E-reader ervaring gezocht..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:24

Wie van de bokkers heeft er een? Een E-reader van oa Sony...

Het is een digitale bieb, waar je erg veel boeken in kunt opslaan. Het is een compact dingetje dus als je met vakantie gaat hoef je niet meer te slepen met boeken. Het scherm is goed te lezen, zelfs in het zonlicht. Er zitten verschillende functies.

Ik heb al her en der wat gelezen op internet en het heeft mijn interessen gewekt.
Alleen kan ik zo snel geen beoordelingen vinden op internet.

Wie o wie kan zijn ervaring met mij delen??

BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:26

Ik weet toevallig dat er bij Bol.com een paar recencies staan van gebruikers van de e-reader. Even zoeken bij de digitale boeken.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:27

Ja via bol.com werd ik er op gewezen :D
Heb net weer even zitten Google en heb een site met recencies gevonden..

Maar voor alsnog ben ik benieuwd naar de ervaring van Bokkers.
Overigens wel een na deel van dit ding is dat er geen 2e hands boeken te krijgen zijn. En dat is wat ik nu heel veel bestel _O-

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30256
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:28

Ik heb een aantal e-boeken op mijn Palm-compatible gehad. Fantastisch voor in de trein. Maar het is per persoon verschillend: ik lees gemakkelijk van beeldscherm af. Mensen die lappen tekst toch uitprinten omdat ze papier prettiger vinden lezen zullen de e-reader denk ik ook niet zo waarderen.

BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:28

Ik heb er ook niet een, vindt het zo duur in de aanschaf en de prijzen van een digitaal boek vielen me ook niet mee. Ik denk dat ik wacht met aanschaf tot de "kinderziektes" achter de rug zijn en de prijzen wat naar beneden gaan.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:44

Idd BKS dat is ook de reden dat ik nog even wacht met de aanschaf ervan. Ik lees heel veel en koop ook veel 2e hands. Dat kan dus volgens mij met die dingen niet. De boeken die nu te downloaden zijn kosten mij ook net iets te veel. :o (maar wie weet over een jaartje...)

Dat is waar PPRRR, ik kan best van een beeldscherm af lezen. Maar sommige vinden dat lastig. Nu zit hier geen verlichting achter zoals bij een pc of notebook. Dus buiten in de zon ook goed te lezen. Het is alsof je gewoon van papier af leest (zeggen ze.... ) De lettergrote is ook aan te passen las ik net.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:29

Je kunt Bol wel in de gaten houden trouwens, je kunt daar ook recencies plaatsen en ik geloof niet dat ze echt censureren.

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:31

Ik heb het op mijn mobiel te staan, Adobe Reader heet het bij mij! Lezen met klein scherm is erg vervelend, dus zoek naar een grootte! Verder is het errug handig onder een saaie les...

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:35

Hoihoi, ik werk bij bol.com :D en wij verkopen ze inderdaad deze readers sinds donderdag als eerste in europa. Heb er zelf ook even mee mogen spelen en ik was op slag verliefd. Maar lees dan ook goed van een beeldscherm af.
ik weet niet zo goed wat voor ervaringen je zoekt maar als je in het engels zoekt zou je genoeg ervaringen moeten kunnen vinden. In de USA is digitaal lezen al een tijdje 'ingeburgerd' en zijn ook al diverse lezers beschikbaar. In Europa is dit allemaal nieuw. In het Engels is bijvoorbeeld ook al veel meer beschikbaar (denk aan google books en andere sites die ook gratis boeken aanbieden)

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 08:24

Bedankt voor de reacties.
@ Silviabol: Ik zoek naar de ervaringen van mensen. Het lezen van het scherm,. of het inderdaad te lezen in in zonlicht. (zit veel buiten) Of je makkelijk kunt scrollen en dat soort dingen. Overigens lees ik bijna niets in het engels. Dus ik hoop dat ze in het NL binnekort ook wat meer gratis of goedkopere boeken te downloaden hebben. Vind de boeken zelf nl nogal duur...

