Anorexia

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KylaLover

Berichten: 2216
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: ergens in de buurt van nergens

Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 17:34

Ik weet niet of dit hier goed staat hoor, maar heb toch even vraagje aan jullie.

Een zusje van ene hele goede vriend van mij heeft anorexia. Al een paar jaar. Er zit maar geen vooruitgang in ze is al opgenomen geweest. Maar dan wordt er of naar haar eetstoornis gekeken, of naar de depressie en niet naar beide. Als er naar de eetstoornis gekeken wordt, komt er een behoorlijke depressie opzetten. Als er naar de depressie gekeken word, wordt de anorexia weer erger.
Maar goed.. Ik ben heel goed bevriend met hem. Ik ken hem als een vrolijke spontane positief ingestelde jongen. Laatste tijd zie ik hem steeds vaker down, minder vrolijk, minder spontaan en hij denkt en praat ook negatiever en zo. Ik zie hem steeds verder kapot gaan end at raakt mij heel erg. Het doet mij pijn dat ik hem kapot zie gaan doordat zn zusje zo ziek is...
Ik weet niet echt meer hoe ik hem nou het beste kan steunen en zo. Ik luister naar hem als hij zn ei kwijt wil, hij kan bij me uitjanken, hij vlucht thuis ook wel eens weg hierheen enz.. maar ja.. t is lastig.. Wat zouden jullie doen? Ik zou zo graag nog meer doen namelijk, maar ik weet niet of er meer is dat ik kan doen... ;(

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:29

Ik denk niet dat je meer voor hem kunt doen.
Volgens mij is het genoeg dat je er voor hem bent, dat je naar hem luistert, met hem praat en er voor hem bent. Ik denk dat, dat al genoeg voor hem is Knipoog.

Laat gewoon merken dat hij altijd bij jou terecht kan; om een praatje te maken, om uit te janken of om gewoon samen te zijn. Sterkte!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:41

Hm, eerlijk gezegd kan het best helpen om hem een schop onder de kont te geven en te zeggen dat als hij komt om te janken, hij niet meer welkom is.
Dat klinkt heel hard, maar zie het zo: Zijn zus is ziek en niet hij en jij hoeft niet in de situatie van hulpverlener gemanipuleerd te worden, je wilt een vriend. Als hij dat niet voor jou kan zijn, dan heb je er ook niks aan, want dan sleurt hij jou me een zwart gat (negatieve spiraal) in. Als je gewoon eerlijk zegt dat je er geen zin in hebt, en hij houdt echt van je, dan zal hij zich goed houden bij jou en kun je plezier hebben, wat dan hem weer helpt en zo raak je in een positieve spiraal, en wellicht is hij dan ook een "betere" broer voor zijn zus.
Kijk, die zus wordt niet een, twee drie beter, sterker nog, die gaat misschien wel dood. Maar daar kun jij niks aan doen en hij ook niet, dus het heeft geen zin om daarin te blijven hangen. Leef je leven. Als hij daarin wil, dan moet hij de keuze maken om vooral je vriend te zijn en niet de treurende broer.
En natuurlijk mag hij heus wel eens uithuilen, maar het moet binnen de perken blijven. Hij zou ook geen meisje willen dat altijd maar komt janken.

KylaLover

Berichten: 2216
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: ergens in de buurt van nergens

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 19:48

ik zeg niet dat hij ondanks dit geen vriend voor mij kan zijn. Hij helpt mij helemaal niet de negative spiraal in, hij heeft mij er een poos geleden juist uit geholpen. Ik vind het alleen heel moeilijk om een hele goede vriend kapot te zien gaan, als ik dit zo mag omschrijven.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:39

Hem naar een psycholoog sturen? Zo te lezen heeft hij een probleem om met de ziekte van zn zusje om te gaan, daar kan jij hem niet bij helpen, maar vaak iemand die er wat verder vanaf staat en ervoor gestudeerd heeft wel Lachen

KylaLover

Berichten: 2216
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: ergens in de buurt van nergens

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 23:09

hij heeft al bij verschillende psychs gelopen. Krijg hij hetzelfde antwoord als wat ik bij psychs kreeg: ja sorry, wij kunnen je niet helpen je zal het toch echt helemaal zelf moeten doen Boos!

LK_2312

Berichten: 1591
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Almelo

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 00:05

alles wat jij doet vind ik heel knap!!! het beste wat je kunt hebben is iemand die er altijd voor je is. jij kunt hem helpen ook de leuke dingen in het leven te waarderen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:19

Je kunt hem alleen helpen door er niet in mee te gaan, dat is alles wat ik zeg. ik zeg niet DAT hij je in een negatieve spirtaal trekt, maar dat ALS hij geen vriend meer voor je is hij je in een negatieve spitraal trekt. Als jij zegt dat hij evengoed gewoon een vriend voor je is, dan is dat niet aan de orde.
Maar hij moet doorkrijgen dat hij niks aan de situatie van zijn zus kan doen, of hij nou treurt of niet, dat maakt voor haar niks uit. En jij bent degene die dat het best duidelijk kan maken. Ze wordt niet beter als hij hard treurt.
Afstand nemen van de zus situatie is echt belangrijk. Kun je niet op vakantie met hem?

