Even voorstellen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chan88

Berichten: 4
Geregistreerd: 01-04-24

Even voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 17:11

Hoi allemaal,
Ik lees al een tijdje mee op bokt maar ik had me nog nooit geregistreerd en vandaag dacht ik laat ik dat eens doen.
Mijn naam is chantal en ben 35 jaar ik heb eerst altijd mijn paarden in pensioen gehad maar sinds 10 jaar staan de paarden bij huis

Ik heb aardig wat paarden in mijn leven gehad de eerste was een tinker merrie feline die kreeg ik op mijn 15 nadat de manege waar ik reed er mee stopte
Feline heb ik een jaar gehad het was een hele mooie tinker en ook wel lief maar wij waren geen match en het was voor bijde beter als ze een ander baasje kreeg.

Ongeveer gelijktijdig met feline kochten we ook jasmijn een drachtige Friese merrie een superlief paard waar je alles mee kon met haar hebben we 2 veulentjes gefokt eerst een hengstje die hebben we verkocht en toen een merrie yarda die hebben we wel gehouden over haar later meer
Dat we haar kochten was jasmijn 9 jaar en de eerste 3,5 jaar waren super, helaas werd ze vanaf dat moment ziek, steeds minder willen eten, altijd dunne mest en steeds vaker kon ze niet meer opstaan. de dierenartsen konden niet ontdekken wat ze had en na anderhalf a 2 jaar doktoren hebben we haar helaas in moeten laten slapen ze was pas 14 jaar

Afbeelding


Nadat ik de tinker verkocht had heb ik kelvin gekocht een kwpn ruin van toen 12 jaar met hem heb ik in het begin onder het zadel gereden en het was de bedoeling om ook wedstrijden te gaan rijden maar ik kwam toen tot de conclusie dat ik daar niet zo geschikt voor ben en zeker niet in combinatie met kelvin ik ben nogal snel erg zenuwachtig en kelvin voelde dat heel goed aan dat was geen succes dus is het alleen bij recreatief rijden gebleven Nadat ie een peesblessure heeft gehad die telkens terugkwam onder het zadel heb ik een tijdje met hem voor de kar gelopen dat ging in het begin erg goed maar na een tijdje begon ie toch weer kreupel te lopen en met het vermoeden van de dierenarts dat zijn hart ook niet helemaal goed was is ie met zijn 18de op pensioen gegaan daar had ie totaal geen probleem mee en hij is bij mij gebleven tot nov 2022 hij was toen bijna 31 jaar en heb hem toen in moeten laten slapen dat was nog vrij plotseling vanwege een doorgescheurde pees.
Het inslapen ging heel vredig en voelde echt dat ie deze wereld verliet na zoveel jaar samen mis ik hem nog steeds en heeft wel driekwart jaar geduurd voordat ik er een beetje overheen was

Afbeelding

Met yarda het eigen gefokte veulentje van jasmijn hebben we ook een veulen gefokt een hengstveulen malorix ook die hebben we gehouden met yarda hebben we zowel onder zadel als voor de kar gelopen al was het voornamelijk voor de kar met haar deden we ook ringsteken waar ik altijd stikzenuwachtig voor was maar zij deed het hartstikke goed yarda was een mooi en lief paard maar had wel pit en was zeker niet voor een beginner geschikt maar wel goudeerlijk helaas heeft zij op haar negende een koliek aanval gehad en daar moest ze gespoeld voor worden dit is toen niet goed gegaan en daar heeft ze een bloedneus door gekregen wat niet meer stopte en is ze op nieuwjaars ochtend in de kliniek in wolvega overleden om 7 uur sochtends had ik al het gevoel ze is er niet meer was en later hoorde ik dat ze ook rond die tijd overleden is hier heb ik het heel erg moeilijk mee gehad door omstandigheden heb ik haar niet meer levend gezien op de kliniek en dus voor mijn gevoel ook geen afscheid van haar kunnen nemen en heb ik heel lang het gevoel gehad dat ik er in de steek gelaten had.
We hadden toen net een jaar de paarden bij huis staan.