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:31

Je moet er wel van houden om van je scherm af te lezen.
Ik lees vaak stukken tekst voor mijn studie met Adobe Reader, maar dat is niet altijd even ideaal. Het scrollen en inzoomen enzo lijdt mij een beetje af, de kwaliteit van de pagina's laat nog wel eens te wensen over en ik ben soms de regel kwijt waar ik aan het lezen was. Maar ik zeg er wel bij dat ik slechte ogen heb en dat het om studie-teksten gaat waarbij ik liever papier en een markeerstift gebruik. Gewoon verhalen lezen op de computer is voor mij al een stuk makkelijker...

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:33

hier ook even een vraagje, kan je het lettertype en de kleur van de tekst ook veranderen?

als ik zo op de site van bol.com kijk zie ik dat het lettertype wel aangepast kan worden.

ik vraag dit trouwens omdat mensen met dyslexie soms makkelijker kunnen lezen als de tekst een ander lettertype heeft, of een groter contrast met de achtergrond

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 09:00

Voor zover ik weet heb je ze niet in kleur. Maar wel met 4 tot 12 verschillende grijstinten. (de tekst) Je kan de tekst wel groter maken voor zo ver ik weet. De achtergrond is net als een normale blz uit een boek. Volgens de beschrijving kan je daarom ook gewoon lezen in het zonnetje. Wat met een laptop niet zo makkelijk gaat.

@ Mairead: Het is voor zo ver ik weet geen adebe reader maar gewoon een blz uit een boek.. (wat ik heb kunnen vinden)
Op sommige e-readers is het ook mogelijk om word bestanden ed te openen. En nu we het er zo over hebben vraag ik mij idd af hoe het bestand gedownlaod word. Volgens mij is het geen Adobe reader of word....

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:05

ja het lettertype en de grootte kunnen aangepast worden :j
De boeken in het nederlands zullen denk ik niet heel snel gratis worden uitgegeven. Behalve de bijbel etc. waar geen auteursrechten meer op zitten. De digitale boeken in het nederlands zijn in ieder geval goedkoper dan de papieren versie. Helaas betaal je (nog) wel 19% btw ipv 6% voor gewone boeken maar hopelijk veranderd dat snel! maar dan nog zijn digitale goedkoper hoor!
Ik vond het bladeren echt heel soepel gaan :j hetzelfde principe met een folder online lezen. met zo'n hoekje rechtsonder de pagina waar je op drukt. Verder kun je ook gewoon met je vinger naar links en naar rechts bewegen zoals je op een Iphone kunt.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 09:14

Tja ik koop heel veel boeken 2e hands via bol.com.
En daarbij vergeleken heb ik voor 16 euro soms al 3 boeken en nu dus maar 1 digitale versie .. Dat stuit mij nog een beetje tegen mijn borst :o Overigens hoeft het ook niet geheel gratis :D Het zou wel mooi zijn natuurlijk.. Maar afgezien daarvan ben ik wel erg positief. Alleen al het feit dat je geen boeken meer mee hoef te slepen als je met vakantie gaat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:16

Silviabol schreef:
Hoihoi, ik werk bij bol.com :D en wij verkopen ze inderdaad deze readers sinds donderdag als eerste in europa. Heb er zelf ook even mee mogen spelen en ik was op slag verliefd. Maar lees dan ook goed van een beeldscherm af.
ik weet niet zo goed wat voor ervaringen je zoekt maar als je in het engels zoekt zou je genoeg ervaringen moeten kunnen vinden. In de USA is digitaal lezen al een tijdje 'ingeburgerd' en zijn ook al diverse lezers beschikbaar. In Europa is dit allemaal nieuw. In het Engels is bijvoorbeeld ook al veel meer beschikbaar (denk aan google books en andere sites die ook gratis boeken aanbieden)


Jullie zijn niet de eerste hoor. selexyz verkocht ze al. Of het NRC in combinatie met een abonnement op de digitale krant.
Ook waren er meerder nederlandse websites die ze verkochten.
Maar Bol is wel de eerste echte grote winkel die het groot aanpakt, dus ik ben daar erg blij mee. Zit ook erg te piekeren wanneer ik er een ga aanschaffen.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 09:19


b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:32

Hier iemand met first hand informatie.

