21 jaar, en voor het eerst gaatjes laten schieten...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

21 jaar, en voor het eerst gaatjes laten schieten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 12:51

Ik ben 21 jaar en heb nooit gaatjes gehad. Ik was vroeger heel erg een jongetje, waar mijn zussen met de barbies speelde, rende ik door het huis met een schild en een zwaard in mijn hand tegen zogenaamde draken te vechten. In een jurk of rok wilde ik nog niet dood gevonden worden en oorbellen waren dus al helemaal tabé.

Nu begin ik de laatste jaren steeds meer echt een meisje te worden en vind van die vrouwen/meisjes dingen steeds leuker. Loop tegenwoordig liever op hakken dan plat en heb vorig jaar zelfs mijn eerste rokje gekocht. En nu zit ik dus te denken over oorbellen.

Mijn probleem is alleen dat ik echt HUGE oren heb, met dank aan opa's van beide kanten. En ik vind ze dus echt lelijk en probeer ze altijd weg te moffelen onder mijn haar. Ik ben dus bang dat oorbellen daar dus weer teveel aandacht op gaan vestigen. Ook vind ik juist de wat langere oorbellen mooier dan de korte, maar ik denk dus dat lang niet echt staat bij mijn grote oren.

Nu wil ik morgen ook naar de kapper. Ik wil eens iets nieuws en zit nu te denken aan dit kapsel -->
Afbeelding

Ik denk dat met dit kapsel mijn oren mooi verstopt zitten en ik misschien toch wat langere oorbellen kan zonder dat mijn mega lelijke en grote oren te zien zijn.

Hier even een foto van mijzelf waar toch wel te zien is hoe groot mijn oren wel niet zijn Schijnheilig
Afbeelding

Denken jullie dat bovenstaande kapsel mij staat? Heeft iemand eventueel andere suggesties wat mij leuk zou staan. (wil graag lang tot op(over) schouders en mag best een beetje wild, maar dat het nog wel in een staart kan).
Denken jullie dat oorbellen mij zouden staan, en dat het dan niet teveel aandacht op mijn oren vestigd? (heb trouwens ook nog wel tijfels wegens mij lekker ronde en bolle gezicht... maar jah)

En dan wat practische vragen.
Doet gaatjes laten schieten pijn?
Heeft iemand enig idee wat het kost?
En waar laat je zoiets doen? Bij een juwelier of zo?

March

Re: 21 jaar, en voor het eerst gaatjes laten schieten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:29

Ik denk dat je het best kan hebben, oorbellen. Het doet niet echt pijn, je voelt het wel even maar dat is snel weer over. Je kan inderdaad gewoon naar een juwelier doen, de meeste juweliers zullen wel schieten ja, en het kost uuuh... Geen idee, tussen de 5 en 10 euro denk ik?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:49

Doet niet zeer hoor!
Ik heb in 1 oor 3 gaatjes en in 1 oor 4 gaatjes, een neuspiercing en een navelpiercing.
Gaatjes schieten doet niet echt pijn, het voelt een beetje branderig, maar niet echt pijnlijk ofzo.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:52

Ik heb vorig jaar mijn tweede gaatjes laten schieten.
Vond het totaal niet zeer doen, schrok meer van het schieten dan van enige pijn.
Was zo gebeurd.
Zitten, aftekenen, schieten en klaar.

Het kostte €3.50.
Ik had geluk, want ik drukte nogal snel op ok met pinnen en zag nog heel snel het bedrag van €0.50 staan Clown
En inderdaad, heb maar €0.50 betaald.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:58

Mooi kapsel, staat je vast en zeker goed. En ik vind je ook wel een gezicht voor oorbellen Haha!

Maar ik moet zeggen, het doet geen pijn. Het voelt net alsof iemand je oorlel tussen twee nagels heeft en even zo knijpt.
Ik heb een naalden (en bloed-)fobie en was toen ik de eerste dag van de voorjaarsvakantie 2e klas (in februari 5 jaar) mijn gaatjes liet schieten ik ook best bang was. Maar ikw ilde al zooolang! En ik moet zeggen dat de juwelier die ze schoot meer dan zat te trillen dan ik *LOL* We komen altijd daar en hij wilde dat het heel mooi zou lukken dus was wel een beetje zenuwachtig. Maar het was zo gedaan en ik heb er weinig van gevoeld. Mijn 2e oorlel was wat dikker en dat deed wel even zeer maar niet noemenswaardig.
Ik heb wel veel met ontsmettingsspul gesmeerd, 2 maanden later pas andere oorbellen erin (en toen ook eerst echt goud/zilver) en altijd dag en nacht knopjes in. Voor de rest moet je in de winter 's ochtends niet pas oorbellen indoen net voordat je de deur uit gaat. Mijne zijn in 5 jaar nog nooit ontstoken geweest, af en toe doe ik nog weer wat van dat spul erop, houdt alles mooi schoon.

