Vergelijkingssites

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jaggie

Vergelijkingssites

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 00:46

Binnenkort willen we een weekendje weg boeken, dus zat ik wat te surfen op internet hiervoor. Hierbij kwam ik ook uit op sites als hotelsvergelijk.nl en de vakantiereiswijzer.nl. Zo'n zelfde soort sites zijn er ook te vinden om andere producten te vergelijken.

Wat ik me dus afvroeg is hoe worden dergelijke sites nou opgebouwd en hoe komen deze sites aan hun informatie? Gaan ze simpelweg alle sites op internet afzoeken of zijn er andere manieren? Ik had hier onlangs al een discussie over met iemand en ben nu eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord.

Dus wie o wie weet hoe deze websites in elkaar steken?

BartVB
Eigenaar

Re: Vergelijkingssites

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:47

Eigenlijk zijn er twee manieren waarop die sites aan gegevens komen. Eerste en makkelijkste/beste manier is als ze samen kunnen werken met de aanbieders, ze krijgen dan van de aanbieder netjes iedere dag (of vaker) een document (spreadsheet zeg maar) met daarin alles dat aangeboden wordt. Die gegevens worden verzameld en weergegeven op de vergelijkingssite.

Dit is relatief weinig werk voor de vergelijkingssite maar het grote nadeel is dat je op die manier maar een beperkt aantal aanbieders kan laten zien, zeker als kleinere vergelijkingssite. Manier twee is 'scraping', er is dan een computerprogramma van de vergelijkingssite dat heel de dag door pagina's ophaalt van de aanbieders en daar zelf de gegevens uit haalt. Nadeel daarvan is dat het vrij moeilijk is om dat goed te doen, je voor iedere aanbieder het e.e.a. aan moet passen en je ook vrijwel nooit volledig/actueel bent.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 13:54

Oké, dus eigenlijk is het toch informatieverzamelen en dat op een site bij elkaar bundelen. Ik ga ervanuit dat deze sites hun geld generen uit bijv. advertenties?

Scraping klinkt inderdaad al wat meer technisch en ingewikkeld, al lijkt het mij wel makkelijker als dat eenmaal goed werkt.

En hoe zit het met het juridische gedeelte dan als we het voorbeeld van de hotels even over blijven nemen. Mag een website zomaar alle hotels vermelden, waardering geven en reizigers hun mening laten vertellen, zonder daar toestemming voor te hebben van het hotel?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:30

Alles dat je daarover wilt weten (en meer) vind je hier:

http://netters.nl/andermans-site-scrape ... r-mag-dat/

Dat soort sites verdienen meestal geld dmv commissie die ze krijgen op vakanties die verkocht worden via de vergelijkingssite, de verkopen van de reisorganisaties zouden omhoog moeten gaan door een vergelijkingssite, meestal is er dus geen probleem met het overnemen van een (beperkt) deel van de gegevens.