na roltrapvrees nu ook trapvrees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

na roltrapvrees nu ook trapvrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 18:33

ik weet niet wat ik heb maar ik moest van de week in de bioscoop een hele hoge trap op. ik vond het doodeng en van schrik sloeg ik bijna een tree over waardoor ik bijna ten val kwam. ik vind trappen en roltrappen zooo eng. het word steeds erger. wat kan ik eraan doen?

Kieffer

Re: na roltrapvrees nu ook trapvrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:47

Diep ademen en gewoon doen. Niet zo in angsten blijven hangen want dan wordt het alleen maar erger.

Je bent nergens bang voor, je zit jezelf gek te maken! Door er elke keer maar aan te denken word je ergens inderdaad angstig voor.

Gewoon die leuning vastpakken en gaan met die banaan. Trappen bijten niet!
Niet overal aan toegeven hoor, nog even en je kan helemaal niks meer!

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:48

Inderdaad het zit tussen je oren dat je bang bent.Gewoon omhoog!Desnoods ren je Clown

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:49

Idd gewoon doorzetten, en anders vragen of iemand je wil helpen met vast houden oid?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:50

Inderdaad goed de leuning vasthouden.
. en met wie was jij naar de bios Clown haha

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:50

De enige remedie is om het gewoon te doen. Lachen

Helaas heb ik dat nog steeds niet gedaan met telefoneren Clown

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 18:51

ja, ik weet dat t tussen mijn oren zit. ik moet ook gewoon normaal doen, maar toch lukt het me niet op van de vrees af te komen. ik ben zoooo ban dat ik misstap. en het ergste is doordat ik eraan denk dat het mis kan gaan het dus ook echt misgaat

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:52

Ik ben ook echt superbang voor de roltrap. Dit omdat ik toen ik klein was van de roltrap ben gevallen. Ben nu nog steeds doodbang voor dat ding, en vermijd het liever.

Gelukkig heb ik voor de trap geen angst. Maar lijkt mij supervervelend.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:52

Het kan dan wel tussen je oren zitten, maar daar doe je niet 123 iets aan hoor, jullie hebben zeker geen last van dit soort dingen dat jullie zo makkelijk praten 'gewoon gaan'.
TS; probeer te bedenken wat je er eng aan vind, en probeer zo veel mogelijk trappen te nemen, ook al is het maar een paar treden en weer naar beneden, of desnoods vraag je of iemand je vasthoud maar probeer het niet te ontwijken hoor!

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 18:54

het is gewoon al zo erg dat als er ook een lift aanwezig is dat ik die neem. ben in de bios ook zo geschrokken dat ik bijn viel. vind het echt lastig. eerst was ik alleen bang voor roltrappen, maar nu dus ook voor trappen.zowel naar boven als naar beneden vind ik eng.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:56

TS.. heb ik ook. Ik moet elke week wel een keer in de metro zijn, maar daarvoor moet ik af een roltrap.. Dat is dus ogen dicht, vriendin houd m'n arm vast, ik sta erop, ik open men ogen en ik ben beneden en stap eraf.. met trappen heb ik het niet zo erg, maar een open trap, dus dat er tussen 2 tredes zo'n opening zit, dat je dus gewoon naar beneden kan kijken, dan krijg je mij er niet op.. Clown op school is dit dus soms wel een probleem, ben al meer dan een keer door klasgenootjes naar boven of beneden gedragen omdat ik een paniekaanval kreeg na 1 trede Bloos In ieder geval, probeer het te overwinnen, en anders zoeken naar oplossingen.. Iig Veel Succes!

EDIT: Bij mij komt dit overigens door een onbekende reden, maar ik ben er echt doodsbang voor. En ik heb helaas de pech liften niet te betrouwen omdat ik een keer 2uur heb vastgezeten in een lift. Dus dat is voor mij alleen in uiterst noodgeval een oplossing. Maar dan met ogen dicht. Verdrietig
Laatst bijgewerkt door CandyQueen op 28-05-08 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:56

Je zou hier hulp bij kunnen zoeken.
Doe dit voordat de angst omslaat in een fobie en je
echt geen trap meer op durft.
Psychologen zijn bekend met dit soort problematiek en
kunnen een stappenplan voor je maken om van deze
angst af te komen. Succes ermee!