Maar als deze schijtluis het gedurfd heeft dan lukt het jou ook wel Knipoog

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:05

Laat je niet tegenhouden oorbellen te nemen of een ander kapesel, etc, omdat je je een beetje voor je oren schaamt! als jij oorbellen leuk vindt moet je dat gewoon doen! wellicht ga je daardoor je oren ook wel mooier vinden Knipoog

het schieten is even een korte pijn en daarna ging het bij mij gloeien. niet heel dramatisch dus.

het kapsel vind ik mooi, lijkt alleen misschien wel al een beetje op wat je hebt.

Plaats je wel een foto van het resultaat Knipoog!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:07

Hier nog een schijtluis m.b.t. naalden die toch twee paar gaatjes in haar oren heeft. Knipoog

Eerste paar gaatjes op mijn 12e, 2e paar op mijn 20e. Zoals Ilsemarie al beschrijft: het is of iemand even met zijn nagels in je oorlel knijpt.

Houd je wel aan de tijd dat je je 'zweerknopjes' erin moet laten zitten. Bij mijn eerste paar was ik ongeduldig, ik wilde na 5 weken andere oorbellen in voor een feest en toen kreeg ik daarna die zweerknopjes er niet meer goed in. Het doordrukken was erg pijnlijk. Toen het eindelijk gelukt was heb ik voor de zekerheid nog een half jaar met die zweerknopjes gelopen om er zeker van te zijn dat het 'tunneltje' goed geheeld was. Nagelbijten / Gniffelen

Heb nu dag en nacht oorknopjes in, al jaren. Mijn bovenste paar gaatjes wil nog wel eens wat ontstoken raken - op het moment heb ik er rechts ook wat last van - maar dan heb ik er waarschijnlijk net met vuile handen aan gezeten (op stal ofzo). Met ontsmettingsspul en trekzalf gaat dat altijd weer redelijk snel weg.

Je merkt vanzelf of oorbellen de aandacht (meer) op jouw oren vestigen en of je dat wel of niet prettig vindt. Er zijn zoveel verschillende soorten oorbellen en -knopjes dat er altijd wel iets is wat bij jou past. Mijn tweede paar gaatjes is destijds helaas niet symmetrisch geschoten en dat valt bij ringetjes altijd erg op, maar bij knopjes totaal niet. Kwestie van dingen uitproberen. Ja

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 14:10

opzich ben ik voor de pijn niet echt bang, maar meer dat het niet staat Tong uitsteken

Kapsel lijkt idd wel een beetje op wat ik toen had (die foto is al 1,5 jaar oud en heb ik nu niet meer echt zo, amar lijkt er idd een beetje op)

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:23

Ik denk dat het je wel staat en als jij je onzeker er over voelt neem je toch gewoon een paar mooie subtiele knopjes of kleine ringetjes?! als je graag wat langere oorbellen wilt kun je er gewoon op letten dat ze niet te breed zijn.
ik vindt het trouwens op die foto wel meevallen met die oren van je hoor Knipoog

Ik denk dat het kapsel je leuk zal staan, ik zou alleen wel opassen met de pony. je kunt beter een wat langere lok nemen (zoals op je eigen foto), want een korte pony maakt je snel 'popperig' door dat je gezicht wat ronder is.
de lengte van de rest van het kapsel past wel goed bij je vind ik.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:28

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:30

ze noemen het nog altijd schieten en ze hebben er een speciaal "pistool" voor, zover ik weet Lachen
hier kost het rond de 10 euro, incl de zweerknopjes die je erbij krijgt Lachen

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:30

Karin_88 schreef:
ze noemen het nog altijd schieten en ze hebben er een speciaal pistool voor, zover ik weet Lachen

en schieten is al een tijd verboden. Tong uitsteken

gewoon piercen is het beste.

