Spastische darm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Spastische darm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 22:06

Wie heeft er hier nog meer onder de bokkers een spastische dikke darm en heeft daar ook last van. Hoe gaan jullie daar mee om, en is er een middeltje voor om het te beperken?
Ik word er echt gek van gewoon, weet niet wat ik af en toe moet doen, behalve naar het toilet rennen dan Haha!

Amandje

Re: Spastische darm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:52

Ik heb ook een spastische dikke darm (volgens de maag darm lever arts in de ergste vorm) en ik heb er echt enorm veel last van. Het heeft in elk geval een behoorlijke invloed op mijn leven/mijn manier van leven. Ik heb een paar soorten medicijnen al gehad en heb inmiddels ook homeopatische medicijnen. Eigenlijk werken alleen de homeopatische medicijnen, en die werken ook niet altijd even goed. Maar ze zorgen wel voor wat verlichting. Ook ben ik met een speciaal dieet aan de gang geweest, dat heeft ook wat verlichting geboden. Inmiddels eet ik weer normaal en gaat het weer slechter, dus ga ik terug naar het dieet. Ik heb al vanalles geprobeerd om er mee proberen om te gaan en ben nog steeds bezig om er zo goed mogelijk mee te leven. Maar bij mij is het dan ook echt een hele extreme vorm zeg maar. Mocht je vragen hebben aan mij, bijvoorbeeld over de medicijnen of het dieet (of wat je ook maar wilt weten), stuur maar pm.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:03

Armandje, ik ben wel benieuwd welk dieet voor jou werkt?
Ik heb er zelf ook last van en merk dat het wat beter gaat nu ik geen melk meer drink.

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:34

Mijn dieet is wel vrij drastisch, maar ik heb het idee dat ik er baat bij heb. Sowieso merkte ik zelf al dat ik niet goed tegen vet eten kan, en dat mijd ik sowieso al. Maar via een homeopaat ben ik aan het dieet gekomen, hij adviseerde me om dat dieet te gaan volgen en als het dan beter gaat stukje bij beetje weer steeds 1 ding van het "verboden" lijstje te gaan eten, zodra dat het dan misgaat hoor je te weten waar het aan ligt. Maar het vage is dat toen ik een voor een weer alles ging eten er niets mis ging, maar nu ik alles weer eet het toch slechter gaat.
Maar dit mocht ik ongeveer allemaal een tijdje niet eten:
- suiker
- rood vlees (dus eigenlijk mocht ik alleen kip)
- zuivel (en ook alles waar zuivel inzit, dus geen melk, yoghurt, ei, etc)
- sterke kruiden
- alcohol (dat dronk ik al niet, wan daar krijg ik dus serieuze darmproblemen van)

Dit was zo ongeveer het belangrijkste. Dit moest bij mij dan 8 weken en toen dat goed ging mocht ik elke week weer een van de bovenstaande dingen toevoegen. Gaat het dan mis in een week, weet je waar het aan ligt. Maar bij mij ging het niet mis, maar nu heb ik wel weer last dus ik ga weer aan het dieet beginnen en dan blijf ik het een tijd volgen om te kijken of het dan weer echt beter gaat. Maar drastisch is het wel, want ik moest bijvoorbeeld speciaal brood nemen waar gen melk inzit en je mag echt maar weinig hebben omdat melk en suiker bijna overal al inzit. En als dat er dan niet inzat dan was er wel weer ei of iets anders.. Maar ik heb het goed volgehouden, veel water, vruchtensap en speciale siroop gedronken en zelfs zuikervrije snoepjes gegeten. Het is wel een hele toestand om je eraan te houden, want je moet echt alle verpakkingen bekijken.
Maar voor mij was het het wel waard, want het ging wel beter met mijn darmen.
Als je nog meer informatie wilt dan hoor ik het wel. Ik weet inmiddels een hoop dingen uit de supermarkt op te noemen die je dan wel mag hebben Lachen
Misschien is het wat voor je, om een paar weken te proberen. Het is in het begin ook zeker even wennen, maar ik heb er echt wat aan gehad en ga ook weer beginnen.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:36

wat hebben jullie aan klachten van de spastische darm?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 09:56

Mijn klachten zijn: Misselijkheid, diarree, pijn in de maag, opboeringen. Ga morgen terug naar de dokter aangezien ik gister bijna niet meer op of neer kon van de pijn in me maag.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:33

Ik heb een vraagje... ik heb ook last van maagklachten, mijn vader heeft ook een spastische dikke darm trouwens, dus ik weet niet hoe het bij mij zit...

Maar rijden jullie nog gewoon paard met die klachten? En hoe gaat dat?

