Spastische darm belemmert leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:50

Ik mag er ook 3 nemen bij ernstige buikpijn!

ook gebruik ik nu buscopan (ja zelfde middel gebruiken ze ook bij paarden, in de vorm van vloeibaaar toedienen :)) en daarmee heb ik het aardig onder controle

echter ben ik vanaf dinsdag de ziektewet ingegaan, omdat het werk wat ik doe, niet te combineren is met de 5x per dag naar de wc gaan. ik werk op de klantenservices van eneco, en dat betekend dat ik de hele dag achter de telefoon zit. en schijnbaar kunnen ze mijn probleem niet accepteren. het was of de ziekte wet in, of ontslagen worden. nu is het niet zo dat ik moet rennen naar de wc, integendeel...... maar de krampen zijn soms zo heftig dat ik eventjes een stukje moet lopen,
ik krijg dus niet het gevoel, dat zij begrijpen wat ik mee maak, er is totaal geen acceptatie vanuit deze werk gever.....

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:53

Nemen jullie de duspatal standaart of alleen zo nodig?

Want ik moet ze gewoon 2x daags nemen (2x daags 1)
en niet wanneer ik een ernstige aanval krijg ofzo.


ivy_power89; jeetje dat is niet niks zeg.. heel vervelend dat ze er niet mee om kunnen gaan..
:(:) hopelijk vindt je gauw iets anders.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:43

Jeetje wat vervelend Ivy!
Snel opzoek naar een andere werkgever, want dit is echt te gek voor woorden! Ze kunnen je toch niet in de ziektewet gooien omdat je wat vaker dan een gemiddeld persoon naar de wc moet?!

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:59

Jeetje dat snap ik ook niet hoor, van je werkgever :S
Denken ze dat het over zal gaan als je de ziektewet ingaat...

Duspatal nam ik eerst alleen al het nodig was,, toen ik van de zomer echt veel last kreeg moest ik standaard 2 per dag nemen. Toen omdat het niet beter ging een tijdje helemaal mee gestopt en nu weer alleen als het nodig is :)
Heb tot nu toe (ik denk dat het 2 maanden geleden is dat ik dit met de dokter heb besproken, misschien korter, zeker niet langer) pas 2 keer hoeven innemen, omdat het zo extreem werd.
Ik neem het dan ook echt niet in, zolang het uit te houden is..

M_EL_ISSA

Berichten: 2176
Geregistreerd: 26-06-08

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:46

Jeetje hoe kan dat nou?? :?
Denkt je werkgever dat je er met een maandje rust er wel overheen bent? Stress doet een hoop, en verergert het heel erg.
Maar als je helemaal geen stress meer hebt, dan blijf je het alsnog houden.
Vreemd.. heel vreemd... heel belachelijk ook!!

Sommige werknemers gaan elk uur roken, daar is dan zeker geen probleem tegen? :P

window

Berichten: 2451
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:39

ivy_power89 schreef:
ik krijg dus niet het gevoel, dat zij begrijpen wat ik mee maak, er is totaal geen acceptatie vanuit deze werk gever.....

dat kunnen ze ook niet begrijpen omdat ze niet weten hoe het is , ik heb 1 vriendin die dit ook heeft en zij is dan ook echt de enige die snapt wat voorn pijn het doet.
maar de ziektewet vind ik wel beetje overdreven van die werkgever
en idd moeten degene die 5x op een dag roken ook de ziektewet in ? :+

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:46

Ik ken het dat andere mensen geen idee hebben hoe het is om PDS te hebben :\

Hier ging het al weken erg goed, en nu weer helemaal niet.. :(
Vandaag iets met knoflook op, en ik blijf rennen *schrapt knoflook ook van het lijstje*
En gisteren kwam het volgens mij gewoon door de stress ofzo..

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:23

:(:)

Ik heb eigenlijk nog niet meegemaakt dat anderen mij totaal niet begrijpen.
Soms wel wat vreemde reacties op dat ik bijv geen prik drink, maar verder eigenlijk nog niet :)

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:29

Maakt het uit of andere mensen weten waarom, wat of hoe zeer het doet?

Mijn beste vriendin houdt echt idioot veel rekening met me, terwijl ze dat bv. niet met mijn dieet deed. Maar er was altijd alleen maar cola daar in huis, en sinds we weten dat cola mij nogal veel pijn veroorzaakt heeft ze speciaal voor mij altijd wat anders te drinken, ook als het bezoekje niet gepland was. Ze hoeven het niet te begrijpen, ze moeten je maar gewoon op je woord geloven. Maar misschien ben ik zelf te goedgelovig? Bovendien weet die vriendin dat mijn pijngrens idioot hoog is dus als ik zeg dat iets veel pijn doet, dan doet het dat ook echt.

