steraliseren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

steraliseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 17:05

Weer een beetje persoonlijk maar ik wil wel eens van meer mensen de mening hierover horen.
Ik wordt 28 jaar in mei en weet al mijn hele leven dat ik geen kinderen wil.
Ik moet er dus ook niet aan denken dat ik perongeluk zwanger zou worden want dan denk ik niet dat ik het kindje ga houden.
Voor de moeders onder de bokkers moeilijk te begrijpen maar goed zo is het nu eenmaal.
Even dit, ik ben geen kinderhater.
Ik vind kinderen zo niet zo erg maar niet voor mezelf.
Ik zit al vanaf mijn 15 jaar aan de pil en ben die hormonen vreten zat.
Ik heb dus een afspraak gekregen bij de gynecaloog (hoe schrijf je dat) en hem mijn verhaal verteld dat was vorig jaar en die arme man viel bijna van zijn stoel.
Hij vond me dus te jong.
Er zijn zoveel mensen om me heen die zeggen dat ik veel te jong ben en dat dat nog wel komt, maar ik ben bijna 28 als ik het nu niet wil dan zal dat toch wel zo blijven.
En ik wil al zeker geen kinderen na mijn 30ste.
Wat vinden jullie hier nou van, ben ik echt zo te jong of is dit gewoon mijn eigen beslissing.
Ik wil geen spiraaltje want daar zitten ook weer gewoon hormonen in.
Vrouwen die zoveel en zolang met hormonen te maken hebben hebben meer kans op borstkanker, staat in de bijsluiter van mijn pil.
Lekker is dat ik wil er vanaf.

tita

Re: steraliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:09

Nou je bent iid te jong

Ik geloof dat ze pas sterrileseren vanaf 30 maar liefs 35
Als je geen hormonen meer wilt slikken kun je maar een ding doen dat is condoom of nooit meer seks hebben Haha!

Zelf ben ik 31 en ik ben er nog niet uit of ik kinderen wil.
Maar ik ga niet snijden dat is zonde van een gezond lichaam

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 17:26

Ja maar stereliseren is maar een kleine ingreep je kan meteen weer naar huis.
Jij bent er nog niet uit maar ik wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:28

Is een Mirena spiraal of de Nuva-ring niks voor jou dan? Beide bevatten nog hormonen, maar wel minder.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:58

apart eigelijk, als een man kom, dan is er weinig gezeur, komt er een vrouw dan, doen ze moeilijk. Maar goed, als het echt jou oprechte beslissing is, dan zouden ze daar gehoor aan moeten geven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:02

ja en als ik nu al een kind had deden ze ook veel minder moeilijk, dus ze willen eigenlijk dat je een kind krijgt.
ik vind dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is, als ik een kind krijg en het blijkt achteraf dat het niet mijn ding is blijft het toch mijn verantwoordelijkheid.
Ik snap niet dat hier zo moeilijk over gedaan word.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:04

Misschien een rare vraag maar ik meen dat het bij mannen ook ongedaan kan worden gemaakt. Kan dit bij vrouwen dan niet? Ik ben op zich van mening dat als je echt heel zeker bent van je beslissing dat het dan geen belemmering moet zijn dan een bepaalde leeftijd moet hebben.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:09

je bent 28 dus helemaal volwassen en compleet toerekenings vatbaar lijkt me
je hebt hier lang over nagedacht lijkt me ook

dan is het compleet je eigen beslissing en vind ik ook dat ze daar gehoor aan moeten geven
jij geeft dit aan dus moeten ze er naar luisteren
en ik vind dat je leeftijd nu dan niet moet uitmaken

persoonlijk vind ik het zelf ook te jong maar als jij er volledig achterstaat dan moet het gewoon gebeuren , klaar
maar ja misschien tot die tijd vrijen met condoom of toch maar een spiraaltje

