Meer mensen met een sociale fobie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:28

Ik heb ook een tijd zitten twijfelen of ik hier wel of niet wat van me zou laten horen.. Heb het uiteindelijk wel gedaan. (pag. 1 dacht ik) Dat is omdat ik via internet gewoon veel makkelijker praat. Langer na kan denken over wat ik zeg etc.
En omdat het goed is om erover te praten/je verhaal kwijt te kunnen.

Claudia__

Berichten: 3388
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: De Meern

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:37

Via internet kan het op zich wel fijn zijn om er met mensen over te praten die hetzelfde hebben, althans zo ervaar ik dat. Ja

Sem_
Berichten: 7772
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:54

Inderdaad, in eerste instantie (een hele tijd geleden
aan het begin van dit topic) had ik een heel verhaal
getypt, bij nader inzien heb ik dit tóch weggeklikt.

Edit; In een eerdere post las ik iets over een forum? Lachen

fjordjes

Berichten: 12077
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 12:53

Ja klopt. Dat gaat over sociale fobieën. Misschien dat jullie er wat aan hebben, om erover te praten. Ik vind het zelf ook veel makkelijker om het via internet te bepraten.

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:57

die link staat in het eerste bericht Knipoog

Claudia__

Berichten: 3388
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: De Meern

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:59

Ik had een jaar terug een keer een topic aangemaakt over mijn 'levensverhaal', maar toen ik het gepost had voelde het toch niet goed en heb ik het vrijwel meteen weer verwijderd.

Ik zeg best veel op Bokt, maar dat vond ik toch net iets te persoonlijk.

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:00

Dat heb ik idd ook. Heel lang nadenken of je dat topic wel moet openen, of je dat bericht wel moet plaatsen. Hebben die mensen behoefte aan je post?

Claudia__

Berichten: 3388
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: De Meern

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:01

Ja inderdaad en meestal is het dat als ik lang twijfel dat ik het beter niet kan doen want uiteindelijk besloot ik toch om het topic alsnog te verwijderen.

Sem_
Berichten: 7772
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:16

Morgen heb ik een intakegesprek bij Karakter, daar ben naar toe
verwezen door mijn huisarts en psycholoog. Ik hoop dat die
mensen mij kunnen helpen, hier thuis gaat het nooit zo lekker
evenmin met mijn broer.

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:33

Ik hoop voor je dat het wat helpt Lachen

fjordjes

Berichten: 12077
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:35

Hoop het ook voor je Knipoog

Sem_
Berichten: 7772
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:43

Bedankt! Lachen

Coentjuh

Berichten: 9866
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 00:05

Hoe is het hier allemaal, beetje stilletjes..

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:51

Ashkerlon schreef:
Bij mij komt het vooral voort uit een angst om dingen verkeerd te doen.
Ik kan bijvoorbeeld heel moeilijk oogcontact maken met iemand. Telefoneren is een ramp. Ik durfde een paar maand geleden amper een pizza te bestellen Rolleyes vreemde mensen aanspreken was een totale ramp.
Een kamer binnenlopen en de mensen in die kamer begroeten? ben je gek... ogen op de grond richten en maken dat je zo snel mogelijk bent waar je moet zijn.
En dan word je nog uitgemaakt als 'onbeleefd' of doe je te veel 'vanuit de hoogte', waardoor de zaken nog erger worden, want je schaamt je voor gedrag dat je schijnbaar uitoefend, terwijl je eigenlijk net het tegenovergestelde bent.


Wat klinkt dit herkenbaar zeg..

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:09

Ik ben dit topic al een tijdje aan het volgen en ik vind dat ik nu zelf ook maar eens mijn verhaal moet doen. Ik kwam dit topic laatst tegen en het klonk wel interessant aangezien ik zelf enorm verlegen ben..eenmaal alles door gelezen te hebben en het SF-forum eens bekeken te hebben denk ik dus dat ik daar ook last van heb.

