Huis kopen, hypotheek/lening, hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Huis kopen, hypotheek/lening, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 09:26

In de mail kwam van de week echt het huisje van (vooral mijn) onze dromen, nu hebben wij wel al enig contact met de makelaar gehad en voor vanmiddag staat een telefonische afspraak gepland met hoe en wat over het huis want ik wilde eerste meer informatie en uiteraard een afspraak voor te bezichtigen. Overigens zou het ons eerste huisje worden, dus voor het eerst (en hopelijk het laatst) kopen! :o

Ik heb me al op internet ingelezen en wat rond gevraagd bij bekenden maar ik zou ook graag advies willen van bokkers, wat is jullie ervaring? Wij zijn beide jong, hij 23, ik 22 en hebben beiden een flextime contract. Gelukkig zou dit contract weinig tot geen problemen opleveren voor een hypotheek af te sluiten, hierover heb ik al met mijn vaste adviseur van de Rabobank getelefoneerd. Hij vertelde ook over een starterslening, maar dit ging mij allemaal iets te snel en ondertussen ben ik dat alweer vergeten. :')

Overigens las ik wel op meerdere sites dat het ontzettend scheelt om het huis te laten taxeren en een bouwkundig rapport te laten opzetten voordat er uberhaupt een bod word uitgebracht, nu hebben hun een prijs voor het huis en uiteraard probeer je altijd wel iets af te dingen, maar hoeveel en hoeveel water doe je bij de wijn als het bod niet word geaccepteerd?

Dus mijn vraag aan jullie, waar moet ik echt aan denken en waar moet ik echt rekening mee houden? Wat zijn de dingen die ik absoluut niet langs me door mag laten schieten?

Zoals jullie zien een rommelig verhaal met een hoop vragen, maar ik hoop toch dat het enigszins begrijpbaar is. :=

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:18

Wat leuk dat je een huis op het hoog hebt, en dan ook nog een droomhuis! *\o/*

Mijn vriend en ik zijn op dit moment bezig met de aankoop van ons huis (Als het goed is, is 1 november de overdracht, spannend!!!! Heb geen nagels meer over :') ). Het is voor mij mijn eerste koophuis. Ik ben dus recentelijk vers in dit traject gestapt.

Het eerste: Weten wat je maximaal kunt lenen bij de bank.
Daarbij is belangrijk dat je ook weet welke maandlasten je kunt verwachten en maximaal kunt dragen als je een hypotheek hebt. Je krijgt waarschijnlijk extra kosten voor gas water licht, ten opzichte van wat je nu kwijt bent daaraan. En gemeenteheffingen, WOZbelasting etc. Zodat je weet of je ook nog wat kunt sparen per maand en niet later in de knel komt.
Wij hebben dit laten berekenen via Vereniging Eigen Huis. Zij keken naar wat wij nu kwijt zijn (hebben allebei een huurhuis). En dan wat we waarschijnlijk kwijt zijn als we een huis kopen. Daar kwam al snel uit dat we waarschijnlijk goedkoper komen te wonen in een huurhuis. Ook weten we wat een richtprijs is voor de maandlasten van de hypotheek die we kunnen dragen. Erg handig!

Een taxatierapport is tegenwoordig verplicht voor de hypotheekaanvraag volgens mij, maar een taxatierapport is maar een bepaalde periode 'geldig'. Handig om daar rekening mee te houden, want taxaties zijn niet goedkoop (bij ons 350 euro). (Het zou jammer zijn als je weer eeniuwe taxatierapport zou moeten laten maken omdat de andere al 'verlopen' is).

Het huis dat we aankopen heeft best veel achterstallig onderhoud. Nu hebben we veel handige/technische mensen in de familie die al veel ervaring hebben met verbouwingen en constructies. We wisten dus al wat we moesten aanpassen en de kosten (ongeveer) om het huis weer up to date te maken (bouwjaar 1965). Zo weten we dat we de meterkast vervangen moet worden omdat er nog geen aardlek op zit. Ook willen we de bedrading in huis laten nakijken. De CV komt uit 2009 en laten we voorlopig zitten. Boven op zolder is een raampje verrot. De dakpannen liggen iets scheef. Verder zijn de kozijnen goed.

