Hoe maak je kwasten schoon na het schilderen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Hoe maak je kwasten schoon na het schilderen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 00:55

Hallo!! We hebben vandaag vreselijk goed geschilderd. Het is echt supermooi geworden alleen voordat ik begon knaagde er iets aan me. Ik moest eerst namelijk een hele hoop kwasten weggooien voordat ik ergens nog een goede (nieuwe) vandaan gevist had.

Mijn vriend maakt namelijk de kwasten ook niet goed schoon, dus tja.. daar gaat weer een paar euro. Ik maak ze wel wat beter schoon (duurt heel lang) alleen dan zijn ze na een tijdje toch verroest of hard geworden of staan al die haren alle kanten op. Hebben jullie dat ook?

Ik vroeg me af of er iemand op bokt zit die nu weet hoe het echt moet en dan ook het liefst nog een snelle manier. Heb je een vader, neef, broer weetikveel die schilder is? Ik hoor graag een berg tips!

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 01:24

Tijdens het zoeken bij Google kwam ik de volgende stukken tekst tegen. Op deze manier bewaren wij ook onze kwasten/maken wij ze schoon. Het quoten scheelde me wat typewerk :D

Milieucentraal schreef:
Als u halverwege een verfklus moet stoppen, is het handig om de kwast of roller in een plastic zakje te verpakken en op een koele plaats te bewaren. Als u het schilderen voor langere tijd wilt onderbreken, kunt u de kwasten zoveel mogelijk afstrijken en in een laagje water zetten. Kwasten en rollers zijn op deze manier vaak tot vele dagen later meteen gebruiksklaar. Als u de kwast langere tijd niet gebruikt, kunt u de kwast in een afgesloten potje in een laagje ongekookte lijnolie bewaren. Kwasten met waterverdunbare verf kunt u ook in water bewaren. Zorg wel dat de haren helemaal onder staan, en sluit het potje luchtdicht af, bijvoorbeeld met aluminiumfolie. Strijk de kwast goed af op een krant als u de kwast weer gaat gebruiken. Speciale reinigers om de kwast of ander gereedschap schoon te maken bestaan meestal uit terpentine, een VOS.

Het schoonmaken van de kwasten en rollers geeft erg veel afval. Als u klaar bent met de verfklus is het daarom vanuit milieuoogpunt het beste de kwasten en rollers te laten drogen en weg te gooien bij het gewone afval. Droge verfresten zijn geen chemisch afval. Alleen vloeibaar verfafval moet bij het KCA of klein chemisch afval.

Kwasten en rollers mogen niet onder de kraan worden uitgespoeld, ook niet als u waterverdunbare verf heeft gebruikt. Ook waterverdunbare verf (of acrylaatverf of acrylverf) en beits bevat stoffen die schadelijk zijn voor het milieu. Maak ze schoon in een potje met water en laat het water verdampen. Het opgedroogde bezinksel, de verf, kan bij het gewone afval.

Klusidee.nl schreef:
Ik laat ze altijd een nachtje rechtop ondergedompelt in een bak met kwastenreiniger. (als je ze een week later nodig hebt kunnen ze er probleemloos in blijven staan)
De dag daarop goed uitspoelen en met een beetje zachte zeep uitwassen.
Vervolgens goed drogen en opbergen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 01:24

potje met terpentine en water :)
en als je de kwast morgen weer gaat gebruiken, kan je die in een plastic zakje doen en dichtdraaien
maar dan moet je er wel morgen weer mee gaan verver

Zidore

Re: Hoe maak je kwasten schoon na het schilderen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 01:36

Ik vergat er een hoop bij te zetten bedacht ik me later. Het potje met water en terpetine heb ik geprobeerd en dat werkt idd wel voor een dag, maar daarna wordt het een vieze boel. Het potje met verf/terpetine deed ik in het begin, maar nu doe ik voor een dagje het met aluminiumfolie en dan strak dicht, dan gaat het prima. Het bewaren gaat helaas echt nog niet goed, ze worden dan toch hard.
Afstrijken en in laagje water zetten gaan ze roesten.. met olie, hoe krijg je dat er weer uit als je weer wil gaan verven? (ik heb ze toen omgespoeld, maar idd slecht voor het mileu). Ik heb al best wat methodes geprobeerd.. maar dus nog niet de meest ideale/werkende gevonden.

