Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 22:04

Maartje_M schreef:
Oh wauw wat doet jouw hortensia het goed! Hier heeft ie wat last gehad van de late vorst, dus staat wel in bloei maar niet zo mooi vol nu


de mijne bloeien helemaal nog niet XD zitten alleen knopjes in

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 22:14

Rebecca
Probeer anders 1ding uit te kiezen wat je al eerste wil gaan aanpakken
Snap wel dat het overzicht even moeilijk te behouden is met de hele tuin op zijn kop ;)


En eventueel een lijstje maken van wat je allemaal wil doen en dan kijken wat de handige volgorde is ?

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 22:20

@ Rebecca: maak eens een tekening/plattegrond van jouw ideale tuin en pak dat dan stukje voor stukje op. Tuinieren is een meerjarenplan, je kunt niet alles in 1 keer doen.

manzano

Berichten: 23933
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:49

Jeeej!! Mn waterlelie bloeit *\o/*Afbeelding

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 13:03

Gaaf <3 !! En mooie heldere vijver heb je.

youaremystar

Berichten: 489
Geregistreerd: 21-06-14
Woonplaats: Potjewold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 23:14

Ik heb maar een tuintje gemaakt in een grote bak. Vriendlief gaat er nog een mooi houten frame omheen maken. Dan kan ik de bak uit het frame halen als het heel heet is, en lekker koel binnen zetten. Ik laat mn planten niet nog een keer levend verbranden.
Afbeelding

En voor de "dag van de verpleging" kregen we een zonnenbloem kweek zak ding. Ben benieuwd wat het word. Maar er is tenminste iets groens te zien. Heb dus niet een zakje dode zaadjes gehad. :P

Afbeelding

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 06:19

Hee dat zakje heb ik ook nog in huis liggen haha. Vroeg me al af waarom ik die kreeg :')

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:37

Maartje_M schreef:
[ [url=m/Ilmulf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bU9tnH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Iemand enig idee wat voor paars bloemetje hier naar boven komt? Zal wel onkruid zijn?


Dat is Robertskruid: https://www.google.be/search?q=robertsk ... 24&bih=662

Kan je gerust laten staan :) is een mooi bloemetje. Onkruid is ook maar een verzonnen term he :P
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 21-06-17 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Berichten: 23933
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:38

Wat leuk gedaan die bak zo!

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:58

youaremystar schreef:
Ik heb maar een tuintje gemaakt in een grote bak. Vriendlief gaat er nog een mooi houten frame omheen maken. Dan kan ik de bak uit het frame halen als het heel heet is, en lekker koel binnen zetten. Ik laat mn planten niet nog een keer levend verbranden.
[img]m/nksM04.jpg[img]

En voor de "dag van de verpleging" kregen we een zonnenbloem kweek zak ding. Ben benieuwd wat het word. Maar er is tenminste iets groens te zien. Heb dus niet een zakje dode zaadjes gehad. :P

[img]m/8fWlwE.jpg[img]

Slim bedacht en leuk gedaan hoor!

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:23

Solleke_Noah schreef:
Maartje_M schreef:
[ [url=m/Ilmulf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bU9tnH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Iemand enig idee wat voor paars bloemetje hier naar boven komt? Zal wel onkruid zijn?


Dat is Robertskruid: https://www.google.be/search?q=robertsk ... 24&bih=662

Kan je gerust laten staan :) is een mooi bloemetje. Onkruid is ook maar een verzonnen term he :P


Klopt, en we hebben dus ook onkruid wat hier gewoon blijft staan, maar ik wil altijd wel weten waar het dan vandaan komt :P Thx!

manzano

Berichten: 23933
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:31


Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 19:30

Yesss, topic gevonden dat ik nodig heb!

Ik hoop dat jullie tips voor me hebben.

Dit is mijn tuin:
Afbeelding
Afbeelding

Hij is 5,5 meter breed en 20 meter diep.