Als je dus al veel achterstallig onderhoud ziet, zou ik daar wel rekening mee houden in het bod dat je doet, omdat je daar natuurlijk al geld in moet steken.

Een beetje rondkijken in de buurt naar vergelijkbare huizen en hun prijzen, staat van het huis, geeft ook al wel een indicatie.

Ik was zo brutaal om aan de makelaar te vragen of er al biedingen zijn geweest in het verleden (het huis stond al ruim een jaar te koop). Hij gaf aan dat er vrij in het begin een bod is geweest dat is afgewezen, maar dat als we nu ... zouden bieden (een stuk minder), daar wel mee akkoord zou worden gegaan, omdat de huizenmarkt nu eenmaal op zijn gat ligt. Kan een truc zijn van de makelaar, maar het kwam bij ons vrij in de buurt van wat we al in gedachten hadden om te bieden. Maar je weet dan wel een beetje wat je te wachten kan staan.

Ook kun je kiezen voor een aankoopmakelaar. Die kan veel voor je regelen en advies geven, ook op het gebied van welke waarde het huis heeft en wat voro bod je kunt doen. Zijn onderhandelings-skills kunnen misschien meer te weeg brengen. Wellicht kan die aankoopmakelaar het huis ook wel taxeren voor jullie?

Omdat er in ons taxatierapport stond dat er nader onderzoek nodig was (gezien het bouwjaar van het huis, de staat van garagedak), moest er ook een bouwkundigrapport komen, aldus de hypotheekverstrekker. Dat 'geintje' kostte ook nog eens 300 euro. We hadden gehoopt dat we geen bouwkundig rapport hoefden op te laten stellen, omdat wij al wisten wat er allemaal moest gebeuren en wat dat ongeveer ging kosten (vanuit de ervaring van de handige familieleden).

Via Vereniging Eigen Huis hebben wij ook veel tips gehad voor hypotheeksoorten en mogelijkheden. Maar als je zelf al hebt contact hebt gehad met de Rabobank, dan hoeft dat misschien niet meer?

Oke, lang verhaal. Conclusie:
weten wat je maximaal kunt lenen en wat het huis dus maximaal mag kosten.
Tijdens het bezichtigen letten op de staat van het huis. Hoeveel geld moet je er ongeveer in gaan steken.
Na de bezichtiging even laten bezinken en veel overleggen.
Nog steeds geinteresseerd, nog een paar keer beizchtingen. Handige harry's in de familie/kennissenkring? Meenemen!
Ga ook eens 's avonds kijken, eventueel een praatje met de buren maken.
Wellicht een sprong in het diepe nemen en een (flink) stuk lager bieden? Nee heb je, ja kun je krijgen. Hoger bieden kan altijd!
Laatst bijgewerkt door toedelou op 25-10-13 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcato

Re: Huis kopen, hypotheek/lening, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:26

Een advies: ga naar een goede hypotheekadviseur!! Die kan voor jou bij diverse banken bekijken wat voor jullie de beste hypotheek is. De Rabobank zal alleen een Rabobank hypotheek adviseren terwijl er zoveel meer keuze is. En vaak ook nog voordeliger n tegen betere voorwaarden.

Wat betreft de evt aankoop. Een taxatierapport vooraf is onzin. Dit rapport is erg kostbaar en heb je pas nodig op t moment dat je gekocht hebt en je bezig bent met de financiering. Wel kan je een aankoopmakelaar in de arm nemen om samen met jullie naar het huis te kijken en de waarde te beoordelen. Hij kan zien wat andere soortgelijke woningen in de buurt hebben gedaan qua verkoopprijs ed. Hij kan je adviseren wat voor eerste bieding je neer kunt leggen bij de verkopende partij. Denk bijv aan een voorbehoud van financiering en een voorbehoud om het huis binnen de 3 dagen bedenktijd te laten keuren (bouwtechnisch).