edit: bovendien mogen juweliers dit helemaal niet meer doen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:18

Ketaki schreef:

Oh? Daar kan ik op internet niets over vinden. Hier wordt het nog gewoon door juweliers gedaan en ik mag toch aannemen dat die hun zaak niet op het spel zetten door de wet te overtreden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:21

Ah, gevonden: http://www.nju.nl/nju/index.php?rub_id= ... 2&nieuws=1

www.nju.nl schreef:
Nieuwe richtlijn voor gaatjes prikken

Vanaf 1 juni 2007 gelden er landelijke hygiënerichtlijnen voor het zetten van piercings en tatoeages. Het prikken van gaatjes in oren en neusvleugels valt ook onder de definitie van piercings (‘piercing’ betekent doorboring). Voor juweliers die zich beperken tot het prikken van gaatjes in oorlellen, het vlakke gedeelte van het kraakbeen van het oor en neusvleugels, zijn er aparte richtlijnen met beperkte eisen.

Vergunningplicht voor piercings
Ondernemers die piercings aanbrengen (waaronder gaatjes in het kraakbeen van het oor en de neusvleugels) moeten daarvoor tweejaarlijks een vergunning aanvragen bij de GGD. De kosten van een tweejaarlijkse vergunning bedragen in 2007 minimaal € 174,36 exclusief reiskosten (deze zijn afhankelijk van de reistijd tussen de onderneming en de regionale GGD). Vergunningplichtige ondernemers moeten hun vergunning vóór 1 augustus 2007 aanvragen.

Vrijstelling vergunningplicht voor gaatjes in de oorlel
Juweliers die alleen maar gaatjes prikken in oorlellen moeten zich wel aan de hygiënerichtlijnen houden, maar zij zijn (op dringend verzoek van de NJU) vrijgesteld van de vergunningplicht.

Verkrijgbaarheid richtlijnen
De hygiënerichtlijnen voor het prikken van gaatjes in oren en neusvleugels zijn verkrijgbaar bij uw regionale GGD, bij het secretariaat van de NJU en downloadbaar via deze website en de website http://www.ggdkennisnet.nl/lchv (onder het kopje tatoeëren/PMU/piercen). Dit geldt ook voor de richtlijnen voor andere piercings en voor de aanvraagformulieren voor een daartoe benodigde vergunning.

Vakblad Edelmetaal
In het vakblad Edelmetaal, uitgave juli/augustus, staat een artikel met een korte weergave van de regels uit de nieuwe richtlijn.

Website Veilig Tatoëren en Piercen
Vanaf maandag 15 oktober 2007 is de website http://www.veiligtatoeerenenpiercen.nl in de lucht. Op deze website staan adressen van vergunninghouders op het gebied van piercen en tatoeëren.

Let op: juweliers die alléén gaatjes prikken in de oorlel hoeven geen vergunning aan te vragen en staan om deze reden niet vermeld op deze website.

Niets aan de hand dus zolang juweliers zich beperken tot de oorlellen. Lachen
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-01-08 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:22

Ketaki schreef:
en schieten is al een tijd verboden. Tong uitsteken

gewoon piercen is het beste.

Echt waar?
Ik ben nog geen enkele juwelier tegengekomen die níet wil schieten (zolang het niet in het kraakbeen is tenminste, want dat doen ze inderdaad niet).

[edit] Net wat Karin zegt dus. Lachen

En ik denk dat oorbellen je hartstikke goed staan hoor, evenals het kapsel! Ja
Ik heb 2 paar gaatjes en heb er nauwelijks iets van gevoeld. Bij het eerste paar moest ik 6/7 gulden betalen, bij het tweede paar rond de €6 dacht ik, inclusief zweerknopjes en sterilon.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:28

Leuk kapsel en wat betreft de oorbellen, mijn dochter van 6 heeft geen traan gelaten. Ze gebruiken er een apparaatje voor bij de juwelier, maar niet een schietpistool met de bekende "pang"waar je vroeger zo van schrok. Ze knijpen de oorbel er nu in, als ik goed heb opgelet!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:35

Nou morgen gaat het waarschijnlijk dan toch gebeuren. Voorlopig zal ik dan inderdaad met die zweerknopjes rondlopen en daarna gewoon maar opzoek gaan naar oorbellen die wel en niet staan. En als ik het alsnog niks vind, kan ik de boel toch altijd weer laten dichtgroeien?

