Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 17:03

Zoals de titel al doet vermoeden..... Haha!

Ik heb begrepen dat deze 2 'ziektes' wel degelijk verschillen van elkaar.
Volgens mij zit ik er tussenin, heb kenmerken van allebei.
Op advies van de HA doe ik nou bijna niks, als ik geen wekker zet slaap ik rustig 16 uur per nacht, ben zo emotioneel als het maar kan(huil al bij gt/st Vork ), heb veel last van hoofdpijn en irritatie.
Ook kan het me eigenlijk allemaal ook erg weinig meer schelen qua werk en studie(die dus ook onder het 0 punt staan nu).
Wie herkent dit of heeft ook deze diagnose meegekregen van de HA en wat doe je nu zoal(en wat niet Haha! )>?
Graag ervaringen delen dus......

Groetjes Manon

Antheman

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:40

Jaren terug heb ik een burnout opgelopen.

Ik ben naar de HA geweest. Zij zei:

Wekker zetten
schoonmaken
s middags de hele middag naar buiten
op tijd naar bed
vrienden bellen

Het is nl belangrijk om wel een ritme te houden, je beter te voelen. Ik hoiu bijv niet van schoonmaken en schoof dat voor me uit. Maar dan volede ik me schuldig dat ik niets deed, en ik was tenslotte al de hele dag thuis.
Na 8 maanden kwam ik eruit. Toen huilde ik niet meer om alles en had ik geen paniek aanvallen meer.
Het leven kon ik toen weer redelijk aan. Ik werkte niet in die periode.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:47

nou overspannen zit ik denk ik ook weleens tegen aan.
Ik heb sinds een jaar een eigenzaak en dat is geen kattenpis om het zo maar even te zeggen. Ik ben veel oververmoeid en snel geirriteerd (nou ben ik dat al wel langer) ik kan weinig hebben en heb ook echt soort van woede aanvallen. Erg lastig.
Het gaat wel steeds beter omdat ik er meer aan gewent ben zoveel te werken. Ik heb nu 1 vaste dag in de week vrij en dat had ik eerder niet. Het gaat dus wel de goede kant op maar ik denk wel dat ik overspannen ben geweest.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 18:51

Antheman schreef:
Jaren terug heb ik een burnout opgelopen.

Ik ben naar de HA geweest. Zij zei:

Wekker zetten
schoonmaken
s middags de hele middag naar buiten
op tijd naar bed
vrienden bellen

Het is nl belangrijk om wel een ritme te houden, je beter te voelen. Ik hoiu bijv niet van schoonmaken en schoof dat voor me uit. Maar dan volede ik me schuldig dat ik niets deed, en ik was tenslotte al de hele dag thuis.
Na 8 maanden kwam ik eruit. Toen huilde ik niet meer om alles en had ik geen paniek aanvallen meer.
Het leven kon ik toen weer redelijk aan. Ik werkte niet in die periode.

Herkenbaar, hier helpt de weker zetten weinig want ik slaap echt overal doorheen.
Weren kan ik nu niet laten vallen want dan krijg ik financiele problemen, dus ja....heb woensdag weer een gesprek bij HA om wellicht wat proffesionele hulp te gaan zoeken voor dingen uit het verleden die me nog steeds dwars zitten!
@Breitling dat kan zomaar hoor, ik heb ook wel eens gehoord van mensen die het niet wisten maar het wel hadden, hoe gaat het nu verder dan?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:03

Ben nog snel oververmoeid maar door een dag vrij te hebben in de week kan ik alles wel makkelijker volhouden
ik ben ook weer gaan sporten in het beetje vrije tijd dat ik heb waardoor ik meer energie hebt. ook slik ik pillen waar ik energie van krijg. al met al gaat het nu beter als in het begin maar ik ging ook van een partime lichamelijk zware baan naar een dubbele fulltime baan.
Ik werkte op een manege, gaf les en deed buitenritten begeleiden. ik werkte dus heel de dag buiten. deed hiermee veel aan beweging etc. Toen ging ik naar totaal het tegenovergestelde. Van smorgens vroeg tot savonds laat binnen zitten. Ik werkte van 09.30 tot 22.30 + smorgens een uur reizen en savodns een half uur (smorgens in de file) dit deed ik 5 dagen per week en op zaterdag van 9.30 tot 18.30

