[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:55

Lekkere hypotheekadviseur heb je dan :o Maar goed, dat terzijde.

Nee, zoals ik al zei, met een hypotheek onder NHG heb je de kans dat NHG de restschuld kwijtscheldt. Zoals de website zegt:
Citaat:
Indien uw betalingsproblemen niet van tijdelijke aard zijn, kan het zijn dat u in zo'n geval uw woning moet verkopen en dat de opbrengst van uw woning lager is dan het bedrag dat u nog moet terugbetalen. Er ontstaat dan een restantschuld. Het Waarborgfonds betaalt deze restantschuld aan de geldverstrekker. Wanneer u geen schuld heeft aan de gedwongen verkoop, bijvoorbeeld als uw inkomen daalt door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid of als een van beide inkomens wegvalt door bijvoorbeeld scheiding, kan het Waarborgfonds u dit bedrag kwijtschelden en hoeft u dit bedrag dus niet meer terug te betalen. Voorwaarde hiervoor is dat u heeft meegeholpen de restantschuld zoveel mogelijk te beperken. Dit houdt bijvoorbeeld in dat als u betalingsachterstanden heeft, u contact opneemt met de bank om te bekijken hoe u deze achterstand kunt inlopen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:58

dat had ik inderdaad gelezen.
maar ik heb dan ook weer ergens gelezen dat dat ook weer niet wil zeggen dat je er altijd ongeschonden vanaf komt.

*zucht* ik weet het echt niet meer.
tuurlijk ga je er niet vanuit dat je uit elkaar gaat o.i.d.
maar je kan dat nooit van tevoren weten natuurlijk he?
ik hecht wat dat betreft veel waarde aan meningen van andere... wat hun in onze plaats zouden doen etc.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:03

IvysToeter schreef:
dat had ik inderdaad gelezen.
maar ik heb dan ook weer ergens gelezen dat dat ook weer niet wil zeggen dat je er altijd ongeschonden vanaf komt.

*zucht* ik weet het echt niet meer.
tuurlijk ga je er niet vanuit dat je uit elkaar gaat o.i.d.
maar je kan dat nooit van tevoren weten natuurlijk he?
ik hecht wat dat betreft veel waarde aan meningen van andere... wat hun in onze plaats zouden doen etc.

Klopt ook. NHG is leuk, maar dan moet je nu al twijfelen of je last hebt van elkaar.

Heel sek en heel letterlijk gezegd: (wij hebben dit gez**k ook gehad namelijk)

NHG kán de kans op een restschuld verminderen, d.w.z. dat als je uit elkaar gaat zij de restschuld aflossen.
Echter, 100.000 redenen waarom ze dit niet doen. NHG geeft dus ook géén volledige garanties!

Wij hebben nu ook NHG, gewoon omdat het makkelijk kan en je hebt een lagere rente (paar kleine voordelen)
Kan je nu kopen zonder NHG? Gewoon doen...de voordelen die het heeft wegen niet op tegen de nadelen die je straks ondervind omdat je niet hebt kunnen kopen.

(gossidorie, typos!)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:08

Wat Lolleke zegt :j en wat ik ook al (meerdere keren :+ ) heb aangegeven, NHG kán je schuld overnemen, maar het is geen keiharde garantie.

Wat anderen zouden doen is leuk maar niet relevant. Elke situatie is anders, dus daar kun je niet vanuit gaan. Lees je goed in, bekijk de berekeningen en bespreek het met elkaar én je hypotheekadviseur.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:11

Lolleke, als wij met NHG kunnen doen we ook met NHG.
maar ik ga er nu in dit geval even vanuit dat de BKR registratie niet ongedaan gemaakt kan worden.
en dan hebben dus een paar opties:
1. nu kopen zonder NHG
2. NIET kopen en volgend jaar pas kopen (met die nieuwe regels etc.)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:14

Als er nieuwe regels komen. Afgezien daarvan, is al berekend of jullie überhaupt een volledige aflossing financieel kunnen dragen? Als dat niet lukt dan wordt de keuze al makkelijker. Nu zonder NHG kunnen kopen met gedeeltelijke aflossing of volgend jaar níet kunnen kopen want volledige aflossing..