Veel situaties komen mij bekend voor. Zoals het niet naar de WC willen op een feestje of te laat op school komen maar dan liever weer naar huis gaan dan alsnog het volle lokaal binnen te moeten lopen waarbij alle ogen op mij gericht zullen zijn. De bus in lopen is al een ramp voor mij, ik loop liever een aantal kilometer om zodat ik op het busstation kan opstappen dan dat ik bij de dichtstbijzijnde bushalte in stap want dan moet ik door de volle bus banjeren. Altijd naar beneden kijken, niemand aan durven te kijken..verschrikkelijk!

Vandaag assesement gehad op school, één groot drama..een gesprek aanknopen is voor mij echt vreselijk en zeker als er in zo'n gesprek wat van me verwacht wordt..heb dus een dikke onvoldoende gehaald, moet het volgende periode herkansen maargoed dan krijg ik er dus 2..extra stress dus. Een geschikt baantje vinden is ook al een drama. Heb mezelf er een keer toe gedwongen om in een callcenter te gaan werken, want ja bellen was voor mij ook een ramp..toen ging het een tijdje wat beter maar tandarts of huisarts bellen vind ik nog altijd vreselijk..achteraf valt het 200% mee..maar nog blijft het lastig.

Heb daarintegen dan wel een vriend, in het begin geen woord durvenzeggen, niet aan durven kijken..bang om iets verkeerds te zeggen.. maar uiteindelijk is dat goed gekomen.

Als iemand tips heeft..graag!

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:13

K_im schreef:
Ook moet ik altijd even extra slikken als ik ergens commentaar op krijg of wordt aangesproken (door bijv. docent) Als ik in discussie ga stroomt het water mijn ogen in. Het rare is dat ik niet het gevoel heb dat ik moet huilen en dit ook niet probeer tegen te gaan. Maar zodra ik iemand tegenspreek oid krijgen mijn ogen spontaan meer vocht.

Mensen tegenspreken is niet helemaal mijn ding.. En ik doe dit ook liever niet. Alleen soms kan ik het niet laten, dan vind ik die uitspraak zo onterecht en dan moet ik er wat van zeggen (ook al vind ik het 'eng').


Hier herken ik mezelf ook voor 100% in..heb het vanmiddag nog mee gemaakt. Ik wil op zo'n moment niet huilen..maar op de 1 of andere manier gebeurd het toch..

Anoniem

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:46

Ashkerlon schreef:
Bij mij komt het vooral voort uit een angst om dingen verkeerd te doen.
Ik kan bijvoorbeeld heel moeilijk oogcontact maken met iemand. Telefoneren is een ramp. Ik durfde een paar maand geleden amper een pizza te bestellen Rolleyes vreemde mensen aanspreken was een totale ramp.
Een kamer binnenlopen en de mensen in die kamer begroeten? ben je gek... ogen op de grond richten en maken dat je zo snel mogelijk bent waar je moet zijn.
En dan word je nog uitgemaakt als 'onbeleefd' of doe je te veel 'vanuit de hoogte', waardoor de zaken nog erger worden, want je schaamt je voor gedrag dat je schijnbaar uitoefend, terwijl je eigenlijk net het tegenovergestelde bent.




ik durf ook nooit pizza te bestellen Haha!

leve www.thuisbezorgd.nl .. Alleen dan komen ze alsnog aan je deur en moet je betalen Dromen Dromen

wat ik wel bij mezelf merk is dat ik mezelf eigenlijk best sociaal kan opstellen, als ik de behoefte daartoe voel Clown Het is vaak niet echt angst, maar eerder gewoon dat ik de behoefte niet voel om tegen iedereen aan te gaan praten(niet omdat ik me beter voel dan de rest ofzo Tong uitsteken).. En ik alsnog een beetje een lonesomer ben.

Maargoed, zodra het iets persoonlijker wordt ben ik weg... Ik heb ook echt geen behoefte aan intieme vriendschappen enzo Sigaar .. Als ik in de buurt ben van iemand die ik al wat beter ken, dan heb ik echt wel de hele tijd angst om alles fout te doen..