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:00

Mijn klachten zijn, altijd misselijk zijn, dan weer diarree en dan weer verstopping, maagpijn, opboeren en gewoon altijd pijn in mijn buik. Vaak ook zo erg dat mijn functioneren er echt heel erg onder lijdt. Wel heb ik ook nog andere klachten, waarvan nog vastgesteld moet worden waar ze vandaan komen. Hoogstwaarschijnlijk heb ik fibromyalgie en cvs erbij, daar wordt ik op het moment voor onderzocht en het lijkt erop dat ik dat heb zei mijn arts.

Maar ik probeer er wel mee te blijven paardrijden. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Soms als ik al flink last heb van mijn darmen, dan lijkt het na een uurtje rijden alsof ze doorelkaar geschud zijn en dat ze dan zwaar gekneusd zijn (zo voelt het tenminste, het kan natuurlijk niet).
Maar soms werkt het paardrijden ook wel een beetje ontspannend. Dus het verschilt per keer, maar ik probeer echt wel te blijven rijden. Sowieso omdat ik paardrijden echt te leuk vind om te stoppen en omdat beweging ook goed schijnt te zijn voor mensen met een spastische darm.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:13

Bij mij is het nooit officeel bevestigd door de dokter maar waarschijnlijk heb ik het ook.

Voor mij is het ook heel vervelend omdat ik tegen veel dingen niet kan maar dat ik dat eerst allemaal moest uitvinden.
Dan verging ik weer van de buikpijn en dan wist ik niet waarvan.

Inmiddels heb ik deze dingen uitgevonden:
- zoute pinda;s
- aardappels ( ik mag er echt maar maximaal 2 kleintjes op een dag hebben)
- melk en melkproducten
- Stampot ( maakt niet uit wat, maar dat komt dus door de aardappels)

Mijn klachten zijn:
- opgezette buik
- pijn in de buik ( in verschillende mate, soms verdraagzaam en soms niet uit te houden)
- rommelig gevoel ( last van winden Bloos Bloos )

Ik moet er gewoon om denken wat ik eet en het lastige is dus het uitvinden ervan.
Gelukkig heb ik de grootste boosdoeners al gevonden en sinds ik ben gestopt met de melkproducten gaat het stukken beter.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 16:45

Ja het is idd goed uitkijken met wat je eet. Ik heb nu ongeveer de grootste boosdoener gevonden: chocola(chocotoffs). Nu gaat het wel met me maag.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:48

Ik heb ook last van een spastische darm, het verschilt bij mij erg per periode hoeveel last ik heb. Ik heb periodes waar ik nergens last van heb, of weken dat ik amper naar de wc kan, hevige krampen en amper kunnen lopen van de pijn.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:49

ik heb namelijk ook wel eens vermoedens dat ik daar last van heb. Vooral met het eten van pasta, warm eten, dan wil het nog wel eens mis gaan. En dan begint het enorm te rommelen in mn buik.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:52

Rommelen, opgeblazen buik, veel lucht, niet naar de wc kunnen, krampen, Dat zijn voor mij wel de voornaamste problemen

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:54

Ik heb erg veel last van rommelen, kramp en juist wel naar de wc kunnen. En als je zo vaak moet dan word het gewoon op het laatst vervelend en pijnlijk. Ik moet maar eens gewoon naar de dokter gaan denk ik.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:55

Lijkt me verstandig Knipoog

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:36

Voor mensen met de gevoelige maag; blijf weg van:

- Chocolade (dat is echt een etter...)
- Sinasappelsap en andere zure dranken
- Alcohol en rookwaren

Het scheelt echt.

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:52

Nakisha schreef:
Voor mensen met de gevoelige maag; blijf weg van:

- Chocolade (dat is echt een etter...)
- Sinasappelsap en andere zure dranken
- Alcohol en rookwaren

Het scheelt echt.

Klopt helemaal vind ik, ik heb het zelf ook gemerkt dat je die dingen echt beter niet kunt nemen. Ook hoor je vaak (vind ik zelf ook) dat melkproducten problemen geven. En van vette of vettere dingen kun je ook beter afblijven. En chinees eten kan vaak ook voor problemen zorgen.
Dat zijn wel de meeste dingen waar mensen met een spastische darm last van hebben denk ik.
Het verschilt natuurlijk ook sterk per persoon, de een kan wel tegen bijvoorbeeld chocola en de ander niet. Meestal is het uitproberen, maar van een aantal dingen is het wel bekend dus dat het vaak problemen geeft.

