Depressie - burn out - manisch depr. - borderline

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Depressie - burn out - manisch depr. - borderline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 21:39

Ik ben erg benieuwd wat het verschil is tussen deze vier wanneer een diagnose gesteld moet worden.
- Depressie
- Burn out
- Manische depressiviteit
- Borderline

Dus: hoe onderscheidt een arts/psycholoog/psychiater deze vier van elkaar?

Paardenmeis1

Re: Depressie - burn out - manisch depr. - borderline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:40

Goede vraag, ga er eens wat boeken op naslaan en wat definities zoeken!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:40

Urielle schreef:
Ik ben erg benieuwd wat het verschil is tussen deze vier wanneer een diagnose gesteld moet worden.
- Depressie
- Burn out
- Borderline

2e zijn nadat je overwerkt bent, je hebt gewoon teveel gedaan. je bent op en kan vaak na tijdje rustig aan doen weer rustig aan beginnen en komt er vaak goed vanaf. Je kan vaak zelf aangeven wanneer de klachten begonnen zijn

borderline onstaat na een traumatische jeugd of gebeurtenis
diagnose kan pas getseld worden na 18e
word vaak verward met adhd ook, omdat veel kenmerken hetzelfde zijn

depressie is in een flinke dip zitten, manisch is het als je het het altijd hebt
het verschil tussen depressie en borderline is dat je bij borderline nog meer klachten hebt dan alleen depresiviteit
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 13-07-08 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:42

Depressie wanneer je overwerkt bent? Blond
Een depressie kan ook ontstaan wanneer 1 of meerdere gebeurtenissen niet goed verwerkt worden...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:43

ik had me verlezen, bedoelde burn out

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:43

Goed lezen, ze heeft het erover dat de 2e komt na overwerkt zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:45

nee allejandro, heb het zelf meteen nadat ik geplaats heb al verwijderd, had me idd vergist, maar bedoelde he zoals het er nu staat

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:46

Bij een depressie voel je je zeer neerslachtig, beurt niets je meer op, is je eet- en slaapgedrag verandert, in erge gevallen ook zelfmoord of pogingen/voorbereidingen.

Burn out heb je een tijd teveel hooi op je vork genomen, bijv. met je werk. Je staat voortdurend onder stress, wat je lichaam na een tijdje niet meer aankan. Dan kan je alleen nog maar huilen komt er niets meer uit je handen (voorbeeldje).

Bij manisch-depressief heb je perioden dat je ontzettend gelukkig bent en de wereld aankan (je geeft meestal ook teveel geld uit, geld wat je niet hebt). Dat is de manie. De depressie staat hierboven beschreven. Die twee dingen wisselen zich af.

Bij borderline denk je echt zwart-wit. Je hebt geen misschien. Of iemand je vindt helemaal geweldig, of je haat diegene echt verschrikkelijk.

Ik zal even een site voor je zoeken, daar staat alles uitgebreid opgeschreven.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:46

De psychiater zal de diagnose stellen aan de hand van een diagnostisch kompas: het DSM IV. (Lees dee es em vier.) Hierin staan een aantal criteria bij elk ziektebeeld en ook aan hoeveel van de hoeveel men moet voldoen (en voor hoe lang) wil een diagnose gesteld kunnen worden.

Bijvoorbeeld, de diagnose ADHD kan pas gesteld worden als (ik weet het niet heel precies uit mijn hoofd hoor) 2 van de 9 symptomen al in de jeugd (voor het 12e levensjaar) aanwezig waren. Daarnaast moet de persoon dan bijv. 6 van de 9 symptomen hebben, die langer aanwezig zijn dan een jaar, ik noem maar wat.

Ik heb hier helaas geen DSM bij de hand, dus ik kan geen concrete voorbeelden geven.

Overigens: depressie ontstaat absoluut niet nadat je overwerkt bent, dat is JUIST een groot verschil met burn-out, waarbij je je ook depressief kunt voelen.

Het gaat bij deze 4 ziektebeelden alle 4 om een stemmingsstoornis, alleen is het laatste ziektebeeld ook een persoonlijkheidsstoornis. (Daar maakt DSM bijv. onderscheid in.)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:47

Nou ik heb een keer een vriendin gehad die manisch depressief was en dat was heel herkenbaar doordat de manische periodes heel erg up waren, maar dan was ze heel erg gefocusd op 1 ding. Ging ze opeens volop een muziekinstrument spelen, tekenen, gamen, schoonmaken, afvallen enz enz, En dan niet alles tegelijk hoor, maar helemaal gefocust op 1 ding.

Totdat de depressie weer kwam en dan werd het manische weer helemaal los gelaten en kwam de somberheid weer. Veel mensen gebruiken manisch depressief en gewoon depressief door elkaar heen. Maar manisch is heel herkenbaar door die oplevingen.

