Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 00:12

xLoki schreef:
Wat een goede tips van jullie allebei!!!
Daar heb ik echt wat aan. :)
Ik ga komende week wat opties uittekenen, kom ik daarna weer hier terug. :D

PS: wat is jullie ervaring met Toscaanse jasmijn tegen de schutting/muur laten groeien? Wil dat een beetje in het NL’se klimaat?

Op zonnig&beschut plekje wil dat heel goed :j

Die van ons staan best in de wind, en doen het wat minder als verwacht (groeien niet zo hard :Y) maar degenen die het dichtst bij het huis staan (alsnog meter of 3 van huis af oid) en direct naast het terras doen het fantastisch. Dus mijn vermoeden is dat ze warme voetjes ook lekker vinden :D

akishino
Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:18

Misschien kijken naar inheemse beplanting. Die "horen" in dit klimaat dus kunnen tegen een stootje en zijn super goed voor de biodiversiteit.

Wij hebben, omdat we aan alle kanten buren hebben, onze tuin omringd met schutting zodat onze honden niet bij de buren de tuin in kunnen. Omdat dat niet zo groen is hebben we er haagplanten tegenaan gezet, zodat vogels en dergelijke er ook wat aan hebben.

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:54

@X_Loki: Leuk! Stenen eruit, groen erin, dat klinkt als muziek in mijn oren :D Daar gaan de bijtjes en vlinders en andere insecten heel blij mee zijn!

Ik woon ook in een rijtjeshuis met niet al te grote tuin (helaas, van mij mag het wel twee keer zo groot :D ) Maar ik ben wel heel blij dat ik twee tuintjes heb om wat mee aan te klooien met plantjes. Bij mij is de voortuin groter dan de achtertuin.5 bij 10 ongeveer. Ik heb een terrasje tegen het huis aan met een pergola erboven. Ik heb clematissen, een akebia en een klimroos tegen de pergola groeien. De Montana Rubens zorgt in de zomer al voor deels een groen dak. De Montana Marjorie en de Akebia gaan aan de andere kant voor een groen dak zorgen is het plan.

Een pergola vind ik in ieder geval wel echt een aanrader om een kleine tuin wat spannender/groener te maken en er zijn zoveel mooie klimplanten om uit te kiezen! <3 We hebben ook twee nestkastjes aan de pergola hangen met de opening van de zon af. Het oude huisje heeft al veel vogeltjes aan een nestelplek geholpen en het nieuwe huisje lijkt door pimpelmeesjes uitgekozen te zijn :) Nadeel aan de huisje die bij het terras hangen is wel dat ik als ze echt druk met nestelen zijn ik mij gedwongen voel om even in het gras te gaan zitten met mijn kopje T om ze niet te verstoren :D

Ik heb aan weerszijden van het huis een kleine hoge schutting staan zodat je niet naast de buren op het terras zit zeg maar. En uiteraard, klimplanten! Aan de ene kant heb ik twee mooie clematissen en bij de nieuwe schutting die mijn vriend vorig jaar gemaakt heeft heb ik een passiebloem. Voor de rest is de voortuin afgezet met een laag hek. Ik woon in een rustig dorp en in de voortuin zitten kan hier prima.

Verder zou ik bij een kleine tuin kiezen voor veel langbloeiende vaste planten. Zo heb ik bijvoorbeeld veel langbloeiende tuingeraniums (ooievaarsbekken) in de tuin. Dan heb je lente en zomer áltijd wel wat bloeien. Een vlinderstruik heb ik ook, zodat ik nog iets hoogs in de border heb. Aan de andere kant komt er nog eentje, die staat nu nog in een grote pot, vorig jaar gekocht.

Een vijvertje geeft ook veel leven in de tuin. Ik heb een kleine voorgevormde en daar wonen 'onze' kikkers. Kikkers eten ook slakken.... Kan handig zijn :D

In de achtertuin ga ik plantentrappen maken om de grote hoeveelheid potten met planten op te zetten, zo hoop ik wat meer loopruimte weer te creëren.