Afbeelding


Malorix haar veulen van toen 2 jaar oud stond op dat moment in de opfok
En hebben we toen naar huis gehaald zodat kelvin niet alleen stond
Malorix had echt een eigen willetje als ie iets niet leuk vond of hij vond iets eng moest je echt van goede huise komen om hem over te halen helaas wist ie hoe sterk ie was en als ie het zat was rende ie er gewoon vandoor dat jij bijna horizontaal achter hem aanvloog deerde hem niet aan de andere kant was ie ook enorm aanhankelijk en hield ie erg van knuffelen het liefst was ie een chiwawa geweest denk ik rijden had ie een schurft hekel aan en na een tijdje heb ik dan ook besloten om hem gewoon lekker paard te laten zijn daar was ie heel blij mee. zoals je misschien wel is opgevallen spreek ik in de verleden tijd over hem eind vorig jaar werd ie ziek eerst dachten we aan een virus infectie maar na een ruime week was de koorts nog steeds niet weg en bleek ie een longontsteking te hebben daar heeft ie toen antibiotica voor gehad en het leek in eerste instantie weer de goede kant op te gaan koorts was weg en hij begon ook weer goed te eten hij was nog niet helemaal zichzelf maarja wie wel na flink ziek te zijn geweest na een kleine maand werd ie ineens weer behoorlijk ziek en ging het heel snel de bacterie is waarschijnlijk nooit helemaal weggeweest maar is zich gaan inkapselen met als gevolg een zeer zware longontsteking en ook al afgestorven delen long na een kleine week op dierenkliniek wolvega de keuze gemaakt om hem te laten gaan de koorts wou niet zakken ondanks alle medicatie en ook zijn hartslag was constant te hoog eten deed ie ook niet meer hij zou vanaf dat moment aan het infuus en zondevoeding moeten en met de kans op genezing minimaal en waarschijnlijk complicaties van de behandeling niet gekozen om verder te gaan en hem de ergste lijdensweg te besparen. Ik heb gelukkig wel heel fijn afscheid kunnen nemen doordst het nogal druk op de kliniek was duurde het ruim een uur voor ze tijd hadden om hem in te laten slapen en hebben we hem nog even in de wei daar gelaten hij bleef de hele tijd bij ons staan echt afscheid nemen dat was heel mooi.
En je gelooft er in of niet maar de dag na zijn overlijden heb ik over hem gedroomd in mijn droom wist ik dat ik droomde en ook dat malorix er niet meer was. de droom voelde heel echt en ik had het gevoel alsof ie zij je hebt de goede keuze gemaakt ik ben nu weer blij en gelukkig ( was ie voordat ie ziek werd ook hoor) en heb geen pijn meer echt alsof die afscheid kwam nemen dit heeft mij veel rust gebracht en heb het er nu ook niet zo moeilijk mee als dat ik met yarda en kelvin had alsof ie me dat wou besparen


Afbeelding

Nadat kelvin overleden was heb ik er een weide maatje bijgekocht omdat ik zelf niet echt meer plezier in het rijden had wou ik er een paard bij dat nog wel vrij jong was en gezond maar niet gereden kon/wou worden om wat voor reden dan ook dat is dunja geworden dunja was ruim 13 dat ik er kocht en echt het meest liefe paard dat er is totdat je er mee gaat rijden ik heb er overgenomen van iemand die hem van de vorige eigenaar overnam om er weer geschikt te maken zegmaar als rijpaard hier is ze ook helemaal nagekeken en lichamelijk mankeert ze niks in het begin ging het bij haar op zich best goed maar na verloop van tijd ging ze weer in weerstand met zelfs gevaarlijk gedrag als gevolg is mij verteld dit deed haar besluiten om haar te verkopen als weidemaatje en toen kwam ze dus bij mij en heeft eigenlijk nog nooit een stap verkeerd gedaan dunja houd vooral van lekker buiten zijn eten en lekker rustig poetsen kroelen en gewoon samen zijn na de dood van malorix is ze wel echt een tijdje down geweest en niet echt zichzelf gelukkig gaat dat nu weer de goede kant op en hoop ik dat ze bij mij nog heel wat jaartjes gezond en blij mag blijven en een mooie leeftijd mag bereiken


