Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:06

Wat heerlijk veel groener. :)

Pommier
Berichten: 3380
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 23:14

Dat is goed opgeknapt, prachtig geworden

spottedponie
Berichten: 2964
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:06

Ik lees al een tijdje mee, afgelopen weken stukje tuin aangepakt

Voor

Afbeelding

Afbeelding


Na

Afbeelding

Afbeelding

Gras inmiddels ook weer gezaaid, hortensia’s schieten nog bloemen in, heb al veel bijen gespot rond de lavendel dus ik ben blij

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:43

Toch even een vraag voor alle pro's hier: Ik heb een balkon waar ik een fijne palletbank van hout heb staan, enkel staan de achterpoten in de riggel van onze waterafvoer. Nu kan ik mij goed voorstellen dat dit niet al te best is voor het hout dus ik heb er als 'tijdelijke' oplossing plastic zakjes om zitten - maar zijn hier specifieke doppen of een soort beschermingskapjes voor te kopen en zo ja: heeft het een specifieke naam?

Ik heb al even zitten googlen, maar krijg voornamelijk van die schuifdoppen en dat is het niet helemaal.

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:04

Je zou ze in kunnen smeren met vloeibaar rubber.

Roodvos

Berichten: 6750
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:20

anca schreef:
Lavendel kan ook prima. Moet je wel bijhouden en 2 x per jaar knippen. Dan blijft het mooi en krijg je geen hout

Door deze opmerking deze week de snoeischaar gepakt en mijn lavendel gesnoeid. Gewoonlijk doe ik dat altijd in het voorjaar maar ben daar dit jaar niet aan toe gekomen. De lavendel stond er ook niet zo fraai bij, dus ik heb maar gewoon de gok genomen en alle pluimen en hout eruit geknipt. Nu maar even afwachten hoe het gaat.

Verder lees ik nog regelmatig mee. Ik hoop op inspiratie voor de inrichting van mijn tuin maar ik loop er nog steeds op vast -O- .

Nou ja, het is ook nog niet zover. Ik kan er nog een poosje op broeden. Komt tijd komt raad.

Morganlefay

Berichten: 8725
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:21

Courses schreef:
Toch even een vraag voor alle pro's hier: Ik heb een balkon waar ik een fijne palletbank van hout heb staan, enkel staan de achterpoten in de riggel van onze waterafvoer. Nu kan ik mij goed voorstellen dat dit niet al te best is voor het hout dus ik heb er als 'tijdelijke' oplossing plastic zakjes om zitten - maar zijn hier specifieke doppen of een soort beschermingskapjes voor te kopen en zo ja: heeft het een specifieke naam?

Ik heb al even zitten googlen, maar krijg voornamelijk van die schuifdoppen en dat is het niet helemaal.

Ik heb hardhouten blokken onder mijn tuintafel gezet vanwege het water.

Mars

Berichten: 33316
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:23

Roodvos schreef:
anca schreef:
Lavendel kan ook prima. Moet je wel bijhouden en 2 x per jaar knippen. Dan blijft het mooi en krijg je geen hout

Door deze opmerking deze week de snoeischaar gepakt en mijn lavendel gesnoeid. Gewoonlijk doe ik dat altijd in het voorjaar maar ben daar dit jaar niet aan toe gekomen. De lavendel stond er ook niet zo fraai bij, dus ik heb maar gewoon de gok genomen en alle pluimen en hout eruit geknipt. Nu maar even afwachten hoe het gaat.

Verder lees ik nog regelmatig mee. Ik hoop op inspiratie voor de inrichting van mijn tuin maar ik loop er nog steeds op vast -O- .

Nou ja, het is ook nog niet zover. Ik kan er nog een poosje op broeden. Komt tijd komt raad.


Hoeveel knippen jullie van de lavendel? Helemaal kort of alleen wat uitsteekt zegmaar? Ik heb voor t eerst lavendelplantrn en sommige zijn heel mini, andere al groter

Winged

Berichten: 33099
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:28

Iemand een tip?

Mijn voortuin heeft nogal veel tegels en ik heb een idee om er weer een paar m2 uit te halen. Tuin ligt aan de noordkant van de woning. Midden in de tuin staat een magnolia met inmiddels 1m2 aan grind ipv tegels eromheen.

Nu wil ik het 'blok' rondom de magnolia uitbreiden. Ik wil er graag groenblijvende, wintervaste, planten in, geen buxus. Ik wil eigenlijk een bolvormige plant die niet te groot word en eventueel nu nog geplant kan worden.