De voliere die je op de voorgrond rechts ziet, is afgebroken. De border waar de voliere op stond zit er nog evenals het halve schuurtje dat er achter zit. De border om de voliere heen zit er ook nog.
De schuur achterop de tuin staat er ook nog en wil ik graag behouden. Ik zit aan het eind van het overpad.

Helemaal rechts vooraan komt straks een bijkeuken (waar de picknicktafel staat).

Maar wat is wijsheid met mijn tuin? Ik wil heel graag dit laten maken:
Afbeelding

Dit wordt dan ter grote van een bed, zodat ik er op kan liggen en nog wat ruimte over houd in de tuin. De tuin ligt op het noordwesten.

Het liefst wil ik het schuurtje dat op de foto achter de voliere zit afbreken voor zover het op mijn helft staat. En daar de bank neer zetten. Ik weet nog niet hoe, omdat ik even moet kijken hoe de zon staat overdag.

Ik hou van bloemen, maar ben echt doodsbang (fobisch) voor vlinders, dus bloemen waar vlinders meer dan normaal op af komen zijn niet gewenst. Ik wil ook graag een beetje gras houden.

Wie heeft er ideeën en/of tips? Het liefst budget en niet té ingewikkeld, aangezien er nog meer verbouwingen aan komen, maar ik nog wel graag van mijn tuintje wil genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:53

Wat een schattige tuin ! ,schuurtje kan altijd handig zijn ...

Meeste vlinders komen op alles af , ik heb het met lieveheersbeestjes en die blijken best nuttig te zijn en zijn welkom in de tuin zolang ze mijn grenzen respecteren :=

Valt genoeg van te maken , mooie basis heb je al. Misschien paar borders of een vijvertje


Heb de voortuin even leeggeplukt := , zon en regen maakte het een oerwoud :')


Afbeelding

Afbeelding


Kan er weer mee door , even alles de container in en done

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:06

Lekker bezig geweest Rebecca!

Mooi stukje Janine, daar kun je alle kanten mee uit. Geen vlinders vergt, voor mij tenminste, wel even omdenken. Ik mik altijd op zo veel mogelijk bijen en vlinders in de tuin. Je zou kunnen gaan voor groenblijvers zonder bloemen. Omdat je tuin op het noordwesten gericht is, kun je veel planten kwijt die niet zo van zon houden (buxus, boompjes als de Acer, hosta's, siergrassen zoals blauw schapengras, Mansoor, Heuchera (bloeit niet zo lang)). Google/Pinterest eens op shadow garden, mogelijkheden te over.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:39

Janine daar kun je heel veel mee zeg :j
Ik heb veel rozen en tot nu toe worden die nog vermeden door de vlinders, niet door de bijen. Ik meen ooit begrepen te hebben dat alles dat lekker ruikt, bijen en vlinders aantrekt? Kaka doet ook al goede suggesties voor planten, verder kom ik helaas niet omdat het of in de zon wil, of vlinders aantrekt. Veel plezier met je nieuwe huis!

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:50

Onze voortuin wordt na onze zomervakantie gedaan, ik vind
deze tegels zo gaaf! Heeft iemand hier toevallig ervaring met zulke :) ?

Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78510
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:35

Geen ervaring mee. Ik heb onlangs ook tegels uitgezocht voor onder onze overkapping, en gisteren is de offerte gekomen voor de tegels en deze te laten leggen, en 75 m2 klinkers en deze te leggen, en nog een 15 m2 herbestraten (met de bouw is een stuk verzakt voor de garage, komt omdat we leidingen hadden gelegd, weer dichtgegooid en daarna met loaders eroverheen zijn gereden :)) ).
Op dit moment zijn we bezig om een houten kapschuur te plaatsen waar de loungeset in komt. Hopelijk komen ze voor de bouwvak dat deel bestrating er nog in leggen, na de bouwvak komt de rest. Als dit houten kapschuurtje staat moeten we de overkapping die er nog staat afbreken en de klinkers daar weg halen, dat staat nog net in de weg met het nieuwe terras. Daar komt straks ook de vijver en plantentuin, ben dus heel erg benieuwd als dat weg is, wordt een heel ander gezicht en ineens lijkt het dan veel groter denk ik.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:04

