Van de zolder een leefruimte maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rudina

Van de zolder een leefruimte maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 19:50

Hey lieve bokkers,

Wij zijn bezig met gezinsuitbreiding mocht het ons gegund zijn dan zou daarna evt snel een wens komen voor de tweede.
Nu hebben wij opzich een redelijk groot huis bestaande uit 3 slaapkamers, maar persoonlijk houd ik liever een kamer vrij voor boekhouding/logees.

Nu hebben wij over het hele huis een zolder lopen, het probleem is dat het alleen erg laag is in het midden gok ik de hoogte op 1,70 ongeveer.
Je komt nu ook enkel op de zolder via een vlizotrap.
De zolder is tot nu toe ook helemaal niet afgewerkt buiten paar gipsplaten om.
Ik ben erg benieuwd of mensen dit herkennen en toch hun zolder hebben aangepakt en hebben omgetoverd tot een woonruimte, en als ik meteen brutaal mag zijn wat waren ongeveer de kosten?
Wij zitten te denken aan een dakkapel, verder weet ik dat er ergens op zolder ook asbest zit.

Zou het ook een meerwaarde aan ons huis geven? Ik ben zelf maar 1,55 dus de hoogte is voor mij geen probleem, maar de gemiddelde Nederlander stijgt toch wel boven de 1,70 uit en ik ben bang dat zo'n ruimte dan een afknapper zal gaan worden..

Sunrise19

Re: Van de zolder een leefruimte maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:57

Ik volg even. Zit met hetzelfde alleen hebben wij wel een hoog dak en vaste trap. Is alleen echt helemaal kaal.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:57

Wij hadden dit ook...

Wij hebben 2 dakkapellen laten plaatsen( aan beide kanten 1) daar heb ik nu m'n kast ed staan. De dakkapellen is de helft van de kamer. De andere kant hebben we in het aflopende gedeelte kasten gemaakt en in het midden een bed gezet...

Kosten weet ik niet is extreem lang geleden!
Kan je een linkje sturen per pb zodat je t kan zien eventueel

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:00

ik denk dat de hoogte niet echt een afknapper is hoor, mogelijkheid is om van de zolderruimte de boekhoudruimte/logeekamer van te maken, dat is dan iets dat je niet zo héél veel gaat gebruiken, en voor een logeerkamer is de hoogte niet echt een probleem. (of de kinderkamer tot ze te groot geworden zijn :D
Extra ruimte die opgedaan is geeft altijd een meerwaarde aan je woning. een vakman laten kijken kan ook geen kwaad, wellicht kun je iets met de grond of het dak doen waardoor je 20 of 30 cm extra ruimte kunt creeeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:02

Hoogste punt is 1,7meter?
Denk dat je eerder aan een dak opbouw moet denken.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 20:45

Ik ben benieuwd Adrienne!

Het zou inderdaad eventueel altijd nog als logeer kamer kunnen functioneren, maar het zou wel de grootste kamer worden dus het is ook wel aantrekkelijk om er een kinderkamer van te maken of een slaapkamer voor ons zelf.

Zo dak opbouw klinkt ook interessant, zal daar eens wat informatie over gaan zoeken. :)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:54

heb je ruimte om een vast trap te maken? een leefruimte met een vlizotrap is niet geschikt naar mijn mening.
voor de rest geen ervaring mee, maar wens je veel succes!

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 21:02

Ja de vlizotrap moet dan zeker weg, onding.
De opening van de zolder valt nu ook precies voor de huidige slaapkamer dus het gat moet sowieso verplaatst worden, ik heb wel een idee maar we moeten even kijken of dat realistisch is.

Morgen maak ik wel wat foto's, ik krijg zelf de vlizotrap niet geopend en de heer des huizes is niet thuis. :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:12

Voor een dakkapel kan je 1500 per meter in de breedte rekenen.
Vlizotrap is niet zo geschikt als verdiepings trap :)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:33

heb even snel gegoogled, een vlizotrap mag niet naar een slaapkamer volgens de bouwvoorschriften. daarnaast moet de ruimte een minimum hoogte hebben om als extra kamer gerekent te worden. als dit dus niet het geval is zal het geen waardevermeerdering zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:42

Ouders hadden vroeger ook vlizotrap en lage zolder , gat van de vlizo dicht en boven het trapsgat een opening gemaakt met een wenteltrap.

