Spastische darm belemmert leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:17

Het klinkt nu wel allemaal heel heftig maar in zekere zin belemmert het me toch echt.
Ik durf niet uit eten te gaan omdat ik bang ben dat ik buikpijn krijg, durf bijna niet bij andere mensen te eten.
Uitgaan vind ik vreselijk, omdat ik bang ben dat ik buikpijn krijg. Terwijl ik het super leuk vind en echt een feestbeest ben, maar die buikpijn verpest het gewoon. Net zoals nu ik heb besloten eindelijk weer een keer uit te gaan, maar zit al te stressen voor mijn buikpijn -> Gevolg jaja van stressen krijg ik buikpijn dus já ik heb buikpijn.
Ga weer zitten twijfelen of ik wel mee moet gaan, bla bla bang dat mijn vriend eerder naar huis moet voor mij [ he geeft er geen fiets om, maar ík wel] Makkelijke oplossing -> niet mee gaan, maar dat vind ik ook weer oliebol want hallo weer een avond verpest door mijn buik.
Onbekende nieuwe dingen vind ik eng, uitstapjes vind ik eng. Op vakantie gaan éng.
Ik word er echt zo scheitziek van.
Mijn buikpijn 'verpest' gewoon heel mijn leven.
En ja ik weet dat ik me er overheen moet zetten, maar dat is makkelijker gezegt dan gedaan.
Ik moet leren niet te stressen, want dan is het altijd mis. Maar ik ben gewoon sowieso bang voor nieuwe dingen, dus dat is al moeilijk.
Ik zal er toch mee moeten leren leven want over gaat het toch niet Scheve mond
En ik wil niet een of andere kluizenaar worden.

Ik weet niet wat ik hier mee wil bereiken eigenlijk, gewoon even van me af typen. Misschien mensen die hier ook last van hebben, ik hoop van niet Nagelbijten / Gniffelen

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:32

Hier nog een met een spastische darm.
En inderdaad.. veel dingen zijn eng omdat je niet weet hoe je darmen reageren.

Ik heb er al zolang last van dat ik gewoon gewend ben aan een aantal dingen.
Op vakantie gaan is een ramp. Ik vind het hartstikke leuk maar ik heb het er niet voor over in een ver land te zitten met ontzettende buikpijn.
Mijn vakantie is dus lekker naar Terschelling een week of 2 wkn.
Gewoon mn eigen gekookte potje eten.

Uitgaan... tja.. dat doe ik gewoon.
Mn vrienden weten dat ik het heb en als ik buikpijn heb, ga ik gewoon naar huis.
Eerst voelde ik me daar erg schuldig over, maar het is nou eenmaal zo.

Ik vind het soms nog eng om bv. bij iemand in een andere woonplaats te gaan slapen. Omdat je dan gewoon weet dat je anders eet dan normaal, minder nachtrust krijgt enz.

Uit eten. Eerst durfde ik niets te vragen aan de ober. Nu vraag ik gewoon of er geen sausje bij mag, geen zout enz.
Als ik met mn vriend ben en het eten staat me niet aan, ben ik er zo weer weg.

Ik ben nu op een punt in mijn leven waarop ik gewoon geen onnodige buikpijn wil krijgen door stress.
Ik leef gewoon mijn leven zoals dat voor mij het beste is.
Pech als ik overkom in een restaurant als zeikerd, als ik naar huis ga met uitgaan enz.
Ik doe soms voor andere mensen heel rare dingen.
De ene keer eet ik pizza de andere keer zeg ik dat ik dat niet kan eten. Tja, dat is nou eenmaal zo.
Ik maak me er niet meer druk om.

Ik vind het nu vooral voor mezelf niet leuk dat ik veel dingen niet kan.

Dus: niet stressen, denk om je lichaam, niet je grenzen over gaan dat krijg je 3x zo hard terug. Niet voor andere mensen 'gewoon' willen zijn.
Gewoon je eigen leven leiden, je geluk vinden in dingen die je wel kunt en leuk vindt.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:38


iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:00

LZP -> MW

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:04

Ik eet alleen speltbrood en dat is zonder tarwe dat gaat erg goed,zodra ik gewoon brood eet merk dat gelijk de andere dag.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:29

Door middel van een uitsluitend dieet kan je er achter komen welke voedingsstoffen jij misschien minder goed tegen kan. Eventueel kun je ook een bloedtest voor voedselallergieën laten doen.
Daarnaast zijn er ook medicijnen (bv. disputal) die de krampen kunnen verminderen.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:58

Je moet goed oppassen met goedbedoelde adviezen van mensen. Er worden namelijk altijd dezelfde dingen gezegd: veel vezels eten, bewegen, niet te vet/kruidig enz.
Voor sommige mensen met een spastische darm is dit helemaal niet goed.
Goed luisteren naar je eigen lichaam, dat is het beste.
Zelf erachter komen waar je wel en niet tegen kunt.
Medicijnen helpen bij sommige mensen heel goed, maar bij mij bijvoorbeeld helemaal niets.