Van die tegels met kruiptijm ertussen zoals al genoemd is dat lijkt mij ook erg mooi! Op Pinterest zie je daar veel leuke ideeën voor. Ook mooi met lage campanula, de portenschlagiana bijvoorbeeld.

Wel of geen gras is eigen keuze natuurlijk. Ik heb zelf wel een lapje gras en dat blijft (al heb ik er her en der wat afgesnoept voor bredere borders...). Mijn konijnen zijn heel blij met mijn grasveldje en ook voor mijn zoontje fijn om op te spelen met de watertafel enzo.

Laat je voor- en nafoto's zien? Daar ben ik altijd benieuwd naar! :)

xLoki

Berichten: 3493
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:32

Bedankt voor de verdere tips nog!!!
Heb vandaag de opzet gemaakt voor wat het moet worden, op schaal getekend. Vind het ongelooflijk hoe groot de tuin eigenlijk is, nu zie je dat niet zo omdat er een lelijk tuinhuisje links in de bovenhoek staat. Als het goed is wordt ie morgen eruit gehaald en dan kunnen we definitief gaan meten & planning maken met de hovenier :D

Afbeelding

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:50

Hoe groot is de tuin?

xLoki

Berichten: 3493
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:58

12,5m lang en op het breedste deel 6m breed.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 00:06

xLoki schreef:
12,5m lang en op het breedste deel 6m breed.


Dat maakt het terras ongeveer 3x4? Wat wil je daar gaan doen, wil je er uitgebreid eten met vrienden, wil je er een zonnestoeltje neer kunnen zetten?

Ik zie ook de toscaanse jasmijn tegen het terras aan staan: die wordt fiks groot, en gaat denk ik optisch je tuin heel snel heel klein maken.

Verder vind ik het een super leuk plan!

xLoki

Berichten: 3493
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 00:12

Het is denk ik wat lastig uitleggen zonder foto van hoe het nu is haha! Er zit een overkapping aan het huis, zie foto:

Afbeelding

Ik heb op de tekening de tegels laten ophouden waar de overkapping ophoudt, dus t/m het rijtje grijze klinkertjes. Dus dan blijft het zitje wat ik nu heb daar (3,60m x 3m) even groot. De zon staat daar vooral 's ochtends, linksboven op de tekening heb je de hele dag zon, dus vandaar dat ik daar een 'extra' zon-/avondterras maak. De toscaanse jasmijn wilde ik tegen de steunpilaar van de overkapping laten groeien, vind die paal zo lelijk :P

Malenka

Berichten: 7599
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 00:31

Leuk ontwerp. Let er bij de fruitboom wel op dat die dan zelfbestuivend moet zijn. Anders krijg je geen vruchten (tenzij iemand in de buurt een geschikte bestuiver heeft staan). Soms kun je ook boompjes kopen waar meerdere variëteiten op 1 stam zijn geënt waarbij die variëteiten elkaar dan bestuiven.

En de Rhododendron wil zuurdere grond anders wordt het nooit een mooie struik. Dat is dus ook wel iets om rekening mee te houden als je grond dat nu niet is. Ik zou dan persoonlijk iets anders uitzoeken waar oor je grond wel geschikt is. Maar als je verknocht bent aan het idee dan kun je de juiste meststoffen toevoegen. Dit moet je dan wel blijven herhalen.

xLoki

Berichten: 3493
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 00:35

Bedankt voor de tip! Ik wilde inderdaad een zelfbestuivende boom kopen. De rhodondendrons heb ik al in de tuin staan, zijn al heel wat jaartjes oud, dus die zullen alleen van plaats veranderen :)

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:02

@X-Loki: Ziet er leuk uit jouw ontwerp! Wat wil je tussen de stapstenen laten groeien? En is dat wit met de stippeltjes grind? Of gras?

Leuk om ook een foto te zien! Gaat vast een heel gezellige tuin worden!

Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:32

@xLoki, Ziet eruit als een tof plan. Groen geeft zo veel meer rust en ruimte in de tuin!

