welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:22

Mijn zoon is 11 en doet 2 keer i de week de kattenbak, 1 keer in de week even zijn kamer bijhouden.
Soms doet hij vanuit zichzelf de tafel dekken en afruimen.
Verder ruimt hij zijn eigen rotzooi op.
En af en toe een boodschap.

Ik moest vroeger:

honden uitlaten
koken
opruimen
1 keer in de week helpen met het huishouden
beesten eten geven
afwasmachine inruimen

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:40

Ik hoef bijna niks te doen vind ik zelf. Af en toe vaatwasser in- en uitruimen, kippen en kat voorzien van eten en drinken, m'n eigen kamer schoonhouden, af en toe stofzuigen. Nee, vind dat ik het wel makkelijk heb thuis. :P

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:55

:= Toen ik 13 was: School startte om 8 uur en was een half uur fietsen. Voor die tijd was de pony al gevoerd, de kalfjes melk gegeven, de koeien gemolken samen met mijn moeder en alle koeien verzorgd. Dan ging ik als een razende onder de douche door en naar school en ruimde mijn moeder alles van het melken op.
Aan het einde van de middag volgde hetzelfde riedeltje weer; ik kookte terwijl mijn moeder de spullen van het melken opruimde. Ze had overdag altijd al wel de aardappels geschild etc.
's Avonds ging zij dan naar mijn vader in het ziekenhuis 100 km verderop en ik moest dan nog aan mijn schoolwerk. En dat een jaar lang....
Soms moest ik ook nog nablijven omdat ik 's morgens te laat was want begrip vanuit school voor de thuissituatie was ver te zoeken. Kloteschool.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:40

Mijn zoon is allang volwassen. Als kind moest hij meehelpen met wat hij kon. Dat heeft hij altijd gezellig gevonden, want ik hielp wél mee. Samen afwassen, zijn bed opmaken, helpen de was doen. Na zijn 10e jaar moest hij zonder mijn hulp wel zijn eigen kamer netjes houden. Heel af en toe ging ik er stofzuigen en keek of het opgeruimd was.
Nu woont hij samen, kookt, weet hoe de wasmachine werkt en vind het normaal dat hij zijn steentje bijdraagt in de huishouding.

Dan ik. Het was vroeger heel normaal dat mannen ander werk verrichtten als vrouwen. Mijn man zou rustig een rood t-shirt bij een witte was gooien om vervolgens te heet te wassen.Gooit rustig alle was in de droogtrommel. Koken doet hij niet, zegt dat hij het niet kan. Ramen lappen is niet nodig....
Het is een hele lieve hardwerkende man, met 2 rechterhanden die zijn klungeligheid op huishoudelijk gebied ruimsschoots goed maakt, omdat hij zo ijverig is.
Maar soms denk ik weleens, misschien had het verschil gemaakt , als zijn ouders hem gewoon hadden geleerd mee te helpen in de huishouding.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:13

@Ersina
Mijn man heeft vroeger wel moeten helpen in de huishouding, maar koken, ramen lappen en strijken kan hij nog steeds niet (goed).
Ook hoe je het beste kan wassen (of hoe precies de wasmachine werkt) weet hij ook niet.
Daarentegen stofzuigt hij regelmatig en doet de kids in bad en naar bed.
Ach je kan niet alles hebben.:)

qwerty14

Berichten: 997
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:16

Ik help wel veel:
- was ophangen/opvouwen
- schoonmaken (stofzuigen, sanitair, stoffen enz.)
- kamer opruimen
- afwassen
- en meer van dat soort kleine dingetjes

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:19

Ik heb nooit iets hoeven doen (behalve op een gegeven moment mijn kamer opruimen voor ik mijn zakgeld kreeg). Dat vind ik eigenlijk best slecht, maar ik ben wel goed uitgepakt hoor, mijn kamer is buiten de verhuiszooi nog om best netjes :)

Ik zou later best voor mijn kinderen een takenlijstje willen hebben. Dat iedereen elke een klusje heeft, zoals de vloer vegen na het eten, helpen afruimen, tafel dekken, etc. Kom op zeg, dat soort dingen zijn hooguit 10 minuten werk, tijd zat nog om kind te zijn hoor :P

Oja, ik ben op een gegeven moment ook zelf mijn was gaan doen omdat ik vond dat mijn moeder het niet op het goede moment deed :P dat ik iets aan wilde en dat het dan nog niet gewassen was. Toen was ik 12 ofzo. De was ophangen en opruimen deed ik soms zelf, soms mijn ouders, afhankelijk van of ze bijv. de wasmachine of het wasrek direct weer nodig hadden

Edit: ik moest ook mijn eigen dieren verzorgen, maar het schoonmaken bijvoorbeeld vond ik echt vreselijk. Ik had het fijn gevonden (en zou het zelf ook doen) als mijn ouders me hierbij hadden geholpen, dan deed ik het toch deels zelf maar dan had het wel leuk voor mij gebleven :)

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:44

Mijn vriend is juist veel handiger dan ik, hij kan veel sneller en netter strijken (dus hij mag het doen, ik ben het na 1/2 mand al wel weer ver beu! :P )
lang leve de studententijd hahaha.