Ik denk dat ik het maar gewoon ga doen. Woei...

Ik ga morgen met mijn beste vriendin eerst naar de kapper en dan sleep ik haar daarna wel mee naar een juwelier of zo. Zaterdag ochtend gaat een hele goede vriend van ons een soort fotoshoot met ons tweetjes houden... Zal daarvan nog wel een foto plaatsen van hoe het geworden is Tong uitsteken

Vind het wel spannend hoor!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:40

Ketaki schreef:
er is hier een centraal piercing topic.

Ik wist dat dat topic bestond, maar heb daar bewust niet voor gekozen. Ik weet dat oorbellen eigenlijk ook piercings zijn, maar ik vind dat toch net ietsje anders. Zit hier echt gewoon te twijfelen over mijn eigen onzekerheid en had dat topic beetje doorgelezen, maar voelde me daar niet echt thuis om mijn vraag daar te stellen. Bovendien ging mijn vraag ook in combinatie met het kapsel eigenlijk, dus al met al vond ik dat het daar niet echt thuis hoorde.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:46

Eerlijk gezegd zou ik ook niet zo snel aan een topic over piercings denken als ik een vraag had over 'standaard' gaatjes in mijn oren. Bloos

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:27

Leuk kapsel hoor, staat je vast en zeker goed!
Wat betreft gaatjes schieten, kost zo rond de €15,- en het doet absoluut geen zeer!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:30

ik heb ook pas toen ik 16 was ofzo oorbellen laten schieten, heb nu twee oorbellen in alletwee, wil nog voor de het 3e gaatje gaan in beide oren.
ik was er dus ook niet echt vroeg bij

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:33

Gaaf dat je het toch gaat doen! ik ben heeeel benieuwd!

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:20

Citaat:
Houd je wel aan de tijd dat je je 'zweerknopjes' erin moet laten zitten. Bij mijn eerste paar was ik ongeduldig, ik wilde na 5 weken andere oorbellen in voor een feest en toen kreeg ik daarna die zweerknopjes er niet meer goed in. Het doordrukken was erg pijnlijk.

Ik heb toendertijd ook te vroeg die knopjes eruit gehaald omdat ik zoooo graag andere oorbellen in wilde, had er achteraf echt spijt van en mijn ene oor is gaan onsteken daardoor. Het laten schieten viel me erg mee, terwijl ik daar ook echt een schijterd in ben Clown Het ziet er enger uit dan het is... Ik heb pas op m'n negentiende gaatjes laten schieten, want ik durfde het nooit en bij mij thuis is iedereen zo'n beetje gaatjes, dus dat schoot ook niet echt op. Uiteindelijk heeft een vriendin me over de angst heen geholpen en heb ik het toch gedaan. En ik heb er geen spijt van:D Het kostte bij mij geloof ik 18 euro en het ging erg netjes allemaal.

Als je het graag wilt; gewoon doen! Welke oorbellen het beste bij je oren en je gezicht passen is denk ik gewoon een kwestie van proberen en dragen waar je je het mooist bij voelt.

Succes, ik ben benieuwd naar het resultaat!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:26

Dan ben ik zeker apart want bij mij deed het zo veel pijn dat ik bijna de 2de niet heb laten schieten
En dat te bedenken dat ik al een tongpiercing en een tattoo had op die leefdtijd (was 19).
Ze hebben nog zeker 3 maanden pijn gedaan tijdens het slapen.
En nu nogsteeds kan ik alleen maar echt zilver in en hele dunne anders doet het pijn.

Verder vindt ik het wel meevallen van je oren, zo groot zijn ze niet Knipoog
Dat kapsel lijkt mij ook wel leuk Ja

Wel ff showen als je het laat doen Haha!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 21:41

@shyla25 .... sssssssssssht dat wil ik niet horen!

Ben trouwens mijn haarkleur ook een beetje beu. Ik verf het al 1,5 jaar lang in de kleur warmroodbruin van guhl. Wil het morgen voor het eerst een keer door de kapper laten verven. Zit nu nog het meest te denken aan de richting donkergoudblond of asblond of zo, ben er nog niet helemaal over uit. Waarschijnlijk kies ik dat bij de kapper pas precies...