E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalvinM

Berichten: 1195
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: hengelo (gld)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:43

Bedoel je een bibliotheek op je computer, of een online bibliotheek?

Het is jammer dat de prijzen van de digitale boeken nog zo hoog liggen. Vergeet niet dat bedrijven zoals bol.com ook en investering hebben gedaan en deze terug moeten verdienen. Ze zullen uiteindelijk wel goedkoper worden, maar de prijs zal nooit echt laag worden, zoals tamary al zegt komen alleen de kosten voor het drukken te vervallen. Bij zulke grote oplages zijn de drukkosten laag.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:15

Een online bibliotheek, hoorde dat de onze er al wel mee bezig is geweest, maar kon er nog niet veel informatie over vinden. Het is natuurlijk een heel nieuw segment.

Het digitaliseren van boeken lijkt me niet heel lastig, alleen het beveiligen ervan weer wel natuurlijk. Dat is gewoon heel moeilijk. Daarnaast verkopen ze natuurlijk door de digitale boeken ook veel meer tablets en readers :D

CalvinM

Berichten: 1195
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: hengelo (gld)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:23

Wat dacht je van het technische aspect van de digitale boeken? Aanpassen website, downloadmodules, extra serverruimte, onderhoud, marketing er zit nog wel veel meer achter. Ben blij dat ze de gok genomen hebben, digitaal lezen is ideaal!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:45

Ik vind het een verademing!

Van mij hoeft het niet anders meer... Alleen als ik een paar boeken niet digitaal kan krijgen of zoiets, maar mis het papier niet echt. Voor dat laatste was ik wel bang :+ Gelukkig heb ik me over die angste heen gezet :D :D

CalvinM

Berichten: 1195
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: hengelo (gld)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:44

nee, ik mis het ook niet.. het scherm leest zo fijn! Ook in de zon (lekker aan het zwembad op vakantie) leest het ideaal. Heb gemerkt dat je ook snel met mensen in contact komt met een e-reader. Je krijgt constant vragen wat het voor apparaat is. Er was zelfs iemand die zelf ook een e-reader had en wel boeken wilde uitwisselen. Huppa, haar laptop op tafel in het restaurant en boeken kopieren. Grappig :)

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:48

Weten jullie of er ook een "update metadata" functie zit in Calibre? Of meer een synchroniseer functie (ipv een stuur naar apparaat)

Het komt regelmatig voor dat ik denk alles in de metadata aan te hebben gepast naar mijn wensen en dat het dan toch niet helemaal goed is als ik het naar mijn sony heb gestuurd.

Als ik het vervolgens weer opnieuw aanpas en weer naar mijn sony stuur staat het boek er twee keer in. Dus dan moet ik hem eerst verwijderen, aanpassen en opnieuw naar het apparaat sturen.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:35

Ik heb wel eens het eea rechtstreeks aangepast via "device" door op de regel van het betreffende boek te gaan staan en daar het vakje aan te klikken dat ik wilde wijzigen.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:40

Shiloh schreef:
Weten jullie of er ook een "update metadata" functie zit in Calibre? Of meer een synchroniseer functie (ipv een stuur naar apparaat)

Het komt regelmatig voor dat ik denk alles in de metadata aan te hebben gepast naar mijn wensen en dat het dan toch niet helemaal goed is als ik het naar mijn sony heb gestuurd.

Als ik het vervolgens weer opnieuw aanpas en weer naar mijn sony stuur staat het boek er twee keer in. Dus dan moet ik hem eerst verwijderen, aanpassen en opnieuw naar het apparaat sturen.


Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik verander of de metadata bij 'device' (zoals vikki) of ik haal het boek van de ereader en zet dan het boek er weer op met de juiste metadata.

tamary

Berichten: 29209
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:21

Volgens mij schrijft calibre die metadata alleen naar het file als je die daarna converteerd, anders niet al staat het in calibre zelf wel goed.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:26

Zo, heb eindelijk mijn e-books geconverteerd zodat ik ze in Calibre kon zetten. Nu nog even uitzoeken hoe ik hoe ik ze vanuit Calibre op mijn Sony kan zetten, aangezien ik dat tot nu toe via Adobe deed.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:31

Gewoon inpluggen, op boek rechts klikken en in menu kiezen voor 'naar device' oid. Wijst zichzelf.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:10

Als ik het kan, kan jij het ook Gwen :D .

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:33

Hm, het is half gelukt :+ . Alleen zou ik de reader misschien eigenlijk eerst even leeg moeten halen, voordat ik alles via Calibre er opnieuw op zet. Ik heb alles gelabeld, zoals ik in Adobe collecties had. Die staan nu door elkaar, en onder het label 'Spanning' staan nu op de reader 2 boeken, terwijl het er 20 zijn op de PC.

Whatever, alle boeken staan er nu iig op -:) , en ik ga nu toch eerst weer even een papieren boek lezen :D . (De nieuwe van Elizabeth George wacht op mij).