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:27

Als kind/puber deed ik veel in huis. Ook schoonmaken, koken etc.
Ik vind het heel normaal dat een kind íets doet in huis.
Vanaf de leeftijd dat ze het kan moet onze dochter haar eigen bord in de keuken zetten etc.
Vanaf dat ze echt groter is mag ze best eens klusjes doen. Dus afwassen/drogen, tafel dekken/afruimen etc. Ze hoeft echt geen heel huishouden te doen, maar zulke dingen vind ik niet meer dan normaal :)

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:41

Ik weet niet beter dan dat ik klusjes moet doen in het huis.
Vroeger werd het streng bijgehouden, maar tegenwoordig ben vaker van huis dan thuis,
en zijn ze geukkig stuk soepeler geworden,(ook al zeuren ze soms dat ik niks doe :+ )

Vroeger moest ik dit om de week doen:
- Vogelkooi schoonmaken
- glas naar gladbak brengen
- Vaatwasser in en uit ruimen
- Stoffen
- Stofzuigen en dweilen
- Hond uitlaten.

Tegenwoordig doe ik gewoon uit me zelf als tijd heb,
en ook ander klusjes zoals wasmachine, droger, tuin etc.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:55

Mijn kinderen van 12, 11, 8 en 6 doen eigenlijk best veel als ik dat hier zo lees. De oudste haalt zelf zijn bed af en maakt weer op. Eenmaal per week haal ik samen met hem het weiland van mijn paard leeg en in de zomer maait hij elke week het gras (is wel met een zitmaaier, dus leuker).
Mijn dochter van 11 haalt ook haar bed af en maakt weer op. Ze heeft een pony die aan huis staat, dagelijks zorgt ze dat deze wordt uitgemest en bijgestrooit. Ook zorgt ze dat een- of tweemaal per week alle mest uit het weiland van haar pony wordt gehaald.
Beide helpen elke ochtend met paarden in het weiland brengen (18 stuks, zij doen de brave).

De een na jongste van 8 haalt alleen zijn bed af, opmaken lukt nog niet.
De twee jongste ruimen de tafel af, wanneer de oudere de paarden in het weiland brengen. Tweemaal per week maken ze de kooi van het konijn samen schoon.

Eenmaal per week komt de hulp, de dag ervoor zorgen ze allemaal dat hun kamer is opgeruimd. De hulp komt namelijk niet om hun bende op te ruimen.

Yunaa

Berichten: 2725
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:57

Ik ben 16, en moet altijd zondags de vaatwasser uitruimen, en de hond af en toe uitlaten. (1 keer per week)
Meer klusjes heb ik niet :)

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:00

setteke schreef:
Maartentje schreef:
Ik ben 14, ik moet;

-stofzuigen (om de 2 dagen ofzo, andere dagen doet mijn moeder het)
-kattenbakken schoonmaken (elke dag)
-1x in de week grasmaaien (ong 1,5 uur, veel gras)
-elke dag tafel dekken
-elke dag tafel afruimen
-bedden opmaken
-was ophangen
-katten voeren
-afwasmachine uitruimen

Dat was het wel eigenlijk :P
Ben enigskind trouwens.

Kamer opruimen hoeft niet echt, ben er alleen om te slapen.
De grotere schoonmaakdingen doet onze schoonmaakster.


Heb je eigenlijk nog tijd om te bokken :D ?


Jawel hoor :P
Maar soms wel vervelend dan zit ik net weer even te bokken en dan roept mn moeder weer dat ik weer iets moet doen..

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:03

Mijn dochters zijn 8 en 5.
Ze moeten allebei hun eigen rommel opruimen, dus speelgoed waar ze mee gespeeld hebben etc, knutselspullen, was in de wasmand, afval in de bak, schoenen, jassen, tassen.
De oudste helpt 's morgens met tafeldekken en 's avonds met tafel afruimen en spullen in de vaatwasser zetten. Een keer per twee weken moet ze meehelpen met het hok van haar konijn. De jongste moet wat minder, maar die vindt het leuk om haar kamer te stofzuigen. Ik moet zeggen dat ze het grondiger aanpakt dan ikzelf :D En ze vinden het allebei leuk om 's zomers mee in de tuin te werken en was op te hangen. Oh, en sokkenmemory te spelen :D

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 09:58

Ha ha, Blue_Eyes!

Mijn oudste was vanmorgen vergeten zelf zijn zwemspullen in de pakken. School belde, of ik ze nog wou nabrengen, anders kon hij niet meezwemmen.

Nu zit hij vast te mopperen op school. Maar een kind van 9 moet daar zelf aan denken, hij heeft een agenda waar het in staat. (Maar die ligt dan natuurlijk weer op school....)

Zelf doen:
bord naar de keuken
soms tafeldekkenspeelgoed opruimen- onder LUID protest, ha ha!

De oudste moet ook nog zelf aan zijn gymspullen en zwemspullen denken.
Eigenlijk wil ik dat hij zelf zijn kamer stofzuigt.