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:11

Als jij al jarenlang deze mening hebt, en dus echt zeker weet dat je geen kinderen wil, zou ik op zoek gaan naar een gynacoloog die je wel serieus neemt. Ga goed voorbereid naar het gesprek (zet je argumenten duidelijk op een rijtje) en laat je niet afschepen met 'je bent te jong'. Het is jouw lijf, en dus jouw beslissing! Met 28 ben je oud en wijs genoeg om je eigen beslissingen te nemen.

joyce83: een sterilisatie kan ongedaan gemaakt worden, maar de kans op een zwangerschap is daarna wel (veel) kleiner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:24

Tja, ze hebben nu eenmaal richtlijnen en steriliseren écht niet gauw, hoe goed je argumenten ook zijn.

Ik ben nu 22 en heb als het goed is binnen nu en een paar weken 3 kinderen. Zelf vind ik steriliseren een te grote ingreep, maar ze zullen het ook bij mij niet doen, ondanks het feit dat ik al kinderen heb.

Ook mijn vriend (27) komt nog niet in aanmerking voor sterilisatie geloof ik, pas vanaf 30 doen ze dat, maar bij mannen is het nog wel een stuk makkelijker omkeerbaar.

In de tijd dat mijn moeder zich liet steriliseren (1990) was het in ieder geval een onomkeerbaar proces.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:10

Een collega van mij was ook 28 jaar toen ze voor steralisatie koos. Ze is nu 45 jaar en heeft geen spijt van haar beslissing maar is wel van mening dat ze toen op die leeftijd niet geholpen had mogen worden door een arts omdat ze toen te jong was.
Het blijft jouw beslissing en ik zou het serieus overleggen met een gynacoloog die jouw standpunt in ziet maar je ook op de keerzijde wijst.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:16

Ik kan me goed voorstellen dat ze dat niet willen doen.
Wie weet wat er de komende 10 jaar nog gebeurt in je leven waardoor je ineens wel een kinderwens zou kunnen krijgen... dan hebben ze misschien een boze vrouw op hun dak die vindt dat de dokters het nooit toe hadden mogen staan omdat ze te jong was , zie het verhaal hierboven. Kan natuurlijk goed zijn dat je ook blij blijft met je beslissing maar het risico bestaat altijd dat je leven nog ingrijpend verandert...

Overigens : de pil is zeker ook niet 100% waterdicht...
Dus om zeker ervan te zijn dat je niet zwanger wordt ermee , hoef je het niet te doen Knipoog

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:29

He nou eindelijk eens iemand die hetzelfde heeft. Ik ben ook 28 en wil absoluut geen kinderen. Ik ging hiervoor naar mijn huisarts en zij zei dat ze het pas vanaf 32 jaar doen en dat je dan eerst een
gesprek krijgt of je het wel zeker weet enz. aan de hand daarvan als dat dan "goedgekeurd " wordt gaan ze eventueel over tot steralisatie. Als je geluk hebt is dat binnen het jaar zoniet kan je nog langer wachten. Ik vind dit dus ook een beslissing die jezelf kan nemen en tuurlijk begrijp ik dat daar heel wat aan vooraf gaat en niet niks is, maar met 28 en in goede geestelijk gezondheid vind ik dat je zoiets zelf moet kunnen beslissen.
Ik wil ook van die hormonen e.d af ben het echt spuugzat.
Ik heb het al opgegeven en zal moeten wachten tot ik 32 ben.
Groetjes

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:03

Ik kan me je reactie voorstellen, maar ook ik vind 28 eigenlijk te jong. Ik kan me wel voorstellen dat je geen kinderen wilt, maar er zijn nog zoveel andere opties! Ook snap ik dat je de hormonen spuugzat bent, maar dan is de enigste oplossing tot die tijd condooms en zaaddodende pasta's e.d. lijkt mij.

Je leven kan op nog zoveel fronten veranderen en je mening ook nog op zoveel fronten. Natuurlijk heb je goed over je beslissing nagedacht, ook al zou je al kinderen hebben word het nog niet snel goedgekeurd.