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:28

Bij het lezen van dat papieren boek ga ik een e-reader des te meer waarderen, dat boek weegt kilo's %) :') . Voor iemand die maar één hand volledig ter beschikking heeft is zo'n kleine lichte reader een uitkomst, zo blijkt weer :)) .

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:39

In het blad c't, magazine voor computer en techniek stond in maart '12 een soort vergelijkend warenonderzoek met 5 e-readers:

Kindle van Amazon
Kindle Keyboard van Amazon
Story HD Wifi van iRiver
Kobo Touch van Kobo
Reader PRS-T1 van Sony

Als iemand het wil lezen kan ik het wel even scannen en via e-mail doorsturen :) . Er zit een vergelijkend schema bij :j .

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:41

Gwen schreef:
In het blad c't, magazine voor computer en techniek stond in maart '12 een soort vergelijkend warenonderzoek met 5 e-readers:

Kindle van Amazon
Kindle Keyboard van Amazon
Story HD Wifi van iRiver
Kobo Touch van Kobo
Reader PRS-T1 van Sony

Als iemand het wil lezen kan ik het wel even scannen en via e-mail doorsturen :) . Er zit een vergelijkend schema bij :j .


Ik zou dat graag willen ontvangen :)

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:59

Je hebt PB :) . Ik ga vanavond even achter mijn gewone pc zitten om te scannen en dan komt het naar je toe :j .

pluisje88

Berichten: 8106
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:15

Ik kom snel even binnen vallen. Heeft iemand het boek de gabriel methode van John Gabriel voor mij?

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:08

Gwen schreef:
Je hebt PB :) . Ik ga vanavond even achter mijn gewone pc zitten om te scannen en dan komt het naar je toe :j .


Dat vind ik ook wel interessant om te lezen. Ik stuur je even een pb'tje met mijn email adres.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:44

Ik heb de bladzijdes via mijnalbum.nl geüpload, het werd nl een veel te groot bestand om te mailen, en kleiner scannen betekende een onleesbare tekst :+ . Op deze manier zijn de blz gewoon te downloaden en te lezen. Stuur maar een pbtje, dan geef ik de link als ik weer achter de gewone pc zit (morgen).

A. en S. hebben het al :j . Was toch wel te lezen, Shiloh, op die manier?

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:16

Ja hoor! Ging prima! Was leuk om hun mening te lezen. Al was het artikel erg gericht op de shops. En laat ik daar nu echt totaal geen gebruik van maken.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:35

Ik gebruik wel bol.com af en toe, maar altijd via de pc. Is maar goed ook, want zoals in het artikel staat is het idd erg omslachtig om de boel in te stellen anders :)) (bij de Sony). Op de pc vind ik fijner winkelen, beter overzicht, en heb ik meteen ook een backup.

margaretha1

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:31

Ik lees even mee, want ik ben ook op zoek naar een e-reader.

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:16

Hoi, ik kom ook graag even binnenvallen. Heb gisteren na heeeel lang dubben (máánden) dan eindelijk een e-reader aangeschaft. Gisteren besteld bij Bol.com: de nieuwste Sony WiFi PRS-T1, in het Rood. :D Ben zooo benieuwd! *\o/* Zal er alleen nog even op moeten wachten want woon in Frankrijk en ik heb 'm naar mijn broer in NL laten sturen zodat hij 'm kan testen op evt. vastlopen (schijnt bij deze nogal eens voor te komen en dan moet je 'm terugsturen). Nog even geduld dus -O-
Ik zag btw daarnet een hele leuke site waar ze voor alle apparaten (phones, laptops, tablets maar dus ook ereaders) skins hebben, prachtige designs heel dun (<1mm) die je op je app. plakt. Zitten echt schitterende designs bij. link: http://www.istyles.com

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:37

Gwen schreef:
Ik gebruik wel bol.com af en toe, maar altijd via de pc. Is maar goed ook, want zoals in het artikel staat is het idd erg omslachtig om de boel in te stellen anders :)) (bij de Sony). Op de pc vind ik fijner winkelen, beter overzicht, en heb ik meteen ook een backup.


Om hier nog even op terug te komen, dat valt alles mee hoor!

Ik heb gisteren voor het eerst een boek gekocht, maar dan via bruna (bol had hem niet). boek gekocht, gedownload en geopent in het bijbehorende programma van sony (heb niet uitgevogeld of die ook in calibre werkt). Toen moest je het bestand linken aan een adobe account. Die had ik niet, dus die heb ik even aangemaakt (kost 2 minuten). Daarna dus ingelogd in dat programma op het net aangemaakte adobe account. Als je dan vervolgens je apparaat aan de computer hangt en het boek naar het apparaat wil sturen ergens in dat proces word gevraagd of je dit apparaat aan dit bepaalde adobe account wilt koppelen. Dan zeg je gewoon dat je dat wilt, en dan is het apparaat gemachtigd.

Ondanks dat ik dat boek bij bruna heb gekocht, is mijn apparaat nu toch gemachtigd ook voor shoppen bij bol.com.

Ik vond het helemaal niet omslachtig, je hebt alleen de eerste keer even de computer nodig en het wijst zich verder vanzelf eigenlijk.