'normaal' om te onderhandelen bij aankoop NIEUWE auto ??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GoGoNut

'normaal' om te onderhandelen bij aankoop NIEUWE auto ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 09:04

Hallo bokkers,

afgelopen weekend zijn we op pad geweest voor een eventuele nieuwe auto.
Momenteel hebben wij een grote auto uit 2001 1.8 motor die veel benzine kost, en ook vrij hoog in de
wegenbelasting omdat het zo'n grote auto is.
Daarnaast zit er dit jaar ook nog wat onderhoud aan te komen. De vraag die wij ons stelden was gaan we
die onderhoud aan en rijden we de auto als het ware op, of gaan we wellicht eens naar een nieuwe auto kijken,
die kleiner is, en nu nog wegenbelasting vrij.
Ik ben zelfstandig ondernemer en heb vorige week een adviseur voor mijn bedrijf langs gehad en dit besproken.
Een hele nieuwe auto kan best interessant zijn voor ons. Nu zijn we afgelopen weekend dus op pad geweest en
wij zijn gevallen voor een nieuwe Kia Picanto. Vanmiddag gaan we weer terug naar de dealer (we wilden alles wat we
gezien hadden eerst even laten bezinken en goed over nadenken) en ik vraag me eigenlijk af of het gebruikelijk/normaal
is om op een totaal nieuwe auto wat te onderhandelen, bijvoorbeeld op opties op de auto of op de aankoopbedrag.
Wij hoeven heus niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, en als het niet gebruikelijk is dan is het ook
niet erg, maar ik zou het wel zonde vinden om later te horen dat het wél gebruikelijk is, want dan is het natuurlijk jammer
dat we het niet gedaan hebben.

Ik hoor graag wat jullie ervaring hier in is.

Akshay

Re: 'normaal' om te onderhandelen bij aankoop NIEUWE auto ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:06

Jazeker! :D

Alleen niet al te vervelend doen, dan worden de verkopers ook kriegel :))

Ik werk bij een dealer (volvo) en bij ons wordt op alle auto's ''gekletst'' dus ''voor dat geld wil ik er dat en dat en dat nog wel bij'' of ''ik wil hem voor XXX euro als je dat nog doet en dan hoef ik dat niet''

Volkomen normaal, en gewoon lekker je best op doen :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:09

Natuurlijk is dat mogelijk ;)

Zoek of de auto bij andere dealers anders geprijsd staan of voor dezelfde prijs wordt aangeboden met andere/meer opties, dat KAN namelijk!
Doen alsof je twijfelt helpt regelmatig ook wel, of kort en bondig zeggen dat als je dit of dat er extra bij krijgt dat je de koop onmiddellijk sluit.

Je moet het moment afwachten dat de dealer denkt dat hij zijn klant bijna kwijt is en dan een poging wagen.

(man is garagist en heeft al héél wat zien voorbijkomen wat dus wel degelijk werkt :+ )

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 09:12

Oh mooi! Ik dacht dat het raar zou zijn op een nieuwe ! Dan laat ik vriendlief vanmiddag even los ;)

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:17

Wat leuk! Wij hebben toevallig ook een nieuwe Picanto gekocht en wij hebben ook onderhandeld over de prijs. Gewoon kijken hoe ver je kan gaan en hoe de verkoper mee wil werken. En inderdaad, doe alsof je twijfelt (al is dat mij niet gelukt, haha!).
Als je op een bedrag komt waar je tevreden mee bent, is het goed. Het is maar net hoeveel die auto je waard is.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:19

Ja hoor, gewoon doen!!

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 09:23

Leukblauwoogje, ben je tevreden? Wij willen een rode 5 deurs 1.0 met superpack.
Ik zit net wat revieuws te lezen en lees toch wel mindere berichten over het verbruik?
Kan jij hier al wat over zeggen?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:35

Gewoon doen. Mijn schoonmams heeft toevallig de nieuwe Audi A1 gekocht 2 maanden geleden en ze haalt het onderste uit de kan naar boven!
Scheelde toch wel een aantal 100den euro's!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:36

Ja hoor gewoon doen! Zo hebben wij een gratis airco op onze auto 'gekregen'. Kost toch al snel 700 euro extra.
Veel plezier vanmiddag! Picanto's rijden heerlijk! :D

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:41

ruil je je eigen auto daar bij in ?? of wil je de huidige auto gewoon houden ?

alles kun je proberen he..

mijn moeder en stiefvader hebben de vw fox in geruild op een nieuwe vw polo.. en ze hebben er ook alles uit gehaald wat ze maar konden krijgen.. zelfs complete andere licht metalen velgen plus stalen velgen met banden.
dus ja,, het is maar hoe ver je wilt gaan ..
dat een bedrijf wat minder winst maakt, boeit niet.. ze willen de auto verkopen... of het nou met 2000 euro winst is of 1000 .. de auto zal toch 'weg moeten'

succes ermee

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 09:47

Ja jullie hebben gelijk hoor, we gaan het gewoon proberen. Bello2005 wij ruilen inderdaad onze auto in. Bij een andere dealer kregen we 250 euro meer, en toen hebben ze dat ook geboden :als zij het kunnen dan moeten wij er ook weg mee komen zij hij haha. Het was wel een fijne gozer dus ik verwacht wel dat we er uit kunnen komen vanmiddag. Verder ga ik maar niet meer te veel op internet neuzen voor ik te veel begin te twijfelen door al die recensies haha.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:12