Dat met die rollers doen we wel trouwens (opdrogen en dan alsnog naar mileustraat) en die kunnen ook prima in keuken/alufolie als je de volgende dag weer verder gaat. Maar eigenlijk ben ik het meestal met schilderen na een dag wel beu hoor ! ;-)

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 01:47

Na wat meer speurwerk kan ik je vertellen dat je de kwast, als hij uit de lijnolie komt, kan afstrijken langs een krant bijv. en dat hij daarna weer te gebruiken is.

Iemand anders schrijft weer dat haar man, na het uitspoelen met terpetine, de haren goed insmeert met afwasmiddel. Als je dit lekker dit doet blijft het wel een tijdje zitten en dit is makkelijk weer af te spoelen.

Ohja en een kwast nooit lang op de haren laten staan, dan worden ze krom ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 01:54

Hi, dat klinkt ook wel interessant. Waar haal ik lijnolie?? Afwasmiddel heb ik ook geprobeerd, en de kwast zag er serieus goed uit. Ook met cremespoeling (ja, ja zachte haren!) werkt dat wel. Alleen dan ga je wel uitspoelen en komen er toch restjes verf in je gootsteen. Ook stonden de haren een beetje uit elkaar (maar niet zoveel als bij alle andere methodes).

Met kwast op de haren laten staan bedoel je dat je hem niet op z'n kop moet houden maar gewoon neerleggen toch?

Ik zit nu zelf ook eens te googlen en kom op de site van de
Gamma terecht; die zeggen:
Citaat:
Kwast eenvoudig schoonhouden
Eenvoudig kwast schoonmaken na schildersklus De schilderskwast is makkelijk schoon te maken wanneer u schildersafplakband om de haren van de kwast plakt. Het plakband moet tot ongeveer 12 mm op de haren doorlopen. Voordat u de kwast na de schilderklus schoonmaakt, verwijdert u het plakband

en

Citaat:
Kwasten bewaren
U kunt goede kwasten een langere tijd bewaren. Spoel ze daartoe na gebruik goed na met zeep, smeer ze in met groene zeep, verpak ze luchtdicht in aluminiumfolie en berg ze op in de vriezer.

Ik ga dat met dat plakband eens proberen alhoewel me dat na een tijdje schilderen ook wel los lijkt te raken. Groene zeep heb ik ook nog niet geprobeerd (maar dan zit ik weer met dat uitspoelen.. :roll: ) en dat in de vriezer helemaal nog niet!! Lijkt me wel grappig, als je een pizza wil gaan eten je bedenken dat je ook kan gaan schilderen _O-

Oh, en het gaat uiteraard om alcydverf (schrijf ikd at goed :?) want latex dat spoel ik wel gewoon uit in een potje en veeg ik af (maar met latex gebruik ik meestal rollers).

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 02:00

Bij ons in het dorp zit een verfwinkel waar ze lijnolie verkopen, verder zou ik het niet weten :o

Dat bedoel ik idd met op de haren laten staan :j Meestal hebben kwasten een gaatje boven in het handvat, daar kan je wat doorheen steken (een potlood bijv.) welke je dan kan laten rusten op een rand van een potje. Zo hangt je kwast in tsja..wat je ook maar in het potje doet :+ en buigen je haren niet om :)

Ik las net dat iemand ook zijn kwasten na het uitspoelen met terpetine in de koelkast had gelegd, maar de taart daarna ook naar terpetine smaakte := Daar moet je dus wel mee uitkijken :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 02:06

[LZP] > [TV]

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 02:12

Ik las net dat lijnolie hetzelfde is als lijnzaadolie en dat ken ik wel, gaat je paard van glimmen!!! (zitten we toch goed hier op bokt ;-))

Maar is daar dat gaatje voor.. joh.. weer wat geleerd!! Thnx! Heb wel eens half kromme kwasten gehad.. :D Het in folie wikkelen bevalt me wel goed hoor, heb het met allerlei vloeistoffen geprobeerd (terpetine, water, zeep, olie e.d.)maar ik vind het toch altijd weer een gedoe.. en als dat potje dan eensin de schuur omvalt. Terpetine verdampt snel, water pakt niet op je verf, enz. enz. dus dat aluminiumfolie of anders huishoudfolie houd ik er maar in.

