Galstenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verania

Galstenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 23:17

Hallo,

ik loop al enige tijd met klachten rond maag.
ze konden er niet achter komen wat het nou was,

eerst medicijnen gehad , hielp niet
weer andere medicijnen hielp ook niet
bloedonderzoek, niets uitgekomen Ja staal tekort dan
ontlasting onderzocht en ook geen schokkende dingen

ondertussen flinke pijnen gehad zou niet weten met wat ik het moet vergelijken
lijkt iets wat op persweeen maar dan andere plek hihi

heb maagonderzoek gehad ook niets

toen dachten ze goh misschien galstenen
dus afgelopen donderdag echo laten maken
en jawel hoor galstenen pff dus daar kwamen de klachten vandaan,
nu medicijnen gehad diclofinac natrium zetpil help niet echt

mijn eigen huisarts is op vakantie en als het niet zou gaan moet ik de invaller bellen
het zal me benieuwen vind het nu niet leuk meer in ieder geval, soms halve nacht op de wc of aan de wandel
niet dat ik naar de wc moet maar ja wat moet je dan

heeft iemand hier ervaring mee
iemand galstenen laten verwijderen of de galblaas
en wat waren jullie klachten

ik hoor het graag

gr shirley

Zoolgangster

Re: Galstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:50

Jazeker daar heb ik ervaring mee. De zetpillen die je noemt nemen idd niet alle pijn weg, maar maken het wel draaglijker. Ga er maar vanuit dat die aanvallen pas verdwijnen als je galblaas eruit is. Dat wordt opereren dus... Ik had dezelfde klachten als jij, na het eten van iets vets (gewoon warm eten was genoeg) had ik 20 minuten later een aanval. Dus leerde ik heel snel vet te vermijden. Toen ik op de wachtlijst voor een operatie stond ben ik 10 kilo afgevallen...
Ik zou zéker de galblaas laten verwijderen. Je weet nooit hoe snel je toestand verslechterd, met nog zwaardere aanvallen...
Ik had alleen direct na de operatie morfine gekregen tegen de pijn, daarna vond ik het wel best, en ik heb nog geen paracetamolletje of zo gevraagd. Tegenwoordig gebeurt het met een kijkoperatie, waardoor je snel weer op de been bent. Wel nog even een paar weekjes rustig aan, maar je knapt snel weer op, en kunt alles eten, hoewel je nog ongeveer een jaar lang wel eens een beetje diarree kunt hebben als je iets vets eet. Maar je lichaam past zich aan, en het is nu 10 jaar later en ik kan alles eten wat ik wil, en heb nooit meer die rotpijn.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 00:00

Zoolgangster schreef:
Jazeker daar heb ik ervaring mee. De zetpillen die je noemt nemen idd niet alle pijn weg, maar maken het wel draaglijker. Ga er maar vanuit dat die aanvallen pas verdwijnen als je galblaas eruit is. Dat wordt opereren dus... Ik had dezelfde klachten als jij, na het eten van iets vets (gewoon warm eten was genoeg) had ik 20 minuten later een aanval. Dus leerde ik heel snel vet te vermijden. Toen ik op de wachtlijst voor een operatie stond ben ik 10 kilo afgevallen...
Ik zou zéker de galblaas laten verwijderen. Je weet nooit hoe snel je toestand verslechterd, met nog zwaardere aanvallen...
Ik had alleen direct na de operatie morfine gekregen tegen de pijn, daarna vond ik het wel best, en ik heb nog geen paracetamolletje of zo gevraagd. Tegenwoordig gebeurt het met een kijkoperatie, waardoor je snel weer op de been bent. Wel nog even een paar weekjes rustig aan, maar je knapt snel weer op, en kunt alles eten, hoewel je nog ongeveer een jaar lang wel eens een beetje diarree kunt hebben als je iets vets eet. Maar je lichaam past zich aan, en het is nu 10 jaar later en ik kan alles eten wat ik wil, en heb nooit meer die rotpijn.

ja idd heb ik ook

een kennis van mij had het heel veel erger dan ik heb, die kroop door de kamer heen,
het doet bij mij wel erg veel zeer maar kruipen hoef ik nog niet
mij idee is ook eruit dat ding,
die zetpillen (op internet gekeken) dat duurt nog een uur voor ze werken, en ik moet ze gebruiken als ik een aanval heb, net of je daar dan trek ik heb loop dan alleen maar door de kamer.