Maar ik ken dat van de werkgevers wel - ik heb een tijdje terug een begin gemaakt met een baantje als telefoniste (was voor een jaartje tussendoor) maar omdat ik RSI heb kon ik al binnen een week niet meer achter dat toetsenbord zitten want ik moest steeds dezelfde knoppen indrukken. Deed idioot zeer.
Ik zat nog in mijn proeftijd dus ik kon meteen vertrekken, ook al zei ik dat ik naar mijn fysiotherapeut zou gaan om het te verhelpen/verlichten en ontstekingsremmers erbij zou slikken "moest ik mijn gezondheid verder maar niet in gevaar brengen". Het ergste was nog dat ie deed alsof hij zo begripvol was. Dacht zeker dat ik dom was.

Manon_V: Dat soort reacties krijg je altijd. Ik heb dus 4 maanden gedieet, kreeg rare reacties van tantes etc. van waarom neem je nou geen stukje taart/koekje wat dan ook. Ik ken mensen die helemaal geen alcohol drinken (doe het zelf ook niet zoveel, was eerst ook vanwege dieet en gedeeltelijk omdat ik vaak nog moet rijden) en die krijgen ook van die onbenullige reacties. Mensen hebben gewoon een stom beeld van wat "normaal" is (mijn moeder doet er ook aan... ik hou bv niet van stappen) en dan gaan ze raar reageren als je daarvan afwijkt.

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:31

Ik meld me ook even, aangezien het nu 's avonds laat is en ik zo graag naar mijn bedje wil
(en buikpijn heb) ga ik morgen bijlezen, maar ik wil dit topic even in de gaten houden.

Heb zelf ook PDS sinds ongeveer 7/8 maanden nu gediagnostiseerd.
Nu ik het weet heb ik er meer aan kunnen doen en gelukkig minder last van maar het heeft mijn leven lang belemmerd!

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:33

Nemurin, je hebt helemaal gelijk wat betreft dat laatste stukje!

Lolleke, welkom in het topic!

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:36

Ja ik ben nog een beetje aan het gluren, ik volg het allemaal niet echt meer omdat de meeste dingen toch te ver van me af staan. Ik begrijp de pijn, ik heb er alleen bijna nooit meer last van, dus mijn PDS is best wel mild (gelukkig).

Wel grappig, na die 4 maanden dieet ben ik dus minder gewend aan vet eten/suiker en ik ben zaterdag echt best wel stout geweest... 3 brownies (jammie) omdat een vriendin die had gemaakt, en toen 's avonds ook nog pannenkoeken.
En ineens hadden m'n darmen het behoorlijk druk. ECHT last niet maar wel beetje zeurderige pijn, dat soort waarvan je lekker hangerig wordt. Nou waren we dat allemaal wel op de bank met filmpje erbij. :+

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:28

Jemig zeg, nog nooit zo erg last gehad als vandaag! Had vanavond tijdens het werk (zorg) ineens heel erg last van Colitis Ulcerosa. Nog nooit zo heftig geweest! paracetamol hielp niet, andere medicatie had ik niet bij me. Heb laatste patient op bed gelegd en ben naa rhuis geracet. ik kon het niet mee ruithouden!

Nu gaat het wel redelijk. Hoop dat tmorgne weer over is.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:34

Een darmzweer? Heb je die chronisch? Want dat is dan toch echt wat anders dan PBS denk ik zo... of heb ik ulcerosa enzo verkeerd vertaald? Ik doe pas 2 maandjes diergeneeskunde dus mijn latijn is niet perfect. :+

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:40

CU is idd wat anders dan PDS.. maar symptomen lijken wel een beetje op elkaar...

Het is geen darmzweer, maar allemaal ontstekingkjes in je darm...

Dus hoor eigenlijk niet in dit topic thuis, maar er is geen topic over CU :P

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:41

Nou ja, bijna goed met m'n zweer/ulcerosa... :+
We leren net over ontstekingen, als die chronisch zijn word je inderdaad niet erg blij van. *aai*
Wat mij betreft ben je hier wel welkom hoor!

