ADD??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

ADD??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 13:46

Pfoeh waar moet ik beginnen.
Tijdens een gesprek met klasgenoten laatst besprak een van hen haar ADD en de gevolgen die het voor haar heeft.
Terwijl zij dit zat te vertellen had ik echt zoiets van he ze beschrijft mijn karakter... Was echt heel eng om zo te horen.
Eenmaal thuis ben ik dus op internet gaan spitten en vond ik steeds meer terug waarin ik mezelf helemaal zag.
Maarja ik dacht ach dat zal ik me wel in m'n hoofd halen dus ik een lijstje uitgeprint en aan mn vriend laten zien. En die vond ook dat bijna alle dingen bij mij paste.

Nu zit ik dus voor het volgende dilemma. Wat zal ik er mee doen. Moet ik langs mn huisarts gaan om er onderzoek naar te laten doen om te kijken of het zo is of moet ik al die moeite achterwegen laten en er maar mee leven zoals ik al 22 jaar doe?
Zit dus heel erg in tweestrijd. Want van de ene kant ondervind ik er veel hinder aan maar die er ook zwaar tegen op om naar de huisarts ofzo te gaan.

Nu is mijn vraag dus:

- Wat zouden jullie doen?

- Zijn er hier meer mensen met ADD? Wat doen jullie eraan of hoe ervaren jullie het?

Alvast heel erg bedankt!

laulau85

Re: ADD??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 13:47

Ik zal nog even het lijstje met kenmerken en voor en nadelen erbij zetten die ik op internet gevonden had:

Citaat:
De Kenmerken van ADD
- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig
- Trekt zich graag terug
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Een groot voostellingsvermogen
- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken
- Een groot creatief talent
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft Humor
- Blijft op de achtergrond
- Laat alles wachten tot het laatste moment
- Altijd ver vooruit aan het denken
- Staren / Kijkt voor zich uit / Lijkt Afwezig
- Probleem oplossend
- Snel afgeleid / TV of radio staat altijd aan
- Concentratieproblemen
- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie
- Te veel gedachten
- Perfectionistisch
- Zit vaak te dagdromen
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen
- Voelt zich regelmatig overspoelt
- Moeilijkheden bij het afwerken van details
- Problemen bij het luisteren / stilzitten
- Gaat opruim klusjes uit de weg

De Voordelen van ADD
U bent uitgerust met een extra vermogen dat we Hyper Focus noemen
U kunt zich zeer goed inleven in andere mensen
U toont veel empathie. Breekt hierbij vaak muren door
U bekijkt zaken vlot vanuit alle perspectieven
U bent zeer creatief.
U bent erg gedreven in zaken die u interesseren.
U gaat graag een uitdaging aan.
U wilt graag maximale resultaten geven
U heeft er plezier in om puzzels / problemen op te lossen
U heeft geen rust tot "het moment" daar is.
U heeft een goed gevoel voor humor.
U beschikt over een enorm doorzettingsvermogen
U zet zich relatief snel over tegenslagen en kritiek heen.
U geeft niet op als iets uw interesse heeft gewekt
U heeft een zeer scherpe intuïtie
U heeft een boven ontwikkeld perceptie vermogen
U heeft een groot inzicht in het menselijk brein
U bent bliksemsnel in het aandragen van oplossingen
U heeft een unieke kijk op de wereld, daar waar anderen vaak tekort schieten.