Ik had zo'n kleur (ietsjes grotere tegels zo te zien) bij mijn vorige huis laten leggen! Waren werkelijk prachtig! Helaas aan schaduwkant waardoor de groene aanslag er niet meer af te krijgen was (alles geprobeerd, geen succes). Ouders hadden ze op zonkant en half/half, maar die hadden het probleem totaal niet. Zolang je wat zon hebt, zou ik het zeker dus doen :) ze zijn gewoon erg mooi, staat heel sjiek

Ben zo benieuwd naar als het af is Neonlight! Hebben jullie een beetje een planning in je hoofd wanneer het klaar moet zijn?

*Edit: Hier lagen ze er een half jaar in :) De lichte tegels die ertussen liggen, waren wel aanslagvrij te krijgen trouwens

Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78510
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:16

Knabbelgirl, wat naar dat de aanslag er niet meer af te krijgen is.

Onze planning is volgend jaar. De bouw is nog niet klaar, wordt straks weer verder aan gewerkt. Vijver moet gegraven worden, gras geëgaliseerd en opnieuw ingezaaid. Dat moet of in het najaar of in het voorjaar, en waarschijnlijk is het najaar niet haalbaar vanwege andere werkzaamheden aan de bouw.

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:37

Mooie tegels bloembloem. Ik heb echte geen ervaring om deze te leggen.

Nog wat kiekjes uit eigen tuin:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:49

Ja vond ik ook zo jammer! Daardoor zag het er snel erg verwaarloosd uit, en het werd spekglad bij regen wat niet handig is als je op krukken loopt.. Maar toch, laat ik ze in dit huis waarschijnlijk weer leggen :') Omdat ze zo mooi zijn en deze voortuin wel zon vangt. En ik zie immers bij mijn ouders dat het dan geen enkel probleem is.

Oke, begrijpelijk dat het niet allemaal tegelijk lukt nee. Maar wat zullen jullie gaan genieten als alles zo af is zeg! Want jullie zijn er al een hele poos mee bezig he?

Ziet er leuk uit Cabelona! Tomaten die 3e?

Wie heeft er nog leuke ideeen voor bodembedekkers? Wensen: spreid mooi uit over de grond, bloeit minimaal 2 maanden per jaar, geeft de rest van het jaar (of anders minimaal voorjaar tot najaar) een groene bedekking voor de grond, moet in de volle zon kunnen. Moet een vaste plant zijn, of meerjarig die zichzelf uitzaait zoals anjers
Ik heb tot nu toe op de lijst om te kopen:
-Campanula
-Zeepkruid
-Dianthus
-Kruipend parelzaad
-Penningkruid
en misschien Phlox en steenzaad

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:22

Ja dat zijn de yellow pear tomaatjes. Ze zijn erg smaakvol :9

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:31

Enige kruipertje dat hier staat en groeit als een gek is de maagdenpalm. Maar geen idee hoe lang die bloeit

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78510
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:38

Phlox is erg fijn, maar bloeit geen 2 maanden per jaar. Campanula daarentegen wel.

Wij wonen hier nu 3 jaar, en vanwege wat ongelukken ook later begonnen dan gepland. Vorig jaar hadden wij de vergunningen binnen en toen kon er gesloopt en gebouwd gaan worden, en asbest gesaneerd. Het beetje tuin wat we achter hadden (gras :+ ) is behoorlijk kapot gereden met de bouw en opslag van bouwmaterialen.
Het kan mij eigenlijk niet snel genoeg gaan. Planning was dat we het vorig jaar klaar zouden hebben, maar toen zijn we pas begonnen. Ik hoop echt volgend jaar een tuin aan te kunnen planten.