Een vriendin van mij nu 32 is na de bevalling van haar laatste zoon met tegenzin van de artsen gesteriliseerd. Schrik niet deze vrouw heeft 6 gezonde kinderen op de wereld gezet en nog vonden ze haar te jong hiervoor!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:16

Ik denk dat je op die leeftijd echt wel kunt bepalen of je wel of geen kinderen wilt en een steralisatie wilt ondergaan. En een arts kan jouw wens echt niet negeren.

Ik ben net 29 geworden en heb 2 kinderen. Zo'n 3 weken geleden ben ik naar het ziekenhuis geweest voor steralisatie (essure methode) en ik had hiervoor 1 intake gesprek gehad in mei 2007 en er is verder niet geprobeerd om me op andere gedachten te brengen (waarschijnlijk omdat ik al 2 koters heb). Maar een leeftijdgrens is mij nog nooit vermeld.
Helaas is de ingreep niet gelukt en heb ik nog 2 weken nagebloed, info staat op www.essure.nl. Leek mij een makkelijke ingreep, zonder narcose of hechtingen, maar helaas lukte de gyneacologe het niet om de veertjes te plaatsen. Er waren die dag 4 vrouwen hiervoor en maar bij 1 is het gelukt. Dus dit kan ik je niet echt aanraden, maar wellicht zijn ze in het ziekenhuis bij jou in de buurt wat kundiger.
Gelukkig heeft mijn man nu besloten dat hij het laat doen, dus hoef ik niet meer Haha!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:18

Ik vind dat je het helemaal zelf moet weten. Als jij het graag wilt, waarom dan niet? Succes!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:26

@kasparonda: ik ben hetzelfde als jij. Al heel mijn leven weet ik heel zeker dat ik geen kinderen wil. Ben ook geen kinderhater, maar dit is gewoon een gevoel wat ik heb, zoals sommige mensen al van kinds af aan graag moeder willen worden.

Ik vind je zeker niet te jong om te beslissen over een dergelijke ingreep. Over een paar jaartjes ga ik er ook voor, met mijn 25 ben ik nu nog te jong, dat snap ik. Ik wacht dan ook nog een jaar of 4/5 en zal dan ook gaan voor een steralisatie.

Zelf zou ik op zoek gaan naar een andere gynecaloog die je wel wil helpen, het is geen schande toch? En een beslissing die je zelf neemt en waar je, lijkt mij, met 28 jaar wel genoeg over nagedacht hebt.

Succes!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:27

Ik denk dat je er goed aan doet om eens met een andere arts te praten, wellicht denkt die er anders over.
Zelf heb ik ook geen kinderen en ik wil ze ook absoluut niet. Toen ik 28 was niet, en nu ik 35 ben ook niet. Ik ben er altijd al heel zeker van geweest, eigenlijk hetzelfde als wat jij nu hebt.
Ik vind dat iemand van 28 best zelf mag bepalen wat ze met haar lichaam wil doen. Als je een willekeurige tatoo- of piercingshop binnenstapt dan kun je binnen een paar uur compleet legaal verminkt worden, daar maakt ook niemand een punt van Knipoog

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:31

Oscar schreef:
Ik denk dat je er goed aan doet om eens met een andere arts te praten, wellicht denkt die er anders over.
Zelf heb ik ook geen kinderen en ik wil ze ook absoluut niet. Toen ik 28 was niet, en nu ik 35 ben ook niet. Ik ben er altijd al heel zeker van geweest, eigenlijk hetzelfde als wat jij nu hebt.
Ik vind dat iemand van 28 best zelf mag bepalen wat ze met haar lichaam wil doen. Als je een willekeurige tatoo- of piercingshop binnenstapt dan kun je binnen een paar uur compleet legaal verminkt worden, daar maakt ook niemand een punt van Knipoog

Hier zelfde verhaal.... Afgod
Vind t wel interessant om te volgen...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:35

Er zijn hele volkstammen vrouwen die tot in de eerste helft van de dertig beweren nooit geen kinderen te willen hebben.

