Mijn 4-tactje (Piaggio Zip) is niet duurder uit in onderhoud dan de 2-tact van een vriendin, helemaal niet zelfs, en hij trekt doorgaans net zo hard of zelfs iets harder op dan andere niet opgevoerde scooters. Daarbij zijn scooters niet gemaakt om te racen, ze hoeven toch ook niet snoeihard op te trekken?
Ik las op de vorige bladzijde ook iets over meer kans op vallen met een 4-tact, maar dat begrijp ik niet helemaal
. Als je als een idioot gaat scheuren en als een malloot de bocht neemt ga je met iedere scooter een keer onderuit, met die van mij heb ik iig nog nooit een probleem gehad
.
Hoe het ook zij, de informatie die je in de winkels krijgt is zo tegenstrijdig als maar kan. De Zip lijkt mij iig niet zo geschikt voor langere mensen, hij is vrij laag (voor mij eigenlijk niet eens laag genoeg
).
Voor verzekeringen is het erg de moeite waard te shoppen, Fortis is bijvoorbeeld letterlijk 2x zo duur dan Axxam, hoewel dat afhankelijk is van je woonplaats, leeftijd, etc.
Voor de volledigheid (gaat over een Piaggio Zip, 4-tact, 45km/u):
*Kan een scooter dag en nacht buiten staan (met zijl erover)
Als je hem op een veilige plek kunt zetten kán het wel, de brommer uit mijn studietijd heeft ook op die manier buiten gekampeerd, maar als je hem binnen kúnt zetten is dat beter. Mijn scoot heeft overigens veel kunststof onderdelen, de ombouw althans, dat roest wat minder dan de Puch-achtige dingen van vroeger.
*Wat tank je met een scooter, of is dat per scooter verschillend
Euro 95 loodvrij (4-tact), de meeste andere scoots hebben mengsmering/brommermix nodig, wat je evt. zelf kunt maken.
*Waar moet je op letten aan onderhoud qua olie e.d.
Is verschillend per type scooter, maar de verhalen over wat duurder is verschillen per dealer, welk merk zij hebben of wat iemand persoonlijk voor merk als voorkeur heeft
. Bij die van mij was ik slechts een klein bedrag kwijt voor de 1e beurt bij 6.000km (het eerste kleine beurtje bij 1.000km was gratis).
*Wat betalen jullie aan benzine en dingen daar omheen
Die van mij verbruikt 6 liter per 240km (1:40 dus
). Gemiddelde benzineprijs is € 1,459 ofzo, dat maakt € 8,75 per 240 km. (Tankinhoud van de mijne is 7 ltr). Hangt ook af of je een snorscooter neemt of een bromscooter. Tot nu toe betaal ik verder alleen de beurten, geen extra kosten.
*Wat is een goed merk slot
Weten ze bij de fietsenzaak, er zijn enkele merken die 'goedgekeurd' zijn voor verzekeringen. Zijn wel vrij prijzig (ca. € 80,-)
*Wat betaal je ongeveer voor een 2e hands zip of aprilia habana
Een niet te oude scooter bleek 2ehands relatief heel duur te zijn, wij hebben uiteindelijk een nieuwe gekocht (€ 1.500,- incl. rijklaar maken). De wat oudere brommers zijn veel goedkoper, maar dan weet je niet altijd wat je koopt
. Van mijn oude 10dehands Puchjes (destijds
) heb ik echter veel plezier gehad.
*Weten jullie nog een leuk merk scooter
Geen racemodellen, beetje vrouwelijk maar wel groot genoeg voor mijn 1.82
De Piaggio Fly (of zoiets) is best chique vind ik, en wat groter dan die van mij (volgens mij een 2-tact trouwens) en Peugeot heeft ook wat grotere modellen
.
*Heb je toevallig nog een scooter staan 
, maar die krijg je niet
.
*Edit* Aangevuld
Laatst bijgewerkt door Gwen op 05-07-07 13:47, in het totaal 2 keer bewerkt