Afbeelding

Als weidemaatje voor dunja heb ik sky uitgekozen een iers volbloed merrie van 7 jaar lichamelijk gezond maar ze bouwt met rijden zoveel spanning op dat ze met haar hoofd gaat schudden zo erg dat er niet meer mee te rijden valt en omdat ze bij haar vorige eigenaar op een pensioen stal stond waar ze eigenlijk bijna niet buiten kwamen was ze daar niet echt gelukkig en hebben zij besloten om haar te verkopen sky heb ik nu dus ruim 2 maanden en we moeten nog een beetje aan elkaar wennen sky is in het begin nogal eenkennig om het zo maar even te noemen en ik mocht er in het begin ook echt niet aanraken dan gaan der oren in der nek en drijgt ze ook met bijten dit gaat al een heel stuk beter drijgen met bijten doet ze al niet meer en haar oren gaan ook veel minder plat ik mag steeds meer en kan er ook al zonder halster om over der hoofd aaien als ze er zin in heeft ze geniet hier dan ook echt van ze lopen bij mij eigenlijk altijd los dus ze kan er zelf voor kiezen om weg te gaan of bij mij te blijven alleen weet ze zelf af en toe nog niet wat ze wil denk want dan komt ze wel dichtbij me staan maar zodra ik dan soms ook maar een beetje beweeg of der aankijk word ze boos maar wel blijven staan. Het is nog even aftasten met elkaar maar we komen er wel dit gedrag had ze in het begin ook bij haar vorige eigenaren en die zij ook dat het een hele tijd duurde voor ze gewend was ze hoeft bij mij niet veel en dat moet ze nog even doorkrijgen denk er zit achter dat zacherijnige gedrag zo nu en dan echt wel een lief paardje

Afbeelding


Nu dus sky en dunja bij huis staan ze doen het hartstikke goed samen. op dit moment doe ik behalve lekker poetsen kroelen en gewoon samen zijn nog niet zoveel. met de tijd wil wel graag wat grondwerk vrijheidsdressuur en iets van obstakel training hindernisbaan gaan doen met ze mits ze dit leuk vinden natuurlijk
Met hoe ze nu leven dag en nacht de keuze om lekker buiten te staan of in stal(snachts) of schuilstal (overdag) hoor ik ze niet klagen en zijn ze ook tevreden maar een beetje afwisseling kan natuurlijk nooit geen kwaad
Zo dat was nog best een lang voorstel stukje maar ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen
Groetjes van ons
Chantal sky en dunja

Afbeelding

MARenAMY

Berichten: 74
Geregistreerd: 03-02-24
Woonplaats: Naast mijn buren, yn it moaie Fryslân

Re: Even voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 17:52

Welkom op bokt Chan88!! *\o/*

Anastasia24

Berichten: 2712
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Even voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 17:55

Welkom! :D Wat fijn paarden aan huis!

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Even voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:33

Welkom op bokt! Altijd leuk als stille meelezers zich aanmelden.

Paardenfann4
Berichten: 1349
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Even voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:45

Welkom, mooie paarden heb je en wat heb je al veel meegemaakt!

Chan88

Berichten: 4
Geregistreerd: 01-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 20:58

MARenAMY schreef:
Welkom op bokt Chan88!! *\o/*

Dankjewel ☺️

Chan88

Berichten: 4
Geregistreerd: 01-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 20:59

Anastasia24 schreef:
Welkom! :D Wat fijn paarden aan huis!

Dankjewel ja daar ben ik ook heel blij mee☺️

Chan88

Berichten: 4
Geregistreerd: 01-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 20:59

gonniee schreef:
Welkom op bokt! Altijd leuk als stille meelezers zich aanmelden.

Dankjewel
Laatst bijgewerkt door Chan88 op 04-04-24 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Chan88

Berichten: 4
Geregistreerd: 01-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 21:00

Paardenfann4 schreef:
Welkom, mooie paarden heb je en wat heb je al veel meegemaakt!

Dankjewel hoop nu op wat rustigere jaren