ik ga maandag de vervanger bellen (mijn eigen huisarts zei al dat ik dan bij chirurg terecht kom)

heb idd geen zin om te wachten tot het nog erger word, voel me nu al belemmerd, ga niet zo snel weg , de kleine heeft vakantie maar dagje pretpark zie ik niet zitten stel dat ik dan een aanval kijg.

en ehm ben jij snel geholpen ?
en hoe verliep dat allemaal

gr

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:11

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn vader heeft na een aantal aanvallen inderdaad zijn galblaas laten verwijderen. Hij kan (nu 3 jaar na dato) helaas nog geen erg vet of gekruid eten hebben, omdat hij dan last van zijn maag krijgt. Zijn klachten waren vooral erge pijn rond de maagstreek.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 00:18

hai bedankt voor de reactie's

Aan de ene kant hoop ik dat die galblaas er maar snel uitgaat.
heb hier en daar op internet gekeken en daar word toch meestel wel gezegd dat ze er blijven komen of zitten en de klachten niet weggaan.

ben nu al zenuwachtig ik ben echt een meutje wat betrefd operatie's vooral de narcose.

maandag ga ik bellen en dan maar kijken wat ze zegt of hij zegt? is niet mijn eigen huisarts die is op vakantie.

ik ga niet zitten wacht tot die weer terug zijn (duurt nog 2 weken ben het nu wel zat)

ben wel benieuwd hoe het allemaal verloopt zo een operatie, dus als iemand daar ervaringen mee hebt en het kwijt wil,
spuien maar.

gr

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:19

Ook ik heb geen galblaas meer. Is er een aantal jaren geleden uitgehaald ivm leverklachten. Heb nooit een aanval van galstenen gehad maar had ze dus wel. Ik heb een kijkoperatie in combinatie met leverpunctie gehad en was inderdaad snel weer op de been. Moest wel wat langer blijven liggen na de operatie en kreeg geen eten Boos! de eerste dag. De combinatie 4 kleine kinderen en rustig aan doen werkt niet, dus ik heb niet veel rust gehad na de operatie. Heb hier verder niets aan overgehouden. Alleen het eten van "zwaar" voedsel valt niet altijd lekker (kool, erwtensoep e.d.) maar dat kan ook komen omdat ik daar altijd teveel van eet Bloos . Ook vet of gekruid eten en zuur drinken gaat prima.
In ieder geval sterkte nu met de pijn en hopenlijk gaat hij/zij er zo snel mogelijk uit! Niet al te druk maken over de operatie en focus je op de tijd erna, het kan alleen maar beter worden toch?

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 00:23

melkbus schreef:
Ook ik heb geen galblaas meer. Is er een aantal jaren geleden uitgehaald ivm leverklachten. Heb nooit een aanval van galstenen gehad maar had ze dus wel. Ik heb een kijkoperatie in combinatie met leverpunctie gehad en was inderdaad snel weer op de been. Moest wel wat langer blijven liggen na de operatie en kreeg geen eten Boos! de eerste dag. De combinatie 4 kleine kinderen en rustig aan doen werkt niet, dus ik heb niet veel rust gehad na de operatie. Heb hier verder niets aan overgehouden. Alleen het eten van "zwaar" voedsel valt niet altijd lekker (kool, erwtensoep e.d.) maar dat kan ook komen omdat ik daar altijd teveel van eet Bloos . Ook vet of gekruid eten en zuur drinken gaat prima.
In ieder geval sterkte nu met de pijn en hopenlijk gaat hij/zij er zo snel mogelijk uit! Niet al te druk maken over de operatie en focus je op de tijd erna, het kan alleen maar beter worden toch?

nee idd met kids erg lastig

heb ik nu al als ik die pijnen krijg en mijn zoontje wat vraagt pff
en idd ik moet uitkijken naar de periode na, dan zijn iig die pijnen weg.
dus nu maar hopen dat het allemaal snel mag gebeuren

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:42

Mijn moeder heeft ook zeker wel twee jaar met klachten gelopen voordat ze er achter kwamen dat ze galstenen had.
ze is nu haar galstenen kwijt (grappige dingen trouwens) en volgens mij hebben ze haar galblaas laten zitten.
Het verbaasde mij dat veel mensen galstenen hebben, maar de meeste krijgen er geen last van..