De Nadelen van ADD
U kunt zich niet langdurig op één ding concentreren
U toont weinig interesse bij het uitvoeren van opgedragen taken
U bent zichtbaar hyperactief of onzichtbaar.
U heeft last van veel gedachten tegelijk
U lijkt slordig of bent dit ook / U heeft dit leren te verbergen
U wilt liever geen tijd besteden aan details
U kunt bij iets leuks overmatig veel tijd aan details besteden.
U bent vaak teleurgesteld in mensen.
U heeft moeite met luisteren. Uw gedachten dwalen af.
U bent slecht in staat directe opdrachten volledig uit te voeren.
U bent vergeetachtig en/of laat veelvuldig uw spullen liggen.
U heeft moeite met stilzitten.
U bent altijd iets aan het doen met uw handen.
U praat vaak door anderen heen.
U heeft de neiging zinnen voor een ander af te maken.
U heeft moeite om iets af te wachten.
U bent altijd met 2 dingen tegelijk bezig.
U vergeet verjaardagen etc. Men denkt dat u egoistisch bent.
U zit vaak te dagdromen. (Batterijen opladen)
U bent soms enkele momenten depressief
U zoekt graag een adrenaline rush op. (Hard rijden etc.)
U kunt geïrriteerd overkomen. Verstoord in gedachten.
U heeft regelmatig het gevoel op het uiterste van uw tenen te lopen.
U moet oppassen dat u niet meer taken op zich neemt dan u aan kunt.
U bent onzeker over uw uitspraken omdat u anderen niet wilt kwetsen
U bent gevoelig voor drank / drugs verslavingen.
U trekt zich graag terug
U kunt slecht tegen kritiek
U heeft altijd het gevoel gehad dat u anders bent.
U voelt zich regelmatig misplaatst.
U voelt zich regelmatig eenzaam en / of onbegrepen
U bent soms chaotisch en soms overmatig perfectionistisch.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:17

Ik heb binnenkort een intake bij een GGZ omdat ik sterk vermoed dat ik het heb. Hiervoor had ik een verwijzing van de huisarts nodig.. kan je verder nog niet veel erover vertellen behalve dat ik al die kenmerken ook heb, en het een ramp is in mijn dagelijks leven.
Ik studeer en werk daarnaast, en om dat in goeie banen te leiden kost me zo veel inspanning... al die jaren heb ik het er moeilijk mee gehad en nu kwam ik bij toeval erachter dat er een benaming is voor de " symptomen" die ik tegenkwam.

Wil je adviseren om je HA om een verwijzing te vragen en laat je niet afschepen!! succes!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 15:19

Bedankt voor je reactie!

Ik heb namelijk ook dat het mij hindert maar ja nooit bij stilgestaan. Tot dat ik dat van die klasgenoot van mij hoorde...

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:40

Ik ben een aantal jaar geleden onderzocht bij de GGZ. Maar echter voldoe ik aan bijna alle 'eisen'. Maar het schijnt mijn karakter te zijn en geen ADD.
Ik heb op verzoek van mijn moeder mij ook laten onderzoeken, maar ik denk dat je beter het zekere voor het onzekere kan nemen en gewoon je laten doorsturen en kijken wat eruit komt. Je hoeft trouwens helemaal niet te denken dat het raar staat ofzo, want er zijn zat mensen met ADD waarbij het niet geconstateerd staat en heir dus niet hun voordeel uit kunnen halen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:43

Dat lijstje komt van levente af Knipoog

Ook ik kwam dat lijstje tegen, en ik schrok me te pletter omdat ik aan álles voldeed. Ik ben toen naar mijn huisarts gegaan en heb gezegd dat ik dacht dat ik ADD had.

Zij heeft me toen doorverwezen naar de psychiater, en na wat testen kwam ik erachter dat ik toch ook hyperactief ben, en dus ADHD'er.

We hebben een topic (zie mijn onderschrift Knipoog ).

Kan je zeker aanraden om naar de huisarts te gaan hoor! Want als het je toch problemen oplevert is het héérlijk om er vanaf te zijn!

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:48

ADD of ADHD kunnen ze niet testen. dit is niet iets wat ze in je bloed of wat dan ook kunnen zien. dit is vaak een 'gok'. ik ben zelf ook pas 'getest' ze hebben mij medicatie voor geschreven en als die aan zou slaan dan had ik ADHD of ADD
ik vond dit echt belachelijk dus ben ook niet begonnen met de medicatie. (dit is echt rotzooi wat je in je lijf stopt)
ik leef al 20 jaar met deze zogenaamde ADD/ ADHD en ik heb er soms wel eens last van maar is het zo dat je dan gelijk aan de pillen moet?
mijn advies is laat je niet bij het ggz testen maar in het ziekenhuis, daar zijn ze veel voorzichtiger met medicatie.
en waarom zou je jezelf eigenlijk willen testen? zodat je een stempel op je kop gedrukt krijgt? ik bedoel je leeft er nu toch ook mee? en dit gaat toch best???

