Wij hebben ook nog geen afspraak om te tekenen hoor? Concept is ook echt concept. Ter controle en dan gaat ie door. Maar tekenen doen we later pas. Dit is niet het '3dagen denken concept' zeg maar.
oh ik dacht dat je het voorlopig koopcontract bedoelde!
juval
Geplaatst: 29-09-12 16:29
nou, gefeliciteerd lolleke en ivystoeter!! hartstikke leuk hoor.
hier is gister een nieuwe makelaar geweest. ik heb er wel vertrouwen in dat zij voortvarend te werk zal gaan.. we moeten nu wel eerst een bouwkundige keuring laten doen.. en dan een keer nieuwe foto's. en dan gaan we weer verder proberen te verkopen. ik hoop dat het nu wat meer oplevert (alhoewel de vraagprijs een stuk omlaag gaat.. dat doet wel even zeer.. we gaan een ton lager dan waar we vorig jaar mee gestart zijn
nee, we houden geen restschuld over.. we hebben NHG, en we hebben 13 jaar geleden nog in een goede tijd gekocht, dus we zullen er wel iets aan over gaan houden... maar dus in ieder geval een ton minder als dat de makelaar ons vorig jaar heeft voorgespiegeld.. tja. t zijn rottige tijden om te verkopen.
Dientje_Yara
Geplaatst: 29-09-12 19:33
mag ik even binnenvallen
Ik ga voor het eerst een huis kopen en wat er allemaal op me afkomt moet ik echt even delen want van sommige dingen snap ik niks
Mijn bod is geaccepteerd nu ben ik bezig met de starterslening bij svn en hoor ik verhalen dat ze erg traag zijn.. dan schiet ik dus in paniek omdat de koopakte is getekend en 24 oktober het eerste bedrag gestort moet zijn
Voor de eerste hypotheek zijn nu 2 offertes aangevraagd, gelukkig heb ik een goede financiele adviseur
Ben dus een beetje bang dat SVN te langzaam is en ik zag iets staan waarvan ik dacht oliebol dan kan ik niks overhouden om te klussen
*de eerste hypotheek en de starterslening mogen samen niet meer bedragen dan de totale verwervingskosten
Voglens mijn advieseur zou ik van de eerste hypotheek wat overhouden om nog een beetje te klussen maar als ik deze zin lees ben ik bang dat dat dus niet mag???
Ik sta op mijn rekening rood maar gelukkig kan mijn moeder dat opvangen mocht het nodig zijn
kan iemand mij gerust stellen of uitleg geven, raak nogal in de stress van dit
Klinkt alsof je je niet helemaal goed voorbereid hebt...
Dientje_Yara
Geplaatst: 29-09-12 20:37
Tinkels schreef:
Klinkt alsof je je niet helemaal goed voorbereid hebt...
het is voor het eerst dat ik een huis koop dus ja het is allrmaal nieuw en niet alle antwoorden zijn te vinden
heb mijn adviseur gemaild maar die werkt natuurlijk niet het weekend dus dacht wat ervaringen te kunnen ontvangen en niet het antwoord dat ik me niet goed voorberid hebt helaas kun jr je niet op ales voorbrreiden en is ervating uitwisselen weleens prettig
Tsja sorry maar voorbereiding is het halve werk. Ook hypotheek shoppen is erg handig om te kijken welke adviseur je het beste kan helpen met de hypotheek .
Ik begrijp je verhaal ook niet helemaal geloof ik, maar als je tijd te kort komt kun je nog verlenging aanvragen van de voorbehoud van financiering. Dan heb je wat langer de tijd om je financiering te regelen.
Verder vraag ik me af, als je geen eigen spaargeld (trek deze conclusie omdat je geen geld voor verbouwen hebt) hebt en nu rood staat op je lopende rekening, dat je een überhaupt een hypotheek krijgt.