Dat zie ik bij mijn ouders ook. Buren hebben allemaal een overkappen en/of grote schuur, maar wat een mini tuintjes zijn dat zeg. Wordt naar verhouding ook erg weinig gebruik van gemaakt. Want in de winter ga je niet buiten zitten en zomer te heet :')

xLoki

Berichten: 3493
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:41

Weer een vraagje :D
Ik zit erover te denken om een laagstam appelboompje (zelfbestuivend) aan te planten in mijn tuin. Ik zie op internet dat je een wat oudere boom kan kopen voor niet al te veel geld. Hebben jullie een fruitboom in de tuin staan en hoe bevalt dat? Krijgen jullie er veel ongedierte (wespen) op af of valt het mee?

Oh en vraag 2 :+
Ik heb een hele lelijke kale muur (aangebouwde schuur) waar ik overweeg om iets langs/tegenaan te laten groeien. Klimop ben ik niet zo'n fan van, dus ik zit te kijken naar wisteria (blauwe regen), maar ik begrijp dat die echt heel veel onderhoud vergt. Hoe kijken jullie hiernaar?

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:50

Je kunt er ook een druif tegen aan laten groeien of een clematis.

Blauwe of gouden regen groeien heel heel snel en moet je dus heel veel snoeien

Malenka

Berichten: 7599
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:01

Een laagstam fruitboom is laagstam omdat de onderstam niet veel water en voeding aan de boom geeft. Daarom produceert hij ook al jong fruit (om voortbestaan van de soort te verzekeren). Het zijn dus zwakkere bomen. Hierdoor hebben ze ook een veel minder lange levensduur. 12 tot 20 jaar en dan is het echt wel op. Een oudere laagstamboom kopen is dus eigenlijk een beetje geldverspilling naar mijn mening. Tenzij het je om de karakteristieke vorm te doen is en je het niet erg vind hem over een paar jaar weer te vervangen.

Wij hebben heel veel fruitbomen en dat bevalt prima. Er komen wel insecten op rijp fruit af. Maar dat levert geen problemen op. Gewoon op tijd plukken of in een achteraf hoekje neerleggen zodat ze daar gaan zitten inplaats van op je terras.

En qua muur; hoe veel zon krijgt die? Want dat is nogal van invloed op plant keuze.

noviceh

Berichten: 4797
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:12

xLoki schreef:
Oh en vraag 2 :+
Ik heb een hele lelijke kale muur (aangebouwde schuur) waar ik overweeg om iets langs/tegenaan te laten groeien. Klimop ben ik niet zo'n fan van, dus ik zit te kijken naar wisteria (blauwe regen), maar ik begrijp dat die echt heel veel onderhoud vergt. Hoe kijken jullie hiernaar?
Wil je dat de hele muur groen wordt? Of enkel een plant die er tegenaan groeit? En is het belangrijk dat de plant in de winter groen blijft? Bij mij komt de Toscaanse jasmijn gelijk in me op.

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 17:11

Is het een muur die veel zon krijgt? Of is het een schaduwmuur?

Ik ben zelf wel erg fan van clematissen, je hebt zoveel mooie soorten. Passiebloem is ook erg leuk, maar wel wat vorstgevoeliger. Per soort is dat ook weer verschillend, maar ze zijn niet zo winterhard als de meeste clematissen.

Van clematissen heb je ook groenblijvende soorten zoals de Apple Blossom, deze is daardoor wel weer wat vorstgevoeliger...

Meerdere clematissen die samen bloeien kan ook erg leuk zijn. Als er genoeg ruimte is. Of een klimroos samen met een clematis, ook heel mooi. <3 Dat heb ik bij de middelste paal van mijn pergola, staat erg leuk.

Klimhortensia is ook erg leuk. Bloeit mooi en bijen zijn er gek op.

Miriam91

Berichten: 2856
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:23

Wij hebben verschillende fruitbomen, maar alleen een van de perenbomen trekt wespen aan.
Wat betreft een klimplant kun je ook nog denken aan winterjasmijn. Niet echt een klimmer dus die moet je ondersteunen, maar bloeit mooi!

anca

Berichten: 1792
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:09

Je kunt tegen de muur ook leipeer zetten. Een soort 2 in 1 oplossing. :+

En als je dan 2 doet heb je ook bestuiving.