Een BKR registratie kan in principe zo ongedaan gemaakt worden als het gaat om iets simpels als een roodstand of creditcard. Indien het een lening of groter krediet is dan wordt dat wat lastiger, zeker als er nog bedragen op open staan. Coderingen kunnen hersteld worden, maar blijven dan wel staan in het register van het BKR als herstelde codering.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:18

Tzja, ik denk nog steeds dat je dan goed moet gaan zitten. Wil je nu, waarom, kun je het aan en wat voor gevolgen heeft het volgend jaar. Het is al vrij duidelijk wat er allemaal gaat / kan veranderne. Bereken het eens uit in worst case.

En zet voor jezelf eens op een rij wat die NHG dan nu echt voor je zou betekenen?
Berdien heeft daarin gelijk, wij kunnen niet voor je beslissen, ik kan aangeven wat ik zou doen, maar dan kijk ik ook naar mijn situatie, en waar bij mij de prioriteiten liggen (of niet).

Misschien kleine update. Hier is alles rond, 3 december is de overdracht en helemaal fijn dus :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:24

inderdaad helemaal toppie lolleke! heb je dat ook weer gehad toch?

ons is verteld dat we beter dit jaar kunnen kopen omdat de regels volgend jaar veranderen.
de hypotheekadviseur heeft voor ons wel uitgerekend wat het voor ons volgend jaar gaat kosten bij een annuiteiten hypotheek (100% aflossing) per jaar/maand.
dat word dus steeds meer en op een gegeven moment gaat het (volgens die berekening) wel boven ons 'budget' qua maandlasten op DIT moment.

we zullen woensdag ook even afwachten waar die BKR registratie precies van is.
dan hebben we al meer duidelijkheid.
het is voor ons nu ook even gissen waar dat vandaan komt.
we weten het allebei totaal niet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:28

Dat is dus niet correct. Het is wel zo dat de netto maandlasten steeds meer zullen stijgen omdat je door de aflossing minder renteaftrek geniet. Maar je bruto maandlast zelf stijgt niet gedurende de looptijd. En díe wordt voor je berekend als het goed is, want daarop wordt de haalbaarheid van je hypotheek getoetst.
De stijging van de nettomaandlasten is overigens heel gelijkelijk, aangezien bij een annuitaire hypotheek het zwaartepunt van de aflossing aan het einde ligt. In tegenstelling tot aan lineaire hypotheek waarbij je direct begint met aflossen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:41

Ik dacht ook dat het zo was Berdien, je krijgt inderdaad alleen steeds minder hypotheekrenteaftrek, maar dat zal over een jaar of 30 waarschijnlijk toch wel afgeschaft zijn..

Ik hoor ook veel om me heen dat het verstandig zou zijn om voor 1 januari te kopen, maar vraag me zelf af of het zo veel uit zal maken. Aflosvrij deel werd mij sowieso al afgeraden door de hypotheekadviseur.. of is het nog steeds gangbaar om dat wel te doen?
Nadeel zal voor mij vooral zijn als ik over 2 of 3 jaar besluit weer te verkopen en geen nieuw huis koop, dan zit ik met een schuld als ik een aflosvrij deel zou hebben.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:47

ik bedoel ook dat de netto maandlasten stijgen.
er is voor ons uitgerekend wat de netto maandlasten dan worden.
en als we die stijging zo bekijken dan is dat op een gegeven moment boven ons 'budget' op dit moment.
hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel?

wij zijn sowieso niet van plan om binnen 2 of 3 jaar weer te verhuizen :n

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:57

Over hoeveel jaar zou je dan boven jullie budget komen IvysToeter? Je hebt ook te maken met inflatie natuurlijk, waardoor je waarschijnlijk ook meer gaat verdienen.

