Hoestende pony en voorstellen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sannie2001
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-04-24

Hoestende pony en voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 15:18

Hi ik ben sanne en spring graag met mijn pony, ik heb graag ervaringen van jullie nodig:

Mijn pony hoest.. april 2023 begonnen, kuurtje sputosylin en ventipulmin en eind mei nergens last meer van. Nu begon het weer november 2023, weer kuur sputosylin en ventipulmin, had weer goed geholpen en had 3 maanden weer geen last soms kuchje met aan draven maar dat was het wel. ook kreeg ze foenegriek wat goed hielp.

Ze staat op vlas, krijgt nat hooi (overweeg om hooistomer aan te schaffen) en staat veel buiten.
Nu is ze hoesten weer begonnen april dit jaar, ik denk dat het door pollen komt en ze krijgt sowiso al horseflex aller relief. Nu ga ik dus een bronchoscopie maken, hoe gaat dit?

Mijn pony hoest dus alleen, soms witte neus uitvloeing, is niet benauwd en met rijden is ze nog steeds actief. heb afgelopen zaterdag nog een cross gereden, ze had toen bijna amper last, alleen paar kuchtjes met aandraven. Keuring dus hartslag luisteren en gelijk na de cross had ze hartslag van 60 en zei de dierenarts dat ze uitstekende conditie heb (compliment). Het hoesten valt dus mee, soms buiten en met rijden wisselt het. Hebben jullie ervaringen hiermee?

xPabloBokt

Berichten: 9408
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Hoestende pony en voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:23

Ik lees eigenlijk alleen hoe er behandeld is, is er überhaupt gezocht naar een oorzaak voor het hoesten?

sannie2001
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 15:26

xPabloBokt schreef:
Ik lees eigenlijk alleen hoe er behandeld is, is er überhaupt gezocht naar een oorzaak voor het hoesten?



Ben er vergeten bij te zetten, maar mijn pony is december 2022 geopereerd aan botfractuur, moest toen 6 weken boxrust. Ze denken dat het daardoor op z’n luchtwegen geslagen is door dat lange binnenstaan.

Nu gaan we dus bronchoscopie maken omdat we willen weten wat de oorzaak is.