Mocht je je afvragen waarom ik bovenstaande schrijf. Ik heb tot 4 maanden geleden jarenlang in de makelaardij gewerkt en werk nu bij een hypotheekadviseur.

Als je meer wilt weten, je mag me ook pben!

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:32

Je aankoopmakelaar kan en mag nooit de aangekochte woning taxeren. Dit dient weer door een andere makelaar te gebeuren. Maar je aankoopmakelaar kan je daar wel een goeie adviseren.

Een taxatierapport is max 6 mnd geldig.

Zowel de kosten voor je taxatie, de evt makelaarscourtage en de kosten voor een bouwkundig rapport kun je bij de notaris laten verrekenen op de nota van afrekening. De hypotheekadviseur neemt dit soort kosten ook altijd mee in zijn berekening. Net zoals de kosten voor hypotheekadvies en aanvullende verzekeringen zoals ORV en AO.

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:33

Marcato schreef:
Je aankoopmakelaar kan en mag nooit de aangekochte woning taxeren. Dit dient weer door een andere makelaar te gebeuren. Maar je aankoopmakelaar kan je daar wel een goeie adviseren.

Ah, dat wist ik niet!

Wel logisch ergens, als ik er zo over na denk :o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:35

Wij hebben zelf bedacht wat wij voor ons huis wilden betalen en hebben toen een bod uitgebracht dat ver onder de vraagprijs lag. Uiteindelijk 5 duizend erbij en hadden we het huis gekocht. Taxatie is pas later geweest voor de financiering. We hebben geen aankoopmakelaar ingeschakeld bij de 2 huizen die we tot nu toe gekocht hebben. Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:39

Ook altijd handig bij onderhandelingen, bel de kadastertelefoon, daar kun je de koopsom opvragen wat de huidige bewoners hebben betaald voor de woning (als het geregistreerd staat en de woning niet uit de verhuur komt) en weet je al snel of ze nog een stukje kunnen zakken.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:43

bigone schreef:
Ook altijd handig bij onderhandelingen, bel de kadastertelefoon, daar kun je de koopsom opvragen wat de huidige bewoners hebben betaald voor de woning (als het geregistreerd staat en de woning niet uit de verhuur komt) en weet je al snel of ze nog een stukje kunnen zakken.

Dat is vaak niet meer relevant. Behalve als de woning nog redelijk recent is gekocht door de huidige bewoners. Als het te lang geleden is, zegt die koopsom van destijds niets meer.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:45

bigone schreef:

Daar heb je totaal niets aan als die mensen het huis jaren geleden hebben gekocht.

De huizenmarkt is zo ontzettend veranderd dat een aankoopprijs van bv 10 jaar terug niets meer zegt.

Wij hebben 3 jaar terug ons huis gekocht en moeten nu gedwongen verkopen. Daarbij zullen we nooit de prijs krijgen die we destijds hebben betaald. Bovenstaande mag dus van mij best maar je hebt kans dat de aankoopprijs van een jaar of 3 geleden zelfs meer is dan de huidige vraagprijs.

TS, zorg dat je eerst goed op papier hebt hoeveel je bij de bank kunt krijgen qua hypotheek. Ik zou nooit op de max gaan zitten omdat je ook nog ruimte wilt houden om te leven.
Telefonisch bericht van de bank is mooi maar daar koop je niets voor zeg maar.

Ga met meerdere banken of hypotheekverstrekkers om tafel. Wij zijn destijds bij de Hypotheker geweest en kregen daar geen hypotheek op 2 lonen. Terwijl de Rabo en de ING (en de ABN ook) die wel wouden verstrekken. Het kost flink tijd maar is de beste investering die je kan doen voor de aankoop.