Nee binnen 2-3 jaar verhuizen zullen de meeste mensen niet doen en is verre van ideaal, maar mijn situatie is een beetje anders.. ik heb geen idee hoe mijn leven er dan uit ziet en ik heb nu geen andere mogelijkheid dan kopen. Misschien blijf ik er ook wel gewoon 10 of 20 jaar wonen, kan ook.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:05

Hoezo zou je dan met een (rest)schuld blijven zitten Ireen?

Ik snap wel wat je bedoelt IT maar ik vraag me af hoe jullie hypotheek dan is berekend. Als het goed is wordt er op de haalbaarheid van de brutomaandlasten getoetst, in combinatie met de daadwerkelijke (netto) woonlasten.
De stijging is maar heel geleidelijk overigens, en zou je hypotheekadviseur per jaar in kaart moeten kunnen brengen. Door de vorm van de hypotheek zou je zeker de komende jaren qua nettomaandlasten niet heel veel verschil moeten merken.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:37

Wij zaten met het zelfde probleem met de bkr. Heel wat banken enz geprobeerd maar ondanks dat hij binnen het jaar zou aflopen konden we fluiten naar ons droomhuis! Ze doen er tegenwoordig zo moeilijk over ook al kun je alles aantonen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:08

Berdien schreef:
Hoezo zou je dan met een (rest)schuld blijven zitten Ireen?

Dat is mij verteld :o Ik geloof dat het is omdat je dan nog niet aan het aflossen bent begonnen, maar weet zelf niet meer hoe het precies zat..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:10

Dat zou alleen zijn als je je huis voor minder verkoopt dan de hoogte van de hypotheek. En dat kan ook met een andere vorm, als je zwaar over bent gefinancierd (wordt al lastiger in deze tijd) of als je huis om wat voor reden dan ook voor veel minder dan het daadwerkelijk waard is verkocht wordt. Maar genoeg mensen die een aflossingsvrij gedeelte in hun hypotheek hebben zitten die ook geen restschuld hebben.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:17

Hmm.. dan is het misschien toch wel interessant om een klein deel aflossingsvrij te nemen.. dan moet ik alleen wel gaan opschieten nu :D

Heb 2 appartementen op het oog, zou qua hypotheek prima moeten kunnen met mijn salaris, maar zit een beetje met het feit dat ze allebei een erg hoge VVE bijdrage hebben waardoor ik de maandlasten eigenlijk te veel vind worden..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:25

Ja hoor, een deel aflossingsvrij hebben is helemaal zo spannend niet :)

Mijn VVE bijdrage is €161,- per maand nu. Best een fors bedrag, maar daar staat tegenover dat ik verder aan overige lasten niet zoveel meer heb. Mijn inboedelverzekering kost me nog geen tientje per maand, overige verzekeringen zitten bij de VVE in. We hebben blokverwarming dus dat zit er ook in, mijn huidige energievoorschot is €48,- per maand en dan krijg ik nog een paar honderd euro terug :+ Het lijkt hoog, maar als ik terug reken wat er naar toe gaat en wat het me anders had gekost dan kan het wel uit :j Maar goed, ik heb wel een goed georganiseerde VVE met een beste reservepot. Veel betalen en weinig terugkrijgen zou ik ook niet blij van worden.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:50

Deze appartementen hebben een VVE bijdrage van 210,- per maand.. dat is hier ook wel inclusief 65,- voorschot stookkosten (ik ben niet veel thuis dus zal ook vast terugkrijgen), zit verder ook wel echt alles bij in en inderdaad een goede reservepot. Maar het is wel veel! Je ziet hier in de grotere flats vaak zulke hoge VVE's.
Wat ook scheelt is dat je CV niet stuk kan gaan, want blokverwarming :)
Andere appartementen waar ik naar heb gekeken hebben een VVE van rond de 70 euro per maand (excl stookkosten), maar die zijn pas net van huur naar koop aan het gaan en hebben ook nog geen reservepot.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:06

Ja totdat de oude CV-ketels vervangen moeten worden en je te maken krijgt met een eenmalige bijdrage van €500-€600,- :+ Was wat minder.
€210,- is wel veel zeg!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:38

Bij blokverwarming heb je toch helemaal geen CV..? dacht ik?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:22

we zijn er nu eindelijk achter waar de bkr registratie van m'n vriend vandaan komt.
hij is nu zijn gegevens ophalen bij het bkr en belde net.
komt van de neckerman.