Ik ben in april op reis geweest in de VS en heb mij daar een ebookreader van Sony aangeschaft. Ik lees er super veel op. Ik heb dus al een iets ouder model.

Voordelen: geen gesleur meer met een hoop boeken; kan eenvoudig meegenomen worden; eenvoudig te gebruiken door meerdere personen; bladeren gebeurt bij de mijne door een druk op een knopje. Ik heb 3 grootes van lettertype. het lettertype zelf aanpassen denk ik dat ook kan, (afhankelijk van het boek en de software die je gebruikt) maar heb ik geen praktische ervaring mee.

het is gemakkelijk om bijvoorbeeld dikke boeken te lezen in bed. Je hebt niet meer zo een dik pak in je handen.

Als je nederlandstalige boeken wilt, is het niet goedkoper dan echte papieren boeken. Ik lees vooral engelstalige boeken die ik (illegaal) van het internet haal en kosten mij dus niks.

Nadeel: kostprijs, papieren boeken zijn bottom-line (als je de aankoop van je reader in rekening neemt) nog steeds goedkoper, voorlopig nog beperkt aanbod van Nederlandstalige boeken (komt natuurlijk stilletjes aan verandering in met bol.com), het gaat natuurlijk ook sneller stuk dan een boek

Anoniem

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:34

Het grote voordele is dat ik dan niet meer mijn hele huis vol boeken heb.
Want ik heb echt heel veel boeken thuis. En dat gaan er natuurlijk steeds meer worden.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 09:38

He bedankt voor de info B485... Dat soort info zoek ik dus :D
Dat word dan toch nog even wachten tot er meerdere NL boeken te downloaden zijn. (of mijn engels opkrikken _O- )

@ Marieke: Boeken in de kast vind ik juist erg leuk.. Alleen dat gesleep vind ik minder...

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:54

je kan natuurlijk ook beginnen met eenvoudig engels: The Black Stallion; The chronicles of Narnia, Harry Potter,...

Sommige engelse boeken moet ik ook wegleggen omdat ze mij te ingewikkeld zijn.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:05

Ik heb er ook een tijdje naar zitten staren.
Maar vind ze vooral errug duur, en er zitten vast veul kinderziektes in. Ook vraag ik me af waarom de boeken die je download net zo duur zijn als de 'echte' boeken; weet iemand waar de kostten van daan komen, iig niet van het drukken ed.

Ik hou dit topic even in de gaten, en wacht tot ze over een jaar of 2 in de aanbieding te koop zijn ;).

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:07

Ik denk dat je toch zit met de auteursrechten ed.
Misschien een leuke uitvinding om net zo'n soort site als limewire ed uit te vinden. ipv muziek haal je nu boeken binnen :')

Chans

Berichten: 1004
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Het Zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:06

Ik heb er (nog) geen ervaring mee, anders dan het lezen van een scherm van een telefoon en laptop. Maar mijn e-reader is onderweg van bol.com. Ik lees ontzettend veel en ook op heel veel verschillende plaatsen en een (dik) boek meeslepen is dus niet altijd even gemakkelijk.

E-readers zijn vaak niet hetzelfde als aflezen van een telefoon of laptop en dat komt omdat ze digitale inkt gebruiken waardoor het (schijnbaar lees ik van ervaringen) net zo leest als van een echt papieren boek.

Als je interesse hebt kan ik morgen / overmorgen (wanneer ik de reader binnen krijg) wel even mijn ervaringen hier delen?

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:11

Idd Chans.. Dat had ik ook al begrepen van de verschillende websites die ze te koop aan bieden.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring hiermee. Welke heb je besteld?