welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:30

Wi hoeften nooit iets te doen, behalve voor de paarden zorgen en daar alles zelf doen (het zijn immers onze paarden).
Toen mijn moeder wegviel deden mijn zus en ik automatisch heel veel in huis. Mijn vader werkt thuis maar heeft het ontzettend druk en daarnaast deed hij nog het hele huishouden, wij zijn het vrij snel gaan overnemen zonder er een woord over te zeggen, dat doe je gewoon :)
Ik deed de was opvouwen, vaatwasser in en uitruimen en af en toe stofzuigen (zat toen in groep 8) en mijn zus (2 jaar ouder) deed om en om met mijn vader koken en verder deed ze de was draaien en laten drogen en het hele huis schoonhouden, strijken etc. Mijn vader deed de boodschappen want wij hadden geen auto.
We hadden wel een schoonmaakster want wij gingen beide natuurlijk nog naar school. Die deed alle klusjes er omheen.
En buiten de boel verzorgen deden we samen, mijn zus kreeg 5 euro voor het grasmaaien dus die deed dat iedere keer en de plantjes deden we ook samen water geven.

Nu mijn moeder weer terug in huis is doen we eigenlijk niet veel behalve de normale dingen, meehelpen met afruimen en tafel dekken, soms koken we, aaanrecht netjes houden, wasje opvouwen maar verder niet schoonmaken want dat doet ze zelf iedere dag.

Ik denk als je, je kind verantwoordelijk leert te zijn (wij leerden dat doordat we paarden hadden/hebben) dat ze heel veel leren. Je moet ze wel af en toe mee laten helpen met wat dingen maar niet te veel, het zijn immers kinderen. Wij wisten goed wat er iedere dag gedaan moest worden omdat je dat zag, we namen het in die tijd dan ook zo over zonder dat er woorden voor nodig waren.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:33

Mijn kinderen doen nog niks, ze zijn dan ook nog maar 3 en 0. De oudste moet alleen zijn eigen speelgoed opruimen af en toe. Maar ik heb wel al eens de bedenking gemaakt dat ze vanaf hun 16de ofzo best hun eigen strijk kunnen doen (het meest hatelijke klusje hier) :+

AxS136
Berichten: 428
Geregistreerd: 03-10-11

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:41

Ik heb vroeger niets hoeven doen. Mijn moeder liet ons niet doen,ze is nogal een perfectionist, en ze kan dus geen werk uit handen geven.

Toen ik op mezelf ging wonen werd ik dus in het diepe gegooid, had graag gewild dat ik van te voren had kunnen ''oefenen'' met klusjes.

Youknowme

Berichten: 2566
Geregistreerd: 19-08-05

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:49

Ik hoef niks te doen.
Vroeger toen ik klein was vond ik het wel altijd leuk om te helpen, en nu doe ik het afentoe gewoon voor mijn ouders.
Tafel dekken / afruimen
Honden uitlaten
Samen met me moeder me bed opmaken :P
Stofzuigen
Koken doe ik alleen voor mezelf, dit omdat ik regelmatig eerder eet, of alleen thuis ben.

Daarin tegen is mijn broer een luie donder en van de oude stempel '' de vrouw doet alles is huis ''
Mijn broer doet werkelijk niks in huis, afentoe de honden uitlaten en dat is het.
Verder staat mijn moeder elke morgen voor ons op, om ontbijt te maken, eten voor mee naar school/werk, en of dat nou om 4 uur snachts is of om 8 uur sochtends.
Mijn moeder is zelf ook zo opgevoed en wilt dat daarom ook aan ons mee geven.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:55

al van jongs af aan heb ik mijn dochter (nu 12 jaar) in huis mee laten helpen. Denk daarbij aan het opruimen van eigen spullen (en speelgoed), tafel dekken, vaat naar de keuken brengen.
Daarbij ook zelf de verzorging voor haar eigen dieren: hamsters, konijnen. (vanaf een jaar of 7). Wel controleren dat het gebeurd natuurlijk.

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:57

Mijn dochter is deze week 10 jaar geworden.
Zij moet haar eigen spullen opruimen, naar de bakker en de buurtwinkel en dat was het ongeveer.

Ik merk wel dat zij meteen alles opruimt als je dat vraagt, maar dat kinderen die komen spelen haar alles alleen laten doen.
Ook als zij bij anderen gaat spelen, ruimt zij alles in haar eentje op en de anderen kinderen voeren niks uit :?