Mijn moeder heeft gelukkig geen last meer alleen sommige dingen vallen niet echt goed bij haar...

zoals vette patat.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:45

Ik heb dinsdag een operatie gehad!!!! Was er gisteren weer!!!! Ik had dus een hele zere maag. Naar de dokter, naar het ziekenhuis, volgende dag naar de operatietafel, galblaas en steentje verwijderd. 4 gaatjes in de buik!!!!! En nu 14 dagen lang rustig aan doen! Heb wel een beetje pijn, maar daar ga je niet dood aan. Vork

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 10:45

patjelisa schreef:
Mijn moeder heeft ook zeker wel twee jaar met klachten gelopen voordat ze er achter kwamen dat ze galstenen had.
ze is nu haar galstenen kwijt (grappige dingen trouwens) en volgens mij hebben ze haar galblaas laten zitten.
Het verbaasde mij dat veel mensen galstenen hebben, maar de meeste krijgen er geen last van..

Mijn moeder heeft gelukkig geen last meer alleen sommige dingen vallen niet echt goed bij haar...

zoals vette patat.

hai,

ja het blijkt dat 1 op de 10 mensen galstenen hebben, alleen hebben de meeste er geen last van.
althans dat stond ergens op internet.
Kunnen echte donderstenen zijn die galstenen, bij bij iig wel.
en volgens mij halen ze vaker de galblaas er ook uit, omdat het anders gewoon weer terug kan komen

gr

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 10:47

Sieppus schreef:
Ik heb dinsdag een operatie gehad!!!! Was er gisteren weer!!!! Ik had dus een hele zere maag. Naar de dokter, naar het ziekenhuis, volgende dag naar de operatietafel, galblaas en steentje verwijderd. 4 gaatjes in de buik!!!!! En nu 14 dagen lang rustig aan doen! Heb wel een beetje pijn, maar daar ga je niet dood aan. Vork

jeetje dat is snel,
bij mij wilde ze het eerst met medicijnen doen, wat niet helpt in mijn geval.
dus maandag weer aan de bel trekken , en het zal me benieuwen hoelang eroverheen gaat dat ik aan de beurt ben.

gr

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:57

Als je op de knieen door het ziekenhuis kruipt en kwaad loopt te gieren dat ze je plat moeten spuiten omdat je doodgaat!!! Dan willen ze je wel helpen. Clown
Ik had echt ernorm veel pijn hoor. Ik heb dan ook een behoorlijke knikker van een steen in een potje! Je moet je laten opereren, dan ben je er vanaf. Zo simpel is het gewoon, en het is niet eng, je valt in slaap en je bent van je pijn af.
Ik had dan ook een ontstoken galblaas erbij, die was helemaal wit uit geslagen. Ik had wel vaker een zere maag en dacht dan, even wat eten en dan ben ik er wel van af....Niet dus Vork

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:04

ik ben eind vorig jaar ook van mijn galstenen afgeraakt door een operatie, ook na ruim een jaar tobben. (Veel pijn in de maagstreek en nachtelijke pijnaanvallen)
Bij mij konden ze met een echo in 1e instantie de stenen niet zien, maar na een spoed MRI werd er dan toch een reus van een steen aangetroffen!
Jammer genoeg moest ik wel even op de operatie wachten, maar met medicijnen bleven de pijnaanvallen gelukkig weg.
Ben nog nooit zo blij geweest met een operatie..en was redelijk snel weer op de been. Ik heb ook een kijkoperatie gehad, dus dat is toch wel gunstiger.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:06

Mijn moeder heeft de hele galblaas eruit (even gevraagd) maar ik vind die steentjes echt grappig om te zien en je zou niet zeggen dat het in je galblaas zou zitten Haha!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:08

Eruit is dan waarschijnlijk de enige oplossing ja, of ze moeten je galblaas leegzuigen (de stenen verwijderen). Ik kan je geruststellen hoor, ik heb de operatie 'galblaas verwijderen' echt wel 100 keer gezien van een halve meter afstand, 't is zo gebeurd en je hebt naderhand maar 3 kleine 'gaatjes' ipv vroeger, een hele snee van navel tot bijna-borst.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 12:06

Talisa schreef:
Eruit is dan waarschijnlijk de enige oplossing ja, of ze moeten je galblaas leegzuigen (de stenen verwijderen). Ik kan je geruststellen hoor, ik heb de operatie 'galblaas verwijderen' echt wel 100 keer gezien van een halve meter afstand, 't is zo gebeurd en je hebt naderhand maar 3 kleine 'gaatjes' ipv vroeger, een hele snee van navel tot bijna-borst.

oke pff nou het zal me benieuwen, ben alleen altijd super zenuwachtig voor de narcose.

