Ervaringen antikraak wonen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Ervaringen antikraak wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:08

Nu mijn relatie kapot is ben ik met spoed opzoek naar woonruimte.
Ik heb gewoon werk/inkomen maar kom niet in aanmerking voor een koophuis.
Huren sta ik te kort voor ingeschreven dus blijft er eigenlijk alleen antikraak over.

Wie kan mij hier meer over vertellen of helpen?

Alvast bedankt

amsterdam_30

Re: Ervaringen antikraak wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:15

Particulier huren hoef je niet voor ingeschreven te staan.
Als anti-kraak niet lukt en bovenstaande niet, wellicht tijdelijk een kamer overwegen zelfs?
Succes!

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:21

Ik heb antikraak gewoond en dat was best fijn wonen. Je betaalt erg weinig voor veel ruimte. De nadelen van antikraak zijn dat je er op ieder moment uitgezet kan worden en dat de faciliteiten over het algemeen wat minder zijn.
Wanneer je in een bedrijfspand gaat wonen, is er een grote kans dat het lastig is om tv en internet aan te sluiten en je betaalt in de winter veel stookkosten vanwege de enorme ruimte. Ook deel je dan vaak een badkamer of keuken met andere bewoners. Er zijn ook sloophuizen of huizen die gerenoveerd moeten worden die als antikraakwoning aangeboden worden. Dit is fijner, want dan heb je gewoon een normaal huis, al is het vaak al wat oud en slecht onderhouden.
Over het algemeen is de opzegtermijn één maand, dus je kan wel zo op straat komen te staan. Ze zijn niet verplicht om een nieuwe woning voor je te zoeken als dit gebeurt.
Ik zie dat je in omgeving Eindhoven woont, daar zijn op het moment geloof ik wel wat sloopwoningen te huur, kijk maar eens bij Interim Vastgoedbeheer, Camelot, of bij de woningstichting Domein of Wooninc. Hier zijn regelmatig 'gewone' huizen als antikraak te huur.

Een andere optie is om particulier te gaan huren, dat doe ik nu ook. Op marktplaats staan veel appartementen te huur waar je direct in kan. Nadeel is dat particulier huren een stuk duurder is. Veel huizen die te koop stonden worden nu ook te huur aangeboden bij makelaars, dat is eventueel ook nog een optie.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:30

amsterdam_30 schreef:
Particulier huren hoef je niet voor ingeschreven te staan.
Als anti-kraak niet lukt en bovenstaande niet, wellicht tijdelijk een kamer overwegen zelfs?
Succes!

Ik ben bijna 36 jaar en heb niet genoeg aan een kamertje.
Particulier huren is ontzettend duur, been there, done that ;)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:34

@Karmandi: thanx...
Ik ben echt opzoek naar een woning via antikraak. Ik weet al wel dat je bij sommige instanties niet verder komt als je niet aangeraden wordt door iemand die daar al huurt, zoals Ad-hoc.
Ik moet in omgeving Helmond blijven zitten (dus geen eindhoven) wegens privé omstandigheden. Dat maakt mijn kansen al kleiner.
Kan iemand me niet aanraden bij een van die instanties waar je voor aangeraden moet worden?
Ik zit heel erg omhoog ;(

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:26

Ik kan je helaas nergens aanraden, aangezien ik al een tijd niet meer antikraak huur. Zelf heb ik toen ik op zoek was gewoon iedere instantie gebeld. Meestal krijg je te horen 'we hebben op dit moment niets, maar laat je nummer maar achter, dan bellen we als er een woning vrijkomt'. Ik heb toen gewoon de volgende dag weer gebeld, en toen was er opeens wel een woning vrij en kon ik er meteen in. Blijven bellen helpt, dan krijg je meer voor elkaar. (Dit was trouwens bij Interim, daar krijg je ook voorrang als je aangeraden wordt)
Is dit trouwens niet iets voor je? http://www.interveste.nl/kandidaten/woningen-antikraak/beschikbaar-aanbod/q/helmond/128

griebels

Re: Ervaringen antikraak wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 14:11

daar heb ik indd al op gereageerd, maar toch bedankt.