ANWB Rijopleiding - ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MRIIIS

ANWB Rijopleiding - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 11:04

Ik begin maandag met een rijopleiding bij de ANWB. Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze manier van leren autorijden? Heb je elke dag les gehad, 1 keer per week of een spoedcursus gevolgd? Ben je in 1 keer geslaagd of ben je wat minder te spreken over de ANWB? Ik hoor het allemaal graag!

Maandag heb ik eerst simulator-les om te bepalen hoeveel les ik nodig zal hebben. Ik heb er enorm veel zin in :D

Emori

Re: ANWB Rijopleiding - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:12

ik heb mijn autorijbewijs gehaald via anwb, meerdere uren op een dag les, en meerdere dagen in de week les.
Ik had binnen een maand mijn rijbewijs! In 1x geslaagd. Was erg tevreden, had ook een fijne instructeur.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 11:17

Fijn om te horen, aangezien ik precies hetzelfde van plan ben!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:48

Ik heb mijn B rijbewijs gewoon via een rijschool gedaan.
Elke week een uur lessen.

E achter B heb ik via ANWB in nog niet eens anderhalve dag gehaald.
Ik heb al 5 jaar mijn rijbewijs, maar vond het toch best zwaar om een hele dag te rijden.
Je raakt er best vermoeid van. Redbull is dan geen overbodige luxe :))

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:00

Hele dag rijden of een paar uur achter elkaar is (zeker als je pas begonnen bent) heel zwaar. Het is dan ook wel echt aan te raden, mocht je het echt willen, goed je rust te nemen de dagen ervoor. Verder heb ik totaal geen ervaring met de ANWB, echter heb ik wel het idee dat je minder persoonlijk behandeld zult worden als bij een kleinere rijschool bij je in de buurt. Je bent meer een 'cijfer' is wat ik bedoel te zeggen. :) Dus daar moet je wel goed over na denken, of je dat wilt. Je zit wel heel wat uurtjes naast je instructeur tenslotte. ;)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:02

als cijfer behandelt worden is helemaal niet waar.
alles was heel persoonlijk, in Leeuwarden in ieder geval.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:03

Ik heb zowel mijn B als BE via de ANWB gehaald en ben erg tevreden over ze :)

Heb mijn B in 14 dagen gehaald :) elke dag les. Het fijne daaraan is dat je het veel en snel achter elkaar kan herhalen :)
Het is best intensief, dus hou de avonden vrij om optijd naar bed te gaan :)

Femke: Dat je een nummer bent is zo niet waar. Je hebt gewoon je hele opleiding dezelfde instructeur en daar bouw je een 'band' mee op, net als bij elke andere rijschool.
Alleen zie je elkaar heel veel dagen uren achter elkaar, en niet elke week 1 uurtje voor 1 jaar lang :)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:05

Ik heb bij ANWB Dordrecht gereden & heb ook geen nummer-gevoel gekregen.
Juist heel persoonlijk :)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:07

Ik heb bij ANWB Arnhem gereden, in 3 weken heb ik me rijbewijs gehaald, en in 1 keer geslaagd :)

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:11

Evelli schreef:
Ik heb zowel mijn B als BE via de ANWB gehaald en ben erg tevreden over ze :)

Heb mijn B in 14 dagen gehaald :) elke dag les. Het fijne daaraan is dat je het veel en snel achter elkaar kan herhalen :)
Het is best intensief, dus hou de avonden vrij om optijd naar bed te gaan :)

Femke: Dat je een nummer bent is zo niet waar. Je hebt gewoon je hele opleiding dezelfde instructeur en daar bouw je een 'band' mee op, net als bij elke andere rijschool.
Alleen zie je elkaar heel veel dagen uren achter elkaar, en niet elke week 1 uurtje voor 1 jaar lang :)

Ik heb het gevoel wel altijd gehad, terwijl ik er niet eens les heb gehad, waarom weet ik niet. Ik denk door het grote concept. Een kleinere rijschool is toch heel wat anders dan zo'n landelijke organisatie. Al zitten er aan dat laatste natuurlijk ook weer heel veel voordelen. :j Instructeur zal ook wel per regio en franchiser verschillen. :)

Je moet maar net een goede instructeur treffen waar je op aan sluit. En een slechte kan je net zo goed vinden bij een kleinere rijschool, is per leerling en per instructeur toch altijd weer verschillend. :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:12

Vaak maakt de ANWB gebruik van de kleinere rijscholen. Mijn BE heb ik bijvoorbeeld via de ANWB bij een kleinere rijschool gehaald. Die huren ze dan in zeg maar :)

Ik ben trouwens in 1 keer geslaagd :) had echt een super fijne (speciaal geschoold voor faalangst leerlingen) instructeur :) heb nog steeds af en toe contact met hem (5 jaar later)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:13

Faelivrin schreef:
Ik heb het gevoel wel altijd gehad, terwijl ik er niet eens les heb gehad, waarom weet ik niet.