Verder heb je als borderliner een veel breder spectrum aan gedragskenmerken dan iemand die depressief is en ook voor een langere periode. Iedereen herkent namelijk wel een paar gedragseigenschappen van een borderliner zoals deze op internet in lijstjes staan. (zwart-wit denken, wisselende relaties, negatief zelfbeeld enzo).

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:48

Overigens: ga even GOED je informatie zoeken, want ik stoor me er hier op Bokt vaak aan dat er maar wat geroepen wordt en mensen half niet weten waar ze het over hebben.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:48

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 21:49

Rebel_Jits schreef:
Bij een depressie voel je je zeer neerslachtig, beurt niets je meer op, is je eet- en slaapgedrag verandert, in erge gevallen ook zelfmoord of pogingen/voorbereidingen.

Burn out heb je een tijd teveel hooi op je vork genomen, bijv. met je werk. Je staat voortdurend onder stress, wat je lichaam na een tijdje niet meer aankan. Dan kan je alleen nog maar huilen komt er niets meer uit je handen (voorbeeldje).

Bij manisch-depressief heb je perioden dat je ontzettend gelukkig bent en de wereld aankan (je geeft meestal ook teveel geld uit, geld wat je niet hebt). Dat is de manie. De depressie staat hierboven beschreven. Die twee dingen wisselen zich af.

Bij borderline denk je echt zwart-wit. Je hebt geen misschien. Of iemand je vindt helemaal geweldig, of je haat diegene echt verschrikkelijk.

Ik zal even een site voor je zoeken, daar staat alles uitgebreid opgeschreven.

In grote lijnen ken ik dit beeld Ja

Echter: als een manisch-depressief persoon in depressieve toestand bij de arts arriveert... hoe herkent deze dan de manische fases erin?
En als iemand met borderline sterk naar zelfmoord neigt, hoe wordt dat onderscheiden van een 'gewone' depressieve toestand?
En stel: iemand heeft aanleg voor depressie maar is ook nog eens overwerkt... hoe de burn out te scheiden van de depressie?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:51

Rebel_Jits schreef:

.

borline is meer dan dat
je hebt ook depresiviteit,
krassen
verlatings/ bindingsangst
je kan waanideeen krijgen
je zoekt vaak spanning op, in drugs, criminaliteit eof losbandigheid
je kan ene moment heel goede zin hebbene n door bijna niks ineens depressie krijgen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 21:53

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:54

Urielle schreef:

Echter: als een manisch-depressief persoon in depressieve toestand bij de arts arriveert... hoe herkent deze dan de manische fases erin?
En als iemand met borderline sterk naar zelfmoord neigt, hoe wordt dat onderscheiden van een 'gewone' depressieve toestand?
En stel: iemand heeft aanleg voor depressie maar is ook nog eens overwerkt... hoe de burn out te scheiden van de depressie?

Het gaat hier dus vaak om hoe lang/ hoe vaak is er sprake van:
- manische perioden?
- zelfmoordneigingen? (Bij Borderline vaak plotseling en relatief kort van duur, bij depressie meer sluimerend)

Maar meer nog zijn er vooral ook sprake van andere, 'typische' kenmerken die het ene ziektebeeld van het andere onderscheiden. Die kun je heel duidelijk in een DSM lezen. Ik weet eigenlijk niet of iedere bieb een DSM heeft, maar een school als een HBO-V wel, en de bieb van het Trimbos ook.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:54

Urielle schreef:
- Depressie
- Burn out
- Borderline

Bij een depressie zie je alles zwartgallig en ben je veel moe e.d. Vaak is er een aantoonbare reden voor, maar niet altijd.

Een burn-out heeft te maken met een teveel aan stress. Je bent op. Veel moe en kort lontje. Hoeft niet altijd daarbij depressief te zijn, je trekt het gewoon allemaal even niet meer.

Manisch depressief kenmerkt zich in manische en depressieve periodes. Dat is een groot verschil met de vorigen, waarbij je geen manische periodes hebt. Manisch depressieve mensen kan je goed herkennen in hun manische periodes, waarin ze zich geweldig voelen en vaak impulsieve beslissingen maken. Zoals huizen kopen e.d. Dit kan leiden tot grote problemen.

Borderline weet ik niet veel van af, maar volgens mij onderscheid het zich in zelf-mutilatie, maar is dit niet altijd een symptoom. Volgens mij kan je borderline ook herkennen aan de manier waarop de persoon sociale relaties aangaat.

