Gemeentebelasting betalen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:45

Ffortuna schreef:
hestejente schreef:
Afspraken maken over verrekening met de gemeente is niet nodig. Op het moment dat je je op een ander adres inschrijft wordt de gemeentebelasting voor het huidige adres vanzelf verrekend.

Absoluut zeker weten van niet. Ik ben in de zomer van 2010 verhuisd en als ik niks had gemeld, was ik het geld dat ik mijn oude gemeente al betaald had kwijt geweest. Ik heb dit opgevraagd en kreeg na een lange briefwisseling begin 2011 mijn geld pas terug. De gemeentebelasting ( + afvalstoffenheffing etc.) voor mijn nieuwe gemeente heb ik bij de aankoop van mijn huis in 1x betaald.

TS: ik zou doen wat Meggiemeg zegt, en het dus verdelen en per maand berekenen wat je moet betalen. Overigens snap ik niet dat je zegt dat er 3 maanden een ander in heeft gewoond, het is pas maart dus er zijn nog geen 3 maanden voorbij? Gemeentebelasting betaal je niet achteraf maar vooruit, dus wat je nu betaalt, betaal je voor 2011.

Ja, als je een huis koopt dan wordt de gemeentebelasting voor het nog resterende jaar verrekend met de verkoper. Verkoper van het huis wordt voor het hele jaar aangeslagen (en moet ook dat hele bedrag betalen) Via de notaris krijgt de verkoper wel een deel van die belasting terug. En dat geld betaal jij weer aan de notaris. Maar dat is OZB-belasting. TS is niet eigenaar van de woning en deze situatie is dus op haar niet van toepassing. Jij hebt ook in je woonplaats vorig jaar gewoon een nieuwe aanslag gekregen voor riool en afval en als je 'm nog niet hebt gehad zijn ze wel erg sloom. Die aanslag moet je betalen. Want die aanslagen worden niet verrekend met de vorige bewoners van het adres. En voor dit jaar krijg je een aanslag voor zowel OZB als afvalstoffenheffing als rioolrecht.

Jij snapt kennelijk niet dat OZB-belasting en riool- en afvalstoffenheffing twee (of eigenlijk 3) verschillende belastingen zijn. Op je vorige adres ben je voor het hele jaar aangeslagen. Als je naar een andere gemeente verhuist en je daar ook inschrijft wordt dit doorgegeven aan de gemeente waarvandaan je vertrekt. Dat die gemeente nou niet bepaald bekend staat als heel klantvriendelijk is heel vervelend voor jou maar niet een reden om te doen alsof je dat geld voor de aanslag die je daar gekregen hebt niet gewoon terug had moeten krijgen.

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 20:22

cissy schreef:
Huur je wel legaal of is het onderhuur? dan wordt het verhaaltje weer anders.....
Je kunt wel een contract hebben maar als zij het niet bij de gemeente heeft aangeven is zij dus niet fair bezig en betaald ze ook maar voor 1 persoon waarschijnlijk. Heb je inzage in de rekening?


Ik heb de rekening gezien ja.
Ik sta gewoon ingeschreven bij de gemeente.