Zelf een appel boom kweken in tuin..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DeniesRos

Zelf een appel boom kweken in tuin..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 16:10

Hallo Bokkers,

Ik zit eraan te denken om in m'n tuin een appel boom te plaatsen, zodat ik mijn eigen appels kan kweken voor de paarden..
Ik kwam op dit idee omdat de buurvrouw van de manege dat ook doet en ik vond het eigenlijk wel echt een goed idee.

Nu dus mijn vraag, zijn hier nog meer bokkers die zelf ook een appel boom in de tuin hebben staan en die appels aan de paarden voeren of zelf opeten?
Hoe weet ik wat de geschikte boom zou zijn en hoelang duurt zo iets totdat een boom appels geeft? Mijn vriend en ik dachten zelf zo een jaar kwijt te zijn voor er appels aan groeien?

Iemand ervaring hiermee?

Anoniem

Re: Zelf een appel boom kweken in tuin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:10

Ik heb geen appelboom, maar een perenboom in de tuin. Hier groeien ook peren in. Ik zou kijken of je ergens een al wat volwassen boom vandaan kan halen. Ik heb mijn perenboom gekocht als 25jarige perenboom. :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:15

ik heb 4 appelbomen, gekocht voor paar euro toen het alleen een takje was, nu 3 jaar late heb ik voor het eerst appels eraan. ik zou als ik het over moest doen iets meer betalen en dan meteen een grotere boom kopen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:19

Ik heb begin vorig jaar een boom geplant... en nu hangen er ongeveer 12 appels aan :) Ik heb één wat grotere gekocht voor 2 of 3 tientjes.. wel eentje die ook zelfbestuivend is zodat er niet andere appelbomen bij moeten.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:23

Ik weet niet hoe groot je tuin is maar houdt er rekening mee dat er veel prik insecten op af kunnen komen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:26

Als je de appels weg laat rotten wel... maar heb anders maar weinig insecten gezien bij de appelboom... vroege voorjaar bloeit hij... en nu hangen er appels in. In de pruimenboom vroeger was het erg met wespen enzo... maar die vindt een appelboom niet interessant niet zoet genoeg.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:31

Evelijn schreef:
Als je de appels weg laat rotten wel... maar heb anders maar weinig insecten gezien bij de appelboom... vroege voorjaar bloeit hij... en nu hangen er appels in. In de pruimenboom vroeger was het erg met wespen enzo... maar die vindt een appelboom niet interessant niet zoet genoeg.

Hier zitten ze er al in zodra de appels ook maar een dagdeel rijp zijn om geplukt te worden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:34

Hier ook, de wespen en oorwurmen zitten gewoon in de appels die nog aan de boom hangen -O-

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:35

Wij hebben twee lei-appels en een gewone appelboom staan. De gewone appelboom staat er nu een jaar of drie, waarvan sinds het tweede jaar vruchtdragend. Zijn takken hangen af door het gewicht van de appels. De lei-appels staan er een jaartje langer en geven ook een jaar langer vruchten, maar ze staan langs de stoep, en voorbijwandelende mensen vinden het nodig om de appels te plukken. Daar komen du iets minder vruchten af nu...

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:38

Wij hebben een zelf bestuivende ster-appelboom. Vorig jaar gekregen als jong/klein boompje. Nu nog geen appels eraan. Hij heeft al wel gebloeid met knoppen, maar geen appeltjes. Waarschijnlijk volgend jaar.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:42

Wij hebben al jaren een appelboom, maar als je het echt als doel hebt om appels voor je paarden te kweken zou ik het laten.
Insecten, of het duurt gewoon lang voor je appeltjes hebt. Die van ons is al zeker 15 jaar oud.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:48

De leeftijd van onze boom is al dik 60 jaar en hij geeft het ene jaar amper wat en het andere jaar een paar honderd kilo :D
Zoals dit jaar bijvoorbeeld.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:49