Er is heel veel op te googelen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:58

Urielle schreef:

Dat is een goeie. Denk dat het dan te maken heeft met langere behandeling waarin symptomen kunnen worden waargenomen.
Bij een manisch depressief persoon is het simpelweg vragen naar het verleden om meer te weten te komen. Iemand met borderline kan je herkennen door andere vragen te stellen of testen te doen. Depressieve personen zullen uit die test gewoon als "normaal" komen. Als je aanleg hebt voor depressie en overwerkt bent dan zal je eerst behandeld worden voor de depressie. Daarna komen ze er dan pas achter dat je een burn-out hebt óf de behandeling heeft voor beiden geholpen (burn-out = rust en depressie betekent arbeidsongeschikt)

En er wordt zeer vaak gewoon een foute diagnose gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:59

Lynn_Nikita & Urielle: een depressie hoeft niet per definitie te ontstaan door "overwerken". Daar kunnen zo vele oorzaken voor zijn. Zelfs zonder aanwijsbare oorzaak kun je depressief worden.

Een burn-out (geen idee wat daar precies de definitie van is overigens) is inderdaad wel door "te veel doen".

De laatste twee zijn psychiatrische stoornissen. Een manisch-depressieve stoornis is iets totaal anders dan een depressie, maar kenmerkt zich - heel zwartwit gezegd - door afwisselende manische en depressieve periodes. De stoornis is ook bekend onder de naam "bipolaire (persoonlijkheids)stoornis".

Borderline persoonlijkheidsstoornis (of emotie-regulatiestoornis) is een lastige stoornis om te diagnostiseren omdat 'ie onwijs complex is. De stoornis kan samen gaan met depressies, eetstoornissen, psychoses, etc etc etc. Soms wordt de stoornis ook samen met bijvoorbeeld een andere stoornis of "ziektebeeld" gediagnostiseerd. In feite zegt "emotieregulatiestoornis" wel aardig wat "de kern" van het verhaal is - emoties worden niet op de juiste manier "afgehandeld".

Overigens stelt Lynn_Nikita dat de stoornis ontstaat na traumatische jeugd of gebeurtenis - das niet per definitie waar. Er is nog uitgebreid onderzoek naar, maar het is wel duidelijk dat het vaak een combinatie is van factoren: erfelijkheid en omgeving/opvoeding/ervaringen.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik nog nooit een borderliner ben tegen gekomen met een "goede jeugd".... Maar 't schijnt voor te komen.

Edit: ik begon overigens met het typen van dit bericht direct na het bericht van Lynn_Nikita: Lynn_Nikita @ [MW] Depressie - burn out - manisch depr. - borderline

Nu even de rest bijlezen Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:02

Urielle schreef:

Manisch depressiviteit kom je alleen op het spoor als je beide beelden (manie en depressie) al een keer hebt gehad. Overigens is er vaak een erfelijke component.

Iemand kan én een persoonlijkheidsstoornis (bijv borderline) hebben én depressief zijn. Zowel borderline als depressiviteit moeten voldoen aan bepaalde kenmerken.

Burn out heeft bepaalde kenmerken die heel anders zijn dan een depressie, met name de aanloop tot een burn out is duidelijk anders. Overigens kan iemand met een burn out ook nog wel depressief worden.

De DSM IV heeft criteria voor bovenstaande ziektebeelden c.q persoonlijkheidsstoornissen..

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:03

Lynn_Nikita schreef:
de eerste en 2e zijn nadat je overwerkt bent, je hebt gewoon teveel gedaan

borderline onstaat na een traumatische jeugd of gebeurtenis
diagnose kan pas getseld worden na 18e

Daar ben ik het niet mee eens. Een depressie hoeft helemaal niet te ontstaan omdat je overwerkt bent of dergelijke, maar kan ook ontstaan na bijvoorbeeld een traumatische gebeurtenis of wat dan ook. Zelf heb ik ook een vorm van een depressieve stoornis, maar deze is al op jonge leeftijd ontstaan en op dat moment was ik verre van overwerkt. Een depressie kan ook ontstaan na een reeks van vervelende gebeurtenissen.
Daarnaast staa manische depressiviteit in verband met een depressie. Het enige verschil is dat je in plaats van alleen een depressieve episode, ook manische episodes hebt. Daarnaast valt manische depressiviteit binnen de Bipolaire stoornissen, terwijl een depressie binnen de depressieve stoornissen valt. Beide volgens de DSM-4 indeling. Ook vallen ze beide binnen de stemmingsstoornissen.
Bij een depressie kun je te maken hebben met een eenmalige episode, of meerdere episodes. Naarmate er meer episodes optreden, wordt de kans op genezing steeds kleiner.
Bij manische depressiviteit kun je te maken hebben met manie, of de mildere vorm, hypomanie. Daarnaast is een Manie heel duidelijk te onderscheiden. Ik heb gewerkt met een vrouw die depressief was, welke omsloeg in manisch depressief. Zodra iemand een manie heeft, voelt deze persoon zich vaak geweldig en bruist van de energie. Dit kan zelfs dusdanig doorslaan, dat deze persoon denkt te kunnen vliegen of dergelijke en op deze manier ook weer een gevaar voor zochzelf vormt. Er zijn echte "up's" en "downs" te onderscheiden.