Het verschilt dus echt per persoon hoe het beste te handelen

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:47

Je hebt helemaal gelijk Def. Ik moet ook niet stressen omdat ik normaal wil zijn. Want dat gaat gewoon niet, en mijn vrienden weten wel dat ik het heb alleen mijn vriend/ouders weten hóé erg het is en hoe ik er aan toe ben als ik echt een aanval heb.
Gister opstap geweest en voor het eerst geprobeert of geen alchol werkt.[ ik dronk 1 drankje op een avond, minimaal dus] En het helpt ik heb gister geen buikpijn gehad.

Maar ik moet ook leren niet te stressen bij andere dingen niet voor andere mensen. Maar gewoon dat ik iets 'spannend' vind en druk/ zenuwachtig maak. Dan heb ik gegarandeerd buikpijn.

De rest ook bedankt, maar ik hoef niet zozeer tips met wat ik wel/niet moet eten. Want dat ben ik zelf al aan het uit zoeken, en ik weet de meeste dingen wel die ik niet moet nemen.
Medicijnen praat me er niet van Knipoog Dat zijn idd medicijnen die het kúnnen verminderen. En het blijft er al sowieso niet door weg,maar als je een echte aanval hebt helpt ook dat meestal niet. En het is per persoon weer verschillend wat helpt. Dus daar heeft Def ook weer gelijk.
Ik vraag me gewoon af of er nog meer mensen zijn die ook in mijn situatie zitten.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:50

pb maar als je nog vragen hebt of dingen wil overleggen hoor, ik weet zelf hoe onbegrijpelijk het kan zijn voor sommige andere mensen Haha!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:09

Zit niet meer in die situatie, gelukkig.
Bij mij bleek het uiteindelijk geen spastische darm maar een glutenallergie te zijn. Met een streng dieet voel ik me veel beter en heb ik alleen nog buikpijn bij een dieetfout. (vandaar mijn opmerking over eten Knipoog )

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 01:14

bij mij is het sinds kort geconstateerd.

mijn huisarts noemde het prikkelbare darm syndroom.

en inderdaad, eten bij een ander is voor mij een stress. vooral dingen zoals bbq en gourmetten.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 11:31

Ja ik weet dat de meeste het zo noemen, maar is alle twee een gangbare naam.
Ik heb er juist minder last van met bbq en gourmetten, want dan letten ze nooit zo op op hoeveel je eet. Dus krijg je ook geen opmerkingen van wat eet je weinig.

Calice

Berichten: 9824
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:30

Ik heb zelf ook last van een spastishe darm en weet hoe vervelend het kan zijn,
Zelf heb ik er echt in momenten last van (dan jaren niet en dan kan ik ineens niks meer van de pijn) wel is het zo dat ik geen stamppotten,spekjes en andere "gasmakende" Huilen van het lachen dingen moet gaan eten want dan heb ik geheid veel pijn.
Verder moet je gewoon niet teveel gaan stressen of je wel of geen buikpijn krijgt.
Want zelf heb ik er ook veel meer last van ales ik loop te stressen.

Dianta

Berichten: 631
Geregistreerd: 27-12-04

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:18

Ik heb PDS en lactose intolerantie. Mijn PDS heeft al veel van mijn leven beïnvloedt maar ik leer er mee leven... Je moet zorgen dat je uit dat kringetje geraakt want angst zorgt voor krampen en krampen voor angst. Sinds ik Colofiber neem (kan je zonder voorschrift gaan halen bij de apotheker) voel ik me al een beetje beter. Lachen Ik hoef niet te lopen naar het toilet uit schrik dat ik het in mijn broek doe want dat productje ontrekt het water uit je stoelgang waardoor je geen diarree hebt. Verder neem ik soms Spasmomen in, moet je wel een voorschrift voor hebben maar ik zou het niet elke dag innemen want je geraakt er zo immuun tegen! Dit zorgt ervoor dat je minder krampen hebt, kan je innemen als je op uitstap gaat ofzo. Verder beginnen met je grenzen te verleggen, bijvoorbeeld ga eens naar de bakker, als dat goed gaat en je voelt je op je gemak ga je eens naar de stad, daarna ga je eens op daguitstap, tot je je terug zelfzeker voelt. Ja Helpt ook heel goed! En natuurlijk voldoende rusten... Want als je je moe voelt dan heb je geen kracht om tegen die krampen te vechten en dan ben je gewoon een vod als van het toilet afkomt.
Als ik op uitstap ga moet ik trouwens ook altijd weten of er een wc is Vork Anders krijg je me niet mee... Heb ook altijd een doosje immodium, spasmomen en sedinal mee op zak + toiletpapier Nagelbijten / Gniffelen