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:49

Denk je dat je de eerste bent die bij de huisarts met dergelijke klachten aankomt? gewoon doen als je er last van hebt. want als je uitspraken wilt kunnen doen over het hebben van eventuele pscychische aandoeningen, zul je toch echt onderzoek moeten laten doen door iemand die er verstand van heeft en niet een standaard puntenbriefje van internet invullen.
Wanneer je (heel cru gesteld) tien pscychische stoornissen op een rij zet, heb je kans dat je met bovenstaande checklist, raakvlakken hebt met meer dan de helft. Dat is hetzelfde als een fysieke klacht 'googelen' en conclusies trekken over de meest bizarre aandoeningen.

Zoals Fritsie al stelt:
Citaat:
Maar echter voldoe ik aan bijna alle 'eisen'. Maar het schijnt mijn karakter te zijn en geen ADD.
is ook een optie.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:50

Gos, ja, ik herken hier ook wel wat van mezelf in. Je herkent als student geneeskunde zoiezo al snel iets van een ziekte in jezelf. Maar dat is normaal, je hebt een persoonlijkheid met veel aspecten en veel aspecten komen aan bod bij "een ziekte". Logisch dat je af en toe iets van jezelf herkent. Meestal zijn er een bepaald aantal keer dat je "ja"antwoord nodig voor je in aanmerking komt.

Maar ja, er is geen genezend pilletje ofzo. Je kan er wel mee leren omgaan en een beetje medische ondersteuning krijgen.

Heb je problemen met je jezelf? Ervaar je het zelf als een probleem? Dan zou ik even naar de HA gaan.

Heb je er eigenlijk geen problemen mee, zie ik niet echt een meerwaarde. Om nu alleen een etiquette opgeplakt te krijgen...

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:52

wizewo schreef:
Gos, ja, ik herken hier ook wel wat van mezelf in. Je herkent als student geneeskunde zoiezo al snel iets van een ziekte in jezelf. Maar dat is normaal, je hebt een persoonlijkheid met veel aspecten en veel aspecten komen aan bod bij "een ziekte". Logisch dat je af en toe iets van jezelf herkent. Meestal zijn er een bepaald aantal keer dat je "ja"antwoord nodig voor je in aanmerking komt.

Maar ja, er is geen genezend pilletje ofzo. Je kan er wel mee leren omgaan en een beetje medische ondersteuning krijgen.

Heb je problemen met je jezelf? Ervaar je het zelf als een probleem? Dan zou ik even naar de HA gaan.

Heb je er eigenlijk geen problemen mee, zie ik niet echt een meerwaarde. Om nu alleen een etiquette opgeplakt te krijgen...

hier ben ik het dus helemaal mee eens!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:57

xxxmarexxx schreef:
ADD of ADHD kunnen ze niet testen. dit is niet iets wat ze in je bloed of wat dan ook kunnen zien. dit is vaak een 'gok'. ik ben zelf ook pas 'getest' ze hebben mij medicatie voor geschreven en als die aan zou slaan dan had ik ADHD of ADD
ik vond dit echt belachelijk dus ben ook niet begonnen met de medicatie. (dit is echt rotzooi wat je in je lijf stopt)
ik leef al 20 jaar met deze zogenaamde ADD/ ADHD en ik heb er soms wel eens last van maar is het zo dat je dan gelijk aan de pillen moet?
mijn advies is laat je niet bij het ggz testen maar in het ziekenhuis, daar zijn ze veel voorzichtiger met medicatie.
en waarom zou je jezelf eigenlijk willen testen? zodat je een stempel op je kop gedrukt krijgt? ik bedoel je leeft er nu toch ook mee? en dit gaat toch best???

Tja, dat is misschien jouw mening, maar er zijn genoeg mensen die níet lekker functioneren. Ik heb mijn middelbare school niet afgemaakt, alles om me heen is altijd een troep, ik kom afspraken niet na en vergeet álles. Volgens mijn psychiater (GGZ, en daar ben ik véél tevredener over dan die in het ziekenhuis, want die zag het destijds mooi niet) was ik een duidelijk geval ADHD. Hij had er super veel ervaring mee.