Sokken sorteren is ook een leuke, dat zal je jongste wel wilen doen.
Na de Sint houden we huisvergadering en maken we officiële takenijsten.
Ik zou het liever wat losser doen, maar dan komt er bij ons niet veel van terecht. Mijn man doet dan alles, omdat het dan veel sneller en beter gaat. Maar ja, zo leren de kids het nooit natuurlijk!

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:35

Toen ik 6 was moest ik eigen kamer opruimen, tafel dekken en afruimen en afwassen en afdrogen. Daarna hoe ouder ik werd hoe meer ik moest doen. Mijn stiefma hield geen rekening met mijn huiswerk. Maar ik ben er niet slechter door geworden hoor. mijn werktempo licht nu standaard aardig hoog omdat ik zoveel dingen in weinig tijd moest doen.

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:28

Pf dan was ik toch wel echt verwend vroeger, hoefde eigenlijk niks te doen, honden waren bouviers, dus ging beetje lastig uitlaten als kind ha ha. En dingen als stofzuigen, tafel dekken en vaatwasser enz hoefden we allemaal niet. Wel nu de laatste jaren gewoon deels de honden verzorgen en uit laten, kattenbak af en toe schoonmaken en dat was het zo ongeveer.
Zijn altijd wel verwend geworden maar geloof niet dat ik daardoor minder volwassen of zelf standig ben geworden.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:36

Ik ben 14 en hoef niet veel te doen;

Eigen ontbijtspullen (bord, mes, beker ect.) opruimen
Hond uitlaten na school (ik of mijn broer, wie als 1e thuis is)
Af en toe de hond voeren
Gerbils zelf verschonen/voeren en na verschonen stofzuigen
Kamer zelf opruimen (niet dat dat vaak gebeurd :+)
Af en toe help ik even met de was
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 03-12-11 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

xJitske

Berichten: 1145
Geregistreerd: 16-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:37

Wij hebben eigenlijk altijd geholpen, van kleins af aan.
Je eigen kamer opruimen en zelf je bed verschonen (dat was wel iets later, want als klein kind kun je dat waarschijnlijk niet).
Bij ons was het, mijn ouders koken en wassen en alles, dus dan moeten wij de keuken opruimen na het eten.
Vroeger was het bijvoorbeeld maandag mn zus, dinsdag mn broer, en woensdag ik met hulp van mn broer of zus (toen ik nog heel klein was, later gewoon alleen). Nu doe ik dat altijd met mn broer (zus studeert).
Tafel dekken doen we gewoon random. Paarden voeren en bak uitmesten doen ik en mn moeder, en honden voeren doe ik.
Honden uitlaten doet mn moeder 's ochtends als we naar school gaan, en 's avonds doen mn ouders dat samen voordat ze naar bed gaan. Tussendoor lopen ze gewoon buiten als het mooi weer is, en als het slecht weer is lopen ze bijvoorbeeld mee als we de paarden voeren. (wonen op een boerderij)
edit; Oja, en vroeger maaide mijn broer altijd het gras (zitmaaier) en nu doe ik dat, maar dat wordt als klusje gerekend dus daar krijgen we geld voor :o

Ik moet zeggen dat ik sommige mensen wel verwend vind ~~}>
:')

Amira_
Berichten: 5199
Geregistreerd: 05-05-09

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:43

Ik ben 14 en laat 3 keer per dag de hond uit. Ruim elke dag sowieso 1 x de vaatwasser leeg. Moet ook eigenlijk mijn kamer netjes houden, maar dat is lastig := En mijn moeder haar praktijk schoonmaken 1x in de 2 weken. Soms moet ik ook boven alles stofzuigen, ongeveer 1 keer in de maand is dat denk ik. En af en toe stofzuig ik uit mezelf het hele huis :) De tafel hoeven we niet te dekken want alle borden worden in de keuken opgeschept en we hebben geen tafelkleed. Alleen als we pannenkoeken eten moet de tafel gedekt worden. En zoals dat het vanavond pakjesavond is bij ons moet ik helpen met de borden schoonmaken en het gourmetstelsel schoonmaken.
Ik dacht altijd dat ik veel moest doen, maar zo valt het nog hartstikke mee :P
Mijn broertje van 11 moet ook de vaatwasser uitruimen alleen hij weigert dat altijd te doen, dus doet mijn moeder/vader dat. Ook moet hij de hond uitlaten, maar dan loopt hij alleen even snel naar de overkant en weer terug, daarom doe ik dat dan meestal.

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 14:02

Misschien is het ook wel zo dat mensen die de paarden aan huis hebben, meer moeten doen. Ik kan me niet herinneren dat ik in huis ietsheb gedaan, behalve eigen kamer opruimen....

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:45

Mijn dochter heeft met een cake gebakken opde voorwaarde dat ze alles opruimd. Dit heeft ze gedaan maar ook de tafel schoon gemaakt een pan af gewassen die niet meer in de vaatwasser kon volle vuilnis zak verwisseld en de honden gevoerd en alles uit zichzelf *\o/* *\o/*