Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:00

Hoi, wordpress is speciaal voor een blogachtige site.
Joomla is gemakkelijk om te starten. Vooral als er op de pagina's niet teveel verandert.
Heel flexibel is Drupal. Maar dat is niet gemakkelijk om mee te beginnen, je moet je er echt in verdiepen!
Toch lijkt Drupal voor wat je beschrijft meer geschikt dan Wordpress of Joomla.

De voetbalclub die je vraagt een website te maken.. OEPS!

Wees voorzichtig! Voor je het weet vragen ze steeds meer. ALLES wat ze waar dan ook tegenkomen op internet moet jij ineens ook kunnen op die site kunnen aanbieden.

Maar een voetbalvereniging .. dat wordt bepaald geen statische site.

Drupal kan dan inderdaad een goede keuze zijn. Maar .. wees voorzichtig: ze gaan je overstelpen met eisen.
Bijvoorbeeld ledenlijsten, massale foto-omgevingen, trainingsschema's per team, veldindeling (roostering)..
Of iedereen die zijn eigen blog maakt, of elk team dat zijn eigen site wil ..
En dan (natuurlijk) ook interactie: blogs, feedbacks, commentaren ..

Laat je vooral per uur betalen, en stel je grenzen! Documenteer wat je doet: de tijd die je er insteekt (ook om Drupal te leren kennen), en hoe je de site inricht.

'Even' een website maken als hobby is tegenwoordig echt geen optie meer. Hij moet ook onderhouden worden worden, en dat kan zomaar een dagtaak (of meer!) zijn.

Van voetbal weet ik helemaal niets. Maar wel van internet en websites.
Ik houd mijn hart vast.
Eigenlijk zou ik liever zeggen: laat die voetbalvereniging vooral een professionele aanbieder zoeken.
Want jij als prive-persoon zal het nooit goed (kunnen) doen.

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 21:02

Ik denk dat het wel losloopt. Wordt ook netjes betaalt en ik vind het erg leuk om me erin te verdiepen. Ze weten dat ik geen expert ben en de site hoeft niet van alle moderne snufjes voorzien te worden. Daar is de prijs dan ook naar. Maar ik heb zelf iets in mijn hoofd en dat moet er dan ook komen :Y)

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:07

capopjekop schreef:
Ik denk dat het wel losloopt. Wordt ook netjes betaalt en ik vind het erg leuk om me erin te verdiepen. Ze weten dat ik geen expert ben en de site hoeft niet van alle moderne snufjes voorzien te worden. Daar is de prijs dan ook naar. Maar ik heb zelf iets in mijn hoofd en dat moet er dan ook komen :Y)

OK! Fijn te horen dat je daar al goed over nagedacht hebt. :)

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:34

Het begint nu te vormen naar mijn wensen. Maar helaas lukt het me nog niet helemaal om de voorpagina te krijgen zoals ik wil. Graag wil ik meerdere widgets kunnen plaatsen, zodat ik veel beeld kan gebruiken en links. Deze wil ik in aparte blokjes krijgen (dus bijvoorbeeld een blokje met een evenementenagende, blokje met fotoalbums, blokje met het laatste nieuws etc). Ik heb al wat lopen stoeien met google en custom sidebars, maar dat werkt niet naar behoren. Ik heb ook zitten stoeien met de functions.php, maar dan is de hele site weg en kan ik niet eens meer in de achterkant komen -O-

Mss iemand van jullie nog een handige tip zodat ik toch de voorkant krijg zoals ik wil?

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:23

Als je zelf aan het stoeien gaat met modules zoals functions.php moet je je wel realiseren dat het misschien niet meer werkt als er een upgrade is van het basissysteem. Zo kan 'jouw' functions.php bijvoorbeeld worden overschreven door de standaard meegeleverde.

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 19:34

Dat zal vast gebeurt zijn idd, alles was weg, dus ik heb nu maar weer alles terug gezet. Plugin met custome sidebars werkt ook niet echt zoals ik wil.

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:33

Soms kan een upgrade zo groot zijn dat terugzetten niet meer werkt.
Het is daarom dat ik voor Drupal gekozen heb. Die houdt daar rekening met het verschil tussen eigen aanpassingen en de 'core'.
Joomla is notoir slecht in dat soort aanpassingen.
Hoe het zit met WP weet ik niet.

Op een gegeven moment zal je het onderhoud van de site toch willen overdragen aan iemand anders. Kan die daarmee omgaan, heeft die voldoende inzicht in het grotere geheel?

Handmatig dingen terugzetten bij ELKE upgrade van de basis is zéér bewerkelijk, en zelfs niet altijd mogelijk. Daar moet je rekening mee houden met de keuze van het systeem dat je gebruikt.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:43

Dat kan ook met Wordpress hoor :-). Maak van je theme een kopie in de vorm van een child theme. Deze pas je aan (hierin zit ook je functions.php). Gaat er wat mis dan schakel je terug naar je hoofdtheme (dat kan je, als je niet meer in Wordpress kan komen, zelfs rechtstreeks in de database doen). Werkt erg prettig en is een reguliere werkwijze voor de meeste Wordpressers.

Bij aanpassingen aan php files (en andere files) telkens 1 wijziging doen en dan even testen :-).

Wordpress is oorspronkelijk inderdaad ontwikkeld om te bloggen, maar is inmiddels heel gebruikelijk om er een site mee te maken (en al dan niet ook te bloggen, dat kan maar hoeft niet).

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:58

Het lijkt erop dat ik een andere plugin heb gevonden die mss wel wil doet wat ik wil. Stoei weer even verder :Y)