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:49

Haha ja je zat er niet veel naast ;) Ik deed de opleiding verpleegkunde, daar kregen we dit ook, en heb er daar ook veel over bij geleerd... Onder andere dat het bij mij door stress komt, en meestal niet door eten.. Heb gister wedstrijd gehad, en ik denk dat nu alle spanning daarvan op deze manier geuit is...

Best rot hè, al die latijnse namen!! Duurde aardig lang voordat het er allemaal in zat bij mij!!

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:53

Pfft ik heb twee weken terug een tentamen anatomie/embryologie gehad, en dan moet je ook nog verschillen tussen diersoorten weten en dat hoeft bv. op humane geneeskunde helemaal niet. :+
Elke keer als ik geleerd had (of les gehad in dat vak) deden de Latijnse termen een polonaise door mijn hoofd.

Denk wel dat ik het tentamen gehaald heb want ik kreeg ze er ook niet meer uit. :+

Maar inderdaad, dergelijke chronische ontstekingen (maagzweren etc. bv ook) komen vaak door stress. Eten kan wel helpen het te verzachten maar weet niet of dat ook bij ontstekingen in de darm geldt? Maar dat zal jij wel weten.
Het enige "geluk" is dat het bij jou wel gewoon fysiek aanwijsbaar is. PDS niet echt. :)

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:58

Aaajjj, ik had ook altijd tentamens over het menselijk lichaam, alle aders e.d. alle namen, ik kon het gewoon niet erin krijgen! Die truc van de polonaise moet je mij dan maar even uitleggen _O-

Eten verzacht niks bij mij idd.. Ik krijg niks door mn keel als ik er last van heb! Heb nu medicatie die aardig helpt. Ene keer beter dan de andere keer. Moet het er maar mee doen van mezelf, want anders moet ik aan de prednison! Dat wil ik ook weer niet...

Wat trouwens wel goed helpt, is Cola drinken, (ook voor PDS!)!

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:04

Haha dat polonaise trucje kwam anders niet vrijwillig en vaak was het alleen maar verwarrend! Dan had je de teksten zitten lezen en elke keer als je hersens even niets deden (of niet iets inspannends genoeg) hup kwamen die woorden boven in je hoofd. "Ductus venosus... ductus venosus..." of nog erger, al die musculus obliquus gevallen. Dat waren echt steeds termen bestaande uit 4 namen en dan komt steeds dezelfde door je hoofd wandelen.

Cola drinken werkt bij mij dus niet, daar moeten mijn darmen veel te hard op werken. Cola light geen last van gek genoeg. Dus ik denk dat het de combi suiker/cafeine is. Kan het helaas niet testen want ik vind koffie met suiker erg smerig. :+

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:07

Hahaha okee, je hebt wel genoeg te leren zo te lezen:P Ben blij dat ik er (even) weer vanaf ben!

Hmm balen dat dat bij jou niet werkt! Bij mij helpt het altijd erg goed...

Maar ik ga slapen, ben altijd erg moe na zo'n "aanval" ....

Succes met je studie!!!!!!!!

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 08:48

cola werkt bij mij wel, ik ben erg blij met de uitvinder van dit drankje ;)

window

Berichten: 2451
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 08:58

Nemurin schreef:
Mijn beste vriendin houdt echt idioot veel rekening met me, .............
Bovendien weet die vriendin dat mijn pijngrens idioot hoog is dus als ik zeg dat iets veel pijn doet, dan doet het dat ook echt.

dat is lief van die vriendin , mijn moeder houd der af en toe geen eens rekening mee
mijn pijngrens is idd ook erg hoog
joyce2 schreef:
cola werkt bij mij wel, ik ben erg blij met de uitvinder van dit drankje ;)

ooh nee cola moet ik niet te vaak drinken
heb het ook eigenlijk niet zo op prik

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:22

Cola,, :oo nee, doe maar niet :P

heb vandaag ook weer last..
gister zei mijn ma nog: 'misschien moet je eens een dagboekje bij gaan houden met wat je eet en drinkt én wanneer je wel/geen last hebt'.
Mijn reactie was toen nog dat het niet nodig was, ik had op dat moment toch geen last?
Nu wel dus..
Zo maar eens een schriftje op gaan zoeken..

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:26

@ Manon_V: ik zou het echt doen! Daar kan je best veel uithalen hoor! Ik heb het ook een tijdje gedaan. Bij mij had het geen zin, omdat het bij mij niet door eten komt, maar door stress.

Ik zou het proberen, proberen kan geen kwaad toch? ;)

Grappig dat cola bij sommige mensen wel werkt, en bij sommigen weer niet!