Ik slik nu Ritalin, en het helpt, punt. Misschien is het troep, maar ik ben nu een veel fijner persoon dan daarvoor, dus ik heb het er heel erg graag voor over, en met mij nog veel meer mensen.

@ Wizewo: Ritalin is wel een genezend pilletje Knipoog

Lieset

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:59

Ik zou dan toch naar de HA gaan. Is idd dan misschien slim om je door te laten verwijzen naar GGZ of iets dergelijks. Dan heb je wel meer duidelijkheid. En ze kunnen daar mensen met AD(H)D goed helpen.

Ik heb zelf ook ADHD. Ik vind het zeker niet gemakkelijk.
Ik gebruik al erg lang hier medicatie voor. Heb zonder geprobeerd. Maar dat werkte bij mij niet. Dus ben blij dat er medicatie voor is.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:00

er zijn idd mensen waar voor het nodig is maar ik vind dat ze te snel jongeren aan die zware medicatie zetten. je gaat niet dood aan ADHD en je kunt er ook mee leren omgaan zonder een pillentje.
maar goed zoals ik al zei soms is het voor mensen wel nodig

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:01

@Rock: Genezend, bedoel ik mee, dat je het neemt, je geneest en dat je het niet meer nodig hebt nadien, bijvoorbeeld anti-biotica. Ritaline ed. valt onder medische ondersteuning bij mij.

Bij iemand die er geen problemen mee heeft, zou ik niet aan de ritaline zetten.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:02

Ik merk dus echt dat ik er last van heb.

Bijvoorbeeld.
Ik maak me nu al een paar weken druk over een onderzoek dat ik af moet hebben voor school wat eind mei af moet zijn. Maar ik zie er daardoor zo tegenop dat ik er niet aan kan beginnen.
Met als gevolg dat het straks zo hard stressen wordt dat ik er knetter van wordt en strontchagrijnig.

Ander voorbeeld:
In een gesprek ben ik constant met mn gedachten bij andere dingen. Denk aan 10 dingen tegelijk en krijg daardoor maar de helft van het gesprek door. Met als gevolg dat ik 10 minuten later alweer moet vragen wat er afgesproken is.
Daarnaast ben ik constant aan het bedenken of ik als ik iets zeg wel het juiste zeg. Of het niet anders opgevat kan worden, hoe anderen het zullen interpreteren waardoor ik wanneer ik het wil zeggen het gesprek al over iets heel anders gaat.
Hierdoor heb ik dan weer het gevoel dat ik door de mand zak en me maar beter afzijdig kan houden.

En zo kan ik nog wel meer van dat soort dingen noemen.
Hierdoor zie ik er soms al op om gezellig iets met mensen af te spreken enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:04

xxxmarexxx schreef:
er zijn idd mensen waar voor het nodig is maar ik vind dat ze te snel jongeren aan die zware medicatie zetten. je gaat niet dood aan ADHD en je kunt er ook mee leren omgaan zonder een pillentje.

Ik ben het niet met je eens dat je er mee kan leren omgaan... Althans... Het is zeker te verbeteren met therapie, maar het gaat héééééél langzaam, en is ontzettend vermoeiend, en écht goed wordt het niet... En dan kijk ik alleen naar mijn huishouden, het concentratieverlies is er nog steeds zonder medicatie.

@ Laulau: Komt me érg bekend voor Knipoog

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:04

Dat etiquette of die stempel daar zie ik zo tegenop.

Ennuh xxxmarexxx dankje dat ik met mijn 22 jaar oud nog onder de jongeren val hihi... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:05

Hahaha ach, ik kwam ook bij een kinderpsychiater Tong uitsteken En ik ben 22, met zélf kinderen Knipoog

Lieset

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:08

A xxxmarexxx:
Klopt, je ziet het steeds vaker dat het voor word geschreven. Maar zal dan denk ik ook niet voor niks zijn.
Het er mee leven is gemakkelijker dan het lijkt. Ik geloof inderdaad dat je misschien beter mee kunt leren om gaan met begeleiding. Maar het zal nooit over gaan. En dat kan frusterend zijn.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:10

Rock schreef:
xxxmarexxx schreef:

Ik ben het niet met je eens dat je er mee kan leren omgaan... Althans... Het is zeker te verbeteren met therapie, maar het gaat héééééél langzaam, en is ontzettend vermoeiend, en écht goed wordt het niet... En dan kijk ik alleen naar mijn huishouden, het concentratieverlies is er nog steeds zonder medicatie.