Wanneer ze dan in de tweede helft van de dertig komen veranderen ze ineens van mening en krijgen alsnog een kind.

Ook zij beweerden stellling never nooit een kind te willen.
Steriliseren is zo definitief en laat geen ruimte meer om alsnog van gedachten te veranderen daarom snap ik best dat een arts er niet aan wil beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:09

Ik denk dat ze bang zijn voor spijtoptanten. Toen ik 28 was wilde ik absoluut geen kinderen, maar nu heb ik er toch twee. Het leven kan raar lopen, en niks is erger dan op een gegeven moment toch willen en dat het maar moeizaam of niet meer lukt door een keuze in een eerder stadium.
Ik zou voorlopig voor de mirena gaan, heel weinig hormonen, die lokaal worden afgegeven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 09:43

Tturlijk kan er nog vanalles veranderen maar ik prate toen ik 20 jaar al dat ik ze niet wou en dat is idd nog een beetje vroeg om over iets als steralisatie na te denken.
Toch vind ik nu dat het genoeg is geweest.
Ik ben niet bang dat ik ooit in mijn leven van gedachten zal veranderen.
Ik zou niet willen dat mijn man zich laat helpen, vind het prima als er geen kinderen komen maar als i de keuze zou maken om ze wel te nemen dan zou hij daar ook in mee gaan.
Hier hebben we het al zo vaak over gehad.
Als hij zich laat helpen en het zou ooit eens fout gaan tussen ons dan en we zouden iemand anders treffen zou hij nooit kinderen kunnen krijgen en ik die het niet wil juist weer wel.
Ik ben best bereid die twee jaartjes nog geduldig af te wachten maar dan wil ik echt de knoop gaan doorhakken en dan moeten ze er maar aan geloven.
Een spiraaltje vind ik eng, ik heb van verschillende mensen gehoord dat het inbrengen zo'n pijn doet en sommige voelen dat ding steeds en er komt welliswaar minder maar toch weer hormoon vrij maar toch.
Het hoeft niet van vandaag op morgen maar ik wil wel dat ik voor mijn 31 ste gestereliseerd ben.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:09

Ik wil nog even zeggen dat ik het echt héél knap van je vind dat je er zo bewust voor kiest om jezelf te laten helpen, om zo je man te kans te gunnen eventueel (mocht het ooit misgaan) nog wel voor kinderen te kunnen kiezen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 16:50

Ik maak deze keuze en wil hem niet opzadelen met een operatie en ik ben diegene die echt niet wil, verder is het niet van toepassing dat we uit elkaar gaan.
We zijn al 10 jaar bijmekaar, getrouwd en gelukkig.
Maar we willen gewoon ook teveel en ik ben veel gekker met dieren.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:17

kasparonda schreef:
Een spiraaltje vind ik eng, ik heb van verschillende mensen gehoord dat het inbrengen zo'n pijn doet en sommige voelen dat ding steeds en er komt welliswaar minder maar toch weer hormoon vrij maar toch.

Even een aanvulling: een koperspiraal geeft geen hormonen aan je lijf af. En het inbrengen is lang niet zo pijnlijk als jij misschien denkt!
Het enige wat ze doen is je baarmoedermond opzoeken (die gesloten is als een soort sterke kringspier) en die een paar milimeters openrekken en het spiraaltje inbrengen. Het is een naar gevoel, maar zeker niet zo pijnlijk dat de tranen in je ogen springen.

Een sterilisatie is echt definitief. Een weg terug is er niet meer. Maar als jij nu zo ontzettend stellig bent, dan zal je niet inene naar de andere kant schieten als je 34 bent, en wel alles ervoor over hebben om kinderen te krijgen. Maar zeg nooit nooit.

Succes met de beslissing!