Het grote verschil tussen Borderline en de andere stoornissen is, dat Borderline een persoonlijkheidsstoornis is. Dit houdt in dat de stoornis aan je persoonlijkheid gebonden is en van langdurige aard, of zelfs mogelijk voor altijd. De persoonlijkheidsstoornissen worden binnen het meerassige beoordeling stelsel van de DSM-4 ook op een andere as genoteerd, dan "gewone" stoornissen. Dit om te voorkomen dat een mogelijke persoonlijkheidsstoornis of zwakzinnigheid over het hoofd gezien wordt.

De DMS-4 hanteerd duidelijke richtlijnen voor het stellen van een diagnose. Hoewel ik het ermee eens ben dat veel stoornissen verwart kunnen worden, geeft de DSM toch ook duidelijk aan met welke andere stoornissen de door jou bekeken stoornis mogelijke raakvlakken heeft. Ikzelf vind de DSM prettig om mee te werken.

Als je meer wilt weten over deze stoornissen, raad ik je zeker aan om de DSM-4 TR bureau editie door te nemen. Dit is een fijn boekje waarin precies staat wanneer een bepaalde diagnose gesteld kan worden. Ook het boek Synopsis of Psychiatrie van Sadock en Sadock is een zeer interessant boek, waar veel informatie in staat, een ook welke behandelmethoden en medicijnen gebruikt kunnen worden voor verschillende psychische stoornissen. Beide boeken zijn aan de prijzige kant, maar wel een prachtig naslagwerk. Beide zijn hoogstwaarschijnlijk ook in de bibliotheek te vinden, en in ieder geval in de Universiteitsbibiliotheken en mediatheken van hogescholen.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:03

Ik las net dat er op de wiki ook een DSM-criteria gegeven wordt voor bijv. Borderline:
Citaat:
DSM-IV
Het DSM-IV (301.83) definieert de borderline-persoonlijkheidsstoornis als een aanhoudend patroon van instabiele interpersoonlijke relaties, een instabiel zelfbeeld, instabiele emoties en een sterke impulsiviteit. De stoornis uit zich in de vroege volwassenheid in verschillende situaties. De diagnose kan worden gesteld als sprake is van vijf of meer van de volgende situaties:

1. De persoon probeert verwoed werkelijke of ingebeelde verlating te voorkomen. (In dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend.)
2. De persoon vertoont een patroon van instabiele en intense persoonlijke relaties, waarbij idealisatie en minachting elkaar afwisselen.
3. De persoon heeft een identiteitsprobleem: een aanhoudend sterk instabiel zelfbeeld of een sterk negatieve eigenwaarde.
4. De persoon is impulsief op minimaal twee terreinen die mogelijk zelfbeschadigend zijn (bijvoorbeeld met geld smijten, seks, drugs- of alcoholmisbruik, gevaarlijk rijden, te veel of te weinig eten). (In dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend.)
5. De persoon vertoont regelmatig suïcidaal of automutilerend gedrag of dreigt hiermee.
6. De persoon is affectief instabiel door wisselende stemmingen (bijvoorbeeld intense episoden van woede, irritatie of stress, die meestal enkele uren duren en zelden langer dan een paar dagen).
7. De persoon heeft chronische gevoelens van leegheid.
8. De persoon heeft intense woedeaanvallen of problemen om de woede te beheersen (bijvoorbeeld regelmatige driftbuien, aanhoudende woede of herhaaldelijke vechtpartijen).
9. De persoon heeft door stress veroorzaakte paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve verschijnselen.

Als je zo de DSM-criteria van de verschillende ziektebeelden naast elkaar legt, dan kun je ook duidelijk de verschillen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:04

Urielle schreef:

Daar gaan - als het goed is - tijden van onderzoek aan vooraf. Iemand met een bipolaire stoornis krijgt heus dat label naar alle waarschijnlijkheid niet binnen de tijdsspan van die depressieve periode....

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:05

@ Nouks: Het kan zijn dat dan eerst de depressie gediagnostiseerd wordt, maar er later een herstel gemaakt wordt naar een bipolaire stoornis. Volgens mij moet er sprake zijn van meer dan één manische periode, weet ik niet zeker.
Laatst bijgewerkt door kay27 op 13-07-08 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt