Zo snel mogelijk in Leiden kunnen wonen als student

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zo snel mogelijk in Leiden kunnen wonen als student

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:38

Bokkers, help :P
Ik ben niet zo thuis in dit soort dingen dus ik hoopte dat iemand hier goede ideeen heeft.

Ik ben dit jaar een half jaar in Australie geweest en toen ging ik weer naar huis. Dat was een domper. Als je 5 maanden op jezelf geleefd hebt, haha. Met alle respect, het wordt nu toch wel tijd om ' mijn vleugels uit te slaan ' . Daarnaast woo

Maaaarrrr, ik ben nu een maand (intesief) bezig met zoeken en hoor allemaal horror verhalen over mensen die een jaar op zoek zijn naar iets ed. En dat wil ik dus niet. Hospiteren vind ik echter hel ( maargoed, het is de moeite van het proberen altijd waard) En ik ben er heel slecht in omdat ik best wel ' verlegen ' ben en het nogal awkward vindt om bij een groep mensen die je nooit gezien hebt een half uur over je zelf moet gaan praten en dan vooral ' hoe goed je wel niet bent' . Ok, niet mijn ding dus en ik heb gehoord dat het gemiddelde aantal hospiteeravonden hier sowieso al 11 is, dus ik vind het eigenlijk een vrij kansloze missie :') .

Ik ben ook met een makelaar wezen kijken, maar toen had ik nog amper vergelijkingenmateriaal en was ik alleen bij 1 kamer wezen hospiteren (waar mijn mede-hospiteerde al bij zaten van ' als dit de eerste keer is, gaat vanaf nu... alles tegenvallen' . En dat klopte :') Inmiddels zijn mijn eisen aleer iets bijgesteld) .

Ik heb een budget van max. 400 euro in de maand. En de enige eisen die ik heb is dat het of groter is dan 15 m2 of dat er een leuke (gedeelde) woonkamer bij is. Ik wil namelijk wel zo nu en dan vrienden uit kunnen nodigen en niet leven op een kamertje wat alleen gevuld is met een bed en bureau. Ohja, en het moet dichtbij het centrum zijn.
tijdelijk of niet maakt niets uit, want ik ga er vanuit dat als ik daar zelf wat meer connecties op kan doen het vinden van iets permanentrs daarna wel makkelijker zal gaan.

Dus, weet iemand heel toevallig nog kamersites, makelaars, anti-kraak sites of heeft iemand nog andere goede ideeen ?

Szan

Re: Zo snel mogelijk in Leiden kunnen wonen als student

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:12

SLS Leiden? Maar ook daar moet je hospiteren geloof ik.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:14

zelf een advertentie op MP zetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:28

Szan schreef:
SLS Leiden? Maar ook daar moet je hospiteren geloof ik.

daar sta ik idd al ingeschreven :j Ze hebben zowel een hospiteer als een niet-hospiteer aanbod. MAar het aanbod is niet gigantisch zegmaar := En niet-hospiteren wordt door loting toegekend. Nouja, ook de moeite van het proberen waard (heb me dus opgegeven) maar ook daar heb ik een beetje een hard hoofd in. Mri, dat is wel een goed idee!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:41

Pfff in Leiden is het erg moeilijk om woonruimte te vinden!
Vriendinnetje van mij woont wel via haar studentenvereniging in een mooie ruimte. Deze is echter tijdelijk. Na het behalen van haar opleiding mag ze volgens mij nog maximaal 6 maanden daar wonen.. Dat is een grote "studentenflat" waarbij ze een eigen kamer heeft, en een gedeelde badkamer/keuken (met 1 ander persoon). Zo zijn de ruimtes opgedeeld in "huisjes" per 2 of 3 bewoners.
Verder goed zoeken, via marktplaats, kamerzoeken of andere sites.

Heb je al connecties in Leiden of nog niet? Via studentenvereniging of via een opleiding/school is ook wel eens wat te vinden. Maar aanbod van kamers is laag, en opkomst van mensen die een kamer willen, is hoog...
Kun je niet in de buurt van Leiden, bijv Oegstgeest oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:12

Ja oegstgeest zou ik wel eens kunnen kijken, maar dat wil ik voor nu, nog liever ook niet. Ik ging op de middelbare school ook altijd met de bus naar school ( a 3 kwartier) en ik zou niets liever willen dan gewoon weer met de fiets kunnen en niet altijd afhankelijk te zijn van OV om ergens te komen :o . Maar het is een eventuele laatste optie (ook om vanuit daar iets te zoeken) :j Het is altijd nog beter dan thuis wonen met de reis-tijd die ik nu heb....