Iemand een idee? Ik kom een beetje uit op de grasachtigen zoals de pennisetum, maar ben bang dat die te wild en groot gaat worden. Een hebe zit ik ook wat over te twijfelen, maar welke dan -O- Kleur mag :D

Morganlefay

Berichten: 8725
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:38

een lavendel knip ik twee keer jaar ietwat kort. Laat in het voorjaar en na de bloei.
Niet te kort want anders loopt ie niet meer uit.

Rintah

Berichten: 2928
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:56

Winged schreef:
Iemand een tip?

Mijn voortuin heeft nogal veel tegels en ik heb een idee om er weer een paar m2 uit te halen. Tuin ligt aan de noordkant van de woning. Midden in de tuin staat een magnolia met inmiddels 1m2 aan grind ipv tegels eromheen.

Nu wil ik het 'blok' rondom de magnolia uitbreiden. Ik wil er graag groenblijvende, wintervaste, planten in, geen buxus. Ik wil eigenlijk een bolvormige plant die niet te groot word en eventueel nu nog geplant kan worden.

Iemand een idee? Ik kom een beetje uit op de grasachtigen zoals de pennisetum, maar ben bang dat die te wild en groot gaat worden. Een hebe zit ik ook wat over te twijfelen, maar welke dan -O- Kleur mag :D

Combi/mix van helleborus https://www.directplant.nl/catalogsearch/result/?q=helleborus
Blauw schapengras https://www.directplant.nl/zwenkgras-festuca-glauca-elijah-blue.html
En zegge https://www.directplant.nl/catalogsearch/result/index/?cat=186&q=Zegge

Allen wintergroen, en in door Helleborus vroeg in het jaar ook bloemen

anca

Berichten: 1815
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:16

Mars schreef:
anca schreef:
Lavendel kan ook prima. Moet je wel bijhouden en 2 x per jaar knippen. Dan blijft het mooi en krijg je geen hout



Hoeveel knippen jullie van de lavendel? Helemaal kort of alleen wat uitsteekt zegmaar? Ik heb voor t eerst lavendelplantrn en sommige zijn heel mini, andere al groter


Ik doe in het najaar op een goede handbreedte vanaf de grond. In het voorjaar dan tot ong 2 a 3 cm terug.

Roodvos

Berichten: 6750
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:15

Mars schreef:
Hoeveel knippen jullie van de lavendel? Helemaal kort of alleen wat uitsteekt zegmaar? Ik heb voor t eerst lavendelplantrn en sommige zijn heel mini, andere al groter

Ik heb dat ooit geGoogled :') . Er kan best wel wat af, maar je moet wel boven het onderste groen blijven. In praktijk is dat idd ongeveer die handbreedte die anca noemt :j .

Matheno

Berichten: 7967
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:19

Mars schreef:
Roodvos schreef:
Door deze opmerking deze week de snoeischaar gepakt en mijn lavendel gesnoeid. Gewoonlijk doe ik dat altijd in het voorjaar maar ben daar dit jaar niet aan toe gekomen. De lavendel stond er ook niet zo fraai bij, dus ik heb maar gewoon de gok genomen en alle pluimen en hout eruit geknipt. Nu maar even afwachten hoe het gaat.

Verder lees ik nog regelmatig mee. Ik hoop op inspiratie voor de inrichting van mijn tuin maar ik loop er nog steeds op vast -O- .

Nou ja, het is ook nog niet zover. Ik kan er nog een poosje op broeden. Komt tijd komt raad.


Hoeveel knippen jullie van de lavendel? Helemaal kort of alleen wat uitsteekt zegmaar? Ik heb voor t eerst lavendelplantrn en sommige zijn heel mini, andere al groter


Zoveel je wilt als je maar wat groens overlaat en niet tot op het kale hout knipt

Miriam91

Berichten: 2876
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:39

Winged schreef:
Iemand een tip?

Mijn voortuin heeft nogal veel tegels en ik heb een idee om er weer een paar m2 uit te halen. Tuin ligt aan de noordkant van de woning. Midden in de tuin staat een magnolia met inmiddels 1m2 aan grind ipv tegels eromheen.

Nu wil ik het 'blok' rondom de magnolia uitbreiden. Ik wil er graag groenblijvende, wintervaste, planten in, geen buxus. Ik wil eigenlijk een bolvormige plant die niet te groot word en eventueel nu nog geplant kan worden.

