Suikerloos door het leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyFlower

Suikerloos door het leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:56

Hey daar

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die suikerloos door het leven gaan. Ikzelf heb al vanaf m'n geboorte fructose-intolerantie. Ik kan geen suiker, zoetstoffen en fruitsuikers eten. Ik vind het nog steeds best moeilijk om dingen af te wijzen en steeds maar weer je verhaal uit te leggen dat je geen fruit, taart, cake, ijs, chocolade of limonade en cola (enz.) eet/drinkt.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier mee omgaan.

Prince_

Re: Suikerloos door het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:58

Ik heb er zelf geen last van, Lijkt me wel heel erg vervelend en moeilijk als je dat hebt! Scheve mond

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:59

dat lijkt me vervelend zeg
maar suike rzit toch echt in bijna alles, wat kan je dan nog wel eten?? van lekkers bv?

DaisyFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:04

Zolang iets niet zoet is, kan ik er vaak wel tegen, dus een klein beetje suiker (bijv. in brood ofzo) kan gelukkig wel. M'n lichaam geeft zelf aan wat te zoet is en dus slecht voor mij is. Het klinkt misschien raar, maar ik ben blij dat ik zoete dingen niet lust. Ik bedoel... stel dat je zoete dingen heel erg lekker vindt, terwijl je weet dat het slecht voor je is. Maar het gevolg is dus wel dat ik heel veel zoete spullen niet lust en veel mensen vinden dat raar.
Elk kind lust toch een ijsje!? Eén van de zinnen die ik zooo vaak heb moeten aanhoren...

Maargoed... er zijn ook veel dingen die ik wel kan eten qua snacks, bijvoorbeeld chips, toast, alles wat hartig is!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:24

Ik hoef niet radicaal suikerloos door het leven, maar ik probeer het wel zo veel mogelijk te beperken. Als ik iets met "snelle" suikers eet, geeft mijn lijf zo'n enorme hoeveelheid insuline af dat ik daarna in een enorme dip kom en daar dan vervolgens van mn stokje van ga. Vooral als ik lang niet gegeten heb, 's ochtends zoetigheid hoef ik echt niet te doen. Bovendien krijg ik van te veel suiker koppijn.
Het valt me eigenlijk best mee, zo min mogelijk suiker. Het scheelt dat ik geen zoetekauw ben. En af en toen zondig ik wel met een stuk chocolade oid hoor (maar dan wel na een volkoren boterham oid)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:29

Ja, hier een 100% medestander. Heb een voedselintolerantie voor riet en bietsuiker, dextrose en glucose en kan ook niet tegen honing. Had in verleden geen last van fructose maar merk dat, als ik nu iets met fructose eet toch ook wel wat last van mijn maag begin te krijgen. Ik kan dus helemaal niks eten waar suiker(s) aan zijn toegevoegd dus moet ook opletten waar ik mijn brood koop en kan bijvoorbeeld niet zomaar groenten uit blik eten. Mensen staan vaak verbaasd van wat ik allemaal niet kan eten maar echt aan de gekste dingen wordt suiker toegevoegd, zelfs aan chips, vleeswaren, groenten uit de diepvries, sauzen uit een pakje. Na 10 jaar trouw de etiketjes lezen weet ik zelf gelukkig welke merken ik wel en niet kan kopen.

Ik vind het vooral lastig als ik uit eten ga of op visite ben bij andere mensen. De meeste mensen voelen zich toch bezwaard als je niet alles mee kunt eten of ze er niet aan gedacht hebben iets te kopen wat suikervrij is. Ik heb regelmatig meegemaakt dat ik zelf eten mee moet nemen en vind dat helemaal niet erg.

Wat ik wel vervelend vind is als je van tevoren duidelijk doorgeeft wat je wel en niet mag hebben en mensen toch er geen rekening mee hebben gehouden. Ben wel eens op kamp geweest dat er geen suikervrij broodbeleg was, alleen kaas en geen suikervrij brood, of ergens waar wel een suikervrij toetje was maar ik moest dat zelf ophalen in de keuken en dat hadden ze niet aan mij doorgegeven. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik eigenlijk liever zelf mijn eten regel als ik op pad ga dan weet ik tenminste zeker dat ik geen honger hoef te lijden. Bij uit eten kan ik vaak op basis van de menulijst wel inschatten wat ik wel en niet kan bestellen. Vind het wel jammer dat je in bijna geen enkel restaurant een suikervrij toetje kunt bestellen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:27

Wat een vervelende ziektes zeg! Ikhaal al m'n energie uit suiker, en als ik een paar dagen (op dieet) geen suiker eet kan ik daar heel beroerd van worden. Veel sterkte ermee!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:45

Nou zeg, is ook de eerste keer dat iemand me er sterkte mee wenst. Voedselintolerantie is trouwens geen ziekte, dit even terzijde.

Denise ik wil wel even verder reageren op je berichtje. Als je je namelijk beroerd voelt wanneer je geen suiker eet kan dit duiden op een suiker verslaving. Beter is het om je energie te halen uit trage koolhydraten uit bijvoorbeeld fruit en volkoren producten. Suiker levert lege calorieen aan je lichaam, en kan daarmee nooit voorzien aan je energiebehoefte, omdat er een vicieuze cirkel ontstaat waarin je steeds meer behoefte krijgt aan suiker. Het je beroerd voelen wanneer je geen suiker eet duidt op ontrekkingsverschijnselen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet af en toe eens lekker kan snoepen maar het is niet goed om al je energie uit suiker te halen omdat je lichaam ook behoefte heeft aan andere voedingsmiddelen.

Ik spreek uit ervaring want ik kwam er achter dat ik absoluut niet tegen suiker kon doordat ik juist zoveel suiker gebruikte; ik voelde me snel beroerd als ik lang geen zoetigheid at. Nu is het precies andersom, als ik iets met suiker eet word ik meteen heel misselijk en beroerd. Doordat mijn jongere zusje een tijdje suikervrij moest eten ben ik dat op aanraden van mijn moeder ook gaan doen zo'n 11 jaar geleden en zo ben ik er achter gekomen dat ik niet tegen suiker kan. Dit is later ook nog eens bevestigd door een arts.