Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:43

gezeik?
Nou ja zeg.
Ik geef mijn mening.
Iedereen wil besparen omdat ze het niet kunnen missen ( maar wel een paard in onderhoud kunnen betalen, maar dat terzijde, dat is natuurlijk 'de knuppel in het hoenderhok gooien hier :+ ).
Gek van dieren zijn en verder er maar niet over nadenken waar je vlees vandaan komt....

Ik vind het een stukje prioriteiten stellen, wij eten bijvoorbeeld niet iedere dag vlees en ik probeer te combineren en af te wisselen met gerechten ( hoewel dat ook wel een uitdaging is hoor:-).
Maar goed, iedereen moet het natuurlijk zelf weten.
Hoewel ik er niet aan moeten denken een 'vleespakket bij de c1000 te halen'. :o

wemkelover

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:46

Nou ten eerste heb ik geen paard. Ten tweede eet ik ook niet elke dag vlees en ten derde weet ik heel goed waar mijn vlees vandaan komt. Maar ook ik blijf zoeken naar waar het goedkoper is, en zoals ik op zei op die site ben ik voldeliger uit en is het ''beter'' vlees, die dieren hebben het niet slecht waar hun het vandaan halen.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:55

wat maken jullie als je voor vrienden kookt. Soms kan het gewoon niet om te vragen de kosten te delen. Al doe ik dat wel heel vaak (vast groepje die elke zondag eet en zelf betaald of meeneemt)

Ik het alleen bij me vader of schoonouders vlees. (en soms met eetclub ligt eraan wat er meegenomen wordt)
Ik vertik t om plofkip te kopen en biologische past niet in mijn budget.
Verder eet ik sowieso liever niet tot geen varkensvlees.
en ja biefstuk kan ik niet betalen.
Ik hoef niet zonodig elke dag vlees op me bord dus dat scheelt.

En ja ik kan t niet veroorloven omdat ik een paard heb. En heb liever dat me paard knap in ze stal staat dan dat ik elke avond biefstuk eet.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:20

@Ravellie; ook ik heb geen paard meer ,
heb mijn eigen gefokte lieve meissie moeten verkopen omdat het financieel niet meer ging,het doet me nog elke dag zeer ;(

En het vleespakket van de C1000.....zit met smart te wachten wanneer die weer komt.
Kan ik met mijn gezin (3 pers) 2 weken van eten voor 10 euro.

Maar idd,iedereen heeft hier zijn eigen mening over.
Maar ook ieders leefsituatie is anders ,en dat moet je kunnen accepteren van elkaar ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:22

ravellie schreef:
Hoewel ik er niet aan moeten denken een 'vleespakket bij de c1000 te halen'. :o

Ik ook niet, maar dat komt omdat ik het vlees dat erin zit niet lekker vind.
Vaak zijn het goedkopere vleesproducten zoals hamburgers, speklappen, boomstammetjes of gehaktsnitzels.
Eigenlijk zit er heel veel vlees in wat vermalen en dus goedkoop is (en dus 'rest'vlees).
Echte kiloknallers zitten volgens mij niet in zo'n vleespakker...

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:31

Ik koop geen "kiloknallers". Ik koop vlees wat is afgeprijst omdat het op de datum is. Het vlees wat bij de mega food stunter wordt verkocht zijn ook geen kiloknallers. Dit is vlees wat door de fabrikant is afgekeurd vanwege o.a. schoonheidsfoutjes. De hamburgers die ik heb gekocht zitten bijv. allemaal aan elkaar vast geplakt en de verpakking is gedeukt. De taarten die ik gekocht heb zijn niet zo mooi als in de supermarkt, zijn dus afgekeurd om aan de supermarkt te leveren.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:32

Citaat:
Daarnaast vind ik persoonlijk dat een stukje vlees bij de avondmaaltijd hoort, maar ik respecteer dat er ook mensen zijn die dat niet vinden en geef daar ook geen commentaar op, dat verwacht ik anderzijds ook niet en deze discussie is al geweest. daarnaast gaat het topic over besparen op boodschappen en NIET over dierenwelzijn

Hier ben ik het driedubbel mee eens.
Iedere keer dat gezanik hier vind ik zo irritant.

Open fijn ergens een dierenwelzijn topic en ga daar mekkeren , hier is dat niet op zijn plaats.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:46

Zelf vind ik het er wel mee te maken hebben, omdat mensen elkaar de kiloknallers aanraden en het soms zelfs stimuleren. Af en toe een kritische noot mag dan wel op zijn plaats zijn. Het lijkt echter wel alsof mensen, als er ook maar gesuggereerd wordt dat geen vlees eten ook een optie is, meteen fel in de verdediging gaan en zeggen dat 'dit toch geen topic over dierenwelzijn is'. En dat lijkt me niet nodig.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:05

Sheran schreef:
Zelf vind ik het er wel mee te maken hebben, omdat mensen elkaar de kiloknallers aanraden en het soms zelfs stimuleren. Af en toe een kritische noot mag dan wel op zijn plaats zijn. Het lijkt echter wel alsof mensen, als er ook maar gesuggereerd wordt dat geen vlees eten ook een optie is, meteen fel in de verdediging gaan en zeggen dat 'dit toch geen topic over dierenwelzijn is'. En dat lijkt me niet nodig.