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:25

KylaLover schreef:
hij heeft al bij verschillende psychs gelopen. Krijg hij hetzelfde antwoord als wat ik bij psychs kreeg: ja sorry, wij kunnen je niet helpen je zal het toch echt helemaal zelf moeten doen Boos!


Dat is toch normaal, iedereen die bij de psycholoog doet het zelf,ze kunnen je alleen helpen om die beslissing te maken bv Lachen
Uiteindelijk is hij degene die het leven moet opnemen, want depressief helpt hij niemand zeker zichzelf niet.
Overigens is het heel moeilijk, denk ik zijn situatie. Ik zou eens wat leuke dagjes met hem organiseren als dat lukt?

luuntje

Berichten: 13988
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:42

Kan mij wel voorstellen dat je vriend zich rot voelt.
Het is niet niks om een gezinslid naar de knoppe te zien gaan.
(mijn moeder heeft anorexia en Borderline)

Wat mij heeft geholpen is naar een lotgenotenavond te gaan.
Dan praat je met mensen die in hetzelfde schuitje zitten.

SannevdM
Berichten: 2796
Geregistreerd: 06-02-06

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:43

@ Lusitana, ik vind jou in beide berichtjes wel erg kort door de bocht.

Juist als je zulke goede vrienden bent moet je alles met elkaar kunnen delen en uithuilen wanneer diegene daar zin/ behoefte aan heeft.
Wat ben jij anders voor vriend(in), wanneer dit niet zou kunnen.
Vriendschap hoeft niet altijd lang leve de plezier te zijn, als iemand zich niet goed voelt moet je daar ook met elkaar over kunnen praten. In deze situatie kan ik erg goed begrijpen, dat die jongen er mee zit, het is z'n zusje....


@ TS: Ik vind dat je nu erg goed handelt, ik denk dat je nu niet meer kan doen voor hem. Probeer wat leuke dingen met hem toen, wat zorgt voor afleiding.
Sterkte.

KylaLover

Berichten: 2216
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: ergens in de buurt van nergens

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 22:02

Lusitana schreef:
Kun je niet op vakantie met hem?

Ik antwoord nu vanuit Italie.
Over een weekje komt hij een weekje hierheen. Mn ouders hebben hem per toeval 3 weken geleden het aanbod gedaan een poosje te komen, en daar is hij op ingegaan. Ik zit totaal 4 weken in Italie, maar hij mag altijd smsen en dat weet hij en doet ie ook. Hij weet ook dat ik niet elke keer terug sms. Hij kijkt gelukkig wel uit naar dat weekje dat hij hier dan is.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:36

sannuhh schreef:
@ Lusitana, ik vind jou in beide berichtjes wel erg kort door de bocht.

Juist als je zulke goede vrienden bent moet je alles met elkaar kunnen delen en uithuilen wanneer diegene daar zin/ behoefte aan heeft.
Wat ben jij anders voor vriend(in), wanneer dit niet zou kunnen.
Vriendschap hoeft niet altijd lang leve de plezier te zijn, als iemand zich niet goed voelt moet je daar ook met elkaar over kunnen praten. In deze situatie kan ik erg goed begrijpen, dat die jongen er mee zit, het is z'n zusje....

Het beste relatie advies komt van mensen die er zelf geen hebben, dat is bewezen. Knipoog
Er is een verschil in kunnen uithuilen en een (slechte) situatie die aanhoudt, zoals in dit geval, want dat is voor beide niet gezond.
Een relatie die bijna alleen bestaat uit steun zoeken/bieden, is niet gezond (er vanuitgaande dat we te maken hebben met gelijkwaardige individuen die onder andere omstandigheden niet afhankelijk zijn). Daar moet je iets aan doen om het te veranderen. Iets anders is het als je een relatie hebt met iemand die niet anders kán dan afhankelijk zijn (kind, bejaarde, chronisch zieke, gehandicapte), maar dat weet je dan van te voren.
Maar deze jongen is gezond begonnen, neem ik aan, dus kán hij weer naar gezond. Wellicht met behulp van medicatie, maar vooral met besef dat hij de situatie van zijn zus niet kan veranderen en dat hij er ook geen schuld aanheeft (nou ja, tenzij hij aan de grondslag van de anorexia ligt door haar iets aangedaan te hebben in het verleden, ik neem maar even aan dat dát niet zo is).
Overigens heb ik me (wetenschappelijk) verdiept hoor in relaties en psychologie, het is dus niet (helemaal) mijn persoonlijke mening. Knipoog
De oplossing zit ´m in te proberen hem buiten de situatie te krijgen, zodat hij er beter overzicht op heeft.
De genoemde lotgevallen bijeenkomsten zijn inderdaad ook heel goed.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:59

Overigens is het mooie van advie dat je er mee kunt doen wat je wilt en hoe meer soorten advies hoe meer je er aan hebt, want dan kun je doen wat voor jou het meest logische lijkt.
Advies is niet hetzelfde als sturen...