Merel__

Berichten: 644
Geregistreerd: 28-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:58

ik stofzuig wel eens in het weekend, maar mama maakt eigenlijk mijn kamer en die van me broer schoon, en onze badkamer.
en wij moeten wel afwassen om de dag, verder maait mijn broer bv wel het gras, en doe ik wel andere dingen als ze het vragen in huis.
maar geen vaste taken

wel eigen spullen en troep opruimen,
ben trouwens 16,

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:08

ik heb een zoon van bijna 15 en een dochter van 11 jaar,
ze moeten allebei 1 vaste dag in de week afwassen,
gelukkig doen ze ook wel andere dingen die ik van ze vraag,
bv spullen voor de schillenboer bij de weg zetten,
tafel afruimen, kamer opruimen...
mijn dochter helpt wel eens mee eten koken.
ook moet zij 2 keer in de week meehelpen bij de paarden, als ze heeft gereden gaan uitmesten en voeren.
onze zoon verzorgt z'n eigen kippen, dat is gelijk afgesproken dat hij dat zelf moest gaan doen omdat hij zo graag kippen wilde.
voor de rest moeten ze hun eigen rommel opruimen nadat ze het gebruikt hebben.

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:10

Mijn zusje en ik moesten de tafel dekken en afruimen, vaatwasser leegmaken/vullen, vuilnis wegbrengen, hond uitlaten... pff, gewoon de normale dingen :=

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:13

Dochter van 12 doet zelf haar kamer en spullen opruimen, af en toe tafel dekken, afruimen en de vaatwasser in en uit ruimen. Ze moet zelf voor de cavia's zorgen (ik help wel met het hok schoonmaken) Zelf haar pony verzorgen en af en toe de rest van de dieren voeren (varkentjes en de honden en kippen).
Zoon van 6 moet ook speelgoed opruimen, doet zelf graag stofzuigen en de hout ton opvullen voor de kachel. Grasmaaien is zijn favoriet (op de zitmaaier) en hij voert ook samen met mij de beesten en mest ook graag.

Hun kleding wil ik in de wasmand zien ligt het er niet in, was ik het ook niet!! Dit geldt ook voor paps was niet in de mand wordt er niet gewassen!

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:14

zacharyhill schreef:
Dochter van 12 doet zelf haar kamer en spullen opruimen, af en toe tafel dekken, afruimen en de vaatwasser in en uit ruimen. Ze moet zelf voor de cavia's zorgen (ik help wel met het hok schoonmaken) Zelf haar pony verzorgen en af en toe de rest van de dieren voeren (varkentjes en de honden en kippen).
Zoon van 6 moet ook speelgoed opruimen, doet zelf graag stofzuigen en de hout ton opvullen voor de kachel. Grasmaaien is zijn favoriet (op de zitmaaier) en hij voert ook samen met mij de beesten en mest ook graag.

Hun kleding wil ik in de wasmand zien ligt het er niet in, was ik het ook niet!! Dit geldt ook voor paps was niet in de mand wordt er niet gewassen!


Vooral dat laatste hadden we mn zusje veel beet me ~~}> Vaak een hele verzameling op dr kamer en dan vragen 'mam, waarom is het nog niet gewassen?'

YSR1971
Berichten: 905
Geregistreerd: 14-01-09

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:18

Oh ja, de bak vlakken of het weiland slepen vind zoonlief (9) ook leuk, maar met dit soort weer hoor je hem daar niet over. Zomers wel.

Donkerblauw

Berichten: 8521
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Gotham City

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:19

Rond m'n zesde kreeg ik mijn 'huishoudelijke' taken. Dat waren voornamelijk simpele dingetjes:
- Tafel dekken, en na het eten de borden en het bestek naar de keuken brengen
- Speelgoed opruimen als je klaar was met spelen
- M'n eigen kamer opruimen en m'n bed opmaken en afhalen
- 'Vieze' kleding in de wasmand gooien
- Kreeg verantwoordelijkheid over de kat; zorgen dat hij op tijd z'n eten kreeg e.d.
En meestal hielp ik m'n moeder met stofzuigen en de was ophangen (vond ik vroeger echt leuk om te doen)

Naar mate ik ouder werd kreeg ik er ook andere 'moeilijkere' taken bij, zoals af en toe boodschappen doen, ontbijt en lunch maken voor broertje en mijzelf (en als ik op dreef was ook voor m'n ouders), broertje ophalen van school, aardappels schillen, koken, was ophangen/afhalen/opvouwen/opruimen, strijken en nog wat andere klusjes.