Ik heb kleine lei peer en appel staan. Mooie bloei en veel vrucht.

xLoki

Berichten: 3493
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:19

De muur helemaal groen hoeft niet, als er maar iets tegen aan groeit wat een beetje de aandacht van die muur weghaalt :P Wil hem sowieso opnieuw sauzen en de gaten dichten.
De muur staat in de ochtend en middag lang in de zon, 's avonds niet meer. Staat wel op een hoekje waar de wind vaak op staat.
Clematis is nog geen gek idee. Druif heb ik al op de pergola, wil er geen twee. :)) Klimhortensia is ook nog om over na te denken, maar vraag me af of dat gaat met het raampje?

Gaat om dit muurtje, een leipeer/appel gaat denk ik niet, is te groot. Wil wel het raampje behouden namelijk! Stenen ervoor gaan trouwens allemaal weg.

Afbeelding

noviceh

Berichten: 4797
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:40

Ik zou hier een haagje voor zetten, waarbij je de bovenkant snoeit tot het raam. En dan vanuit de linkerhoek (bij de schutting) een klimplant geleiden naar boven.

xLoki

Berichten: 3493
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:44

Oh een haagje had ik nog helemaal niet aan gedacht, wat slim!!! Gaat op het lijstje

Malenka

Berichten: 7599
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:52

Dat klinkt als de perfecte plek voor een klimroos. Veel zon maar ook genoeg wind. Dan krijg je niet snel meeldauw of luizen. En zoals iemand al eerder schreef kun je die ook goed combineren met clematis.

Ik heb me de laatste tijd een beetje laten gaan... En wacht op zeker 12 jonge bomen die nog geleverd moeten worden en een aantal vaste planten. O:)

Eergisteren ook alle gekweekte rozen gesnoeid (dus niet de inheemse wilde in de haag). En dat zijn er inmiddels ook aardig wat. Volgens mij zit ik nu op bijna 20 rassen. :o

xLoki

Berichten: 3493
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:05

Wauw Malenka dat is een flinke bestelling! :)) Wat voor bomen heb je besteld? En die rozen klinkt goed, heb je een recente foto van je tuin?


Ik heb mij even laten gaan in photoshop. :') Maar dit lijkt me wel wat!
Afbeelding

Malenka

Berichten: 7599
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:20

Ziet er goed uit!

Chinese bloemkastanje - hele bijzondere eetbare boom
Anna Paulowna boom - lila bloemen, bloeit snel, voor hout
Salix purpurea nana - donkere wilg
Salix met. Aso - roze katjes wilg

En dan peren en appels.
Peer bohemica - handpeer. pluk okt. Rijp dec. Jan. Goed tot april. Doorlatende grond. Tjechie 1997

Oranje Peer/oranje bergamotte - hand en stoof. Pluk okt. Rijp okt. Dec. Vroeg 19e eeuws. Orange musque

Peer black Worcester - 1388! Waarschijnlijk zelfs door Romeinen naar Engeland gebracht. Stew en Perry. Pluk okt/nov. Goed tot april. Doorlatende grond, warm.

Peer beurre Giffard - 1825. hand en dessert. Beste smaak. Pluk augustus. Dan ook snel gebruiken. Kan tegen droge perioden. Langzame groei.

Peer Xinjiang - kruising nashi en Europese .rood blad. 1300 jaar oud ras? Hand, wijn, sap.

Framboos appel - 1670 (sommige bronnen 1565). Handappel. Pluk aug. Gebruik tot nov. Soms rood vruchtvlees. Sterke groei.

Appel rein blanche du Canada - 1771 Frankrijk. Hand, moes, cider. Sterke groei. Pluk sep/okt. Rijp okt/feb. Veel zon voor smaak.

Fall russett - dessert, cider, drogen. 1875 Michigan. Sep/okt.

Verrassing boom (ik had per ongeluk een boom dubbel besteld dus heb aangegeven dat ze voor dat bedrag zelf een andere uit mogen kiezen).