Spoed: Brommer verzekeren en verkopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Spoed: Brommer verzekeren en verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:25

Ok, mijn titel is weer eens lekker duidelijk, maar ik zit met een probleempje.

Ik heb een snorfietsding, brommerachtig geval dat 25 km/h loopt. Een Piaggio Ciao Mix om precies te zijn. Ik heb hem niet echt meer nodig, en ik ben aan het twijfelen om hem te verkopen. Echter, moet ik binnen enkele dagen mijn verzekering voor het nieuwe jaar betalen.
Omdat ik hem waarschijnlijk ga verkopen wil ik hem nu niet voor een heel jaar verzekeren. Nu is mijn vraag, of ik een boete kan krijgen als ik de brommer niet verzeker, maar ook niet gebruik.

En mocht ik hem verkopen, moet ik hem dan perse laten overschrijven op de naam van de koper? Of is dat niet echt mijn probleem en kan mij niets gebeuren als de brommer niet op naam wordt overgeschreven de koper er schade mee rijdt? Omdat hij waarschijnlijk verkocht wordt aan iemand die ik niet ken, en ik dus niet kan nagaan of de brommer wel is overgeschreven.

Zoals jullie wel merken, heb ik dit nog nooit eerder gedaan ;) . Ik heb de brommer van mijn oma gekregen, dus toen hebben we hem samen op mijn naam laten zetten.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!!

Odysseus

Re: Spoed: Brommer verzekeren en verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:28

Als hij niet WA verzekerd mee is mag hij niet meer op de openbare weg. Dus zolang je op eigen terrein rijdt of niet rijdt kan dit geen kwaad.
Je kunt hem ook wel verzekeren en met verzekering verkopen, dat doen wel meerdere mensen.

En ja de scooter moet op een andere naam worden gezet. Anders komen de boetes op jouw adres toegezonden (bijv. bij een scooterflitspaal) omdat het kenteken op jouw naam staat.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:30

Ok, bedankt voor de info. Mij is namelijk verteld dat je een auto niet onverzekerd mag hebben, ookal gebruik je hem niet.
(wat ik persoonlijk ook weer een raar verhaal vind, omdat een vriend van mij zijn auto expres in de achtertuin had staan, omdat hij niet verzekerd was en dus niet op de parkeerplaats voor het huis kon staan ;) ).

Maar dan laat ik de verzekering verlopen (of naja, dat regel ik als ik tijd heb om langs te gaan, moeten wat dinge omgezet worden), en dan kan ik op mijn gemakje een koper zoeken.

Bedankt voor de info!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:33

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:34

nou ja weet niet of de wa verzekening van een brommer zo duur is want denk dat ik hem gewoon zou verzekeren misschien dat de nieuwe eigenaar hem dan over kan nemen maar dat weet ik verder ook niet.

[b]maar zorg er wel voor dat hij over geschreven wordt op de ander zijn naam en dat je er bewijs van hebt anders heb je zo meteen een groot probleem als er wat mee gebeurd of er iemand een ongeluk mee krijgt en je kan volgens mij anders ook een boete krijgen voor het niet afmelden en dan moet je maar aan gaan tonen dat je hem niet meer hebt.

sorry misschien beetje wazig opgeschreven maar het komt hier op neer zorg dat je bewijs hebt van verkoop en zou hem blijven verzekeren tot hij weg is.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:39

Een auto kan alleen uit de verzekering gehaald worden met een schorsingsbewijs (wsl is de auto geschorst) en natuurlijk een vrijwaring. Volgens mij heb je dat met een brommer ook. Zolang de brommer op jou naam staat, moet je er verzekeringspremie voor betalen. Ik zou eerst even bij de verzekeringsagent informeren, anders krijg je gewoon de rekening voor het nieuwe jaar en als je deze niet betaald, word je uiteindelijk uit de verzekering gezet, maar de betalingsplicht blijft bestaan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:40

Een gemiddelde WA verzekering mét diefstal voor een brommer is €300,- p/j. Iig dit ben ik voor een scooter van nieuwwaarde €1800,- kwijt. Een enkele WA verzekering ligt denk ik rond de €200,-.