Ik ben laatst met m'n vader bij deze kwekerij geweest, http://www.boomkwekerij-frijns.nl/. Hele aardige, behulpzame mensen! Ze hebben echt niet normaal veel soorten fruitbomen staan. Ook in een stukje land waar je zelf kunt plukken en proeven welke appelsoort jij het lekkerst vindt. Nu is 't vanuit Spijkenisse wat ver om daar even heen te rijden maar misschien is er bij jou in de buurt ook zoiets? Op de site kun je iig al wat informatie vinden.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:52

Wij hebben ook een appelboom. Geeft ieder jaar ontzettend veel appels. Ik neem ze ook vaak mee naar de paarden maar ik eet ze ook zelf en maak er appeltaart van. We hebben er zo veel dat we vaak ook aan de buren en vrienden geven. Ik weet alleen niet wat voor een soort boom het is.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 09:10

Het is niet alleen dat het voor de paarden is, voornamelijk wil ik het daar wel voor gebruiken maar als er goede appels aan kunnen groeien wil ik ze zelf ook eten. :)

De appelboom van jou suuszzzz klinkt wel heel fijn, zou je er niet achter kunnen komen wat voor één dat is?

Hebben jullie ze trouwens bij een plantenwinkel of zoiets dergelijks gekocht?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:16

Ik heb 3 appelbomen op dit moment, waarvan 1 die vrucht geeft, de andere zijn nog te klein. Uit deze ene boom heb ik vorig jaar dik 150 appels gehaald, ik moest ze echt uitdelen aan vrienden, familie en collega's. De appels met schade gaan naar de paarden, de rest eten we op of worden gebruikt in gebak.

Ik heb geen last van meer insecten o.i.d. en woon gewoon in een rijtjes huis.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:20

Ik heb een appel- en een perenboompje in de tuin (voor de paarden). Ook heel klein gekocht (1 m. hoog) en had gelijk het eerste jaar appels en peren. Nu staat ie voor het 3e jaar en moet ik de stam ondersteunen met een paaltje omdat ie topzwaar is door de 12 appels die aan dat mini boompje hangen.

Ik heb eigenlijk niet gekeken naar wat voor soort appels het zijn aangezien het toch voor de paarden is. De peren vinden de paarden ook erg lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:28

Wij hebben een appelboom en een druivenstruik in de tuin zolang ik me kan herinneren!
Vroeger gaven wij heeel veel appels aan mn opa die er appelmoes van maakte.
Nu doen we er eigenlijk niks mee, wat best zonde is..

Mjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:04

Als dochter van een fruitkweker van ik wel eens wat op.
Voor de oogst kan je het beste minstens twee appelbomen hebben (Ook al zijn ze zelfbestuivend). Twee dezelfde soorten is niet nodig. Het mogen best verschillende soorten zijn.
De bomen hebben bij ons een andere onderstam (met wortel) dan de appels zelf. Uit me hoofd m27, dit wordt bij boomkwekerij "samengevoegd" met de appelboom. De combinatie hiervan bepaald eigenlijk alles van de boom (groei, sterkte, oogst)

Na ongeveer 5 jaar draagt een appelboom volledig.
De eerste jaren worden bij ons de bloemetjes al van de boom afgehaald zodat alle energie van de boom naar het groeien gaat. Zodat de boom sterk genoeg wordt.
De grote taken worden ligt naar beneden gebogen om daar de groei te verminderen en zodat de kleinere takken meer groeien. Bij een horizontale tak is de groei stabiel, omhoog gaat hij harder en naar beneden groeit hij zachter.

Als er vervolgens wat appels aangaan komen, worden de bomen elk najaar de takken gesnoeid zodat de boom zijn energie goed kan verdelen en de juist takken goed groeien.
Naar de zomer toe/in de zomer worden de bomen gedund. Hierbij worden de appels die "te veel" zijn weggehaald. Zodat de boom weer genoeg energie heeft om de andere appels groot genoeg te laten groeien.
Als een boom het ene jaar veel appels heeft, heeft de boom het volgende jaar weinig appels.

Het beste kan je een appelboom bij een boomkwekerij halen. Bij plantenwinkels, tuincentrums e.d. komt het geregeld voor dat het een ander ras is dan er staat beschreven.

Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:31

Thuja: het moeten juist verschillende soorten zijn voor de bestuiving, dan krijg je meer, grotere en lekkerder appels (mag natuurlijk ook de (sier-) appelboom van de buren zijn)

Grote appels als Gravenstein, schone van boskoop (goudreinette), bramleys seedling, karmijn de sonnaville, jonagold, notarisappel, zijn lekker maar triploide en hebben zelf slecht stuifmeel. die hebben een ander appelras nodig voor de bestuiving. Alkmene, Elstar, Discovery, Delcorf, Lombarts Calville etc. zijn diploid, en niet goed zelfbestuivend, maar ze kunnen bepaalde andere rassen wel goed bestuiven.
Zelfbestuivend zijn: James Grieve, Zoete Kroon, Jonathan, Groninger Kroon, Luntersche Pippeling, ...
Kijk anders eens Hier: http://www.bongerdgrooteveen.nl/bestuiving.php

Onderstam m27 zorgt voor hele kleine, kwetsbare boompjes. Net als onderstam m9 zijn die het meest gebruikt bij een proffesionele fruitteler, maar minder geschikt voor de particulier. Ze moeten steun van een paal hebben, eromheen moet de grond zwart blijven, en zijn ziektegevoeliger (fruittelers spuiten hiertegen)

Het is ook afhankelijk van de onderstam, wanneer de boom voor t eerst draagt. Bij m27 en M9 kan dit na 2-3 jaar, hoe groter de boom wordt (afhankelijk van de onderstam), hoe langer t duurt voor je de eerste vruchten hebt (soms wel 10-12 jaar)

Het beste kun je onderstam m26, mm106 of m7 nemen, dat wordt niet gigantisch grote bomen, geven redelijk snel fruit, je kan er redelijk goed bij ( reken 4 meter hoog en breed), en je hoeft als de bomen ouder zijn, de grond erom heen niet persé zwart te houden. mm106 en m7 hebben alleen de eerste 4-5 jaar twee palen nodig ter ondersteuning.

Inderdaad, bij tuincentra en dergelijke worden vaak rassen onder de verkeerde naam aangeboden, op veel kaartjes staat dat ze zelfbestuivend zijn terwijl ze dat niet zijn, en er staat geen onderstam op vermeld.

neem liever geen cox d'orange, doyenne du comice, clapps favourite, golden delicious, want die hebben erg veel last van ziektes, minder geschikt als je daar nietr tegen spuit.

Granny smith en Gala worden in (noord-)nederland niet rijp.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:26

M'n ouders hebben overigens een appelboom alleen in de tuin staan en daar komen gewoon appels aan. Dus je hebt niet per se meerdere bomen nodig voor de bestuiving.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:29

Wij hebben thuis jaren geleden een perenboom overgenomen van een fruitbomenkweker. Het ging om een boom van een jaar of 20 oud, dus al een flink brede boom die niet van die kleine vruchtjes gaf maar echt heerlijke grote peren. Ik denk dat je dit wel kunt vergelijken met een appelboom.
Het eerste jaar had hij het nog wat moeilijk door de nieuwe omgeving en de wortels moesten natuurlijk opnieuw hechten in de grond en voeding opnemen, maar we hebben er jaren plezier van gehad (zijn uiteindelijk verhuisd, boom is gebleven ;) )
Dus je kunt ook gewoon naar een fruitbomenkweker gaan en vragen of ze misschien een wat oudere boom kwijt willen! Volgens mij hebben mijn ouders toen een paar tientjes betaald (en misschien moet je hem zelf uitgraven :P )

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:40

Ik zal vanavond eens navragen wat voor een soort het is :)

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:49

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een 'zelfbestuivende laagstamboom'
Blijven die echt kleein en welk ras heeft lekkere vruchten...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:12

Ik heb daar 4 van, ik wilde juist hoge 2 x appel en 2 x pruim maar heb de verkeerde gekregen. Welk ra sik he, geen idee, maar ze zijn nu 1.50 max en hangen vol appels. Heb alleen boom moeten ondersteunen aangezien deze bijna plat lag door het gewicht van de appels