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:58

Groentje op de woningmarkt meldt zich! Ik huur al jaren een klein appartement, maar ik heb toch steeds meer de behoefte aan iets met meer sfeer. Met die mooie keuken en een fijne badkamer. Na navraag te hebben gedaan bij de verhuurder of ik mijn appartement zelf mag aanpassen, viel het kwartje. Misschien kan ik wel iets moois kopen. Mijn wensen zijn: een appartement in een klein complex, niet op de begane grond, sfeer, balkon of dakterras, fijne keuken, betaalbaar. Tijdens de open huizendag een aantal appartementen bezocht, maar het is het allemaal net niet. Gistermorgen fiets ik zoals elke dag braaf naar mijn werk en mijn oog valt op een ‘te koop’ bord. Het appartement ligt in de stad. Ik heb altijd geroepen dat ik absoluut niet in de stad wil wonen, maar dit is toch wel een hele fijne buurt. Toch maar eens op Funda gespiekt en het is echt prachtig. Een appartement in een in 2007 gerenoveerd herenhuis, op de 1e etage. Prachtige woonkamer met glas in lood ramen, prachtige keuken met inbouwapparatuur. Simpele, maar functionele badkamer. Fijn dakterras. Ik ben echt dolenthousiast, maar vind het ook doodeng. Ik heb me nog nooit op de woningmarkt gestort. Ik ga vandaag eerst maar eens een afspraak maken voor een eerste bezichtiging. Dat lijkt me een goed begin. En uiteraard een afspraak maken bij de hypotheekadviseur. Daar zie ik wel als een berg tegenop. Dat is echt onbekend gebied voor me. Maar stel dat het appartement goed bevalt, maak ik eigenlijk wel kans op een hypotheek? Ik ben dus starter, alleenstaand en dus alleenverdiener (heb een fulltime baan bij een stabiel bedrijf).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:46

'Kans op' een hypotheek maak je zeker, de vraag is of je een hypotheek kunt krijgen die hoog genoeg is voor je wensen. Heb je een vast contract? Om je te oriënteren kan je op internet al even een paar proefberekeningen maken, en verder kan een hypotheekadviseur je daar verder mee helpen. Heb je zelf al een beetje een idee wat je globaal zou kunnen lenen op basis van je salaris, en komt dat overeen met je zoekgebied?

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:53

Helemaal eens met veerle. Kans maak je altijd, want een contract of een baan kan een hypotheek opleveren, zelfs bijbaantjes van de afgelopen drie jaar. Maar het is de vraag of je daar een vierkante meter gras, een garagebox of een huisje voor kan kopen.

Wij zijn ook heel lang aan het oriënteren geweest maar de meest accurate (die steeds het dichtste in de buurt van het redelijke hypotheekbedrag kwam, ongeacht adviseur/hypotheekverstrekker ) was de berekening van de hyp.otheker online

rekeningeding

Vul daar eens eerlijk in wat je hebt, en bedenk even wat voor contract je hebt (vaste aanstelling, jaar contract?)
Dan kom je er vanzelf uit. Kost je huisje 150.000 en kun je daar 110.000 lenen zou ik er niet vanuitgaan dat j ehet red. En hou er rekening mee dat het niet rooskleurig is! Mijn vent verdient goed, maar kon op zijn salaris alleen maar 120.000 lenen....Geen leuk bedrag waar je zomaar iets voor koopt!~

Ps: wel benieuwd naar het huisje nu...mag per PB?