Taxatie gebeurd op moment dat je een voorlopige koopakte opmaakt. Dan moet dit gebeuren voor de hypotheekverstrekker. Wij hebben daarin rond gevraagd en uiteindelijk een erkend taxateur gevonden die het voor ik geloof 80 euro wel wou taxeren. Mooie besparing.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:45

Kadaster heeft nu niet zo heel veel zin meer, gezien de huizen geen reet waard meer zin.
Vind ik dan hoor. Het is maar net waar de verkopers hun strepen op hebben gezet en wat de koper er voor over heeft :).

Normaal gesproken doe je je bod, ga je onderhandelen en dan komt er een conclusie uit. Meestal is deze wel gebasseerd op een maximaal aan verbouwingskosten (noodzakelijke). Ik heb het bij mijn huis anders aangepakt, dit was een enorm bouwval en ik heb dus éérst een bouwkundig rapport op laten maken en met dat rapport in handen een bod uitgebracht. Rapport heb ik hun nooit laten lezen trouwens.
Al met al heb ik een leuke woning gekocht voor een leuk prijsje, maar achteraf bleek dat er nog zoveel meer door en door verrot was onder en van binnen, dat ik nog veel lager had kunnen gaan zitten. Maargoed, dat wisten we niet en dat kwam ook niet uit het rapport.

Taxatierapport was bij mij inderdaad ook verplicht voor de hypotheek (door al die rare en kromme regels en gedoe),maar als ik het me goed herrinner ben ik daar nieteens bij geweest. Heb er iig geen "last" van gehad, het was zuiver om te berekenen of ik het op mijn salaris zou kunnen lenen.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:50

Bij de taxatie zelf hoef je inderdaad niet bij te zijn. De makelaar neemt de woning zelf op en werkt het rapport uit dat dan weer aan jou overhandigd wordt.
Die taxatie is overigens niet voor het bepalen of het haalbaar is op je salaris. Maar het is een officiëel rapport voor de huidige waarde van de woning.

Reken voor een taxatie tussen de 300 en 550 euro. Tegenwoordig MOET een taxatie een officieel gevalideerd rapport zijn. Veelal NWWI. En daardoor zijn de kosten flink omhoog gegaan. Een rapport moet veel uitgebreider zijn dan voorheen. Maar je hypotheekadviseur weet precies wat voor rapport je nodig hebt, dit is nl. afhankelijk van bij welke bank je de hypotheek onderbrengt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:53

Ik zou nu in deze markt altijd scherp op een prijs inzetten. Bij ons huis was de oorspronkelijke vraagprijs 249.000, toen wij gingen kijken gezakt naar 220.000 en we hebben het uiteindelijk voor onder de 2 ton kunnen kopen. (bod uitgebracht van 195.000 bij een vp van 220.000 von)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:12

Ik heb in januari dit jaar een huis gekocht en ben voor alle hypotheek rompslomp naar de hypotheekvisie gegaan, die man heeft mij alles uitgelegd over hypotheken en hoe het allemaal werkt en tijdens het eerste gesprek is er ook berekend wat ik maximaal kon lenen (en dat ik daarbij nog fijne maandlasten had).

Ik ben twee keer bij het huis wezen kijken, eerste keer met mijn vader die best handig is (is bouwkundig tekenaar) en de tweede keer had ik een kennisje meegenomen die ook makelaar is. Die lette toch weer op heel andere dingen als waar ik naar keek, dus dat is zeker aan te raden!
Nadat ik een bod had uitgebracht (vp was 112, bod 99) was het afwachten. Werd gelukkig vrij snel door de makelaar gebeld en toen waren we er al uit, heb het uiteindelijk gekocht voor 103, dus nog 9000 eraf.
Hierna de hypotheekvisie gebeld wat ik nu dan allemaal moest doen. Heb een bouwkundige keuring uit laten voeren aangezien het huis bijna 100 jaar oud is. Ook op laten nemen in het voorlopige koopcontract dat als de keuring niet goed was ik er onderuit kon.