Terpetinetaart lijkt me inderdaad niet zo smakelijk. Zou dan ook eerder vriezer proberen, in onze schuur is het best koel maar toch droogden ze uit. Ik ga trouwens dit weekend weer schilderen (als het niet regent) en dan laat ik wel weten wat het wordt! Als je nog meer tips vind dan graag hoor!!!

Ik heb trouwens zelf ook nog een tip (krijg ik er misschien meer terug hihi :P ) ik doe altijd ipv heel hard je hout schuren ammoniak in een oude spuitbus (van glasex of gewoon plantenspuit) en spray na heel even te hebben geschuurd (want ik heb hekel aan schuren ;-)) over het hout en wrijf het dan met een oud t-shirt snel uit (anders krijg je stipjes) en dan kun je er al overheen schilderen. Goed om te ontvetten en het werkt bij mijn kozijnen echt super. En het scheelt een berg stof. Hoop dat je er ook iets aan hebt!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 03:31

Houd er wel rekening mee dat het schoonmaken van kwasten maar net afhangt van wat voor soort verf je gebruikt hebt ;)

Tipje: terpentine is niet hetzelfde als terpentijn!

Nog een tipje, je kunt als je kwasten geen gaatje in de bovenkant hebben, een schoon jampotje met water/terpentine/ander oplosmiddel vullen en die afdekken met een plastic dekseltje (bijvoorbeeld zo'n kattenvoerdekseltje). In dat dekseltje maak je met een mes een kruis (gat) zodat je je kwast erin kunt steken. Voordeel is dat als je 'm in terpentine hebt hangen, de terpentine niet zo snel vervliegt. En nu ik er zo bij nadenk, ik had ooit van de Hema geloof ik zo'n soort bak, een kwasten-schoonmaakbak met deksel met gaten erin. Nadeel daarvan was wel weer dat je zo veel terpentine erin moest doen wilde je kwasten helemaal ondergedompeld staan, want de bak was zo groot.

En zorg er voor dat je nooit teveel terpentine gebruikt en/of wegspoelt, want dat spul is heel slecht voor het milieu.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 10:34

Met zo'n kattevoerdekseltje lijkt me idd wel handig!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:26

Tijd geleden heb ik ook heel veel geschildert. Ik deed de kwasten na het schilderen altijd in een bakje met water gemengt met terpetine.
Dan blijven ze gewoon zacht...

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:37

Zidore schreef:
Terpetinetaart lijkt me inderdaad niet zo smakelijk. Zou dan ook eerder vriezer proberen, in onze schuur is het best koel maar toch droogden ze uit. Ik ga trouwens dit weekend weer schilderen (als het niet regent) en dan laat ik wel weten wat het wordt! Als je nog meer tips vind dan graag hoor!!!

Ik zie net dat ik in mijn vorige bericht koelkast heb getypt, dat moest dus vriezer zijn :roll: }:0

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:40

Moelie schreef:
Tijd geleden heb ik ook heel veel geschildert. Ik deed de kwasten na het schilderen altijd in een bakje met water gemengt met terpetine.
Dan blijven ze gewoon zacht...

Volgens mij doet mijn vader dit ook zo en die is vroeger altijd schilder geweest :)
Kwasten blijven idd gewoon zacht op deze manier.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:10

Ik koop altijd de allergoedkoopste kwasten voor de kleinere klusjes.
Na gebruik gaan ze meteen de afvalemmer in :o

Voor grotere klussen koop ik dure kwasten, dan schilder ik achter elkaar door :D
Tijdens kleine pauzes doe ik de kwast in een boterhamzakje.
Soms is de kwast op deze manier zelfs de volgende ochtend nog te gebruiken.

