"dongel" gebruiken voor webcam in stal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

"dongel" gebruiken voor webcam in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 15:48

Ik kan in mijn stal/wei geen webcam plaatsen, zou wel handig zijn ivm jaarlijkse geboortes van veulens. Nu heb ik wat vraagjes over de 'Dongel' en over webcams.
Ik vond op de site van KPN het volgende:
Bundel Start : € 19,95 /mnd | 400 MB verbruik | Daarna € 0,10 /MB

Heeft iemand een idee hoeveel een webcam aan MB verbruikt, kan ik met een abo van 19,95 een webcam (of twee, maakt dat wat uit?) laten draaien of zal ik dan heel veel geld bij moeten betalen?

En hoe zit het met gewoon internet-gebruik, hoeveel gebruik je als huis-gebruiker normaal, moet ik dan denken dat je met 400 MB genoeg hebt als je geen muziek of films etc. download, of zit je normaal al ver daarboven?

TessxSchatje

Re: "dongel" gebruiken voor webcam in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:50

Moet hij dag en nacht aan?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 15:55

Ja liefst wel, maar ik heb echt geen idee of dit haalbaar is.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:58

Kun je er niet beter een oude pc neerzetten dan? Hierop de webcam aansluiten en dan kun je alles dag en nacht volgen. Evt een netwerkkabeltje er heen leggen vanuit huis, als dat mogelijk is?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 15:59

Nee dat is niet mogelijk, wei+stal ligt in buitengebied ca. 2 km van huis af.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:18

Oke.. ik denk dat het bij lange na niet genoeg is wil je een webcam continue laten streamen.

Stel dat je een simpele cam hebt met 0.3 MP welke op 5 frames per seconde draait dan zit je al op ruim 5 MB per uur. (640*480*5*3.6)
Dat is na 4 dagen zo ongeveer..

Ik weet niet of je het live wilt volgen? Anders zou ik er een pc neerzetten met een paar webcams eraan en elke week eens de harde schijf leeghalen. Als er een veulen geboren wordt weet je ongeveer wel wanneer dat gebeurt is en kun je het eenvoudig terugzoeken Lachen

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 16:34

@ Stoeptegel: Thanks, dat is informatie waar ik als computer-nitwit wat aan heb. Dit wil voor mij dus eigenlijk zeggen dat ik er wel wat aan heb, ik hoop de geboorte wel op 4 dagen in te kunnen schatten en anders ben ik 5x0,10x24 x Euro 12,00 per dag extra kwijt, dat vind ik ook nog wel te doen.

En ik wil het rond die tijd ook echt wel live zien, het is de bedoeling dat ik niet vijf keer per nacht naar de wei hoef als er weer vals geboorte-alarm is maar gewoon af en toe kan gaan checken van huis uit. Ik wil kunnen ingrijpen op het moment dat het veulen geboren wordt en het fout zou gaan....

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:38

In dat geval zou ik voor de zekerheid de betreffende cam wel even vantevoren testen op een pc. Gewoon even ene paar uurtjes wat op laten nemen en dan kijken hoe groot het bestand is geworden. Om verassingen achteraf te voorkomen Lachen
Zit namenlijk meer achter dan alleen de berekening, zoals aantal kleuren, jpeg compressie, overhead e.d..

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 16:45

Dan doe ik die testen gewoon een maand of twee eerder, kan dat mooi binnen het abonnement blijven. Nogmaals bedankt!