Maar dat was echt laag , kinderhoogte :P

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:47

Toevallig is drie jaar geleden de zolder helemaal verbouwd en is het mijn slaapkamer geworden. Wij hadden er wel een vaste trap al in zitten het hoogste punt was al hoger dan 1,70. Er is een dakraam ingezet zodat er in elk geval voldoende licht is. Verder is er een gipsmuurtje in gezet zodat er ook nog een klein beetje opbergruimte is en ik een plekje heb voor mijn kleding.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je last hebt van schuine kanten. Ik ben ontzettend blij met mijn kamer, maar door de schuine kanten is het zo lastig om dingen te plaatsen.

Wat het heeft gekost kan ik je niet vertellen, sorry. Vanwege bepaalde omstandigheden is het allemaal voor ons gedaan en hebben wij er verder geen inspraak in gehad.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:53

Wij hebben onlangs een huis gekocht waar je vanaf de zolder zo op straat kon kijken door de kieren. Je keek zo tegen de panlatten.
Het huis had maar 2 slaapkamers, terwijl wij er 3 nodig hebben en ik wilde een hobby/computer ruimte.
Dat moest dus op de zolder komen.
Daan (mijn man) is er op dit moment nog steeds druk mee bezig, maar hij heeft al wel de twee kamers gemaakt.
Een slaapkamer voor David met nieuw dakkapel. Dakkapel hoog genoeg waar je onder kan staan, nu scheelt het dat onze zolder hoogste punt 2.70m is. En nu met de gemaakte kamers, inclusief alle dikke isolatiemateriaal en afrimmering in hoogte 2.10m.
Naast het dakkapel was het isolatiemateriaal het duurst. De gipsplaten zijn niet zo heel duur. We hadden ook alleen een vlisotrapje (of hoe zo'n ding mag heten :) ).
Die zat midden in de zolder en die hebben we weggehaald en op een andere plek een vaste trap naar het zolder gemaakt. De vaste trap was aan kaal materiaal al 700 euro, maar moest er dan nog in komen en afgelakt.
Daan doet alles zelf, dus we hoeven geen uurloon te betalen. Maar al met al zijn alleen de materiaal kosten al ongeveer incl. dakkapel 5000 euro kwijt. (Dakkapel is aangrenzend aan buurman, dus kosten gedeeld voor een nieuwe dakkapel, een losse is dus een keer zo duur).
We zijn nog steeds niet klaar, dus aan vloerbedekking en afwerking zal nog wel een hoop kosten komen.

Daan zit in de bouw en doet dus alles zelf.
Hij zegt dat 1.70m te laag is voor een kamer. Want alleen al het isolatiemateriaal neemt een hoop ruimte weg.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:04

Ik lees ook even mee.
Zit met precies hetzelfde.
Bij ons is het hoogste punt ik gok ruim 2 meter.
Maar er zitten dwarsbalken in de punt waardoor het dus ook rond de 1.70-1.80 hoog is.

(Afbeelding even van Google geplukt)

Afbeelding
zulke dwarsbalken hebben wij dus ook alleen veel meer en veel dichter op elkaar.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 00:43

Heb even zitten kijken voor een dak opbouw en ik denk dat zo iets voor ons inderdaad de oplossing is, vind het wel een prettig idee dat wij met een verbouwing gelijk meerwaarde aan de woning geven.
Denk dat de zolder verdieping dan ook van ons gaat worden met een extra badkamer en een aparte toilet ruimte, moet er in de nacht altijd uit voor een plasje dan heb ik geen zin om eerst van een trap af te moeten. :+
Of wij dwarsbalken hebben durf ik niet eens te zeggen, zo vaak kom ik niet op de zolder haha!
Wel hebben we er een muur zitten midden op de zolder waar echt een mini gat in zit om in de andere ruimte te komen, dat gat zit ook precies naast de trap gat dus het is heel vreemd klauteren om daar te komen.. Zal morgen wel even wat foto's maken.