De vraag is of ik vanuit mijn starterslening en hypotheek wat over mag houden angezien de zin in het svn formulier
er staat nergens dat ik geen geld heb om te verbouwen En al zou ik dat niet hebben heeft dat geen invloed op mijn hypotheek dat word niet op spaargeld gebaseerd de eerste offerte is al binen ik wacht nog op eentje daarvan is de rente lager en kan ik meer krijgen en dus wat extra overhouden alleen vraag ik mr door die enr zin af of ik wel wat over mag houden
de roodstand word opgeheven mocht dit nodig zijn ook dit is geregekd en heeft dus geen invloed
een hypotheekadviseur heb ik
kortom ik wilde alleen wat ervaringen delen en weteb of ik wat iver mag houden als ik ook een starterslening heb
Wat een vaag verhaal dientje klinkt idd als een slechte voorbereiding??Je tekent toch pas wat als je alles geregeld hebt? Is niet zomaar iets wat je koopt...
De enige manier warop wij daar antwoord op kunnen geven is als je de letterlijke kosten neerzet. En daar hebben wij niks mee te maken en het moet niet aan ons zijn. Verder wil een beetje googlen ook helpen. Dus geen idee wat je allemaal krijgt en wat het kost maar simpel gezegd zit het zo in elkaar:
Wervingskosten zijn de kosten van koopsom / koop- aanneemsom met daarbovenop de bijkomende kosten voor het kopen van een huis zoals notariskosten / overdrachtsbelasting.
Dus, 180.000 kk bod. totale kosten koper word aangehoduen 12 % van dat bedrag voor bestaande huizen= 201600
Meerwerk kan worden meegenomen maar telt niet altijd mee bij het bepalen van de starterslening. Kortom je krijgt een starterslening om het huis te bekostigen en niet om dingen te verbouwen, ga je een bouwdepot nemen snoep je dat van je starterslening af en krijg je minder starterslening en heb je nog niks aan je bouwdept. Letterlijk gezegd; De starterslening overbrugt de kosten van je maximale lening naar de daadwerkelijke kosten voor het kopen van je huis (en dan doelen ze dus op wervingskosten) In principe koop je dus, als de lening er niet was geweest, al boven je macht.
Al met al kloppen de verhalen hierboven. Je mist research want de rotzooi is op google te vinden, je adviseur had je hierover moeten voorlichten en je dit eerder kunnen vertellen. Dit heeft me nog geen 10 min gekost...
En daarnaast lijkt het me niet handig geen huis te kopen met een negatief saldo op je bankrekening...wat als je cv /wasmachine / bad / whatever er mee kapt?
Anyhow...wacht tot maandag en ga dan weer in gesprek...Ik snap dat he tveel werk is en nieuwigheid, maar je hoort hierin gewoon goed begeleid te worden. Onze adviseur kan ik in geval van nood ook in het weekend spreken...
Ik denk dat het verkeerd gelezen word of dat ik het niet goed verwoord
ik MAG rood staan en ik weet dat dat niet altijd toegestaan word bij het verkrijgen van een hypotheek dit word verheven mocht dit nodig zijn dit is dus het probleem niet
ik heb altijd wat achter de hand voor dingen als wasmachine e.d (niet dat het iemans wat angaat maar het word genoemd)
ik word alleen wat onzeker van al het geregel en vooral het wachten en niks kunnen doen tussendoor ik begrijp alleen uit de zin dat ik dus niks extras mag overhouden zoals ik hem lees terwijl dat wel KAN en denk dat iedereen wel begrijpt dat als ik wat over KAN houden ik dat ook graag wil
* De eerste hypotheek en de starterslening mogen niet meer zijn dan de verwervingskosten
deze zin ik KAN dus wel ietsje meer krijgen de vraag is of het mag en of iemand ervaring heeft met startersleningen
Vandaag was bouwkundig onderzoek gedaan. Huis is redelijk netjes. Alleen 1 draagbalk van de vloer is redelijk crisis. Kost ongeveer 4000,- om te laten maken.. Zou er nog wat van de verkoopprijs af kunnen? Ondanks dat ons bod al geaccepteerd is? Of moeten we dit zelf ophoesten? Vind het Klote want waar halen we zo effe 4000,- vandaan? Tuurlijk hebben we spaargeld, maar hier reken je niet op toch?
heb je geen voorbehoud voor uit de bouwkundige keuring voortvloeiende reparatie/renovatiekosten gemaakt? anders ben ik bang dat je dit zelf kan voldoen.
de bouwkundige keuring van mijn huis wordt aankomende donderdag gedaan.. ik ben toch best benieuwd (en bang) wat daaruit zal komen. hebben jullie verkopers hier ook een verkoopkeuring laten doen? en wordt dit door de kopers op prijs gesteld of doe je dan toch alsnog liever zelf de keuring
(vergelijk met de paardenhandel.. dat je een onafhankelijke dierenarts wilt laten keuren, en niet van het dierenartsrapport van de verkoper afgaat)
Hier dezelfde vraag als Juval Als dat het geval is kun je in onderhandeling gaan, maar of en hoeveel je dan krijgt is afhankelijk van de coulance van de verkoper.