Ik zou persoonlijk hem wel afsluiten en hem idd over laten kopen door de nieuwe verkoper. Kun je er nu nog mee rijden mocht dat nodig zijn, en hoeft de koper dat niet meer te regelen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:44

De verzekering voor een brommer is niet overneembaar. Bij verkoop word de verzekering stop gezet dmv vrijwaringsbewijs en krijg je het teveel betaalde bedrag gewoon terug.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:46

Ik betaal maar 4 euro per maand aan verzekering voor mijn scooter is ook de reden waarom ik hem niet laat schorsen zoveel kost de verzekering me niet.

Ilse1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:46

Je kunt helemaal niks over laten kopen, wat verzekeringen betreft.

Wat je moet doen: Je moet je verzekering gewoon betalen. Het kenteken staat gewoon op jouw naam, jij hebt dat ding verzekerd en dus heb je betalingsplicht. Als je een koper hebt voor de brommer, ga je naar het postkantoor om het kenteken over te laten schrijven op de nieuwe eigenaar. Dan krijg jij een vrijwaringsbewijs. Een kopie hiervan stuur je naar je verzekeraar (of tussenpersoon) en dan krijg je de premie van de rest van het jaar gewoon terug.

Let wel, als je hem laat schorsen, "bewaren" ze de premie voor je, tot je een andere bromfiets hebt en weer bij DEZELFDE verzekeraar laat verzekeren. Dan krijg je die "bewaarde premie" als korting op jouw eerste premiebetaling.

Nogmaals let wel: de nieuwe eigenaar dient gewoon zijn eigen verzekering voor de bromfiets te regelen.

edit: ah zie dat Santie me voor is ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:47

santie schreef:
De verzekering voor een brommer is niet overneembaar. Bij verkoop word de verzekering stop gezet dmv vrijwaringsbewijs en krijg je het teveel betaalde bedrag gewoon terug.

Ik dacht gelezen te hebben dat brommer WAverzekeringen weldegelijk overneembaar zijn..

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:50

Je zult hem bij de verzekering moeten schorsen. Heb momenteel ook al 2 jaar een scooter in de schuur staan die opgeknapt moet worden maar het geld er niet voor heb. Geen enkel probleem. Zodra ik weer wil gaan rijden verzeker ik hem weer. Maar inderdaad is het wel verstandiger om hem onverzekerd te verkopen kan de koper alles naar zijn eigen hand doen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:51

Volgens mijn verzekeringsagent niet. Dus ik ga er gewoon van uit dat hij weet wat wel en niet kan. Maar misschien kan het bij een andere verzekerings maatschapij wel?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:52

Nee werkt hetzelfde als bij een auto, degene die de bromfiets op naam heeft staan moet hem ook verzekeren. Stel je verkoopt de bromfiets over een maandje dan krijg je gewoon het teveel betaalde bedrag retour. En ja het RDW geeft je een boete als je de bromfiets op naam hebt staan en niet verzekerd.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:57

santie schreef:
Volgens mijn verzekeringsagent niet. Dus ik ga er gewoon van uit dat hij weet wat wel en niet kan. Maar misschien kan het bij een andere verzekerings maatschapij wel?

Misschien kan het idd bij bepaalde maatschappijen wel, en bepaalde maatschappijen niet. Heb me er niet zo erg in verdiept!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:04

En daarnaast, mocht je hem willen schorsen, kost het ook weer geld om hem te herkeuren, en dan moet hij max. toegestane km/u rijden en voorderest helemaal in orde zijn.

Ik zou iig geen scooter kopen die geschorst is.

Daarnaast kunnen jullie ook natuurlijk samen naar het dichtsbijzijnde postkantoor gaan en hem daar over laten schrijven. Of wilde je de brommer per post versturen? :+