Het zal ook nog wel even een poosje duren voor we actie gaan ondernemen, we hebben het huis nu net iets langer dan een jaartje en er moet sowieso nog wel aardig wat gedaan worden o.a. voortuin, nieuwe tegelvloer voor de benedenverdieping, 2 toiletten + badkamer willen we opnieuw betegelen.
Het is recentelijk wel gedaan maar helaas heel slordig, stucwerk mag ook wel opnieuw en een traprenovatie zou ook niet verkeerd zijn.
Als er budget over is dan kunnen we misschien gelijk de zolder mee pakken maar het heeft in eerste instantie geen haast.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 09:51

Hoeveel m2 is jullie zolder eigenlijk? Jullie hebben in ieder geval nog aardig werk voor de boeg de komende jaren haha :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 09:53

Wij zijn ook druk met verbouwen. Wij wonen er nu 5 maand.
Hebben 3 Kids en 3 slk dus de 2 jongens slapen nu op 1 kamer. Dat gaat voor nu mooi zo.
Zolder is als laatste aan de beurt.
Wij willen hier dan 2 kamers maken.
1 voor onze oudste en de andere voor opslag en speelgoed.
Ik ga ook een Googlen op een dakopbouw. :)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 13:20

Onze zolder is ongeveer 9 á 10 meter lang en zo'n 7 meter breed.

Let niet op de rotzooi, alles wordt er nu maar neer gegooid. :+

Afbeelding
Dit is het stuk waar we nu makkelijker kunnen komen, dit zal de badkamer worden de huidige badkamer zit hier nu onder dus dat lijkt mij wel zo handig met de leidingen.

Afbeelding
Hier zit dat vreemde muurtje..

Afbeelding
Dit zit achter de muur.

Afbeelding
Het gat zit nu op een rot plek, precies voor de huidige slaapkamer deur.
Zit te denken om boven dat raam nu de gat te maken, en tegen de muur van de huidige slaapkamer een trap te maken ongeveer net zo smal als de huidige vlizotrap maar een stuk steviger met arm leuningen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:32

herkenbaar!,

bij ons ziet de zolder er nu ook zo uit!
wij zitten er ook aan te denken om er een kamer te maken.
nadeel is dat mijn man er niet kan staan rechtop.
anders hadden we er een slaapkamer of badkamer van gemaakt.
het idee is nu om er een kinderkamer van te maken. maar doordat het laag is is het lastig

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 13:59

Ja heel erg vervelend dat sommige zolders zo laag gebouwd zijn!
Bij mij was een dak opbouw eigenlijk onbekend, maar daar ben ik nu best wel enthousiast over.
Bij de cv laten we het dan hoe het is en werken we af met gipsplaten en een deurtje zodat je er nog wel makkelijk bij komt.

Wel leuk om zo hele ruimte straks in te kunnen delen, wil er wel een luxe bedoeling van maken haha. :)

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 14:18

Wij hadden ook zo'n zolder, inmiddels hebben we het verbouwd en hebben we er een slaapkamer en een open ruimte (speel plek voor de kids en droogruimte voor de was).
Onze vlizotrap zat ook vlak voor de ingang van de andere slaapkamers. We hebben deze weggehaald en het gat dichtgemaakt. Boven de bestaande trap (van beneden naar de eerste verdieping) hebben we een nieuw gat laten maken en daar zit nu een vaste trap naar zolder.
De zolder hebben we geïsoleerd en afgetimmerd, ook hebben we een extra dakraam geplaatst.
Ik ben erg bij met de extra ruimte die we gekregen hebben. Ondanks dat het niet heel erg hoog is (hoogste stuk 2.00 meter, en het loopt al snel schuin af) is het heel goed te doen.

Als je het ook echt voor de meerwaarde van je huis wil doen, zou ik van te voren goed navragen wat de eisen zijn die aan een slaapkamer worden gesteld. Hoe hoog deze minimaal moet zijn, en hoe deze te bereiken moet zijn (niet alle trappen voldoen geloof ik, een vlizotrap iig niet)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 14:20

Vergunning voor een dakopbouw is pittig hoor. Even goed van te voren een haalbaarheidsstudie doen ;)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 14:43

Extra ruimte lijkt me ook heel prettig, voor nu is ons huis te groot het is een vrijstaande woning.
Maar straks als er kindjes zijn is zo'n extra ruimte toch wel heerlijk.
We zullen binnenkort eens langs de gemeente om wat informatie op te vragen.
Zullen ze met een vrijstaande woning makkelijker zijn dan een rijtjes woning?

Afbeelding
Hebben jullie zo iets laten maken Gub?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 14:50

Verschilt ontzettend aan de gemeente, de welstandscommissie, e.d. Valt echt niets zinnigs over te zeggen eigenlijk

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:17

Dit was onze overloop, hier hadden we alles afgedekt en gestut voor het zagen van het nieuwe trapgat.
Afbeelding

En zo is het geworden
Afbeelding