Angst om te telefoneren...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Angst om te telefoneren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:17

Wat kan ik doen om die angst niet te krijgen?

Ik word echt niet goed als ik iemand moet telefoneren. Als het naar mijn moeder is, heb ik het niet, maar bij andere mensen dus wel. Zelfs in kleine mate als ik naar mijn vader wil bellen. Ik krijg dan precies een angstaanval met zweet, bibberen, misselijkheid, slikproblemen en ... erbij Scheve mond Ik weet niet hoe ik eraan kom en ik vind het zo stom eigenlijk, maar ik geraak er niet vanaf.

Gevolg: telefoontjes die ik echt moet doen, worden uitgesteld. Ik kon vanaf eind juni naar stageplaatsen zoeken, maar dan moest ik telefoneren. Ik heb het telkens maar uitgesteld tot vandaag. Ik heb het uiteindelijk gedaan en ik heb een plaats vastliggen, maar ik bibber nu nog steeds en mijn hartslag is nog niet normaal.

Proberen rustig in en uit te ademen helpt soms wel, maar bij belangrijke dingen als dit dus niet en het maakt me alleen maar zenuwachtiger. Ook rustig gaan zitten werkt niet. Dan voel ik me alleen maar slechter.

Dit komt waarschijnlijk echt als iets doms over, maar ik geraak er niet vanaf... Heeft iemand tips die ik nog kan proberen? Zijn er anderen die hier ook last van hebben?

Flew

Re: Angst om te telefoneren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:19

Ik noem het telefobia. Nagelbijten / Gniffelen En ja ik heb het ook.. Doe het uiteindelijk wel, maar alleen als het écht moet.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:20

Ik heb dit ook heel erg gehad en het liefst bel ik nog steeds niet naar de dokter ofzo.
Het is bij mij al veel minder geworden en als ik gewoon op mijn werk ergens voor moet bellen vind ik het niet erg meer.
Maar toen ik zo oud was als jij had ik er ook nog veel last van.
Het enige wat je eraan kan doen is gewoon doen dan wordt het vanzelf minder.
Succes!

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:21

Meid, het komt echt niet dom over hoor! Althans, voor mij absoluut niet. Ik heb het ook. Zodra ik moet bellen heb ik inderdaad een hartslag waar je 'u' tegen zegt, en ik stel ook altijd élk telefoontje uit, of ik bel gewoon helemaal niet. Het liefst ga ik gewoon overal langs om 'face to face' te praten, maar goed, dat gaat ook niet altijd... Als je ziek bent is het al helemaal zo dom om langs te komen haha Clown
Ik kan wel bellen naar mensen die 'dichtbij me staan', omdat zij toch weten dat ik het ben als ik bel. Maar bellen naar mensen die maar een tíkkeltje verder van me af staan, of bellen naar vreemden, ho maar
Ik zit er zelf ook wel mee, maar ik kom er inderdaad ook niet vanaf...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:22

Volgens mij ben je niet de enige met dit probleem.

Een aantal jaren geleden vond ik het ook moeilijk om mensen te bellen. Maar door het vaker te doen neemt je angst af.
Ook ben ik mij gaan afvragen waarom ik het eng vond om te bellen. De mensen die je belt eten je echt niet op Knipoog .
En ik had met mezelf afgesproken dat wanneer een telefoongesprek echt fout zou gaan ik gewoon de hoorn erop mocht gooien
(dit is nooit gebeurd).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:22

Ik heb het ook gehad.
Wat bij mij heel erg hielp was een puntenlijstje maken met alles wat ik wilde zeggen. Dit verhaal in mijn hoofd even 'repeteren'. Zo had ik een houvast van wat ik wilde vertellen en vergat ik ook geen dingen.

Angst heb ik inmiddels niet meer, maar het puntenlijstje gebruik ik nog steeds, zeker als ik naar klanten moet bellen. Hartstikke handig!
Succes! Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:25

Ik hoop dat het minder is tegen de tijd dat ik ga werken. Ik studeer voor leerkracht en als ik dan telefonische gesprekken ga moeten houden met ouders wil ik echt geen mal figuur slaan.

Dat puntenlijstje heb ik er ook bijgenomen voor die stageplaats Haha! Gewoon ook vooral omdat het bij een directie niet echt professioneel overkomt als je daar wilt gaan lesgeven, maar ondertussen niet eens je naam eruit krijgt Clown

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:28

Zit je op de Pabo of studeer je een VO vak?
Bij ons op de Pabo hing er een lijst op met scholen waar een stageplaats beschikbaar was.
Je kon er zelf voor kiezen om te bellen, maar het was zelfs gewenster om een soort sollicitatiebrief te schrijven.
Zo voorkom je ook het telefoongebeuren.
Alhoewel dat natuurlijk niet een oplossing voor je probleem is Knipoog
Is het uiteindelijk gelukt met je stageplek?

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:28

Er zijn hier trouwens wel meer topics over, onder andere Phonofobie?

Lachen

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:31

Het komt inderdaad echt niet dom over hoor.
Maar ik ben bang dat je er alleen van af kan komen door het veel te doen.
En inderdaad opschrijven wat je allemaal wil vertellen. Het wordt misschien ook wel minder als je het vaker doet en het achteraf wel een goed "gevoel" gaf.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:33

Ik denk dat het vergelijkbaar met Pabo is, ik zit namelijk in België Lachen

We hebben een lijst gekregen met scholen. Maar 1 van de scholen waar ik wil gaan, stond daar niet op, maar zolang die school je contract wilt tekenen, maakt het niet uit of ze op de lijst staan of niet. Er zijn nu eenmaal niet veel scholen in mijn buurt en deze staat hier op 50 meter Haha! Dus daar wil ik gaan. De andere school stond wel op de lijst.

