Shoppen in verzekeringen loont?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Shoppen in verzekeringen loont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 18:59

Hoi,

Zojuist zie ik weer eens op teletekst staan dat men veel geld kan besparen met het shoppen in oa verzekeringen en hypotheken.
Maar hoe moet dat als je, net als ik , helemaal geen kaas hebt gegeten van hypotheken en verzekeringen?
Hoe weet je of jouw hypotheek goedkoper kan?
Destijds is dit geregeld door een financieel adviseur, die heeft ons een aflossingsvrije / beleggingshypotheek aangepraat, waar we in deze tijd niet zo heel blij mee zijn natuurlijk...zeker niet met de dalende huizenprijzen..

Wie heeft tips over waar we onze speurtocht kunnen beginnen?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:07

- Alle verzekeringen bij één maatschappij onder brengen en dan als nieuwe klant krijg je veel korting. Datzelfde kan je ieder jaar doen. Gewoon naar de goedkoopste gaan. Als vaste klant krijg je geen korting en betaal je de volle mep.
- Wat hypotheek betreft... kan ik je de hand schudden. Daarom ben ik per maand een bedrag aan het sparen en bel ik in december de bank op met de mededeling dat ik bedrag X ga storten om de hypotheek een deel af te lossen. Dit scheelt dan weer een paar euro tot een paar tientjes in de maand. Dit doe ik dan ook weer bij het bedrag dat ik per maand spaar om de hypotheek af te lossen. Dit zijn kleine bedragen, maar aan het eind van het liedje is het toch een groot bedrag dat je van je aflossingsvrije hypotheek hebt afgelost. Aan hypotheek betaal je meer rente dan je op je spaarrekening ontvangt.
Tips om geld opzij te zetten:
- Het statiegeld in een apart potje en aan het eind van de maand storten naar je spaarrekening. Of je doet het bij de boodschappen en het geld dat je dan 'gespaard' hebt van het statiegeld doe je van je rekening overstorten naar je spaarrekening.
- Elke was-, droog- of afwasbeurt doe je € 0.50 in een potje. Als één van de drie kapot gaat heb je een spaarpotje om dit van te betalen. Als er meer dan € 50,- in zit kan je hiervoor een aparte spaarrekening openen en dit iedere keer storten. (Ik heb 9 aparte spaarrekeningen :o)

eponine

Re: Shoppen in verzekeringen loont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 19:10

Ja, maar met een aflossingsvrije hypotheek gaat je maandbedrag toch niet omlaag? Bovendien kregen we de hypotheekrente 1 x per jaar terug, ipv elke maand.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:15

Ik werk in de verzekeringswereld. Bel gewoon eens een paar maatschappijen op om vrijblijvend offertes te maken. Het is vaak voordeliger om al je verzekeringen bij 1 maatschappij onder te brengen. Zo krijg je pakketkorting en het is overzichtelijker dan bij 5 verschillende maatschappijen een verzekering te hebben. Vaak kan je via de sites ook offertes aanvragen, daarnaast kijken of ze met tussenpersonen werken, dit is vaak duurder. Bijvoorbeeld als je verzekeringen bij rabobank hebt afgesloten brengt deze ze onder bij interpolis, je betaald dan ook extra administratiekosten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:15

Citaat:
- Alle verzekeringen bij één maatschappij onder brengen en dan als nieuwe klant krijg je veel korting. Datzelfde kan je ieder jaar doen. Gewoon naar de goedkoopste gaan. Als vaste klant krijg je geen korting en betaal je de volle mep.

Dat is lang niet zeker....
Niet bij iedere maatschappij krijg je pakket korting. En je kunt met pakketkorting nogal bedrogen uitkomen. Als je alles bij maatschappij A hebt ondergebracht.. je gaat je hypotheek afsluiten bij bank B. Dan blijkt dat je bij bank B heel goedkoop je huis kunt verzekeren. De woonverzekering bij maatschappij A wordt opgezegd, want die gaat immers naar bank B. Daardoor vervalt je pakketkorting en worden je andere verzekeringen duurder....

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:20

Over je aflossingsvrije hypotheek betaal je rente. Als je aflost gaat het totale rente bedrag omlaag. Stel je hebt een aflossingsvrije hypotheek van € 150.000,- met een rente van 5%. Dat betekend dat je bruto € 625,- betaald. Als je in een jaar € 10.000,- (is fictief) aflost. Betekend dit dat er nog een aflossingsvrije hypotheek is van € 140.000,- en betaal je bruto nog maar € 583.33 per maand.

rekensom:
150.000 x 5% = 7500 p/j / 12 = 625 p/m
140.000 x 5% = 7000 p/j / 12 = 583.33 p/m

Dit scheelt je per maand: € 41,67 bruto. Dan krijg je wel minder belasting terug aan het eind van het jaar.