Ben ik het helemaal mee eens
Woorden als ' gezeik' en ' gezanik' kunnen dus wel weggelaten worden.
En waarom iedereen opeens verantwoording hier aflegt?.
Ik zeg nergens dat je het niet mag kopen of aanschaffen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:06

Sheran schreef:
Ik vind het prima dat je vindt dat vlees bij de avondmaaltijd hoort. Dat hoeft echter niet voor iedereen zo te zijn, en sommige mensen hebben ook nog nooit overwogen om geen vlees te eten, gewoon omdat ze het van huis uit niet mee krijgen. B12 is er ook in pilvorm, mocht dat voor sommigen een bezwaar zijn :). Ik heb ze op doktersadvies ook een tijdje geslikt toen ik in het ziekenhuis lag.

Voor mij persoonlijk vind ik het dus de enige optie: geen vlees eten omdat biologisch te duur is. Ik wil niet meewerken aan de kiloknallers. Want als niemand het koopt, wordt het ook niet gemaakt. Elke persoon minder is er weer 1. Ik zou het voor mezelf dus niet kunnen verantwoorden, maar als anderen dat wel kunnen: even goede vrienden.

Tja. Iedere vorm van vitamine en mineraal is tegenwoordig in pil/drank/of injectievorm te verkrijgen.. Stoppen met eten dan maar.. Want je hebt voor alles tegenwoordig een pilletje...

Edit: snap het punt wel hoor, en ik snap ook echt wel dat er dieren zijn voor de voedselindustrie die echt geen tof leven hebben. Maar die pillen met vitamine B12 zijn er niet ter vervanging van je stukje vlees, net als kauwtabletten met Vitamine C e.d. er niet zijn ter vervanging van je groente en fruit. Die pillen en tabletten zijn er ter aanvulling als je lichaam op de normale manier niet genoeg vitamine tot zich neemt. Niet ter vervanging van..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:48

Wat ik ermee bedoelde is ook niet dat je maar aan de pilletjes zou moeten, maar dat voor sommige problemen ook een andere 'oplossing' te bedenken is. Met andere woorden: je hebt een keuze. Je moet voor jezelf de afweging maken of je vlees wil eten, of vervangers met eventuele supplementen. Gelukkig hebben wij die luxe :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:37

B12 krijg je voldoende binnen hoor, ook al eet je geen vlees. Alleen veganisten krijgen er te weinig van binnen, die eten ook geen zuivel en ei.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:54

Jezzi schreef:
Iemand hier enig idee waar je goedkoop eetbare pompoen kunt kopen?

Standjes langs de weg. Lidl had een aanbieding paar wegen terug. Prijs nu heb ik geen idee van. Vorig jaar waren er o.a. bij de c1000 aanbiedingen, dus even blijven opletten.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:43

tamary schreef:
Jezzi schreef:
Iemand hier enig idee waar je goedkoop eetbare pompoen kunt kopen?

Standjes langs de weg. Lidl had een aanbieding paar wegen terug. Prijs nu heb ik geen idee van. Vorig jaar waren er o.a. bij de c1000 aanbiedingen, dus even blijven opletten.

Dankjewel! :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:27

Maar die langs de weg te koop staan, zijn lang niet altijd eetbaar! Of in ieder geval niet zo lekker allemaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:09

Ach ik eet smakelijk mijn plofkip stukje kipfilet op als ik vlees eet. Jammer voor die kip, maar qua milieubelasting veel beter als varken en rund. Ik heb geen geld voor biologische kip en ja heb een paard. Maar daar werk ik dan ook voor naast mijn drukke studie. Beetje raar dat omdat je moet bezuinigen op boodschappen je volgens sommige eerst je paard maar weg zou moeten doen. Ik eet lang niet elke dag vlees, waardoor ik met een kilo plofkip 2-3 maanden doe. Als ik wel biologisch kon betalen zou ik gewoon weer meer vlees eten zoals vroeger. En wat is dan beter? In een jaar 4 plofkippen eten (die ik pas in een tvprogramma gewoon zag rondlopen) of 12 biologische kippen?

Daarbij als iedereen biologisch zou gaan eten... is daar wel genoeg ruimte voor? Die dieren groeien daarbij ook langzamer, moet meer voer in. Is ook nog eens meer oppervlak kwijt aan hun eten verbouwen. Is dat wel haalbaar met de rest van ons eigen eten? Zeg niet dat het niet goed is om naar welzijn van het dier te kijken. Maar het is niet zo zwart wit als een wakker dier het laat lijken. Die benadrukken heel overdreven 1 aspect met vaak verouderde of gedramatiseerde fotos (liggende half kale kip... helaas heb je kaniballisme onder kippen.. idem voor legkippen die vrij lopen, als er 1 tussen loopt geeft dat meer schade als toen in legbatterij). Denk dat iedereen vooral moet doen waar die zich goed bij voelt. Bezuinigen kan op veel manieren. Ik kies voor minder vlees maar wel kiloknallers, want vegetarisch begin ik niet aan. Teveel ellende gezien aan doktersbezoeken ondanks dat die personen erg bezig waren met de juiste vervangers.