@ Laulau: Komt me érg bekend voor Knipoog

waarom zou je wel je lijf vol willen stoppen met troep en niet de tijd willen nemen voor jezelf om er daadwerkelijk 'beter' van te worden. wil jij de rest van je leven aan de medicatie zitten?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:15

Ritaline zet je eigenlijk in overdrive, waardoor je je beter kan concentreren. Wat je hier beschrijft, lijkt me ook niet-medicamenteus te behandelen door een voor van gedragstherapie en vind ik niet noodzakelijk specifiek voor ADD.

Ik heb het ook dat ik met teveel dingen tegelijk bezig ben en er dan eigenlijk alleen maar een warrig verhaal uit krijg. Diep ademhalen, bedenken wat ik wou zeggen en nog eens proberen helpt mij enorm.(Een stel geduldige vrienden ook)

Dat stressen over een werkstuk heb ik ook. Verschil is dat ik op den duur zoiets heb, van en nu wil ik stoppen met er tegenaan te hikken en dan heb ik het meestal in een ruk af.

Bedenken of je het juiste zeg, opde goede mannier of het wel goed overkomt, klinkt me ook bekend in de oren.

Voor de rest zijn er ook in de geneeskunde mode verschijnselen. Dat het veel voorgeschreven wordt, heeft voor mij niet echt een meerwaarde. Oude bekende; je springt toch ook niet omdat de rest springt.

Mijn mening blijft; bij problemen -> huisarts, overleg met hem/haar en probeer met gedragstherapie als het echt niet gaat medicamenteus. Desnoods combi om later weer van medicijnen af te raken.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:19

@ Rock dus dit zijn wel echt dingen die op ADD kunnen wijzen die ik net beschreef. inderdaad dat chaotische merk ik ook in mn huishouden. Ben altijd alles kwijt. Tis een gigantische troep, erger me er kapot aan maar kan er niks mee doen. Totdat ik het zo beu ben en alles tot in de puntjes opgeruimt wil hebben....

@ Wizewo ik ben eigenlijk ook tegen medicijnen maar heb soms wel eens zoiets van als het nou echt zou helpen. Maar ja eerst de stap maar naar de huisarts toe ben ik bang...

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:02

Lieset schreef:
A xxxmarexxx:
Klopt, je ziet het steeds vaker dat het voor word geschreven. Maar zal dan denk ik ook niet voor niks zijn.
Het er mee leven is gemakkelijker dan het lijkt. Ik geloof inderdaad dat je misschien beter mee kunt leren om gaan met begeleiding. Maar het zal nooit over gaan. En dat kan frusterend zijn.

het zal zeker nooit overgaan, maar als je een pillentje slikt gaat het ook niet weg of over. je onderdruk het alleen heel erg.
een vriendin van mij slik nu ook medicijnen en dat lijkt wel een zombie. maar niemand die zegt dat het niet goed voor haar is. ze heeft nu toch geen klachten meer van ADHD? sorry maar zo wil ik niet leven. en ja er zijn genoeg mensen bij wie dit niet het geval is. maar ik hoef die troep niet in mijn lichaam en ik vind dat mensen die het wel slikken en willen gaan slikken zich zelf eerst eens moeten verdiepen in deze medicatie.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:05

zeer herkenbaar idd, ik heb nu geen tijd maar ga hier zeker meer over lezen

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:10

Maar soms zijn er mensen die echt geen normaal leven kunnen leiden zonder medicatie... als het bij mij helpt, in combinatie met therapie, zou ik het zo doen.
Bij mij is dus nog niks vastgesteld omdat ik nog moet wachten op de intake.

Maar ik weet wel, dat er iets mis is, en wat ik eraan kan doen om mezelf positief te veranderen, dat doe ik ook.. er simpelweg maar mee leren leven heb ik persoonlijk al mn hele leven geprobeerd.
Wat voor de een geen oplossing is (b.v. medicatie) kan voor de ander juist een verademing zijn.