Welk kippenhok?
Nou mijn gehele hormonenstelsel inclusief maandelijkse bloedingen enzo!!!
Maar dat werkt toch bij iedere vrouw vanaf de puberteit?
NEE!!!

Dat dacht ik dus ook,... bij mij verliep het helaas anders en kan dan vandaag eindelijk een beetje mijn verhaal doen op bokt omdat ik toch verscheidene dames wil waarschuwen

Ik werd op mijn 16de ongesteld in de zomer.... kreeg in het het jaar daarna in het najaar een vriendje en ging toen aan de pil... Microgynon 30.
Voor de pil was ik het best hevig maar het was te behappen. Toen ik aan de pil ging werd het langzaam maar zeker steeds en steeds minder. Totdat ik het op den duur op zijn hoogst 1 middag was of helemaal niet!

Ik liet dus bij de huisarts mijn baarmoeder navoelen en vond het niet verontrustend... bij microgynon kwam dat wel vaker voor hoefde me nergens druk om te maken... dit kwam bij meerdere vrouwen voor die al wat langer aan de pil zaten. Ik was gerustgesteld al bleef ik het raar vinden

Inmiddels had ik een andere vriend wat ook echt vele malen serieuzer was!
Na een dikke 3 jaar besloten we te gaan samenwonen.
En dan ga je samen toch over andere dingen nadenken. We woonde al even in ons huisje, kinderrijke buurt, beide toentertijd 23 & 28.... dus dan weet je het wel

Ik moest eind maart/begin april voor wat anders naar de dokter omdat ik helaas ook andere lichamelijk klachten heb/had... en meldde gelijk dat ik met de pil was gestopt. Ik moest 3 maanden wachten voordat alle 'pil-hormonen' uit mijn lijf waren en met foliumzuur beginnen. Ik vertelde ook dat ik nog steeds niet ongesteld was,... dit kwam vaker voor. Kon 3 tot 6 maanden duren voordat mijn cyclus weer op gang kon komen. Als het er na 9 maanden nog niet was moest ik terugkomen.
Daar ging ik dus niet vanuit... we oefende gestaag verder... (

Zou het NU dan?

WAT nu dan weer?

In augustus kreeg ik ook een Endoscopie en na 7 jaar kwam er naar boven dat ik waarschijnlijk PDS had ( spastische darm ). Maar toch bleef ik hopen dat ik voor die 9 maanden ongesteld werd.
Maar zou het met al mijn andere klachten in verband hangen?? Zou er iets niet goed zijn?? Of kan ik geen kinderen krijgen?? Ik werd er echt helemaal onzeker van en baalde nog meer dan ooit van mijn lichaam!

In november ging ik naar mijn huisarts met de mededeling dat ik nog steeds niet ongesteld was...
Ze vond dit zelf ook erg vreemd en gaf mij een Provera-kuur.
Eentje met hormonen waarbij mijn menstruatie even op gang gebracht zou worden. Na een paar dagen tot een week moest het dan zover zijn....

Ik belde de assistente voor een telefonische afspraak en maakte me dus wel echt duidelijk zorgen!
De volgende dag zou ik gebeld worden en natuurlijk werd ik de volgende ochtend wakker van een onmogelijke ongelovelijke pijn!

Ik was ongesteld maar kon amper lopen van de pijn!
De huisarts belde me en ik legde de situatie uit... vreemd dat het weer later op gang kwam maar ik kreeg gelukkig pijnstillers want ik vloog zowat tegen het dak van de pijn!
9 maanden lang geen maandverbandje of tamponnetje gebruikt.... binnen 5 dagen ging dat van 9 maanden er wel doorheen hoor,... ik was bang dat er geen einde aan kwam en was weer doodongerust.
Gelukkig kwam er een eind aan

En ja,... 17 december kon ik naar de gyneacoloog,... nooit geweest en ik vond het doodeng

Kreeg eerst een gesprek bij een Co-Assistent en vervolgens kwam ik bij de Gyn zelf... hij las mijn gegevens door, mijn menstruatie geschiedenis maar wilde vooral mijn gewicht weten

Uhm.... 106 ....

Ja,... dan ben je dus gewoon te dik! Je lichaam heeft dit stilgezet,... en wij kunnen ook niks voor je doen
*arts pakt tabel en BMI-meter*
Als jij een BMI hebt van 32, dus ongeveer 85 weegt kun je terugkomen
En daar zat ik, met tranen in mijn ogen, met 2 mensen tegenover mij die me nors aankeken... Oh dit was het eerste moment in mijn leven dat ik écht een luikje in de grond nodig had!!!
Ze konden me gewoonweg niet eerder behandelen omdat dat slecht zou zijn voor anderen organen dus zat er niet veel anders op.
We reden linea recta naar de boekhandel, kocht Sonja Bakker en ik ben die avond nog begonnen!
Kocht die dag de laatste broek in maat 48 en moest er wel voor zorgen dat ik op die 85 kilo kwam.
Ik moest wel na 1 maand terugkomen voor uitslag van een bloedonderzoek en een inwendig onderzoek.
Inwendig was alles ok maar mijn bloed gaf duidelijk aan dat mijn cyclus er met dit gewicht gewoon geen zin in had

Ik had 106 gezegd omdat ik me al heel lang niet gewogen had maar ik woog dus 111

Maar kon hem al wel vertellen dat ik er 6 kwijt was en hij was trots op me

Sommige op bokt hebben mijn onderschrift misschien gevolgt,... en ik ben er nu -18,5 kwijt. Zit nu op de 92,5 kilo. Nog 7,5 te gaan voordat ik weer naar de gyneacoloog terug mag,... althans...
Was de laatste dagen wat depri,... maar had ook wat moeilijke dagen achter de rug.
Mijn borsten deden zeer,... misschien was ik wel zwanger ondanks mijn tijdelijke onvruchtbaarheid?

Last van mijn onderrug,... heb ik al jaren ivm val van mijn paard...
Maar ik bleef ook al 3 weken lang op hetzelfde gewicht hangen terwijl ik er ZO mijn best voor deed!
Maar waarom???
Omdat ik zojuist gewoon weer ongesteld ben geworden

en ik dus al mijn kwaaltjes weer gezellig terug heb

Het werkt weer

Het zal nog wel afwachten zijn hoe het nu allemaal gaat verlopen maar er is in ieder geval iets gebeurd!
Maar dit is wel al een kroontje op mijn afvalrace

En daarom wil ik meiden met een ''maatje-meer'' ook duidelijk waarschuwen!!!
De pil kan je cyclus zogenaamd leuk op gang houden terwijl het gewoon allemaal niet lekker werkt en als je dan graag kinderen wilt ben je dus zo 2 a 3 jaar verder voor je alles weer op je padje hebt,... zoals bij mij nu dus is gebeurd! En het kan dus nog veel langer duren...
Ik wist alleen dat het bij anorexia-patienten kon,... maar

Ik wil doorgaan totdat ik op mijn 65 kilo zit omdat ik er nu nog de kans voor heb al is onze andere wens ook wel heel erg leuk

Dus het zal nog wel moeilijk afwegen worden

Mijn dag kan niet meer stuk, ik ben ongesteld

EDIT: ik moest dus terugkomen als ik 85 woog om het op te wekken als het nog niet terug was. Maar hopelijk blijft het nu op gang en hoef ik dat niet meer te ondergaan

(sorry voor het lange verhaal)