Handige website met lotgenoten is www.crohnsite.nl/forum, is ook een apart gedeelte voor PDS-ers te vinden! Haha!

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:47

Ik heb het ook, ik heb geleerd om er mee om te gaan, maar soms valt het tegen.
Met medicatie werd het erger, dus ben er mee gestopt.
Ik durfte oook bij niemand te eten en te slapen, want schaamde me.
Maar ik meelf aangeleerd om gewoon op de wc te gaan zitten en te ontspannen.
Want als ik zenuwachtig ben wordt het erger.

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:14

Zo Micha, ik kan me zó in jou inleven he!! Ik voel me zo *piep* op dit moment omdat mijn spastische darm mijn hele leven belemmert.. Ik ben gestopt met mijn studie omdat het teveel werd en ik altijd moe ben door mijn darmen. Ik kan nooit mee uit eten en mensen vinden me vaak een 'zeikerd' (dat gevoel heb ik tenminste, vrienden van vrienden zuchten ook vaak als ze horen dat ik dit of dat weer niet mag eten), mijn vrienden/ouders vergeten ook vaak dat ik bepaalde dingen niet mag dus dan hebben ze het een of ander gehaald en dan mag ik het weer niet.
Uitgaan doe ik liever ook niet, nee ik zit gewoon op vrijdag en zaterdagavond alleen thuis. Alleen maar omdat ik bang ben om buikpijn te krijgen en wéét dat ik het ook gewoon vaak krijg met uitgaan.
Ik durf niet bij andere mensen/uitgaansgelegenheid/restaurants naar het toilet te gaan, daar valt nog een bepaalde schaamte over.. De laatste maanden doe ik het vaak wel en merk wel dat ik dan veel minder lang met heftige pijn rondloop/zit.
Zo zijn er nog wel wat dingen waar ik beperkt in ben door die stomme *piep* darmen en de laatste maanden zie ik gewoon geen uitweg. Voel ik me alleen, somber en beperkt voor het leven.. Ik ben benieuwd of jij ook vaak (en heel erg) moe bent.. Ik ben nu trouwens aan het rondkijken voor alternatieve therapieën, misschien dat iets mij kan helpen minder snel pijn te hebben en vooral minder moe te zijn.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:21

ladyjoy, je wordt het meeste moe (tenminste ik dan) van de stress dat je andere mensen 'in de weg zit'. En van de gedachte dat je continue rekening met alles moet houden.

Mijn vrienden weten dat ik soms vaak naar de wc moet en ik zeg het ook gewoon. ik maak er meestal gewoon een grap van. Zo van: nou jongens, jullie kunnen wel raden waar ik weer heen ga he Haha!

Bij mij is het zo, als ik moet dan moet ik. Ik kan het in geen geval ophouden en dat doe ik dan ook niet. dat scheelt me een heleboel buikpijn.

Je hebt een hartstikke gaaf paard zie ik, kan je trots op zijn!
Doe lekker de dingen die je wel kunt en niet alleen denken aan wat je niet kunt!

Ik ben nu bezig met NAET therapie en loop bij een osteopaat. Beiden helpen genoeg om ermee door te gaan.
Accupunctuur heeft bij mij niets geholpen.

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:25

Ik herken je helemaal in je verhaal. Dit had ik twee/drie jaar geleden ook.
Ik zat alleen maar thuis, naar school gaan was een ramp en bij mensen op visite; No Way! Het heeft bij mij ook mijn leven beïnvloed.

Ik vind het wel knap dat je er over durft te praten, ik durfde dat namelijk niet. Ik schaamde me als ik iemand moest vertellen dat ik last had van mijn darmen "stel je voor, dat ze denken dat je een schijtdoos ben! Bloos ".

Ik lag nachten wakker van de ó zó vreselijke buikkrampen.
Op een gegeven moment ben ik toch met mijn ouders gaan praten, vaak naar de dokter. Mijn ouders hebben nog een tijdje gedacht dat ik darmkanker had, maar gelukkig niet.
De dokter heeft me ook niet verder gelopen..

Toen zijn we op eigen houtje verder gegaan en raadde mijn oom aan om bioresonantie therapie te volgen. Ik ben daar ook heen gegaan, en het is niet bepaald goedkoop.
Het heeft mij echt super geholpen, ik bleek namelijk allergies te zijn voor zoveel verschillende producten. En wat de dokter mij elke keer aanrade was volkomen fout, waardoor ik nog ergere buikpijn kreeg.

Ik heb hier de site van de mensen waar ik geweest ben http://www.biolgen.nl
Het is misschien een beetje apart en ongeloofwaardig, maar de dingen waar ik allergies voor was. Kan ik nu met mate eten.. Zonder buikpijn.

Ik geniet echt weer van het leven, ik hou van het leven.
En wég met die buikpijn! Haha!

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:29

ladyjoy schreef:
Zo zijn er nog wel wat dingen waar ik beperkt in ben door die stomme *piep* darmen en de laatste maanden zie ik gewoon geen uitweg. Voel ik me alleen, somber en beperkt voor het leven.. Ik ben benieuwd of jij ook vaak (en heel erg) moe bent.. Ik ben nu trouwens aan het rondkijken voor alternatieve therapieën, misschien dat iets mij kan helpen minder snel pijn te hebben en vooral minder moe te zijn.


Ik vind het nogal wat hoor, zoals je het omschrijft. Beperkt voor het leven? Leer met je beperkingen omgaan et voila, je hebt ook je leven weer terug! Jezelf slachtoffer of patient voelen helpt niks, het maakt het alleen maar erger.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:32

chevax schreef:
ladyjoy schreef:
Zo zijn er nog wel wat dingen waar ik beperkt in ben door die stomme *piep* darmen en de laatste maanden zie ik gewoon geen uitweg. Voel ik me alleen, somber en beperkt voor het leven.. Ik ben benieuwd of jij ook vaak (en heel erg) moe bent.. Ik ben nu trouwens aan het rondkijken voor alternatieve therapieën, misschien dat iets mij kan helpen minder snel pijn te hebben en vooral minder moe te zijn.


Ik vind het nogal wat hoor, zoals je het omschrijft. Beperkt voor het leven? Leer met je beperkingen omgaan et voila, je hebt ook je leven weer terug! Jezelf slachtoffer of patient voelen helpt niks, het maakt het alleen maar erger.


Dat is idd waar, maar je kan er bijna niet onderuit je soms zo te voelen en dan is het best lekker om er eens over te praten..
je moet alleen zorgen dat het niet 24/365 is dat je je zo voelt.

Btw, ik doe ook de therapie die hierboven genoemd staat. merk geen verschil... wel heeel fijn dat het bij jou wel geholpen heeft!!

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:33

Tuurlijk is het best lekker om eens even te zeggen "goh, het is vervelend dat ik dat heb", maar daarna gaat je leven gewoon door.

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:36

Def schreef:
Btw, ik doe ook de therapie die hierboven genoemd staat. merk geen verschil... wel heeel fijn dat het bij jou wel geholpen heeft!!


Jeetje, wat jammer. Het heeft bij mij zo goed geholpen.
Maar ik heb er ook langer dan een half jaar gelopen. En soms zag ik het helemaal niet zitten, want het ging met ups and downs.
Gelukkig kan ik nu lekker taart eten op een verjaardag, zonder dat ik hoef te denken "oliebol, dit bezorgd me weer buikpijn Vork ".

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:38

Ben er nu tijdelijk mee gestopt..het zag er allemaal fantastisch uit werd gezegd..
Maar goed, heb nog steeds buikpijn.

De NAET werkt bij mij veel beter..

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:39

chevax schreef:
Tuurlijk is het best lekker om eens even te zeggen "goh, het is vervelend dat ik dat heb", maar daarna gaat je leven gewoon door.


Zo, het is duidelijk te merken dat jij nergens last van hebt (of in ieder geval, niet van dit probleem)! Meid, ik ga er niet eens verder op in want dit is gewoon niet uit te leggen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:45

Ik heb al 20 jaar de meest agressieve vorm van de ziekte van Crohn en ben hieraan ook al vaak geopereerd. Dus dat ik nergens last van heb, lijkt me niet helemaal juist. Maar goed, blijkt dus dat als je het positief benadert je reacties krijgt als "meid, ik ga er niet verder op in".