Heb terpentine, water en lijnolie geprobeerd maar ik vindt het niet handig.
Bij mij gaat er altijd zoveel spul in de kwast zitten, dan denk je dat de kwast droog is en je bezig kunt.
En dan ben je 5 minuten aan de gang en dan loopt er nog steeds allemaal terpentine uit........ -O-
Dat loopt dan zo fijn over je handen heen, of over het raam waarvan je het kozijn aan het schilderen bent :o?

Zo'n ergenis dat ik liever een nieuwe kwast koop ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:02

Dat bakje met water en terpetine vind ik dus helemaal niks (sorry hoor ;-)) maar het is onhandig, werkt niet en slecht voor het mileu. ProudJustify misschien dat je vader er tips voor heeft, want ik probeer het al een paar jaar zo (ben in het bezit van een oud huis... :j ) maar dat is (imo) de meest slechte optie... Ze blijven niet zacht en ze gaan roesten na een tijdje en als ik ze uit dat potje haal dan gaan de haren uit elkaar staan en blijf ik heel lang idd de oude verf + de terpetine zien (dat loopt er dan idd uit).

Diessel ben het dus met je eens, maar het is wel zo dat ik ook die goedkope kwasten koop, maar me toch afvroeg of dat niet anders kon. Hoe goedkoop dan ook, het lijkt me niet de bedoeling. (koop ze trouwens elke winter bij de Dirk voor een habbekrats) maar het blijft zonde van je euro's. Ik koop ook dure.. maar ja, dan vind ik het zo vreselijk zonde als ik die ook moet wegkieperen.. :$

Tussendoor doe ik de kwast in een beetje huishoud of aluminiumfolie (zelfde idee als boterhamzakje) en dat gaat idd prima. Maar als je daar je kwasten in bewaard kun je ze ook weggooien na een tijdje.
Jammer zeg dat die lijnolie dus ook niet werkt in de praktijk.

Oh en lindatje ik heb bij de action van die blauwe potjes gekocht waar een deksel op kan (kun je schijnbaar ook je verf mee bewaren en daar zit een soort klemmetje op waar je dan je kwast in kan doen.

Ik ga dit weekend de tape-tip en de vriezer-tip proberen en dan horen jullie of dat wat is. Ik zoek nog steeds naar dé tip en lees hier dat ik niet de enige ben!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:11

pffff blij om te lezen dat ik niet de enige klusser ben hahahaha!

hier werkt het nog steeds prima om de kwasten en rollers in een plastic zak te bewaren, bleven gewoon zacht, maar ze liggen pas een week te wachten tot ik ze weer ga gebruiken (morgen!)
mijn latex roller spoel ik wel uit in de wasbak, die kan je gewoon laten drogen en dan is ie weer klaar voor gebruik.

ik snap die tape truc alleen niet helemaal? of ik lees het verkeerd, maar zoals ik het begrijp kan ik amper meer schilderen met mijn ingetapete kwast?!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:16

Wat ik toendertijd in ieder geval heb gedaan, is de kwasten in aluminiumfolie verpakt, zodat de haren zacht bleven.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 23:11

Welkom klussers! (zeker met dit mooie weer (als we het droog houden dan hé ;-))

Ik snapte hem in het begin ook niet helemaal dus ga hem dit weekend proberen. Bovenin staat hij uitgelegd. Iets van 12 mm schilderstape er omheen doen, schijnt te voorkomen dat je verf er helemaal in gaat zitten en dan kun je hem weer makkelijker schoonmaken.

Latexrollers spoel ik ook uit. Als ik met alcyd heb gewerkt en ik wil ze binnen korte tijd weer gebruiken dan gaan ze in folie. Wil ik die langer bewaren.. tja dan gooi ik ze weg want met rollers gebruikt in alcydverf gaat dat niet.

Plastic zak en aluminiumfolie zijn zeker goede middelen, maar niet voor de lange termijn. Ik gebruik die nu nl. ook maar nog steeds moet ik dan een kwast na een maand of wat wegkieperen omdat hij of toch uitgedroogd is, of verroest is. Ik wil ze echt schoonmaken en dan veeel later weer gebruiken. Vandaar dat ik het 'vriezeridee' ook eens ga proberen. Het kan maar net dé oplossing zijn.. of niet ;-)

(zit ik daar straks met eten uit een vriezer waarvan alles naar de verf smaakt _O- )