Anoniem

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:45

KylaLover schreef:
hij heeft al bij verschillende psychs gelopen. Krijg hij hetzelfde antwoord als wat ik bij psychs kreeg: ja sorry, wij kunnen je niet helpen je zal het toch echt helemaal zelf moeten doen Boos!


Volgens mij is dat ook de bedoeling Knipoog

KylaLover

Berichten: 2216
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: ergens in de buurt van nergens

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 16:20

wat het vooral was met die psychs was dat ze hem ook niet geloofden, ze kwamen niet op hem over alsof ze hem geloofden. Psychs zouden toch ook wel een tip moeten kunnen geven, zo iets van bekijk het neit op die manier maar bekijk het eens vand eze kant. Dat zouden bijvoorbeeld dingen zijn waar hij wat aan gehad zou hebben, maar die tips geef ik hem nu dus, terwijl hij die eigenlijk 2 jaar geleden al had moeten krijgen.
Ondertussen heb ik een relatie met hem, en zn oogjes staan meteen stuk vrolijker. Ook mede door die periode dat hij in italie was bij mij, hij knapte zienderogen op. Hij ziet er nu ondertussen weer stuk beter uit ook. We helpen erlkaa nu voooruit zeg maar, aangezien ik depressief geweest ben en er ook nog neit helemaal bovenop ben.

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:30

Ik denk dat jij niets meer kan doen. Jij kunt ook niet zorgen dat zijn zusje beter wordt namelijk.
Zorg maar gewoon dat hij zijn ei kwijt kan.

Hij zal het op het laatst toch zelf moeten verwerken en accepteren, dat kan een psycholoog niet voor hem doen.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:50

Stuur hem eens naar 'n helderziende oid.
Een familielid van me heeft ook anorexia, en als ze daar vanaf komt voelt ze zich heel rustig en heeft ze niet dat gestresste gevoel..

Anoniem

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:35

KylaLover schreef:
wat het vooral was met die psychs was dat ze hem ook niet geloofden,


Niet banketstaaf bedoeld hoor maar sommige psychiatrische patienten hebben hele hoge verwachtingen van de psychiatrie...De bedoeling is dat ze handvaten aangerijkt krijgen, en ze zullen daar zélf mee aan de slag kunnen. Heel veeel patienten verachten dat de psychiater het hoe en waarom uti je peutered, maar dat is niet altijd de bedoeling. Belangrijker is hoe ga je ermee om, en hoe kan je je beter voelen?
Fijnd at hij zich beter voelt en jij hem helpen kan Lachen

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:37

Als ik naar de psycholoog ga, moet ik eigelijk gewoon heel de tijd praten, en dan zegt die wel eens wat maar uiteindelijk doe je het zelf. Je verwacht vaak ook dat die persoon met de oplossingen komt. Maar uiteindelijk helpt die je dichter komen bij de oplossing, maar moet je het gewoon zelf doen. Wel goed dat het beter gaat! veel succes

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:40

Idd.. en ik kreeg ook heel vaak 'huiswerk'. En het gaat zeker niet vanzelf

KylaLover

Berichten: 2216
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: ergens in de buurt van nergens

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 13:16

ReBaTi schreef:
Stuur hem eens naar 'n helderziende oid.
Een familielid van me heeft ook anorexia, en als ze daar vanaf komt voelt ze zich heel rustig en heeft ze niet dat gestresste gevoel..


Helderziende.. denk neit dat hij dat wil. Vooral omdat hijzelf ook zo'n 6e zintuig heeft als ik het zo mag noemen. En dan denk ik dat hij er weinig trek in heeft zeg maar. Misschien zou het wel goed zijn, hij/zij zou hem misschien ook kunnen helpen om te gaan met dat '6e zintuig'. K zal het hem voorleggen, maar denk dat hij heel hard nee zegt :P

En dat Chiqa ook zei, je hoort handvaten aangereikt te krijgen, alleen dan met je die wel aangereikt krijgen. Mn vriend en ik hebbben puur toevallig bij dezelfde psycholoog gelopen bij het jeugdriagg, andere konden we neit krijgen. Hij anderhalf jaar geleden, ik een jaar geleden ongeveer. Het enige wat k moest doen (en hij ook) was praten, maar je wilt niet altijd praten. Wij zijn juist iemand van: we bepalen zelf wel wanneer we praten. Wij willen niet op commando ergens over praten, zo voelt het daar. Vrienden heb ik meer aan gehad, en ik denk dat hij daar op het moment ook meer aan heeft.
Maar dat van die helderziende zal k em toch even voorleggen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:18

Als je met hem praat, wat vindt hij dan zelf van de situatie en wat denkt hij te kunnen doen en hoe realistisch denkt hij dat zoiets is, en dan bedoel ik zowel aan zijn zus als aan zijn relatie met jou, of hebben jullie het er nooit op die manier over?

Maar het lijkt erop dat het nu dus al weer anders/beter is?