Contrabas, wie speelt en heeft ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Contrabas, wie speelt en heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 21:31

Wie op Bokt speelt op de contrabas, plucking style, en heeft advies wat een goede bas is voor een beginner?
Ik zie de wereld aan instrumenten voorbijkomen tussen de 200 en de 9000 euro. %)

Prrrr

Re: Contrabas, wie speelt en heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:49

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:30

Je kunt beter een instrument huren. En ondertussen sparen voor een beter instrument als je dat wilt. Je hebt ook best goede kunstof instrumenten die kunnen tegen een stootje! ;)

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:34

In Baarn zit een goede vioolbouwer (v/d Knaap). Daar heb ik mijn cello vandaan, en hij verkoopt ook contrabassen. Het ligt er maar net aan wat jouw wensen zijn..

Wil je een bas waar je langer mee door kan, dan zou ik toch langs een bouwer gaan om je te laten informeren, vaak is het dan wel een investering, maar dan heb je wel iets waar je wat aan hebt..

Vind het zelf waanzinnige instrumenten, wil er ooit zelf ook nog eentje :j

http://www.vanderknaapvioolbouw.nl/hoofd.htm

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:41

Karin_88 schreef:
In Baarn zit een goede vioolbouwer (v/d Knaap). Daar heb ik mijn cello vandaan, en hij verkoopt ook contrabassen. Het ligt er maar net aan wat jouw wensen zijn..

Wil je een bas waar je langer mee door kan, dan zou ik toch langs een bouwer gaan om je te laten informeren, vaak is het dan wel een investering, maar dan heb je wel iets waar je wat aan hebt..

Vind het zelf waanzinnige instrumenten, wil er ooit zelf ook nog eentje :j

http://www.vanderknaapvioolbouw.nl/hoofd.htm

Ja... tuurlijk is het een goede investering, hoewel ik dan niet voor nieuwbouw zou gaan omdat die instrumenten niet zo goed verkopen mocht je een ander instrument willen of niet verder willen gaan, maar voor een ouder instrument. Die zijn wel wat duurder in prijsklasse dan een nieuwbouw die net zo goed, zo niet beter kan klinken en goedkoper is. Maar nieuwbouw moet je gewoon aanspreken.

Ik heb een viool laten bouwen waar ik uiteindelijk helemaal niet tevreden mee was en heb er twee jaar mee lopen leuren voordat ie eindelijk verkocht was. Uiteraard had ik em niet gewoon op marktplaats gezet maar via een gerenomeerde vioolbouwer.

Huur gewoon een jaar, kijk of je het dan nog leuk vind en ga elke maand sparen om dan een intrument te kunnen kopen wat je aanspreekt. Ga bij heel veel bouwers langs, of misschien kom je wel in aanmerking om bij een fonds een heel goed instrument te kunnen krijgen in bruikleen voor een heel schappelijk bedrag! Als je muziek instrumenten fonds googeld kom je heel wat tegen.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:58

Daar heb je een punt Fred_kroket.. Oudere instrumenten hebben gewoon dat ene extra's..
Bij v/d Knaap verkopen ze ook al wat oudere instrumenten.. Dan nog had ik wel een redelijk nieuw exemplaar, wel speciaal gebouwd en topkwaliteit.. (goed, voor zover mijn aandelen in v/d Knaap :') )

Maar inderdaad een goede tip, veel langsgaan, spelen en vergelijken.. :j Wat ik ook vaak hoor is dat je een jaar kan huren, en als je dat exemplaar kopen wil, je de volledige huurprijs vergoed krijgt alszijnde korting op de aankoopprijs. :)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:48

Karin_88 schreef:
Daar heb je een punt Fred_kroket.. Oudere instrumenten hebben gewoon dat ene extra's..
Bij v/d Knaap verkopen ze ook al wat oudere instrumenten.. Dan nog had ik wel een redelijk nieuw exemplaar, wel speciaal gebouwd en topkwaliteit.. (goed, voor zover mijn aandelen in v/d Knaap :') )

Maar inderdaad een goede tip, veel langsgaan, spelen en vergelijken.. :j Wat ik ook vaak hoor is dat je een jaar kan huren, en als je dat exemplaar kopen wil, je de volledige huurprijs vergoed krijgt alszijnde korting op de aankoopprijs. :)

Jaa inderdaad!! Is een goede deal!! Zou ik zeker even naar hengelen als ik jou was! Aan de andere kant heeft een voor jou gebouwd instrument ook zeker wat! Als je de stukjes hout mag uitzoeken enzo... En dan voor de eerste keer de stok over de snaren laat gaan... ;)

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:54

Mijn cello was al klaar en heeft ook nog dienst gedaan in het millennium orkest, dus helaas geen primeur haha :)) maar wel prachtig gebouwd en met Roderich Peasold strijkstok :j
Belangrijkste is het geluid wat eruit komt.. Maar dat doet hem gelukkig niet onder.. Jammer genoeg kan ik hem niet op mijn kamer hebben staan, en speel ik al twee jaar niet meer.. Toch zonde..

Over oude instrumenten gesproken, wij hadden op de muziekschool vroeger een cello die 40 jaar oud was, werkelijk lelijk als de nacht.. Maar de klank die eruit kwam kon je niet onderuit.. :oo

Maargoed, dat is offtopic.. :) Misschien alsnog bruikbaar voor de ts :+ :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:41

Karin_88 schreef:
Mijn cello was al klaar en heeft ook nog dienst gedaan in het millennium orkest, dus helaas geen primeur haha :)) maar wel prachtig gebouwd en met Roderich Peasold strijkstok :j
Belangrijkste is het geluid wat eruit komt.. Maar dat doet hem gelukkig niet onder.. Jammer genoeg kan ik hem niet op mijn kamer hebben staan, en speel ik al twee jaar niet meer.. Toch zonde..

Over oude instrumenten gesproken, wij hadden op de muziekschool vroeger een cello die 40 jaar oud was, werkelijk lelijk als de nacht.. Maar de klank die eruit kwam kon je niet onderuit.. :oo

Maargoed, dat is offtopic.. :) Misschien alsnog bruikbaar voor de ts :+ :)

Wij hebben een vleugel staan uit 1908 := Ook niet de jongste _O-

Maar ik denk dat je misschien kunt beginnen met een goedkopere contrabas, mocht je het leuk blijven vinden kun je die altijd nog van de hand doen en iets beters kopen. :j

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 09:51

Super, dank voor de tips. Er zitten zeker een paar tussen waar ik wat mee kan!

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:16

Karin_88 schreef:

40 jaar is echt niet oud voor een strijkinstrument...200 jaar is oud.

Maar goed, leeftijd zegt echt niet alles. Mijn viool is 250 jaar oud en mijn altviool is 5 jaar oud en beide vind ik ze erg mooi. Elk instrument is gewoon verschillend. Bij een contrabas heb je de grootte mee dat zorgt ervoor dat het wat minder nauw komt hoe hij precies gemaakt is.

Een leuke bas heb je al voor ongeveer 600 euro. Maar ik zou als ik jou was er gewoon een heel stel gaan bekijken, bijvoorbeeld bij vioolbouwers zoals hierboven beschreven (die wel vioolbouwer heten maar ook gewoon strijkinstrumentverkoper zijn..). En dan hoor je vanzelf wel wat je mooi vind. Meestal kan de verkoper ook wel een stukje voor je spelen als je het zelf nog niet zo goed kunt.

Huren is ook een goede optie, vaak wordt er aan huurkoop gedaan, waarbij je na een jaar huren het instrument kunt kopen als je het dan nog leuk vindt.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:34

Naomi_Azzet schreef:
40 jaar is echt niet oud voor een strijkinstrument...200 jaar is oud.