GoGoNut schreef:
Leukblauwoogje, ben je tevreden? Wij willen een rode 5 deurs 1.0 met superpack.
Ik zit net wat revieuws te lezen en lees toch wel mindere berichten over het verbruik?
Kan jij hier al wat over zeggen?

Dat weten we nog niet :+
We kunnen 'm vrijdag ophalen. Wij hebben een witte 5-deurs met alle pakketten er op besteld.
Wat betreft het verbruik: voor ons zal het al gauw goed zijn want de oude auto was niet zo zuinig.
Wij hebben geen auto ingeruild. We kregen er meer voor als we hem zelf verkochten dus dat hebben we dan ook gedaan.

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 10:15

Baluwoogje, ooh spannend , dat is al over 2 dagen :)
Wij willen de Superpack, dat is ook met alles erop en eraan inderdaad. Wij kregen juist 1200 euro meer via inruil dan particulier! Heb je ook voor 1.0 gekozen of toch 1.2?
En heb je ISG met start-stop systeem? Haha ben niet nieuwsgierig :Y)

Wij gaan overigens voor de Signal red of titanum silver

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:21

Wij onderhandelen op alles waarbij te onderhandelen valt, dus ook op nieuwe auto's :j Dealers zijn allemaal hetzelfde want het is allemaal moeilijk moelijk moeilijk, maar ondertussen hebben hun ook een hele aardige marge hoor ;) Gewoon proberen om iets van de prijs af te krijgen en als dat niet lukt kun je altijd nog voor extra opties gaan om te onderhandelen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:23

Bij grote auto's moet er toch wel 10% af te halen zijn, bij de kleinere zit weinig marge op, met 5% moet je daar al mee tevreden zijn.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:24

GoGoNut schreef:
Baluwoogje, ooh spannend , dat is al over 2 dagen :)
Wij willen de Superpack, dat is ook met alles erop en eraan inderdaad. Wij kregen juist 1200 euro meer via inruil dan particulier! Heb je ook voor 1.0 gekozen of toch 1.2?
En heb je ISG met start-stop systeem? Haha ben niet nieuwsgierig :Y)

Wij gaan overigens voor de Signal red of titanum silver

Ja, ik heb er al helemaal zin in! We hebben dan ruim 2 maanden moeten wachten en ik heb al geen geduld :')

Inderdaad. Wij hebben volgens mij in totaal 3 pakketten en hebben voor 1.2 gekozen. En ISG met start-stopsysteem hebben we ook :j

Ooh, gaaf!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:39

Iets van de prijs afkrijgen moet lukken. Je kan kijken of je dat contact kan krijgen maar meestal interessanter is 'ruilen' tegen opties. Een set deurmatten staat over het algemeen voor honderden euro's in de catalogus maar kost de dealer een paar tientjes. Op die manier heb jij het gevoel dat je honderden euro's bespaard hebt en heeft de dealer een tevreden klant en ook nog wat marge over.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:23

M'n pa koopt regelmatig nieuwe auto's en die zegt dat als je geen auto inruilt, 15% korting te doen moet zijn. Ruil je wel een auto in dan zal het percentage lager liggen. Moet ik wel zeggen dat hij in de iets hogere prijsklasse zit dus wat Neonlight hierboven zegt zal wel gelden :j

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 14:14

Thanks Bart, ik denk inderdaad dat ik het op een paar opties ga gooien straks.
Ik zal vanavond wel even laten weten hoe het gegaan is :)

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 07:26

Nou helemaal tevreden, heb een auto gekozen met andere velgen die meerprijs hebben zij voor zich genomen en de armsteun ook. Dus toch paar honderd euro eraf. Ik ben tevreden aangezien wij ook in gerolen hebben voor een super prijs (zoals eerder genoemd particulier en via handel kregen we echt heel veel minder) Waarschijnlijk eind volgende week al rijden!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 00:19

Super! Volgende week is ook al lekker snel :D
Gefeliciteerd!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:20

Gefeliciteerd met jullie nieuwe auto! Netjes geregeld dan toch? Volgende week is al snel zeg! :oo
Wij hebben 'm 9 april besteld en kunnen 'm vanmiddag pas ophalen :P

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 12:31

Ja gelukkig was er nog 1 auto in de combinatie die ik wilde, en de armsteun en velgen kunnen ze gewoon erop zetten dus hoefde niet helemaal van fabriek te komen. Echt heel fijn :)

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:36

Dan heb je geluk! Leuk zeg!