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 18:58

dank je wel. ik vind het alleen nogal raar staan om naar een psyg te stappen dat ik bang voor trappen ben.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:02

Zorg dat je met iemand bent die je angst kent en het niet raar of stom vindt. Probeer rustig te blijven, pak de trapleuning en de persoon bij je goed vast en kijk naar voren. Niet steeds letten op daar waar je je voeten neer zet; het is je automatisch aangeleerd om dat goed te doen, dus vertrouw op je eigen benen!

Ik heb zelf heel erg hoogtevrees en het traplopen zelf vind ik niet eng, maar als ik zie hoe hoog de trap is of hoe ver ik naar beneden moet, dan blokkeert mijn lichaam nog wel eens. Zo heb ik bijvoorbeeld regelmatig dat wanneer ik naar een roltrap toe loop en zie hoe diep die gaat, ik onbewust achteruit ga lopen zodat ik niet naar beneden ga. Ik wil dan wel naar beneden, maar mijn lichaam blokkeert dan gewoon opeens. Gelukkig kan mijn beste vriendin er goed mee omgaan en zorgt ze ervoor dat ik uiteindelijk alsnog heelhuids en kalm boven of beneden aankom.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:06

Dit is zeker niet raar, er zijn heel veel mensen met 'rare' angsten. Die van jou is helemaal niet raar hoor. Er zijn zoveel verschillende soorten angsten kijk hier maar eens.
http://www.angstlijst.nl/angst
Je zou ook naar je huisarts kunnen gaan, deze verwijst je dan door. Als iets je leven negatief beinvloed waarom zou je er dan niets aan doen. Hoe langer je wacht met actie ondernemen hoe groter de stap wordt.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:06

Je kan ook thuis oefenen en dan even 2 treden en weer omkeren of even zitten.
Ik heb geen trapvrees ofzo maar als ik op de trap loop en ik denk heeel erg na wat ik ook al weer moest doen, gaat het altijd fout! Dus gewoon rennen met je ogen dicht Knipoog
Succes!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:13

lucienne schreef:
Dit is zeker niet raar, er zijn heel veel mensen met 'rare' angsten. Die van jou is helemaal niet raar hoor. Er zijn zoveel verschillende soorten angsten kijk hier maar eens.
http://www.angstlijst.nl/angst

Jeetje, ik wist niet eens dat dat soort dingen namen hebben!

@ TS; Je mag me best wel eens een PB sturen, hoor. Ik heb erg veel fobieën en vind dit vooral heel moeilijk, omdat anderen me vaak niet begrijpen. Zo ben ik bijvoorbeeld ook ontzettend bang voor bijen en wespen, maar als ik een vlieg zie, schiet ik ook helemaal in de stress totdat ik zeker weet dat het maar een gewone vlieg is.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 19:14

KiekKiek schreef:
Je kan ook thuis oefenen en dan even 2 treden en weer omkeren of even zitten.
Ik heb geen trapvrees ofzo maar als ik op de trap loop en ik denk heeel erg na wat ik ook al weer moest doen, gaat het altijd fout! Dus gewoon rennen met je ogen dicht Knipoog
Succes!

heb (gelukkig) geen trap thuis

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:17

Lonneke......... er is toch vast wel iemand binnen de GGZ die hier wat mee kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:00

KiWiKo schreef:
Lonneke......... er is toch vast wel iemand binnen de GGZ die hier wat mee kan?

daar dacht ik ook meteen aan, als je 1 van hun vraagt, willen ze je vast wel helpen, of iig raad geven.. daar heb je meer aan dan iemand die van achter de computer raad geeft.. praat je wel eens met ze? vind het allemaal wat vreemd gaan..

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:29

tanya89 schreef:
Het kan dan wel tussen je oren zitten, maar daar doe je niet 123 iets aan hoor, jullie hebben zeker geen last van dit soort dingen dat jullie zo makkelijk praten 'gewoon gaan'.
TS; probeer te bedenken wat je er eng aan vind, en probeer zo veel mogelijk trappen te nemen, ook al is het maar een paar treden en weer naar beneden, of desnoods vraag je of iemand je vasthoud maar probeer het niet te ontwijken hoor!

