Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zoolgangster schreef:Jazeker daar heb ik ervaring mee. De zetpillen die je noemt nemen idd niet alle pijn weg, maar maken het wel draaglijker. Ga er maar vanuit dat die aanvallen pas verdwijnen als je galblaas eruit is. Dat wordt opereren dus... Ik had dezelfde klachten als jij, na het eten van iets vets (gewoon warm eten was genoeg) had ik 20 minuten later een aanval. Dus leerde ik heel snel vet te vermijden. Toen ik op de wachtlijst voor een operatie stond ben ik 10 kilo afgevallen...
Ik zou zéker de galblaas laten verwijderen. Je weet nooit hoe snel je toestand verslechterd, met nog zwaardere aanvallen...
Ik had alleen direct na de operatie morfine gekregen tegen de pijn, daarna vond ik het wel best, en ik heb nog geen paracetamolletje of zo gevraagd. Tegenwoordig gebeurt het met een kijkoperatie, waardoor je snel weer op de been bent. Wel nog even een paar weekjes rustig aan, maar je knapt snel weer op, en kunt alles eten, hoewel je nog ongeveer een jaar lang wel eens een beetje diarree kunt hebben als je iets vets eet. Maar je lichaam past zich aan, en het is nu 10 jaar later en ik kan alles eten wat ik wil, en heb nooit meer die rotpijn.
melkbus schreef:Ook ik heb geen galblaas meer. Is er een aantal jaren geleden uitgehaald ivm leverklachten. Heb nooit een aanval van galstenen gehad maar had ze dus wel. Ik heb een kijkoperatie in combinatie met leverpunctie gehad en was inderdaad snel weer op de been. Moest wel wat langer blijven liggen na de operatie en kreeg geen etende eerste dag. De combinatie 4 kleine kinderen en rustig aan doen werkt niet, dus ik heb niet veel rust gehad na de operatie. Heb hier verder niets aan overgehouden. Alleen het eten van "zwaar" voedsel valt niet altijd lekker (kool, erwtensoep e.d.) maar dat kan ook komen omdat ik daar altijd teveel van eet
. Ook vet of gekruid eten en zuur drinken gaat prima.
In ieder geval sterkte nu met de pijn en hopenlijk gaat hij/zij er zo snel mogelijk uit! Niet al te druk maken over de operatie en focus je op de tijd erna, het kan alleen maar beter worden toch?
patjelisa schreef:Mijn moeder heeft ook zeker wel twee jaar met klachten gelopen voordat ze er achter kwamen dat ze galstenen had.
ze is nu haar galstenen kwijt (grappige dingen trouwens) en volgens mij hebben ze haar galblaas laten zitten.
Het verbaasde mij dat veel mensen galstenen hebben, maar de meeste krijgen er geen last van..
Mijn moeder heeft gelukkig geen last meer alleen sommige dingen vallen niet echt goed bij haar...
zoals vette patat.
Sieppus schreef:Ik heb dinsdag een operatie gehad!!!! Was er gisteren weer!!!! Ik had dus een hele zere maag. Naar de dokter, naar het ziekenhuis, volgende dag naar de operatietafel, galblaas en steentje verwijderd. 4 gaatjes in de buik!!!!! En nu 14 dagen lang rustig aan doen! Heb wel een beetje pijn, maar daar ga je niet dood aan.
Talisa schreef:Eruit is dan waarschijnlijk de enige oplossing ja, of ze moeten je galblaas leegzuigen (de stenen verwijderen). Ik kan je geruststellen hoor, ik heb de operatie 'galblaas verwijderen' echt wel 100 keer gezien van een halve meter afstand, 't is zo gebeurd en je hebt naderhand maar 3 kleine 'gaatjes' ipv vroeger, een hele snee van navel tot bijna-borst.
Zoolgangster schreef:Oh ja, ik heb ruim 3 maanden op de wachtlijst gestaan, voor ik geopereerd werd. In die 3 maanden viel ik 9 kilo af, en heb ik aanvallen gehad waarbij ik over de grond kroop, en ook wel dat ik liep te ijsberen. Dat noooooit meer! Voordeel van die over de grondkruip-aanvallen is wel dat je helemaal niet tegen de operatie opziet...