Dit omdat ik net een zaak had overgenomen samen met mijn moeder, we konden gen personeel betalen en nog niet alleen werken. Dus we hebben 2 maanden samen gewerkt toen kon ik wel alleen werken maar mijn moeder wat nog te onzeker ik heb zeker ruim 4 maanden dit allemaal gewerkt. Toen kon mijn moeder het ook alleen en gingen we het wat afwisselen.
Toen stond ik na een half jaar wel bijna op instorten.
Toen kwam het vakantie rooster er aan en werkte ik elke dag pas vanaf 4 uur. een verademing. Had even tijd om bij te tanken. Ik heb dit 3 weken gedaan en ging toen 15 dagen met vakantie. Op het moment werk ik gemiddeld nog 60 u in de week soms iets minder soms iets meer. Ik doe het nog steeds samen met mijn moeder. we sluiten nu een uurtje eerder dus ben ook een uurtje eerder thuis savonds.
De planning is dat ik met de tijd wat avondjes vrij krijg en dat dan personeel gaat werken. maarja een eigenbedrijf houd in hard werken en weinig verdienen dus dat zit er nog even niet in Haha!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:22

^^zohee, snap dat het dan moeilijk rustig aa doen is.
Wat voor een bedrijf heb je als ik vragen mag?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:25

een zonnestudio met daarin een nagelstudio (die ik ook zelf doe) nu doet mijn moeder de dagen dat ik de nagelstudio doe (gemiddeld 2 dagen per week) elke woensdag ben ik vrij en de rest van de dagen werk ik alleen.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:48

Ik zit nu ook thuis overspannen, moet volgende week weer aan het werk, ben nu twaalf weken zwanger maar het is over tussen mij en de vader terwijl we samen huis gekregen hadden via woningbouw, dat neemt hij nu alleen en ik kan op kamertje blijven zitten straks met mijn kind, dat in combinatie met dat de moeder van hem een collega van me is zorgt dat ik het nu niet trek om te gaan werken, alleen mijn baas heeft er geen begrip voor.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:14

ik begrijp hieruit dat je wel de keus gemaat hebt om het kindje te houden?
Hoe oud ben je als ik vragen mag?
wel een hele zware situatie meis, sterkte!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:02

Ik ben 24, ga het kindje houden ja, ga wel kijken of ik terecht kan in opvanghuis voor alleenstaande jonge moeder zodat ik straks goede begeleiding krijg aan het eind van mijn zwangerschap en tijdens de eerste maanden van het leven van mijn kleine.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:08

SandravdB schreef:
Ik ben 24, ga het kindje houden ja, ga wel kijken of ik terecht kan in opvanghuis voor alleenstaande jonge moeder zodat ik straks goede begeleiding krijg aan het eind van mijn zwangerschap en tijdens de eerste maanden van het leven van mijn kleine.

Pff dat is een hele vervelende situatie voor je zeg! (misschien moet je je profiel nog even aanpassen..daar staat dat je nog een partner hebt). Heel veel sterkte tijdens je zwangerschap en de periode die daarop volgt...

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:40

Hier ook ervaring. Toevallig dat je er net een topic over hebt gestart, was net op internet aan het zoeken naar ervaringen. Overspannen zijn vind ik superfrustrerend! Bij mij begon het door verhuizing, hypotheek ed regelen, nieuwe baan en verbouwing, allemaal tegelijk. Na vier maanden was ik op. Dat is nu meer dan een jaar geleden....
Het kan dus lang duren.

Tips waarvan ik denk dat ze werken:
- lekker bewegen, zoals fietsen of wandelen
- zo min mogelijk 'moeten', dus moeten schoonmaken lijkt me ook niet echt goed...
- weinig plannen en afspreken, dat geeft een rustiger gevoel
- voel je niet schuldig als je weer iets af moet zeggen
- een psycholoog kan je ook verder helpen
- als je je weer wat fitter voelt, pas op! Doe niet teveel, blijf rustig aan doen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Wat werkt voor jullie? En waar zitten jullie valkuilen? Mijn grootste valkuil is dat als ik me weer lekker voel, snel teveel ga doen. Maar ook als je rustig aan blijft doen, volgens mij horen terugvallen er gewoon bij. Al zijn ze heeeel erg frustrerend. Kan binnekort eindelijk terecht bij de psycholoog, dus hoop dan wat inzicht te kunnen krijgen.

Hoor graag ervaringen van jullie. Ook over hoe je je voelt en hoe je daar mee omgaat... het voelt soms zo alleen, omdat niemand om me heen weet wat overspannen nou eigenlijk is. Ze zeggen dan: 'je ziet er niet gestresst uit.'

@ sandravdB: heel veel succes! Heftige periode voor je zeg...