En dingen zoals pizza bestellen durf ik ook niet Tong uitsteken

Anoniem

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:49

_Veronique_ schreef:
K_im schreef:
Ook moet ik altijd even extra slikken als ik ergens commentaar op krijg of wordt aangesproken (door bijv. docent) Als ik in discussie ga stroomt het water mijn ogen in. Het rare is dat ik niet het gevoel heb dat ik moet huilen en dit ook niet probeer tegen te gaan. Maar zodra ik iemand tegenspreek oid krijgen mijn ogen spontaan meer vocht.

Mensen tegenspreken is niet helemaal mijn ding.. En ik doe dit ook liever niet. Alleen soms kan ik het niet laten, dan vind ik die uitspraak zo onterecht en dan moet ik er wat van zeggen (ook al vind ik het 'eng').


Hier herken ik mezelf ook voor 100% in..heb het vanmiddag nog mee gemaakt. Ik wil op zo'n moment niet huilen..maar op de 1 of andere manier gebeurd het toch..


Ja
ik heb het vaak met 'persoonlijke' gesprekken... Als een docent iets zegt in de trant van 'ik wil even met je praten' ...
Op zo'n moment ben ik al zo gespannen dat je echt alleen maar boe hoeft te zeggen om me te laten huilen Sigaar Of naja, meestal weet ik het nog net in te houden...

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:54

Oh al deze verhalen zijn zo herkenbaar! Bloos
Idd ik vind het ook zo eng om mensen te begroten op verjaardagen enzo!
En wildvreemden belen is al helemaal een ramp, of ergens alleen heen gaan.
Ik ben altijd zo bang om dingen fout te doen Bloos

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:55

Pizza ofzo bestellen durf ik ook niet. Dat zijn wat hindernissen teveel (bellen en nog eens aan de deur betalen).

Bij mij gaat sociaal contact juist een stuk beter als ik de mensen wat ken, dan durf ik al eens wat te zeggen. Die eerste keer in een onbekende groep, daar gruwel ik van. Heb altijd het gevoel dat iedereen naar me kijkt en dan zak ik zowat daar de grond van schaamte (vraag me niet waarom).

Nu ik op kamers zit moet ik ook alleen naar de winkel, das ook geen pretje. Ik ben daar meestal als enige blanke en val zo gigantisch op, net alsof ik drie gigantische rode pijlen boven mijn hoofd heb hangen. En als er iets is waar ik een hekel aan heb is het opvallen No Cheer . Leuk winkelen is anders...

viperlover

Berichten: 183
Geregistreerd: 08-02-06
Woonplaats: Utrecht..provincie

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:53

In sommige dingen herken ik mezelf wel,

Als ik ergens commentaar op krijgt vind ik dat altijd heel moeilijk omdat ik echt alles goed wil doen, maar dat kan helaas niet.
En eerst vond ik het wel een beetje eng om in volle ruimte's te komen maar gelukkig heb ik hier geen last meer van. Maar school vind ik nog steeds een ramp..ik vind het nogal moeilijk om mensen te vertrouwen, omdat ik gepest ben.
Meestal sluit ik me aan 1 persoon aan en dan vertrouw ik die nog niet helemaal. Er gaat echt een hele tijd overheen voordat ik echt kan lagge met ze en me verhaal aan ze kwijt kan. Maar ik denk maar zo komt vast wel goed.

mick75

Berichten: 4545
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 04:23

Heb als onderdeel van een diagnose sociale fobie. Bij mij is het vooral in nieuwe situaties heel moeilijk, raak in paniek of val zelfs flauw, als ik eenmaal ergens gewend ben valt het wel mee en kan ik juist heel sociaal zijn, al word ik dan juist heel druk (ook een vorm van spanning/ stress). Totdat ik me echt op mijn gemak voel bij iemand. Dan ben ik gewoon mijzelf, ietwat introvert, teruggetrokken en op mezelf.