Een aanname van jou dan ;)
Je bent er echt geen nummer.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:17

Klopt een aanname van mij door het enorme concept, ben altijd meer van de kleinere bedrijven geweest i.v.m. de persoonlijke benadering en dergelijke. :) Maar hee je bent er om je rijbewijs te halen en een niet zo leuke instructeur kun je ook ergens anders tegen komen. ;)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:19

Ik heb het allebei meegemaakt & niet veel verschil gemerkt :)
Maar inderdaad, als je je doel maar behaald :D!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:20

Ik heb juist ervaringen mt gewone rijscholen die leerlingen als nummers behandelen en elke keer een andere instructeur sturen/lessenafzeggen/lessen verzetten :)

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:23

Haha en zo tref je overal wel wat. :)) Kortom er is geen vinger op te leggen en je moet maar net een juiste instructeur tegen het lijf lopen die zich aan afspraken enz. :))

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:25

Mijn man heeft zijn rijbewijs ook via de ANWB gehaald, en is/was heel tevreden.
Binnen 5 dagen zijn rijbewijs, in 1 keer geslaagt.
Hij vond het wel langedagen met lessen, maar was heel gelukkig zo snel zijn roze briefje te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:27

Ik heb absoluut geen positieve ervaring met de ANWB rijschool. In mijn geval zien ze je wel degelijk als een nummer, worden er afspraken gemaakt die niet na gekomen worden. Er worden slordige fouten gemaakt. Ik heb bij de ANWB 30 lessen en een rijexamen betaald. Ik heb er 22 gereden omdat er 8 zijn afgezegt door instructeurs. Reken maar niet dat die lessen op een ander moment mochten of dat ik het geld terug kreeg.
Verder nog meer slechte ervaringen met de instructeurs, maar die zijn natuurlijk niet bij elke rijschool hetzelfde.

Mocht je beslissen om bij de ANWB te gaan rijden, wil ik je wel adviseren om al je afspraken op papier te zetten en goed overal achter aan te gaan en niet over je heen te laten lopen. Er gaat veel geld zitten in een rijbewijs en als je pech hebt ben je dat geld kwijt.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:29

Het is wel al 6,5 jaar geleden (pfoe, word oud), maar ik heb ook via de anwb mijn rijbewijs gehaald. Ik had 9 dagen les, meerdere uren per dag. Weet uit m'n hoofd niet meer precies hoeveel. En heb m'n rijbewijs in 1x gehaald. Ik was heel tevreden over hoe alles geregeld was!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:29

Ik heb mijn B rijbewijs daar gehaald en zou er nooooit meer heengaan. Ik heb de 10 dagen verspreid over 6 weken gedaan, dus ik leste 3x in de week 2 of 3 uur. Vond de begeleiding zéér slecht. Als ik 1x een bijzondere verrichting goed deed, gingen ze er van uit dat ik 'm kende. Daarnaast is de opleiding belachelijk duur in vergelijking met gewone rijscholen. Er zijn zat andere rijscholen die ook een snelcursus aanbieden. Bij andere rijscholen word je trouwens vaak ook thuis opgepikt door je rij-instructeur. Ik moest altijd met de trein naar hen toekomen. Ik vond ook het personeel niet aardig. :n

Edit: ik heb ook een paar x staan wachten op een instructeur die een dubbele afspraak gemaakt had... Kon ik weer terug naar huis met de trein.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:32

Ok had ook al even zitten kijken bij de ANWB voor E achter B. Weten jullie trouwens ook of je dan weer opnieuw je theorie moet doen om E te halen? (B heb ik al jaren)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:33

Nee daar hoef je geen theorie voor te doen. Je krijgt wel wat vragen van de examinator :) wordt je goed op voorbereid.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:35

Ik heb ook de ANWB rijopleiding gedaan (B). Ik heb mijn rijbewijs in 6 dagen gehaald, en wat ik me er nog van kan herinneren had ik 4 uur per dag les. 1 dag had ik les voor theorie, maar met het theorieexamen zijn er wel een aantal van dezelfde opleiding gezakt. Ik ben toen ook gezakt, maar met de 2e poging dezelfde dag was ik geslaagd. Ik heb ook de simulator gehad, die was toen in de testfase. Moest ook een vragenlijst invullen daarna. Heb erg gelachen in dat ding :P

Ik ben positief over de opleiding in Apeldoorn. Goede begeleiding, en goede praktijklessen gehad! Ik had dan wel het voordeel dat ik meerdere lessen daarvoor heb gehad. Ik was iemand van lessen, stoppen, lessen, stoppen, totdat ik het zat was en gewoon de ANWB gebeld had.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:52

Wauw wat een verschillende ervaringen, zeg. In mijn geval gaat het overigens om ANWB Rotterdam/Vlaardingen. :)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:54

Judith_ schreef:
Ik heb absoluut geen positieve ervaring met de ANWB rijschool. In mijn geval zien ze je wel degelijk als een nummer, worden er afspraken gemaakt die niet na gekomen worden. Er worden slordige fouten gemaakt. Ik heb bij de ANWB 30 lessen en een rijexamen betaald. Ik heb er 22 gereden omdat er 8 zijn afgezegt door instructeurs. Reken maar niet dat die lessen op een ander moment mochten of dat ik het geld terug kreeg.
Verder nog meer slechte ervaringen met de instructeurs, maar die zijn natuurlijk niet bij elke rijschool hetzelfde.

Mocht je beslissen om bij de ANWB te gaan rijden, wil ik je wel adviseren om al je afspraken op papier te zetten en goed overal achter aan te gaan en niet over je heen te laten lopen. Er gaat veel geld zitten in een rijbewijs en als je pech hebt ben je dat geld kwijt.

Ik kreeg mijn lesschema op papier én ook nog is op de mail.......