@Ivystoeter Ik zou ook hetzelfde zeggen. Uitleggen dat je dit niet verwacht had en dat het niet even lappen is. Misschien 50/50 splitten? En even nakijken wat de voorbehoudens zijn.
Bij ons is het bod echt onder voorbehoud van kosten bij de bouwinspectie gedaan gelukkig. Die van ons is gelukkig ook echt goed afgelopen. Alleen maar dingen die we al wisten dus niks bijzonders. Verder alleen maar positief nieuws te horen gekregen van dingen die we niet hadden verwacht uit te kunnen voeren die toch kunnen voor ook nog eens de helft van de kosten. Alles is nagekeken en geen tijd of moeite gespaard. Wat een fijne man. En we mogen kostenloos bellen voor vragen en nog t.z.t. een tweede afspraak maken ookal hebben we het huis al gekocht voor verdere info. En dan ook nog de goedkoopste, mochrten er mensen op zoek zijn naar een inspecteur wil ik deze man van harte aanbevelen
Daarnaast vandaag ineens alle bueren gesproken (alles stond ineens buiten,haha) . Heel erg leuk en actieve mensen, wel allemaal flink leeftijdsverschil (tussen mij en de jongste zit ruim 25 jaar, maar ach ) het huis word nu bijgehouden door ze. O.a. de tuin word bijgehouden, raampjes open en dicht. En er wordt met de hele rij veel ondernomen. Zo is er buurtbbq en feestjes. En word er door de buurman links of rechts meerdere malen per jaar de hele regengoot gedaan van de rij. En alles gaat gewoon door als wij er komen, ik voel me heel warm onthaald ineens
Echt heel bijzonderom dat allemaal te horen. En volgend jaar gaan ze het hele dak (dakpannenb, nieuw folie etc.) vernieuwen en de oude eigenaar heeft toegestemd daar aan mee te doen. Dus overal nieuwe dakpannetjes op en we hoeven er niks voor te doen. Voel me nu echt even een gelukkige koper hoor...
dat klinkt als een gezellig buurt Lolleke! fijn hoor.
hebben jullie een energielabel op je woning? (vraag aan kopers en verkopers) volgens mijn makelaar zou dat per 1 januari verplicht worden omdat de notarissen anders niet zouden mogen passeren... iemand hier een idee over?
Heb ik laatst ook gehoord inderdaad. Wij hebben het ooit laten opstellen voor mijn te koop staande huis (dat nu wordt verhuurd), toen ten behoeve van eventuele subsidies voor dubbel glas/isolatie. Op ons huis zit het meest slechte label dat je kan verzinnen, en zelfs daar voldoet het eigenlijk niet aan .
Oh btw, over die inspectie.Die van ons heeft 2 delen. Eerste deel met alle algemene info van de inspectie. Deze gaat ook ten behoeve van de verkopres (altidj handig dus) tweede deel is met alle specifieke vragen vanuit ons (verbouwen, verhangen, verkloten etc. van het huis:+ )
Energielabel heeft ons huis niet inderdaad. Maar het wordt inderdaad verplicht ook vanuit NHG geloof ik. Veel inspecteurs beginnen nu al met 'ook energielabel!' Wij kopen voor 1 jan. maar hebben nu geen baat meer bij een energielabel. Al denk ik wel dat als we klaar zijn met isoleren e.d. (zeg zolder enzo) dat we dat wel gaan laten aanstellen.
Wij hebben 285 euro betaald, maar kregen volgens mij 200 euro subsidie terug toen. Ik weet niet meer precies hoe het is gegaan want wij hebben daarna besloten toch te verhuizen. Maar een offerte opvragen kan je natuurlijk altijd vrijblijvend doen.