Heb het zelf nooit erg gevonden om te doen, vond het zelfs leuk. :) Vond het zo vanzelfsprekend om te doen, dat ik soms, als ik bij vriendjes/vriendinnetjes aan het spelen was, daar ook hielp met opruimen enzo. En keek m'n ogen uit bij sommige vriendjes/vriendinnetjes die niks hoefden te doen in huis, en alles over lieten aan hun ouders of schoonmaakster.. Vond dat zo vreemd dat zij niet eens hun eigen speelgoed hoefden op te ruimen als ze klaar waren met spelen, en het gewoon midden in de woonkamer lieten liggen. :+

Heb zelf (nog) geen kinderen, maar mocht ik ze ooit krijgen, dan zou ik het qua klusjes e.d. precies hetzelfde aanpakken als m'n ouders. :)
Laatst bijgewerkt door Donkerblauw op 01-12-11 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:21

Mijn vader was vroeger helemaal makkelijk, kamer niet opgeruimd voor de deadline? Prima, kwam hij langs met een vuilniszak om het op te ruimen :=
Werkte uitstekend, had mijn kamer altijd schoon voor de deadline nadat ik erachter kwam dat hij het echt meende.... :D

Kimbeerly

Berichten: 1917
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:23

Vroeger moest ik altijd 1x in de week helpen met koken, eigen kamer opruimen, iedere dag tafel dekken + afruimen en helpen met de was.
naarmate ik ouder werd, kwam er nog wel eens wat bij.
En nu doe ik bijna al het huishouden.
Ik vond het niet altijd leuk, maar ik vind wel dat het gewoon hoort.

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:24

vuurneon schreef:
Mijn vader was vroeger helemaal makkelijk, kamer niet opgeruimd voor de deadline? Prima, kwam hij langs met een vuilniszak om het op te ruimen :=
Werkte uitstekend, had mijn kamer altijd schoon voor de deadline nadat ik erachter kwam dat hij het echt meende.... :D


Whaaaaaaa, dat doet mij aan iets denken!!!!

M'n pa had al dagen lopen zeuren dat ik mn kamer op moest ruimen en ik deed het maar niet, toen bood hij aan om het te doen.... Ik zei natuurlijk gretig ja! Heerlijk toch, een vader die het opruimt? :j
Nou.... niet dus :') Het was spik en span, maar alles was ook weg ook :')

Dat was 1x nooit meer

Maydine

Berichten: 4472
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: De Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:25

Ik heb zelf geen kinderen maar vroeg hadden mijn zusje en ik vaste taken in het huishouden maar ook bij de paarden.

-Tafel dekken/afruimen
- Vaatwasser in/uitpakken
- Stofzuigen als mams het vroeg, was niet standaard.
- Eigen kamer opruimen en schoonmaken

Verder bij onze pony en paard zelf stallen mesten, opruimen, waterbakken schoonmaken en mest uit het weiland etc. maar dat vond en vind ik niet meer dan logisch.

Nu woon ik al 5 jaar op mezelf en run ik mijn eigen huishouden. Soms komt mams me helpen en dat vind ik altijd heerlijk en bovendien gezellig om samen te doen! :D
Laatst bijgewerkt door Maydine op 01-12-11 15:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Mowoah

Berichten: 8160
Geregistreerd: 21-04-05
Woonplaats: N-B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:25

Ik heb geen kinderen dus ik reageer even vanuit onze thuissituatie. :)

Toen ik in groep 8 zat, begon mijn moeder met hele dagen werken (of ja, we moesten tussen de middag eten bij mijn tante) en toen werd van me verwacht dat ik tussen de middag de hond uit ging laten.
Daarna op de middelbare school moest ik zelf mijn wekker zetten en uit bed komen, al was mijn moeder altijd wel op en riep me als ik dreigde te laat op te staan. ;) Daarbij moest ik of de tafel opdekken, of de tafel afruimen. Toen ik 16 was stopte mijn moeder met mijn boterhammetjes smeren, al doet ze het nog steeds voor mijn 17-jarige zusje maar dat is nogal een warhoofd. :P Ook moesten we vanaf de middelbare school zelf de kamers opruimen en stoffen en was in de wasmand.
Van mijn 12-17e heb ik mijn eigen pony gehad, deze moest ik zelf verzorgen, rijden enzo en anders maar iets regelen als dit even niet ging door toetsen of iets dergelijks.

Nu ben ik 20 jaar oud en kook ik meerdere keren in de week, vaak 3 keer. Daarbij wordt nog steeds van ons verwacht de tafel op of af te dekken en een aantal keren in de week boodschappen te doen (met mijn ouders' pasje) De hondjes (het zijn er inmiddels twee) laat ik elke middag uit, mijn ouders 's-morgens en 's avonds verschillend. De kat wordt verzorgt door mijn zusje, het huis wordt door ons allemaal gestofzuigd, de wc's en badkamer worden ook door ons allemaal bijgehouden en de vaatwasser wordt als vanzelfsprekend in en uitgeruimd.
Klinkt goed allemaal, maar soms hebben mensen er natuurlijk geen zin in. ;)

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:27

Ik ben 18, en alleen met mijn moeder die 3 banen heeft dus tja ik doe vrij veel. Hond uitlaten, stofzuigen, dweilen, opruimen, vaatwasser leeghalen, prullemanden legen, koken etc etc. Toen ik 14 was is mijn oma geopereerd aan haar hart en heb haar in die tijd ( uiteraard samen met mijn moeder ) altijd verzorgd. Gewassen, aangekleed en daarnaast het huishouden, boodschappen etc. Gelukkig krijg ik er ook heel veel voor terug :).