Maar ik zal nooit uit mezelf een praatje aanknopen zonder doel.

Op stal is er iemand met wie ik meteen een "klik" had. Iemand die een vergelijkbare achtergrond heeft als ik, vergelijkbaar werk doet als ik deed voordat ik afgekeurd werd en die mij accepteert als mens, met mijn beperkingen. En niet te vergeten: Ze vertrouwt me voor 200% met haar paard.

Maar in nieuwe situaties sla ik meestal volkomen dicht, dan komt er geen zinnig woord uit, ongeacht of ik gedronken heb of niet. (hoewel, als ik genoeg drink gaat het wel degelijk makkelijker). Maar vooral wil ik WEG!!! Winkelen is een ramp, dan moet je de drukte in. Ruitersportwinkels zijn zo mogelijk nog erger, dan voel ik me steevast een absolute beginner (terwijl ik inmiddels meer dan 10 jaar ervaring heb en echt wel iets van paarden weet. Kreeg vandaag nog te horen van een verdomd kritisch stalgenootje dat ik een echt paardenmens ben en dus niet een mens met paarden. Ik ben een van de weinigen die de hele kudde in een keer mee kan nemen naar de wei/ paddock zonder ooit problemen te ondervinden, ook met de grootste "beroepsetters". Ik grijp dan gewoon de leiders vast en de rest volgt toch wel.

Moet zeggen dat ik het wel een enorm compliment vind omdat ik niet ben opgeroeid met paarden, alles inde praktijk heb moeten leren en nu rij ik M-nivo. Of beter gezegd, ik rij oefeningen uit de M!

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:28

Ik heb enkele maanden terug eindelijk een baan gevonden! Ik heb altijd gezegt dat het enigste werk wat ik nooit zal gaan doen is het werken in een supermarkt.. Het leek me echt helemaal niets, al die mensen etc. Maar na heel veel aandringen van mijn ma uiteindelijk toch maar gesolliciteerd. Wel via internet uiteraard! Na enkele weken werd ik gebeld en kreeg ik een gesprek.. Ik had me voorgenomen heel vrolijk te doen etc. en ik vond het aardig gelukt en ik heb de baan Lachen Ik vind het uiteindelijk wel fijn dat ik dit werk heb.. Zo kom ik hopelijk beetje bij beetje wat minder verlegen.

Ik vind het altijd nog wel eng om fouten te maken, te vragen om hulp etc. Wanneer je bij ons een fout maakt, moet je iemand roepen. Wanneer je geld bijna op is moet je iemand roepen etc. Ik stel het altijd zo lang mogelijk uit. Ik wil mensen niet lastigvallen ofzo.. ik weet niet goed wat het is.

Met school gaat het trouwens stukken minder.. Zit nu op de HAVO waar ik ook weer geschiedenis heb en wiskunde met algebra (wat ik dus nog nooit heb gehad) en de onvoldoendes vliegen me om de oren. Maar met de leraar, die me had gevraagd of ik 'm nog door wil nemen, heb ik nee gezegt. Zo'n 1 op 1 gesprek.. Daar had ik echt geen zin in!

Ik zit nu trouwens op een nieuwe school en toen ik daar kwam.. Ik kende NIEMAND! Wat waren de eerste weken vreselijk zeg.. Ik stond elke pause bij 2 meisjes, die ik alleen van naam kende en ze zeiden helemaal niets.. (nu nog steeds niet trouwens) Wat voelde ik me toen ongemakkelijk zeg!

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:21

Wat voor een opleiding volgen jullie eigenlijk? Ondervinden jullie daar ook problemen/moeilijkheden in?

Coentjuh

Berichten: 9866
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:08

1 van de redenen waarom ik het niet zag zitten om na de Havo in Breda naar school te gaan in mijn uppie en een pittige HBO opleiding te gaan doen