Ik heb ook jaren lift angst gehad.. gewoon heeeeeel vaak in een glazen lift gaan staan. Dus het is eigenlijk best wel 'gewoon doen'. Gewoon even doorzetten

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:06

Dionne_Xx schreef:
Ik heb ook jaren lift angst gehad.. gewoon heeeeeel vaak in een glazen lift gaan staan. Dus het is eigenlijk best wel 'gewoon doen'. Gewoon even doorzetten

Dat is absoluut niet waar. Er zit een verschil tussen een 'angst' en een 'fobie'. Je kunt jezelf over een angst heen zetten, maar als je ergens echt een fobie voor hebt, dan blokkeert gewoon je hele lichaam van angst. Dan kan je dus niet doorzetten, want dat lukt dan gewoon niet. Mensen gaan dan ook vluchtgedrag vertonen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:14

ik heb ook angsten/fobieen (gehad/nogsteeds)
En niks is raar hoor!!!
ik was altijd als de dood van bussen!!! Je had me moeten zien fietsen naar huis van school oh oh. Nu zit ik zelf ook in een auto, maar loop ik op de stoep / fiets ik weer en er komt een bus ben ik weer zo stijf als een plank!
En insecten (diegene die vliegen en brommen vooral) zoals ukkie. Tot ik zie dat het een gewone vlieg is : dan pas word ik rustig.
ik spring gewoon weg. ookal wil ik blijven zitten!
Dan hebben we nog de groep angst : praten of gewoon alleen al er bij gaan staan.
en zo kan ik ook niet drinken in gezelschap Lachen

Zijn we nu raar? Nee joh!
Alleen trappen angst is wat onpraktisch want die kom je toch vrij vaak tegen. Dus stap maar gewoon op een psych of zo iemand af:) die vinden sowieso niks raar. Die hebben vast mensen op de stoep die bang zijn voor knuffels Lachen
Succes hoor!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:16

Binnen de GGZ zijn ze als het goed is bekend met fobieen en angsten. Misschien moet je het probleem voorleggen aan ze, en kunnen ze je helpen.
DIt is wel heel vervelend.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:23

Candy_x3 schreef:
TS.. heb ik ook. Ik moet elke week wel een keer in de metro zijn, maar daarvoor moet ik af een roltrap.. Dat is dus ogen dicht, vriendin houd m'n arm vast, ik sta erop, ik open men ogen en ik ben beneden en stap eraf.. met trappen heb ik het niet zo erg, maar een open trap, dus dat er tussen 2 tredes zo'n opening zit, dat je dus gewoon naar beneden kan kijken, dan krijg je mij er niet op.. Clown op school is dit dus soms wel een probleem, ben al meer dan een keer door klasgenootjes naar boven of beneden gedragen omdat ik een paniekaanval kreeg na 1 trede Bloos In ieder geval, probeer het te overwinnen, en anders zoeken naar oplossingen.. Iig Veel Succes!

EDIT: Bij mij komt dit overigens door een onbekende reden, maar ik ben er echt doodsbang voor. En ik heb helaas de pech liften niet te betrouwen omdat ik een keer 2uur heb vastgezeten in een lift. Dus dat is voor mij alleen in uiterst noodgeval een oplossing. Maar dan met ogen dicht. Verdrietig

Hier nog 1 dus.
Ik ben bang voor roltrappen, niet zo bang dat ik echt NIET durf maar sta meestal wel te twijfelen voor ik er daadwerkelijk opstap. Opstappen doe ik trouwens eerder met sportschoenen dan hakken. Als ik volle handen heb pak ik wel de lift, durf niet op te stappen zonder me vast te houden.

Open trappen vind ik dus echt eng:d
Kruip als het ware aan de reling omhoog, vooral die waar je dan ook nog door de tredes kan kijken VERSCHRIKKELIJK.

Het enige wat ik eraan doe is mezelf er toe zetten om er steeds sneller op te stappen enz.

Het heeft bij mij overigens geen duidelijke reden.