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:28

okee mijn waslijstje van vroeger.

De tuin opruimen (1x per 2 maanden omdat niemand het deed er alleen maar een bende van maakte)
Elke dag boodschappen doen
Tafel dekken en afruimen.
Honden kwam voornamelijk op mij neer behalve in de avond laat.
Wassen
De enorme wasstapel sorteren en zo nodig strijken
stofzuigen en dweilen.

Dit waren toch voornamelijk wel mijn taken of eigenlijk onze taken maar mijn broer is 3 jaar ouder en piepte er altijd tussenuit.

Hier zat ik nog op de basis school dus had meer tijd :x En tegenover een pony stonden klusjes
moet er wel even bijvertellen dat mijn broer op den duur niet meer thuis woonde en ik dus een stuk ouder was geworden en dat mijn moeder zware hartoperaties achter de rug had

Flint05
Berichten: 419
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:31

Wij hebben een dochter van 14 en een zoon van 12, die regelmatig de vaatwasser in en uit ruimen, elke dag de tafel dekken en de honden voeren.
Daarbij helpt onze docher dagelijks( als het huiswerk het toelaat) in de lessen mee en onze zoon voert het kleine vee (kippen, konijn, varken, cavia's) en wast elke week de auto.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:01

Mijn dochters zijn 5 en 1,5 jaar.
Beiden moeten het eigen speelgoed opruimen (ja ook de kleinste doet dat!), de oudste moet ook haar bord en bestek na het eten in de keuken zetten. Soms helpt ze mee met afwassen, dweilen, stofzuigen, aardappels schillen, poetswerk, dieren voeren, stal aanvegen etc. maar dat is vrijwillig.
Leuk is dat de jongste nu zodra ze een doekje in handen krijgt al begint met poetsen *D

shaviera
Berichten: 637
Geregistreerd: 01-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:10

DaisNBenj schreef:
Nou mijn dochter is 2.5 jaar, word in februari 3. En Emily helpt mij vooral omdat ze het leuk vind.
Dus aub geen commentaar, ik doe hier in huis niet aan kinderarbeid haha.
Emmeke helpt mij met de tafel te dekken, ze moet haar speelgoed opruimen, haar bedje opmaken (dus
gewoon dekentje terug leggen), slofjes en schoenen altijd op hun plaats terug zetten,
jasje zelf ophangen, kleertjes zelf in de was doen en als ze afval heeft moet ze dat zelf in de
vuilbak doen :j . Dus eigelijk breng ik haar de kleine dingentjes gewoon mee om haar zelfstandig te doen worden :) .


mijn zoontje word 2 en die doet het zelfde;)
hij vind het super leuk om alles te doen wat mama doet!
hier verdwijnen ook regelmatig dingen in de prullenbak die niet weg hoeven maar hij heeft er lol in,
zojuist had hij zen glas drinken laten vallen dus ik kom met een dokje aan en meneertje met de handoek ff poetse zei hij hahaha

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: welke klusjes moet jouw kind in huis doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:18

Mijn kinderen moeten hun eigen kamer opruimen.
De jongste (8) alleen (voor het oog) opruimen, de middelste (10) ruimt op en houdt haar vensterbanken schoon, de oudste (12) opruimen en stofzuigen (1x per 2 weken).
Beddengoed halen ze alle 3 zelf 1x per af, opmaken doen wij.

Voor de rest moeten ze hun eigen troep achter hun derrière opruimen.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:22

ik heb twee dochters van 14 en 16
die hier ook wat dingetjes in huis doen
de 1 ruimt bijv iedere avond de vaatwasser uit en dekt de tafel
en dan ruimt de ander de tafel af en vult de vaatwasser
verder stofzuigen ze regelmatig en koken ook wel eens ook omdat ze dat leuk vinden om te doen
ze moeten zelf hun troep achter hun komt opruimen
en hun kamer schoonmaken en opruimen
kleding doen ze netjes in de wasmand
ze borstelen regelmatig de honden of geven de huisdieren eten
ze halen af een toe een boodschap voor me
eigelijk de gewone dingen die kinderen best wel thuis kunnen doen
ik heb ze nooit geld gegeven voor dingen die ze doen vind ik echt de grootste onzin want kinderen mogen best wel wat helpen in huis zonder dat ze daar geld voor krijgen

de jongste heeft een eigen paard die staat met mijn paard samen op ons land
we doen de verzorging samen strontruimen , hooi en water geven enz enz
als ik moet werken doet zij het en anders doe ik het
en als ze tot laat naar school moet dan doe ik het
het gaat een beetje gelijk op