Iemand een idee? Ik kom een beetje uit op de grasachtigen zoals de pennisetum, maar ben bang dat die te wild en groot gaat worden. Een hebe zit ik ook wat over te twijfelen, maar welke dan -O- Kleur mag :D


Een bolvormige vuurdoorn wellicht? Blijft laag, bloeit leuk en geeft besjes. Of rhododendron, camelia, escallonia, lepelboom.

annepaardoes

Berichten: 7168
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 18:13

Lavendel gaan hier in het najaar de bloemen en een beetje vormsnoei. In het voorjaar kort tot net iets groen aan de takjes. Groen moet je houden, anders loopt die niet meer uit.

Vjestagirl

Berichten: 26678
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 18:46

Soms heb ik geweldige ideeën: een vijver van 120cm diep in de tuin.
Soms pakken die ideeën anders uit: de vijver is zeker 150cm diep geworden.
En soms leiden die ideeën tot nieuwe ideeën: grote waterlelie midden in het diepste gedeelte; gaaf!

Jammer alleen dat ik echt geen enkele mogenlijkheid zag om het ding vanaf de rand op z'n plek te krijgen. Dus ik heb net in bikini in m'n vijver gelegen, kopje onder, om die lelie te plaatsen...

Je moet er iets voor over hebben :P

Marcella

Berichten: 36954
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 20:16

Prive zwembad gewoon. :+

Tancreda4

Berichten: 24175
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 21:28

Diehard haha!

Ik heb een mini vijver. Een 60 liter speciekuip. Met een mini waterlelie die sinds een paar dagen uit is. En morgen of zeer binnenkort komt een tweede uit. Zo onwijs gaaf en schattig <3 <3

Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5205
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 21:33

Je wist niet dat je gewoon een zwemvijver hebt ;) . In de vorige tuin hadden een vijver en ik wilde per se een witte vijverlelie. Bij een gerenommeerde zaak een witte gekocht…. Ging de plant bloeien bleek het knálroze te zijn. Dat was wel jammer.

Miriam91

Berichten: 2876
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 00:13

@Tancreda: Grappig idee om een mini vijvertje te maken. Wat heb je allemaal voor planten in je speciekuip? En heb je die ingegraven?

Tancreda4

Berichten: 24175
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 09:18

Ja ik heb 'm ingegraven. Ik heb op de bodem een mini lelie (pygmea) en vederkruid staan. En iets hoger op stenen en iets in het water pijlkruid dacht ik, en water weegbree. Beetje substraat op de bodem, stenen erin voor als er iets invalt en uit wilt en stenen op de rand. Ze zeggen dat je er geen pomp in hoeft, maar in eerste weken stikte het van de muggenlarven. Dus ik heb er een mini fontein op zonne-energie in gezet. Nu geen larven meer. Wel al veel waterslakjes.

Langs de rand watermunt gezet.

Bij aanleg.
Afbeelding

Oh ik was de watersla vergeten, een drijver. Federkruid gaat snel, die zal ik wel eens moeten snoeien gok ik. Langs de rand dan munt, en verder neemt wilde aardbei en een kruipend vetplantje ook de rand in.


Afbeelding

Afbeelding

Cabelona

Berichten: 1704
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:34

@ Tancreda4, wat een heerlijke tuin heb je ervan gemaakt!

@ spottedponie Dat gaat ook mooi worden, volgend jaar is het al een heel ander gezicht!

Ik ga van de week aan de gang met de tuin. Beetje achterstallig onderhoud door o.a. zwangerschap. Daarna gewoonweg geen zin gehad om het aan te pakken. Nu wil ik in de komende weken de voortuin en de border langs het huis weer pico bello krijgen. Misschien ook alvast een beetje een plan maken voor de achtertuin. De moestuin heb ik centraal op 1 plek. Maar tzt gaat er een stuk weg. Dus ik wil kijken of ik de hele moestuin ga verplaatsen of dat ik verspreid over de (achter)tuin meerdere bedden ga aanleggen.

Marcella

Berichten: 36954
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 23:28

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<3

Zira1994

Berichten: 1294
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:25

Stille meelezer hier: :wave:

Hebben jullie nog ideeën voor leuke plantjes onder dit boompje? Graag iets wat bloeit in kleur of wit. Alles behalve geel. :o Liefst groenblijvend in de winter.

Afbeelding