Welk formaat tekentablet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

adecuada

Welk formaat tekentablet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 18:22

Hallo bokkers!

Mijn vriend is volgende maand jarig en ik wil graag een tekentablet voor zijn verjaardag kopen.
Aangezien ik hier 0.0 verstand van heb wil ik jullie om wijze raad vragen!
Ik weet dat hij hem wilt gebruiken voor het bewerken van foto's.
Hij is professioneel bezig met foto's dus ik wil ook wel graag een tekentablet voor professioneel gebruik.
(Ik wil niet met een 'amateur' versie o.i.d. aan komen zetten maar een die een professionele fotograaf gebruikt)

Ik heb al een website gevonden met een paar van die dingen erop, er stond bij dat deze voor professioneel gebruik zijn:

http://www.tablet4u.nl/products/nl/intu ... etten.html

Kan iemand mij vertellen of dit merk/model wel goed is? en zo niet welk merk wel goed is!
Oja en heel belangrijk welk formaat ik moet kiezen?

Alvast bedankt! :D

8nnemiek

Re: Welk formaat tekentablet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:27

Je moet sowieso een Wacom nemen. Vergeleken met Wacom is de rest echt vreselijk :=

Ik zou minimaal A5 nemen, maar voor echt professioneel gebruik werkt A4 toch een stuk makkelijker. Kwalitatief zijn alle tablets van Wacom even goed, alleen hebben sommige tablets wat extra's als meer niveau's en meer knopjes en meer functies, maar voor gewone fotobewerking zijn die extra's niet echt nodig.

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 18:32

Bedankt voor je reactie.
Deze informatie kan ik goed gebruiken! :')

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:32

Sluit me bij MysticTinker aan - zou ook echt een Wacom nemen en geen ander merk.
Ik heb zelf de kleinste Graphire4 (A6 !)

Veel groter is imo niet echt nodig (kan hier prima mee digitaal tekenen/muizen/Photoshop/Illustrator etc) neemt ook minder ruimte op bureau in zo, en is bovendien een stuk goedkoper.
Moet daar wel bij zeggen dat ik nog nooit een grotere geprobeerd heb, dus alleen de ervaring dat deze prima bevalt voor wat ik wil.
Als deze stuk gaat wil ik wel een A5 proberen, maar A4 is me denk ik te groot - dan moet je zo veel bewegen om van de ene kant van het scherm naar de andere kant te gaan.. (bij A6 lekker snel want linksboven van tablet is linksboven in het scherm etc).

Volgens mij moeten de meeste mensen in het begin wel wennen. Kan me dat zelf niet herinneren, maar ik vermaak me altijd uitstekend als iemand anders mijn Wacom moet gebruiken :D :D

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 19:46

Bedankt ladies! :D
Welk model zouden jullie me aanraden?
Mijn vriend is btw software ingenieur van beroep, dus het mag best wel een beetje een hightech versie zijn met meerdere interessante opties ofzo?! :')
Laatst bijgewerkt door adecuada op 15-02-10 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:47

Ik heb zelf ook een A6 (haha ja, het was wel even wennen, en ik moet ook altijd lachen als anderen ermee proberen te tekenen!), maar op mijn werk heb ik een A5 (intuos4 professional) en dat is toch wel een verschil. Het is veel makkelijker om mooie, rechte lijnen te trekken. Bij de A6 is de vergrotingsfactor wel erg groot, zeker als je met een 22" scherm werkt.. Ik begin me nu af en toe toch te ergeren aan de A6, nu ik de A5 gewend ben.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:51

Dan zal ik zeker naar een A5 kijken ook als ik aan een nieuwe toe ben :) A4 vind ik wel wat groot eigenlijk..niet nodig hier.
Als je echt veel (beroepsmatig veel) tekent zou ik me A4 of groter wel voor kunnen stellen - dan kan je toch 'net als op groot papier' wat doen.

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 19:57

MysticTinker schreef:
Ik heb zelf ook een A6 (haha ja, het was wel even wennen, en ik moet ook altijd lachen als anderen ermee proberen te tekenen!), maar op mijn werk heb ik een A5 (intuos4 professional) en dat is toch wel een verschil. Het is veel makkelijker om mooie, rechte lijnen te trekken. Bij de A6 is de vergrotingsfactor wel erg groot, zeker als je met een 22" scherm werkt.. Ik begin me nu af en toe toch te ergeren aan de A6, nu ik de A5 gewend ben.

Naar die Intuos4 professional modellen zat ik ook al te kijken.
Zijn die goed? Of is er nog een beter model?
Ik heb hier echt 0.0 verstand van hoor haha.
Mijn vriend is software ingenieur dus ik wil wel een model hebben waar ie blij mee is en waar ie wat meer mee kan doen.
En waar ie natuurlijk zn uit de hand gelopen fotografie-passie mee kan bewerken.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:17

ik heb zelf de wacom bamboo. Ik denk dat deze A5 formaat is. Er zitten niet veel knopjes en functies op maar die heb ik ook niet nodig. Ik kan er alles mee, maar ik ben geen prof. Ik zou idd in ieder geval voor het wacommerk gaan, deze hebben gewoon de beste tablets. Ik ben met de mijne erg happy :)

www.daphnedesign.deviantart.com

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:20

ik heb een a5 voor mij prima. wacom is super

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 21:26

Bedankt dames voor de informatie ik denk dat ik zo'n Intuos4 professional voor hem bestel. :D

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:23

Laatst bijgewerkt door adecuada op 17-02-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:26

A5 formaat is t formaat van het actieve veld :j Dat zou dus ongeveer 15 x 21 cm moeten zijn. Volgens mij is dat maat M

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:31

Bedankt MysticTinker!
Ik weet genoeg dankzij jullie!
Dus er mag van mij een slotje op dit topic.
Bedankt allemaal voor de informatie! :D