3D printen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veriye

Berichten: 2404
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:08

Zo, manlief kreeg het niet voor elkaar, dus ben ik gisteren met de resin printer aan de slag gegaan. 3 failed prints verder en eeeeindelijk heb ik de juiste instellingen:
De Elegoo torture test tower is geslaagd. Was alleen een beetje te enthousiast en heb de spiral in het midden als support aangezien en eruit gehaald :+


Afbeelding

capopjekop

Berichten: 30714
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:36

Ik schop dit topic even omhoog. Mijn gratis jaar fusion is voorbij. Nu zat ik even te kijken, maar het goedkoopste jaarabonnement is 600 euro. Dat is me wat te gortig. Wat zijn verder fijne programma's die beter betaalbaar zijn?

8nnemiek

Berichten: 43523
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 15:21

Heb je wel de goede versie, voor hobbyisten? Ik gebruik Fusion al langer dan een jaar, maar heb nooit een melding gekregen over een gratis periode die afliep.

capopjekop

Berichten: 30714
Geregistreerd: 30-11-03

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:01

Ja. Ik krijg melding dat ik moet verlengen. Druk weer op hobbyisten versie en dan krijg ik een foutmelding en een betaalscherm. Zal eens kijken wat hij doet als ik hem er helemaal afgooi wn opnieuw installeer

Veriye

Berichten: 2404
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:03

Ik was ook weer bezig.
Voor het eerst met PETG geprint.. Wat een verschil met PLA :+ maar is goed gelukt!
Afbeelding

capopjekop

Berichten: 30714
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:57

Hebben jullie nog leuke projecten lopen?

Ik ben zelf bezig met een soort diy-set van Etsy. Als de machine klaar is kan ik van flessen zelf filament maken. In de set zit alle hardware en bestanden die je kunt printen. En dan moet je alles in elkaar zetten. Ik had het wel onderschat want alle draden moet je ook zelf klaar maken en aansluiten. Dus super leerzaam

8nnemiek

Berichten: 43523
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 12:13

Oh wat gaaf zeg! Ik ben heel benieuwd. Kun je ook filament maken van restjes/ pla afval?

Ik gebruik de printer nog regelmatig. Laatst nog voor een vorm te maken om leer vacuüm te trekken.
Afbeelding
Afbeelding

En knoopjes voor mijn jas. Alleen het vullen met epoxy was niet zo'n succes, dat liep er een beetje doorheen :))
Afbeelding

En afgelopen week nog een paar simpele houders voor een USB laadstation.

Vooral van die kleine, handige dingetjes dus.

capopjekop

Berichten: 30714
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:26

Ja dat kan ook, maar niet met deze machine. Maar als je handig bent dan heeft precious plastic handige handleidingen hoe je zelf machines maakt om het te malen en de korrels tot nieuw filament te maken. Dan kun je ook je mislukte prints recyclen.

Deze heb ik. Leek me wel een leuk instapproject



Die knopen zijn super leuk met die kleuren. Jammer dat het er tussen loopt. Kun je dan niet beter van je knoop een mal maken en daarin epoxy gieten?

Telpeva

Berichten: 14892
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:27

Mag ik hier een verzoek plaatsen?

Dit is een hulpmiddel/hulpstukje voor eenhandigen om met 1 hand te kunnen gamen met een Nintendo switch
https://www.thingiverse.com/thing:2443517

Zou iemand het zien zitten om dit voor mij te maken? Om het topic niet verder te vervuilen kan het uiteraard ook verder per pb!

Telpeva

Berichten: 14892
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:56

Telpeva schreef:
Mag ik hier een verzoek plaatsen?

Dit is een hulpmiddel/hulpstukje voor eenhandigen om met 1 hand te kunnen gamen met een Nintendo switch
https://www.thingiverse.com/thing:2443517

Zou iemand het zien zitten om dit voor mij te maken? Om het topic niet verder te vervuilen kan het uiteraard ook verder per pb!

Update :D
Het is allemaal via pb gegaan en niet via het topic, maar ik ben inmiddels voorzien!

Bagheera_206

Berichten: 25926
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:17

Ik wil mij ook maar eens gaan oriënteren op een printer. := Misschien dat er ergens nog wel een leuke actie is met zwarte vrijdag.

Is dat printen nu echt heel complex of valt dat allemaal wel mee?

Ik zie printers voor beginners als de Bambulab A1 mini of de Creality Ender 3. Waar moet ik eigenlijk allemaal op letten bij aanschaf van een printer?

8nnemiek

Berichten: 43523
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 12:25

Het printen is echt een eitje. Voor het opbouwen en instellen moet je even goed de handleiding lezen en eventueel een filmpje kijken, maar als ie eenmaal draait en goed geleveld is dan is het een kwestie van kaartje erin, filament erin dn printen maar.
Het tekenen is even oefenen, maar kant en klare ontwerpen van Thingiverse kun je direct in het printprogramma inladen.