Laat je gewoon informeren bij verschillende adviseurs, ik zou nooit alleen bij één bank gaan kijken. Hypotheekvisie kan bijvoorbeeld van veel meer banken aanbieden en zo kan je bij een veel voordeligere hypotheek uitkomen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:23

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:47

Wij hebben ook net een huis gekocht, krijgen 1 november de sleutel. Het meeste is ondertussen wel genoemd maar wil nog wel even melden dat je voor een taxateur het beste even op Google kan kijken welke er in de buurt zit en wat de prijzen zijn en aan welke voorwaarden het moet voldoen. Zo hebben wij een taxatierapport wat aan alle voorwaarden voldoet voor €185,- terwijl vereniging eigen huis (die de hypotheek voor ons geregeld heeft) er €360 voor rekend dus het kan best de moeite waard zijn even rond te kijken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 17:27

Bedankt voor alle reacties, daar heb je nog eens wat aan! _/-\o_

Het betreft inderdaad een ouder huis maar ziet vanaf de foto's netjes onderhouden uit, dit is natuurlijk geen garantie en zal de bezichtiging moeten afwachten om daar uitspraken over te doen. Mijn vader heeft jarenlang in de bouw gewerkt en werkt momenteel met verwarming en ketels, hij gaat dan sowieso mee voor de eerste indruk van muren etc.

Onze huidige huurbaas en tevens vriend is zelf makelaar en als wij tot een overeenkomst kunnen komen nemen we hem in de hand als adviseur en taxateur. Dit ook om te compenseren, wij zijn eigenlijk verplicht tot April 2014 te blijven zitten hier maar een zwaarwegende reden kan een breuk van dit contract opleveren. Dus voor hem ook tegemoet te komen met deze beslissing nemen we hem onder de arm. Overigens doet zijn kantoor ook in hypotheken, dus wellicht kan hij ons ook eens adviseren daarover.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:52

Marcato schreef:
bigone schreef:

Dat is vaak niet meer relevant. Behalve als de woning nog redelijk recent is gekocht door de huidige bewoners. Als het te lang geleden is, zegt die koopsom van destijds niets meer.

Ik hier wel mijn voordeel mee gedaan maar het staat iedereen vrij om dit wel of niet te bekijken, iedereen die serieus op huizenjacht gaat zal wel inlezen over woningwaarde ect ect. Soms moeten mensen door omstandigheden verkopen en als je dan weet dat de aankoop en vraagprijs vrij ver uit elkaar liggen en je hebt zelf je hypotheek al zo goed als geregeld of eigen geld dan kun je snel handelen maar dan wel vaak voor veel minder dan de vraagprijs. Ik hoef niet zo nodig een dief van mijn eigen portemonnee te zijn, als een ander dat wil, prima.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:57

MarliesV schreef:
Taxatie gebeurd op moment dat je een voorlopige koopakte opmaakt. Dan moet dit gebeuren voor de hypotheekverstrekker. Wij hebben daarin rond gevraagd en uiteindelijk een erkend taxateur gevonden die het voor ik geloof 80 euro wel wou taxeren. Mooie besparing.

Dit is niet waar, wij hebben een huis gekocht met aanvaarding op 1 juni. Voorlopige koopakte is al getekend (8 oktober), waarborgsom gaat volgende week naar de notaris. Taxatie is nodig voor de hypotheekverstrekker, maar een hypotheek-offerte is maar 3,5 maand geldig. Wij kunnen pas half januari die offerte laten maken, en dan willen ze die taxatie hebben. In ons geval dus 3 maanden na de voorlopige koopakte.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:01

Wij hebben net een huis gekocht met erg veel achterstallig onderhoud (volgens de makelaar had het huis een beetje onderhoud nodig :+) wij hadden echt een Max prijs in onze hoofd en de bank zat daarboven en wou niet zakken.
Dus wij hebben de aannemer een offerte laten maken met wat er echt moest gebeuren om het huis weer in goede staat te krijgen. Wij hebben het huis daardoor voor ons bod gekregen :)