de woning waar zij interesse in hebben is verkocht onder voorbehoud van verkoop van eigen woning. Is hen verteld door de makelaar...


Het zit hem, nogmaals, in het niet 2 partijen tegen elkaar uit spelen en dus met hen tegelijk onderhandelen.

De verkoper mag ontbinden indien de koper niet binnen 48u aangeeft verkoop eigen woning voorwaarde te laten vervallen. Daarmee is het dus klaar met koper 1 en mag de verkoper in onderhandeling gaan met partij 2.

Makelaar mag niet spreken over prijzen. Als het met 2 dan niets wordt mag hij in theorie weer aankloppen bij partij 1 (al zou ik daar voor bedanken).

Met andere woorden: je mag wel de overeenkomst ontbinden en opnieuw in onderhandeling gaan. Ik zei dat een makelaar nooit iets over prijzen mag zeggen en daarmee twee potentiële kopers tegen elkaar uitspelen. Dáárvoor zou ik de makelaar aan durven spreken.
Laatst bijgewerkt door ElizeVdS op 28-06-17 09:38, in het totaal 3 keer bewerkt

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:30

En dat is ook precies wat ik bedoel Elize...
Alleen verwoord jij het beter :')

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:37

Had het idee indd dat wij hetzelfde bedoelden. Het is soms ook gewoon lastig zo op bokt want denk dat Wendy ook hetzelfde bedoeld maar we het net anders zeiden.

Nog even ter nuancerig van de stelling van Maartje om maar hoog genoeg te bieden. Dat werkt maar deels: jouw bod kan er toe leiden dat verkoper de 48u clausule inroept. Zegt de koper: prima ik laat mijn voorbehoud vervallen dan kan de verkoper (op grond daarvan) niet ontbinden en niet met jou in onderhandeling. Uiteraard zal een verkoper die clausule niet inroepen als jouw bod lager is dan dat van degene met wie een overeenkomst is.. Er zitten voor verkoper ook risico's aan vast trouwens. Stel ik verkoop aan Pietje voor prijs X. Kees biedt X+100 dus ik ontbind netjes met Pietje. De onderhandelingen met Kees lopen toch op niets uit of hij krijgt de financiering niet rond.. Ik kan weer bij Pietje aankloppen maar als die zegt: stik er maar in dan sta ik weer op punt 0.
Als verkoper zou ik garantie willen hebben van Kees voor ik er maar aan denk op ontbinding uit te sturen..