moet het maar gewoon over me heen laten komen

gr

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:13

Mag ik vragen wat jullie klachten zijn? Ik heb namelijk de laatste tijd ook vaak brandende pijn achter het borstbeen.. misschien moet ik het ook richting galstenen zoeken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:34

Ik had altijd 's morgens het gevoel alsof er iets om mijn ribben/borstbeen heen zat dat heel pijnlijk strak zat. Af en toe had ik van die koliekaanvallen, nou, dan kruip je echt over de grond van ellende.
Ik ben in oktober geopereerd. De eerste dag ben ik heul ziek geweest van de narcose en van de morfine (iemand die niet goed op de chart had gekeken had mij 2x zoveel morfine toegediend als ik mocht hebben, dat was een bijzondere ervaring Knipoog) maar de volgende dag ging het al een heel stuk beter. Nu zou ik willen dat ik het 2 jaar eerder had laten doen... maar dat is achteraf. Ik was ook heel zenuwachtig, maar man, wat ben ik blij dat ik van dat akelige ding verlost ben!

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 00:38

Ook bij mij is men galblaas verwijdert, ik stond al op de wachtlijst voor een operatie, maar helaas ben ik zover niet gekomen, kreeg acute galblaas ontsteking. Ik heb dus ook in tegenstelling tot vele hier een litteken van een 20 cm over mijn buik staan omdat ze bang waren dat de galblaas zou klappen.

Mijn klachten waren voornamelijk 's nachts aanvallen, daarnaast werd ik dan ook helemaal geel.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 22:26

jeetje dat is niet mis acuute galblaas ontsteking

waar ik zo bang voor ben is dat de pijn alleen maar erger gaat worden, wat het al word,
maar dan zo erg dat je uren door de kamer moet kruipen,

morgen ochtend naar vervangend huisarts toe en hopen dat ze me doorstuurd
aan de telefoon deed ze net of ik een dokter was, met de vraag naar mij toe van ja wat wil je dat we doen?
pff ja daar bel ik juist voor toch mag aannemen dat ze begrijpt dat ik bel omdat ik van de pijn af wil.

pff nu maar hopen op morgen dus
ik ga echt niet zitten wachten op nog erger,
ze vertelde ook nog o dan misschien vergruizen pff dat is volgens lezen op internet meer iets voor rond de middeleeuwen hihi.
daar ga ik niet mee akkoord hoor schijnt dat dat nog lang duurt en de kans dat het terug komt is nog groot pff
wat een gedoe

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:46

Dat is inderdaad geen succes, vergruizen. De meeste ziekenhuizen beginnen er niet eens meer aan.
Ik had overigens uiteindelijk een chronische galblaasontsteking, daardoor had ik 's morgens steeds die pijn.
Hopelijk ben je vandaag gelijk doorgestuurd!

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:19

Zoals mij toen verteld is doen ze in zeer weinig ziekenhuizen nog aan vergruizen, het probleem blijft dan namelijk vaak terugkeren, een mens kan zeer goed leven zonder galblaas dus waarom vergruizen als verwijderen in de meeste gevallen net zo makkelijk is.
Ik hoop voor je dat je vanochtend bent doorverwezen.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 13:11

ja idd dat was ook mijn idee, althans wat ik op internet gevonden heb.

ik hoop het ook dat ze me doorstuurd, ben het goed zat.
over half uurtje zit ik daar, pff duimen allemaal.

gr

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:35

Oh ja, ik heb ruim 3 maanden op de wachtlijst gestaan, voor ik geopereerd werd. In die 3 maanden viel ik 9 kilo af, en heb ik aanvallen gehad waarbij ik over de grond kroop, en ook wel dat ik liep te ijsberen. Dat noooooit meer! Voordeel van die over de grondkruip-aanvallen is wel dat je helemaal niet tegen de operatie opziet...

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 23:13

Zoolgangster schreef:
Oh ja, ik heb ruim 3 maanden op de wachtlijst gestaan, voor ik geopereerd werd. In die 3 maanden viel ik 9 kilo af, en heb ik aanvallen gehad waarbij ik over de grond kroop, en ook wel dat ik liep te ijsberen. Dat noooooit meer! Voordeel van die over de grondkruip-aanvallen is wel dat je helemaal niet tegen de operatie opziet...

pf inderdaad das waar.

ik moet dus pas 6 oktober naar het ziekenhuis niet normaal heb alle ziekenhuizen afgebeld maar niemand had eerder plaats lekker is dat

gr