Wij hebben een Ender 5 Pro. Erg leuk ding. We gebruiken hem vooral voor praktische zaken als reparaties en klusprojecten.

capopjekop

Berichten: 30714
Geregistreerd: 30-11-03

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:29

Het lastigste vind ik het zelf ontwerpen/3dtekenen en het goed instellen. Ik wil het liefst een zo'n kort mogelijke printtijd maar je wil ook weer niet teveel inleveren op kwaliteit. Maar ook daar zijn veel filmpjes over te vinden. Als je het leuk vind om daar even een paar uur in te steken dan kun je daarna makkelijk aan de slag. En je moet even wat filament proberen tot je fijne gevonden hebt. Daar zit ook veel verschil in hoe het eindresultaat wordt.

Ik heb ook de ender 5 pro.

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 16:29

Hier de Ender 3, alleen wordt hij niet veel gebruikt. :P binnenkort is de “knutsel”kamer af en dan hopelijk weer plek om hem neer te zetten en wat meer ermee te doen. :D

Bagheera_206

Berichten: 25926
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:21

Haha. Iets met bomen door het bos niet meer kunnen zien. _O- De nieuwe printer van Bambulab is alleen als multi-color te krijgen en pas later als losse printer. Zag dat Creality ook een nieuwe V3 heeft. Ik begrijp bij Creality niet helemaal de model en versie nummers.

Deze printers kosten beide rond de 300 euro en lijken mij goede opties. Wat mis ik hier aan als ik voor 1 van deze twee printers ga?

Bambulab A1 mini
Creality Ender-3 V3 KE

Of kan ik beter voor de Prusa Mini+ gaan of een "hoger" model van Bambulab of Creality?

Hoe zit dat met print materiaal? Maakt dat nog veel uit of je het duurdere spul erin stopt of goedkopere filament?

8nnemiek

Berichten: 43523
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 09:44

Ik kan geen antwoord geven op de verschillende merken/modellen.. Hier alleen ervaring met een Ender, en dat is eigenlijk gewoon een fantastisch ding. Wij hebben destijds voor de Ender gekozen omdat je het ding makkelijk kan uitbreiden, de onderdelen zijn gewoon los te koop dus je kan hem altijd repareren.

Ik gebruik meestal een goedkoop filament. Toen ik de printer kocht heb ik een voorraadje bij 123-3D gekocht van hun eigen merk, en daar zijn we nog steeds niet doorheen. Dat spul werkt perfect.

Gisteren heb ik toevallig nog wat geprint; een paar houders om een verdeeldoos onder de tafel vast te schroeven, die kan ik er dan in klikken. Super handig!

Veriye

Berichten: 2404
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:40

Ik heb ook alleen ervaring mrt de Ender 3. Na wat gedoe. Doet hij het nu heek goed.

Net deze gemaakt met de resin printer. Erg blij mee! Afbeelding

Bagheera_206

Berichten: 25926
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:53

Tof! Voor DnD oid? Denk dat resinprinter een hogere resolutie heeft dan een gewone 3D printer voor de mini's.

Veriye

Berichten: 2404
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:55

Dankje!
Ja, klopt!
Manlief zit ook dik in de warhammer hobby en schildert ze graag. Ik print ze liever haha

Voor miniaturen moet je inderdaad beter een resin orinter gebruiken ivm resolution en details.

8nnemiek

Berichten: 43523
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 19:02


Bagheera_206

Berichten: 25926
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:09

@Veriye: Wat tof! Te lang geleden dat ik voor het laatst DnD heb gespeeld.

@8nnemiek: Wat leuk dat je dat zo helemaal zelf kunt printen.

Veriye

Berichten: 2404
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:19

Je ruikt hem wel, maar ik vind de alcohol die je nodig hebt om de prints te wassen erger stinken :+

Lijkt me een best ingewikkeld project. Ben benieuwd hoe het uitpakt!
Hou je ons op de hoogte?

@Bagheera: dankje! Wij hebben ook al een tijd niet meer gespeeld. Maar vind het printen gewoon te leuk haha

Veriye

Berichten: 2404
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:51

Nog wat needleminders aan hrt printen. Met de Witcher tekens ben ik tevreden, de triforce moet ik in Blender nog een keer verbeteren. Afbeelding

Afbeelding

Bagheera_206

Berichten: 25926
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:06

Ook al weer leuke kleurtjes gekocht en ideeën van internet geplukt om straks weer allerlei kerstversiering te printen?

fleurtjeuh
Berichten: 10456
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:14

Oh leuk needleminders!
Ik wil er ook nogsteeds 1 hebben voor mn borduurwerk