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:55

Zelf heb ik gelukkig nog nooit een burnout gehad, maar voor mijn vorige studie heb ik een scriptie geschreven over dit onderwerp. Uit alle onderzoeken uit die tijd (inmiddels ruim 4 jaar geleden) bleek minimaal drie keer in de week minimaal 20 minuten sporten/bewegen een goede bijdrage te leveren aan het herstel. Het type sport/beweging moet op een rustig niveau zijn, bijvoorbeeld fietsen (géén spinning), stevig wandelen, joggen, etc. Sporten waarbij een hele hoge hartfrequentie nodig is, zoals hardlopen en spinning zijn niet geschikt. Bij een burnout is een deel van de hormoonhuishouding ontregeld (de stresshormonen) en door het sporten bleek dit weer te herstellen tot normaal niveau.
Ik wens jullie heel veel succes en sterkte met het herstellen!

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:10

Hobby schreef:
Zelf heb ik gelukkig nog nooit een burnout gehad, maar voor mijn vorige studie heb ik een scriptie geschreven over dit onderwerp. Uit alle onderzoeken uit die tijd (inmiddels ruim 4 jaar geleden) bleek minimaal drie keer in de week minimaal 20 minuten sporten/bewegen een goede bijdrage te leveren aan het herstel. Het type sport/beweging moet op een rustig niveau zijn, bijvoorbeeld fietsen (géén spinning), stevig wandelen, joggen, etc. Sporten waarbij een hele hoge hartfrequentie nodig is, zoals hardlopen en spinning zijn niet geschikt. Bij een burnout is een deel van de hormoonhuishouding ontregeld (de stresshormonen) en door het sporten bleek dit weer te herstellen tot normaal niveau.
Ik wens jullie heel veel succes en sterkte met het herstellen!

Hee bedankt! Ik vraag me alleen af waarom hardlopen en spinning bv niet goed zijn... Ik had zo'n idee dat de stresshormonen dan juist in evenwicht komen ofzo, omdat het bewegen een natuurlijke reactie zou zijn op gevaar (en dus stress).

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:13

Een paar jaar geleden heb ik een burnout gehad.
Eerst ben ik een periode minder gaan werken en later ben ik toch een half jaar volledig thuis geweest.
Wat helpt is wel een schema te hebben zodat je wel regelmaat hebt. Daarbij vooral in het begin voldoende rustmomenten.

Sporten is zeker aan te raden. Ik heb gelukkig een hond waar ik iedere dag mee weg moest, heb veel gewandeld in bijvoorbeeld het bos.

Je hebt in je leven dingen die je energie kosten en dingen die je energie opleveren, die twee moeten in evenwicht zijn met elkaar. Bij een burnout is het evenwicht een hele periode verschoven naar dingen die je energie kosten. Daardoor leveren de leuke dingen je geen energie meer op en ga je die ook als last zien.

Met behulp van een haptotherapeute en een coach ben ik uit de burnout gekomen. Een psycholoog werkte bij mij niet, te veel 'met fluwelen handschoentjes aan' werkwijze voor mij.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:33

Ik ben gister bij de dokter weggekomen met hetzelfde energie verhaal...ik had het eerst niet achter mn klachten gezocht..je kan er lichamelijk echt goed ziek van zijn!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 15:54

@ idereen, bedant voor alle verhalen.
Ik zie toch wel veel overeenkomsten met mijzelf.
Afgelopen week ben ik weer bij de HA geweest en die vond dat ik de goede dingen deed, met een aantal weken moeten de lichamelijke klachten wel minder worden.
Ook ga ik deze week een psychologe bellen voor een afspraak, heel eng maar wel goed denk ik.
Verder viel mij op dat ik ook al een tijdje niet menstueer(ben aan de pil)volgens de HA kan dit voorkomen tijdens een BO of overspannenheid.
Heb voor de zekerheid als een test gedaan en die was(godzijdank)negatief, herkennen jullie dit?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:22

Sporten als spinning en hardlopen zijn te intensief. Ik weet niet meer uit mijn hoofd hoe het precies in elkaar zat, maar ik geloof dat de hormonen met name 'gestabiliseerd' werden bij een bepaalde hartfrequentie. Die hartfrequentie hoort bij meer rustige duursporten zoals ik hierboven heb genoemd.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:21

Ik heb dus altijd gedacht dat dit voorkwam bij drukke zakenmensen enzo..en niet bij jongeren die zoals ik bijvoorbeeld studeren..

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:52

Ik zit al bijna anderhalf jaar in deze situatie alleen heb ik er nog zware depressie en angstsoornissen bij. Ik kom nu ook bijna in een traject dat het qua werk erop of eronder wordt of ik mijn ban kan gaan behouden.

Het is vooral belangrijk om uit te zoeken WAARDOOR je in deze situatie bent gekomen. Dus echt psychische hulp in het begin vooral praktisch in de zin van routine en schema's en dergelijke, en later goed kijken waar je valkuilen zitten.

