abs in werking bij auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mellamoshan

abs in werking bij auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:57

Een beetje een wazige titel maar ik weet niet hoe ik het anders moet noemen.

Afgelopen week heb ik namelijk bij m'n auto voor nieuwe remschijven erop laten zetten en rondom nieuwe remblokjes.
Nu had hij een heel enkele keer wel eens dat hij bij het remmen de abs in werking stelde, maar ik nam aan dat dat door de versleten remblokjes kwam want ik ben er te lang mee doorgereden (A)

Nu zijn deze dus vervangen en het lijkt wel erger dan ooit. De helft van de keren schiet de abs aan terwijl ik ga remmen, erg vervelend, maar het is ook de auto die de trailer moet trekken dus vind het alles behalve fijn rijden...

Iemand een idee waardoor dit zou kunnen komen? Autotechnici op bokt te vinden?! :Y)

Het gaat om een Hyundai Santa Fe uit 2003 4x4 voor het geval deze info relevant is.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:14

Ik zou gewoon zo snel mogelijk terug gaan naar de garage ;) zeker als het pas vorige week gerepareerd is. dan gaan die maar kijken wat ze verkeerd gedaan hebben.

Anoniem

Re: abs in werking bij auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:23

Dit heeft niets met de remblokken en schijven te maken, maar een storing in het ABS zelf. Zag je het lampje alleen branden of voelde je het ABS ook?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:24

Ik voelde de abs overduidelijk, voelde ongeveer of er een steen tussen m'n blokken en schijven zat... :')

Verder ging hij afgelopen week ook branden wanneer ik lange afstanden reed. Echter op het moment dat de abs aan ging bij het remmen, brande het lampje die ritjes niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:46

Dan is er óf iets mis met de ABS pomp of met de sensor die bij het wiel zit.
Als ik jou was zou ik naar de garage gaan en hem uit laten lezen, echt geheel ongevaarlijk is zoiets niet!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:50

Oei, niet ongevaarlijk?! :x
Wat kunnen de gevolgen zijn?
Ik zal hem zeker uit laten lezen dan inderdaad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:36

Nou je ABS kan dr mee stoppen, zijn ongelukken van gekomen kan mij nog een grote terugroepactie herinneren waarbij dit bij een bepaald merk is gebeurd, alle ABS pompen moesten vervangen worden omdat iemand verongelukte, dit is wel een waarschuwing waard.
Maar het kan ook heel goed de ABS sensor zijn zoals ik al eerder aangaf, die kan scheef afgesteld zijn, een versleten ABS ring of gewoon wat vuil wat de storing aangeeft.
Dus snel even laten uitlezen, succes!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:49

Thx voor de info! Ik ga ernaar laten kijken!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:50

Inderdaad even naar laten kijken, want het kan gevaarlijk zijn. Het komt voor dat ABS-systemen in werking treden zonder dat je de rem aanraakt, en als er al een storing in zit dan is die kans nog meer aanwezig.
Meestal komen dit soort storingen door een probleem met de sensoren. Die kunnen vuil of geoxideerd zijn. Wel typisch dat het net gebeurt na de vervanging van je blokken. Kan toeval zijn, maar er kan bij de garage ook iets fout zijn gegaan.
Anyway: inderdaad even terug gaan want we kunnen hier wel gissen wat er aan de hand kan zijn, maar daarmee ben jij nog niet veilig op weg :)

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:59

Als het lampje gaat branden, betekend het dat het juist niet werkt. Dat heb ik ook gehad.

Heb mijn vriend het verhaal laten lezen en die zegt hetzelfde als oscar, dat de sensoren waarschijnlijk vuil zijn.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 00:41

Ok, duidelijk verhaal van jullie, zal morgen de garage eens bellen om ernaar te laten kijken. Iemand nog bekend of het dure grappen zijn? Die remblokjes/schijven waren ook al niet echt goedkoop immers :o haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:05

als het de pomp is is het een heel duur grapje (Ik heb ze toch wel voor zo'n 2500 euro verkocht Sensor of de ring is heel wisselend qua prijs. maar zit daar ver onder :D
En nog de kosten voor het uitlezen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:48

Er was niets mis met je ABS systeem voor het verwisselen dus de kans is heel erg groot dat de garage een foutje heeft gemaakt bij het doen van het onderhoud. Een foutje is zo gemaakt, geen probleem, maar dan mag ik aannemen dat ze dat ook kostenloos verhelpen. Eigenlijk is meer de vraag wat de garage jou moet betalen, jij moet nu voor een 2e keer terugkomen :+

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:26

Haha dat klinkt al veel beter bart :Y)
Loop helemaal leeg op die auto en heb hem nog niet zo gek lang... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:05

BartVB schreef:
Er was niets mis met je ABS systeem voor het verwisselen dus de kans is heel erg groot dat de garage een foutje heeft gemaakt bij het doen van het onderhoud. Een foutje is zo gemaakt, geen probleem, maar dan mag ik aannemen dat ze dat ook kostenloos verhelpen. Eigenlijk is meer de vraag wat de garage jou moet betalen, jij moet nu voor een 2e keer terugkomen :+

Maar als ik het goed begrijp had ze dit probleem ook al voor het garagebezoek ;)

mellamoshan schreef:
Afgelopen week heb ik namelijk bij m'n auto voor nieuwe remschijven erop laten zetten en rondom nieuwe remblokjes.
Nu had hij een heel enkele keer wel eens dat hij bij het remmen de abs in werking stelde, maar ik nam aan dat dat door de versleten remblokjes kwam want ik ben er te lang mee doorgereden (A)
Hieruit maak ik op dat het dus niet door het vervangen van de blokken komt.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:08

Het is toch ook normaal dat soms de abs werkt, daarom zit ie er op toch? Als ik rem en het is wat glad op de weg voel ik mn abs ook. Daarvoor zit de abs erop, dat als het nodig is dat ie werkt, maar niet om de haverklap natuurlijk.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 16:06

Nee maar minimaal de helft van de keren dat ik rem gaat hij nu in werking. We hebben een heftige winter gehad maar die is nu wel voorbij :P

Klopt hij had het een heel enkele keer voordat de blokken vervangen waren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:36

Klopt, bij gewoon huis tuin en keuken verkeer is het niet gebruikelijk dat het ABS constant ingrijpt, dan is dr óf iets mis met je rijstijl of met het remsysteem van de auto, en ik neig toch naar het laatste in zulke verhalen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 12:54

Hm laat ik ook hopen naar de laatste :P
Zonder gekkigheid, de afspraak voor de garage staat voor donderdag gepland. Ik kon ermee door rijden zeiden ze, het is alleen vervelend maar niet gevaarlijk naar hun zeggen. :)

Thx voor het meedenken allemaal!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:58

ik zou ermee terug gaan misschien is je abs sensor smerig...of je pomp stuk t hoeft zelfs maar aan 1 kant stuk t gaan en je krijgt problemen aan beide kanten