Moraal van het verhaal, leeftijd zegt dus niets over de kwaliteit. Wel zet het iets over de prijs, omdat de vraag naar oude instrumenten nou eenmaal groter is dan moderne instrumenten. Iedereen wil een "oude Italiaan uit de 18e eeuw" dus die zijn nou eenmaal duurder omdat die markt alleen maar kleiner wordt. Er gaat nou eenmaal wel eens iets verloren. Dus laat je nooit misleiden door leeftijd, of een label in een instrument. Meestal is het nep. Ga met je gekochte instrument naar een andere bouwer om die te laten taxeren (ook voor je verzekering) en laat het even nakijken op los bovenblad, een klinische keuring als het ware! ;-)

Je mag je instrument meestal op proef meenemen kun je het nog even aan je docent laten zien! Is trouwens ook een goeie, vraag je docent naar betrouwbare en goede vioolbouwers (beetje maf, ondanks dat ze ook celli en bassen bouwen noemen we ze toch "vioolbouwers")

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:42

Geen contrabas, wel cello.

Ik heb mijn cello-tje alweer 10 jaar, is een hobby-zelfbouwer geweest die het ding vervaardigd heeft (Valt ook wel te zien: in alle stemknoppen zitten onderhand twee gaten, dus ik heb ruim keuze waar ik begin met opdraaien van mijn snaren. :Y) ).
Maar ik speel er mooi heel wat anderen mee uit. Hij klinkt zo lekker bombastisch.. :))
Veel beter dan al die fabrieksbouw.. En dan is hij niet gebouwd door een prof, maar wel onder begeleiding daarvan.

Mijn ervaring is dus dat het niet uitmaakt of je gaat kijken naar een duur handvervaardigd instrument van een bekende vioolbouwer, maar dat het wel verstandig is om zelf kritisch te kijken naar welke kwaliteiten een instrument bezit. Koop het liefst wel bij iemand met verstand van instrumenten, want er wordt je vaak een oor aangenaaid als je kijkt naar een cheapo fabrieksinstrument van waaiboomhout.
Een meisje die na mij muziekles had had een fabrieks gekocht.. Alleen maar ellende mee, er zat een wolf in, ze kreeg er moeilijk geluid uit... Bleek dat er geen stapel in zat.

Neem een instrument zeker op proef mee (laat er ook naar kijken door je docent/kenner!) en kijk of hij speelt zoals jij wil. :)

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:22

Volgens mij blijkt maar weer uit alle reacties hier dat het dus niet heel veel uitmaakt wat voor een soort instrument je koopt, nieuw of oud, overal zitten goede en slechte instrumenten tussen. Gewoon goed luisteren naar wat je mooi vindt.

Écht nieuwe instrumenten, waar dus nog niet op gespeeld is, klinken vaak nog niet zo mooi, maar hetzelfde geldt voor instrumenten die lang niet bespeeld zijn.

Bij mijn altviool heb ik het als volgt gedaan: Ik besloot dat ik dat wilde spelen, maar ik kon het nog niet (wel viool) dus ik heb een instrument gehuurd (bij v/d Knaap toevallig) en ik ben gaan oefenen. Na ongeveer een half jaartje wist ik dat ik het leuk genoeg vond om het te blijven spelen. Inmiddels kon ik het ook wel redelijk en ik was ook gewend geraakt aan het geluid van een alt. Maar ik vond degene die ik gehuurd had toch niet zo heel mooi. Toen ben ik teruggegaan naar v/d Knaap en heb ik heel veel instrumenten uitgeprobeerd en uiteindelijk mijn huidige instrument gekocht die een mooie prijs/kwaliteit verhouding heeft vind ik zelf. De huur die ik in dat half jaar betaald had ging van de koopprijs af, het maakte dus niet uit dat ik uiteindelijk een ander instrument heb gekocht.

Deze manier is mij erg bevallen omdat je kunt wennen aan een instrument en kunt bedenken wat je belangrijk vindt terwijl je leert spelen. Daarna kun je een veel betere keus maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:24

Een vriend van mij speelt veel contrabas (beroepsmuzikant/docent).
Je zou hem eens kunnen mailen: http://www.harmvansleen.nl

Ik speel geen bas, maar mijn ervaring met een nieuw/ander instrument kopen: probeer er een aantal en ga voor het geluid wat het beste bij jou past.
Ongeacht bouwjaar of wat dan ook.