Ik ben er na zo'n lange tijd nog steeds niet.... Ik voel me doodongelukkig en mentaal een wrak. Zie het leven ook niet echt meer zitten. Binnenkort ga ik opgenomen worden in een kliniek voor psychotherapie om aan mezelf te gaan werken en dingen te gaan verwerken van heel lang geleden.

Ook mijn hele lijf is van slag, heb evenwichtorgaanproblemen, last van extreme spanning in mijn lijf warvoor ik bij de fyzio loop en tot overmaat van ramp heb ik nu ook problemen aan mijn slokdarm kringspieren waarvoor ik onderzocht moet gaan worden.

Daarbij komt dus ook nog dat ik nog een half jaar heb om beter te worden anders ga ik mijn baan verliezen en krijg ik doodsaai werk enzo....

Het is echt klote......

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:29

Jeetje Mariek, wat een vervelendheid! Wat goed dat je nog steeds aan het werk bent dan. Of goed... misschien ook wel juist niet? Een half jaar vind ik vrij kort om beter te worden trouwens. En straks ga je juist extra stressen omdat je supersnel beter moet zijn! Heel veel succes in ieder geval.

Maar goed, psychische hulp lijkt mij ook het beste bij overspannenheid. Ik krijg volgende week eindelijk advies van de psycholoog met betrekking tot de behandelmethode. Na bijna een half jaar wachten en intake-gesprekken. Esther noemde haptonomie, lijkt me ook wel goed.
@Esther: wat heeft het precies voor jou gedaan? En hoe?

@Pinacolada: inderdaad, ik had ook nooit gedacht dat ik overspannen zou kunnen zijn. Dat is voor mensen met een carriere enzo... Niet dus. Ik dacht eerst ook dat ik gewoon een virus had ofzo, die maar niet overging. Hoe ga je het nu doen met je studie?

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:37

[quote="Meikje"]Jeetje Mariek, wat een vervelendheid! Wat goed dat je nog steeds aan het werk bent dan. Of goed... misschien ook wel juist niet? Een half jaar vind ik vrij kort om beter te worden trouwens. En straks ga je juist extra stressen omdat je supersnel beter moet zijn! Heel veel succes in ieder geval.
quote]

Ik heb eerst 3 maanden thuis gezeten en ben nu ruim een jaar weer aan t opbouwen qua werk. Ik zit nu op 4 dagen van 7 uur werken. Ik heb ook psychologische hulp gehad, maar ik moest zwwarder geschut hebben zeg maar....

Maar idd mijn valkuil is gewoon maar doorgaan, ook al krijg ik genoeg signalen dat ik moet stoppen van mijn lijf, ik wals er overheen en ga nog harder werken om het maar voor elkaar te krijgen en vooral niet te hoeven opgeven...

Dus ja knap dat ik nog werk? Ja in zekere zin wel, alleen is de prijs die ik ervoor betaal wel erg hoog. Ik heb me mooi op mijn werk gestort maar niet genoeg gewerkt aan mijn psychisch herstel. En maar gewoon doorgebeten....

Ik zit dus 1,5 jaar in de ziektewet en met 2 jaar dreigt er ontslag als je dan nog niet beter bent..... Ook woden er nu analyses gemaakt om te kijken of ik mijn werk wel aankan enzo. Duidelijk is dat mijn werk me er het liefste uit heeft, dus het wordt een nog zwaardere tijd...... En ik word al helemaal gek als ik er aan denk.... Net nu ik alle zeilen bij moet zetten komt er dus nog meer op mijn bordje, namelijk de werkgever die gaat rpoberen mij als onbekwaam af te schilderen zodat ze me legaal mogen lozen.....

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:24

Jij zit helemaal in een rotsituatie!

Ik ben definitief gestopt met school..en dat luchtte al flink op. Vanmorgen voor eerst weer gewerkt..viel me wel wat zwaar en nu na 4 uurtjes bekaf. Ik slaap ook heel erg slecht..bah!

Hoe hebben jullie dat gedaan..via de huisarts naar psycholoog ofzo?

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:39

Ja mijn huisarts heeft me doorverwezen naar een soort van riagg maar dan pas net begonnen zeg maar. Word volledig vergoed door de verzekering en ze hebben dus GEEN wachtlijsten!!!! Het heet max-ernst dus echt een aanrader vond ik, alleen zoals ik al zei heb ik echt psychotherapie nodig en dat konden ze me niet genoeg geven....

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:32

Zelf niet, maar mijn vader zit al 9 maanden overspannen/met burn out thuis.