Vorige week kon ik van de voorraad eten, mn broer zat weekend hier en had ook wat dingen laten staan. Deze week enkel een brood moeten kopen. Dus lekker voordelig zo! Voorraad was ook wel erg aan het groeien laatste tijd. Voorlopig enkel groente, fruit (mandarijntjes tijd :P ), yoghurt en brood nodig.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:22

Laten we de discussie over dierenwelzijn en/of wel of geen vlees eten ajb buiten dit topic houden want ik denk dat dit voor iedereen hier een enigszins gevoelig onderwerp is en daarnaast is het offtopic.

Ik ga vandaag een (biologische :P) knolselderij halen bij de Dirk aangezien deze in de aanbieding is.
Hier ga ik lekker maaltijdsoep van maken met aardappel, spekjes en creme fraiche (en ui, bieslook, peterselie), hier kan ik lekker 4 x van eten, grote porties want ik ben een vrij grote eter... halve liter per keer dus :)

Verder... voor diegenen die een Dirk (digros, bas) of Dekamarkt in de buurt hebben en wasmiddel nodig hebben, deze week hebben ze de Dash in de aanbieding, 5 voor 10 euro, erg scherp dus.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:38

ravellie schreef:
Enerzijds vind ik dat er hier leuke tips en recepten voorbij komen.
Anderzijds ben ik verbijsterd hoe mensen hier voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten wat betreft voordeel -als het bijv om vlees gaat.
Alsof dieren een dierwaardig en fijn bestaan kunnen leiden als wij een heel vleespakket willen scoren voor 8,00
Vreselijk ( ik eet weinig vlees, maar wat we kopen en eten is beslist niet voordelig)

edit, die discussie is gewoon al tot in den treuren gevoerd, ook in dit topic. lijkt me vrij zinloos en eigenlijk ook wel weer erg offtopic om die discussie te blijven voeren.
mensen maken nu eenmaal hun eigen keuze , ga er ook van uit dat de meeste mensen in dit topic prima op de hoogte zijn van verschillende niveaus van dierenwelzijn, al is het alleen al door de discussies die hierover al gevoerd zijn.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:24

afijn maar me vraag was of er tips zijn voor het budget koken voor vrienden.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:26

Stamppot!

Hutspot met rookworst (er bestaat biologische en in mijn ogen ook lekkere vegetarische)
maar je kunt natuurlijk ook zelf lekkere dingen maken.
Aardappelpuree met spruitjes of rode kool.
Aardappelpuree met champignons, paprika, rucola ? verder zelf aan te vullen.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:28

stampot tsjo dat ik daar niet aan heb gedacht.
goeie tip dank je wel.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:00

mysa schreef:
B12 krijg je voldoende binnen hoor, ook al eet je geen vlees. Alleen veganisten krijgen er te weinig van binnen, die eten ook geen zuivel en ei.

Wauw, vertel mij dan die magische manier alsjeblieft, zodat ik niet elke 4 weken een b12 injectie hoef te halen

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:34

DebGizmo schreef:
mysa schreef:

Wauw, vertel mij dan die magische manier alsjeblieft, zodat ik niet elke 4 weken een b12 injectie hoef te halen

Beetje flauw hoor, bij een verslechterde opname heb je er namelijk ook niets aan om elke dag 3 kilo gehakt door je strot te duwen, daar wordt de opname niet beter van.

Niet dat ik het met de opmerking eens ben, volgens de dokter kon ik namelijk als vegetariër geen B12 tekort hebben, volgens het bloedonderzoek gelukkig wel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:36

Wow, ik kreeg zojuist een kloddertje sarcasme op mijn hoofd :P
B12 zit ook in bijvoorbeeld melk, melkproducten, eieren en kaas. Ik eet vega en hoef niet elke paar weken een injectie te hebben of aanvullende supplementen (alleen ijzer, maar dat heeft ook een andere oorzaak). Het zal dus wel persoonsafhankelijk zijn.

Stamppot is inderdaad een goede tip voor grote groepen. Ik maak zelf het liefst stamppot andijvie (aardappels, andijvie, stukjes jonge kaas). Ovenschotels vind ik voor grote groepen ook zeer geslaagd, omdat je ze gewoon in de oven kunt zetten en kunt wachten tot ze klaar zijn, zodat je intussen andere dingen kunt doen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:53

DebGizmo schreef:
mysa schreef:

Magie niet nodig, flauwe opmerking hoor.