Ik heb wel een klas vol klasgenoten :P Maar geen hele goede vrienden en op het HBO heb je sowieso niet zo'n opkamers-cultuur (of verenigingscultuur) en ben ook niet lid van een vereniging omdat ik nog in Australie was met de inschrijfweek. Kwam er wel achter dat er een studenten duik vereniging is waar je het hele jaar lid kan van worden, en dat lijkt me eigenlijk best leuk :Y) (Maargoed, ik had dan weer voor mezelf bedacht dat dat veel makkelijker is als ik in Leiden woon. Maar je kunt het natuurlijk ook omdraaien dat ik door mensen te leren kennen, mss makkelijker woonruimte vind :') ) .
Maar om je vraag te beantwoorden, nee dus. Geen connecties :P !

En de opkomst is idd hoog. Die ene keer dat ik gehospiteerd heb waren er 16 mensen. En toen kreeg ik idd ook de verhalen te horen over meiden die dan op een avond waren waar echt 20 mensen waren ofzo en waar dan 1 iemand uit gekozen werd. Hopeloos, echt :)) .... Ik was echt zo naief om te denken dat de gemiddelde opkomst 5 ofzo was, en dat de helft dan van die kansloze figuren zouden zijn :o . Maar ik geloof dat ' de kansloze mens' uberhaupt niet aan hospiteren doet, want er zaten daar echt 15 knappe meisjes ontzettend gezellig, leuk en spontaan te zijn :') .

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:28

Heb je je al ingeschreven bij duwo? Die hebben nu een nieuw complex achter de hogeschool en daarnaast hebben ze nog een complex op de verlengde wassenaarseweg in Oegstgeest (net aan Oegstgeest hoor!), zit naast corpus. Goed befietsbaar.
En idd, lekker gaan kijken bij LSD en als het daar bevalt ook wat balletjes opgooien. Je hebt ook aan de rand van Leiderdorp het watersportcentrum. Bij oplevering was er voorrang voor dr mensen die bij een van de watersportverenigingen lid werden. en volgens mij is het daar niet per se hospiteren, maar kunnen de bewoners iemand aanwijzen. Alleen geen fusie, Je woont met 3 of 4, maar redelijk ruime kamers, waar je best wat vrienden kan uitnodigen. Ook goed befietsbaar.
En misschien ook kijken waar je gaat hospiteren. Sommige huizen zijn nogal massal met veel bewoners. Iets waar je maar net van moet houden...kaiserstraat en klikspaanweg (op enkele huizen na) zijn iig van die grote huizen met 15 medebewoners ofzo.
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 27-12-12 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:32

Haha, nou join the club. Ik heb een jaar lang een heel leuk huisje gehad in Leiden, maar helaas moet ik nu gaan zoeken naar iets anders. Hiervoor had ik het voor elkaar gekregen zonder hospiteren en na 2 keer en de verhalen van anderen ben ik daar wel klaar mee.

Een vriendin en ik zijn nu aan het kijken voor een appartementje, mochten we een plekje over hebben, hoor je het wel (;

Ben je ergens lid trouwens? heel slecht, maar helpt altijd bij hospiteren.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:41

Ik woon nu 5 jaar in Leiden op kamers, sinds een half jaar in een ander 'huis' waar ik het ontzettend naar mijn zin heb.
Toevallig hebben wij binnenkort een hospiteeravond, 16 gemengde huisgenoten, veel gezelligheid maar ook vrijheid (reden dat ik hier naartoe verhuisd ben).
Als je meer wil weten hoor ik het graag van je!

Heb je weleens vaker gehospiteerd? Vaak is dit, ondanks het vervelende randje, vaak wel goed voor je beeldvorming waar je je thuis kan voelen.
Ik heb altijd in een heel klein (4 meiden) ledenhuis gewoond welke heel intensief was. Vond ik altijd erg leuk, tot dat ik alles wel een keer meegemaakt en gezien heb binnen het huis & vereniging en je prioriteiten daar niet meer naar uit gaan.
Ik ben nu van een studentenhuis van 4 meiden, naar een gemengd huis van 16 gegaan. Ik kan alleen maar zeggen dat dit zo'n goede keus is geweest voor mezelf.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:19

Ik ben via hospiteren aan mijn kamer in Leiden gekomen. Mijn kamer is 15m2 en ik vind het echt een prima ruimte. Er past veel meer in dan je denkt, en ik ben nu aan het sparen voor een leuke slaapbank van de Ikea, zodat vriendinnen daar gezellig kunnen zitten op mijn kamer. Misschien toch het aantal vierkante meters iets aanpassen, en als je eenmaal een plekje hebt in de tussentijd verder kijken naar een grotere kamer?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:46

Oegstgeest Noord - Leiden CS is 14 minuten fietsen. Het is dus echt een prima optie :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:03

Mijn ouders gaan binnenkort 2 kamers verhuren in Voorschoten. Op de fiets naar hogeschool Leiden is het zo'n 30 tot 40 minuten fietsen. Maar er rijden uiteraard ook bussen, treinen etc.
Laat maar weten of je geïnteresseerd bent!