Probleem was bij school 1 (die wel op de lijst stond) dat er niemand opnam op het nummer op de lijst. Dus vond ik via de website het nummer van de directrice. Dus moest ik al bellen op haar persoonlijk nummer, wat het nog vervelender maakte. Maar al bij al heb ik die plaats wel gekregen, dus dat maakt het goed Haha!

Bij die school die niet op de lijst stond (en waar ik dus geen nummer van had) had ik 2 nummers via de website gevonden, maar er stond dus niet bij van wie die nummers waren Scheve mond Dus dat was bellen naar een onbekende. Leek het dan nog zo te zijn dat die man op vakantie was (Bahama's Clown ) en daardoor was ik nog meer in de war. Nu moet ik de 22ste nog terugbellen Scheve mond

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:33

Dat topic is van december 2006 Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:37

Ik heb het ook in geringe mate, terwijl ik ook een baan heb met eigenlijk alleen maar telefoon. Als ik even niet outbound hoef te bellen, dan doe ik het niet. En veel doen helpt ook niet, ik heb bij een telemarketing bedrijf gewerkt en de nodige telefoontjes gepleegd en gekregen, werd niet beter.

Maar hoe langer ik aan die telefoon zit, hoe meer ik dat ding begin te haten. Als iemand op je werk langs je werkplek loopt, de deur gesloten ziet of ziet dat je in discussie bent met anderen, dan kan hij beslissen om later nog even langs te komen. Telefoon onderbreekt altijd, en komt zelden gelegen....

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:37

Heel herkenbaar Nagelbijten / Gniffelen Ik heb het ook... bij vrienden heb ik het niet maar zodra ik iemand moet bellen die ik niet zo goed ken of naar mijn werk of iets dergelijk staat het zweet op mijn voorhoofd en stel ik het steeds uit tot het laatste moment..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:40

Ik was zooo gelukkig toen ik zag dat die tweede school een e-mailadres had Haha! Maar daar werd dus niet op gereageerd toen ik een mail stuurde Scheve mond

Het telefoontje is nu een dikke 40 minuten geleden en ik bibber nog steeds Scheve mond

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:41

Lijkt me erg lastig! kan je niet oefenen met mensen bij wie je het durft? Om er zo misschien vanaf te geraken?
Succes Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:42

De enige bij wie ik het niet heb en ik het dus wel compleet durf, is mijn mama Clown Maar het helpt niet.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:43

Ik heb het ook...

-gisteren was ik bij mijn vader aan het werk en moest ook de telefoon op nemen... Ik de hele tijd de openingszin in mijn hoofd aan het stampen.. Mijn hart klopte in mijn keel, maar gelukkig werd er niet gebeld. Het is vakantie en dan zijn er heel veel minder telefoontjes Haha!

-Ik heb een keer een ongeluk mee gemaakt en moest toen 112 bellen. Ik stond te trillen op mijn benen, en dan niet alleen van het ongeluk Bloos

Als ik naar mensen bel die ik ken (zelfs mijn vader Huilen van het lachen ) Dan voel ik me hart toch wel wat sneller kloppen... Sigaar

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:45

Ik heb er ook last van, dat heet phonofobie. Echt belachelijk maar ik moet al even diep adem halen om mijn moeder te bellen en mijn eigen GSM laat ik vaak overgaan op voicemail om eerst te horen wie het is en waar het over gaat om daarna goed voorbereid terug te kunnen bellen Clown

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:47

Ja, ik heb het dus ook bij mijn eigen vader Scheve mond

Vaak zeggen mensen om iets af te spreken: "Laat maar iets weten, bel maar eens!" Dan knik ik vol overtuiging, maar binnenin besterf ik het wel.

Mijn gsm zet ik heel vaak op stil of op trilfunctie en meestal gaan telefoontjes dan ook voorbij. Zelden bel ik dan terug, behalve als het iets dringends is Clown

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:50

Bij vrienden en bekenden heb ik er gelukkig geen last van.
Volgens mij vind ik de dokter het ergste...
Maar bij mij is het echt al veeeeeel minder gelukkig!

Daisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:51

Heel herkenbaar, ik moet momenteel voor mijn werk mensen bellen voor afspraken. Maar vind het ook minstens zo vervelend om gebeld te worden op mijn werk. Dan kun je namelijk niet even rustig je verhaaltje repeteren en heb je zo iets stoms gezegd.
Ik zit er nu alweer tegenaan te hikken. Doe het alleen omdat het moet naar vrienden ofzo heb ik dat niet.
Als ik kan emailen dan doe ik dat veel liever is wat makkelijker je kunt even rustig nadenken hoe je het gaat bewoorden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:54

Inderdaad, ik ben ondertussen een kei in het sturen van formelere e-mails Scheve mond Ook naar docenten van ons en onze mentoren mogen wij e-mailen, dat is echt een groot geluk.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:02

Tieneke schreef:
Dat topic is van december 2006 Knipoog

Je hoeft er ook niet in te reageren, maar ik dacht dat het misschien wel fijn was om ervaringen van anderen te lezen, aangezien hier al meerdere topics over geopend zijn Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:04

Aha, op die manier Lachen Bedankt dan Haha! Ik heb het doorgelezen.