Ik heb trouwens ook heel snel last van een opgeblazen gevoel en een rommelende buik (en soms ook daardoor winderigheid Clown ). Maar als ik de meeste voedingsmiddelen die problemen geven vermijd, dan kan ik het wel enigzins beperken. Ik heb het trouwens in een hele erge vorm, dus het zal bij mij nooit helemaal weg zijn. Maar gewoon goed op je eten letten kan echt al een hoop doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 11:20

Net bij de dokter geweest, vanwege de blijvende last in me buik. Ik moet nu naar het ziekenhuis waar ze meer onderzoeken gaan doen. Mijn vraag is alleen: Wat voor onderzoeken?

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:57

Dat kan vanalles zijn eigenlijk. Bijvoorbeeld bloedonderzoek om te kijken of je allergisch bent voor gluten (geeft ook darmklachten), een echo, een foto of in het ergste geval een darmonderzoek (met een camera van achteren naar binnen).
Maar dat laatste doen ze niet zomaar hoor, dus daar zou ik me nog niet druk over maken.
Waarschijnlijk moet je gewoon je verhaal weer vertellen daar, zal de arts je lichamelijk onderzoeken en dan kan hij eventueel besluiten om aanvullend onderzoek te doen.
Voor zover ik weet is dat meestal eerst bloedonderzoek en dingen zoals een echo. Er zijn veel soorten onderzoek mogelijk in het ziekenhuis, dus het kan op zich vanalles zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 18:26

Oke thanx Haha!

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:58

Ik heb het ook en ben nu met mijn 2e soort medicijnen bezig..
Het helpt alleen nog niet echt en ik krijg er alleen maar meer buikpijn van, maar ik hoop dat het na een tijdje beter gaat Lachen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:04

als ik dit allemaal lees ga ik me af vragen of ik het toevallig niet ook heb Verward

ik loop momenteel bij de HA in onderzoek en moest vandaag bloed laten prikken en heb nu vezels die ik met water moet drinken

ik heb vele klachten maar waaronder ook,vaak misselijk en daardoor duizelig,continue druk op de maag/buik,zeer rommelende darmen,veel diarree,stinkt ook heel erg,10 min na voleten heb ik behoorlijk last van pijn in de maag
heb behoorlijk veel lucht in me buik ,die ik dan maar opspaar om vervolgens op eigen toilet maar even los te gaan Bloos

en zoja mocht ik dit hebben ,valt er dus blijkbaar wel goed mee te leven als je je maar aan een dieet houd?
word erg moeilijk dan aangezien ik bijna niks lust Nagelbijten / Gniffelen

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:22

Die vezels ken ik ook, als je ze een tijdje gebruikt dan kan het soms wel helpen. Ik werd er alleen misselijk van, omdat ik meteen na een glas vezels een glas gewoon water moest drinken en dat twee keer op een dag. Na zo'n plons drinken was ik gelijk flink misselijk. Maar het kan wel helpen om je darmwerking te reguleren. En de klachten die je beschrijft naadje24, ik herken ze helaas maar al te goed.
En of er goed mee te leven is dat verschilt denk ik per persoon, maar over het algemeen kun je met behulp van een dieet, medicijnen of een combinatie daarvan het best onder controle krijgen. Maar helemaal weggaan zal denk ik niet snel gebeuren.
Ik heb veel baat gehad bij een dieet, maar ondanks dat blijf ik toch periodes van heftige klachten houden. Maar ik heb het ook heel erg, ik ken ook mensen die met de juiste voeding en medicijnen bijna klachtenvrij zijn.

Voor de mensen die interesse hebben in medicijnen die kunnen helpen, hier een paar die ik heb gehad en die wel wat geholpen hebben:
- psylliumvezels suikervrij (vezels die dus met water moeten worden ingenomen), reguleert de darmwerking
- domperidon (tegen de misselijkheid)
- duspatal (moet krampen tegengaan, ik heb er weinig van gemerkt maar ken mensen die er wel baat bij hebben)
- buscopan (moet ook krampen tegengaan)
- iberogast (is homeopatisch en brengt maag en darmen tot rust, werkt bij mij vaak best goed)

Maar een arts kan je natuurlijk het beste vertellen wat voor jou wel of niet goed is, maar er zijn dus wel medicijnen voor.
Het homeopatische medicijn (Iberogast) kun je overigens zonder recept via het internet bestellen, misschien kun je het ook via je apotheek bestellen maar dat weet ik niet.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:27

ik heb der een beetje last van dat is vooral als ik bijv ergens naar toe moet dat een beetje stress kost, dus bijv wedstrijd.
dan zou je zeggen dat het zenuwen zijn, maar dat is het dus niet, lijkt mij niet dat je 2 dagen van te voren al zenuwachtig bent (ik niet iniedergeval) naja en dan komt het... echt heel vervelend

Beauty_yana0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:34

Begin het idee te krijgen dat ik dat ook heb, altijd met een feest krijg ik diarree of buikkrampen.
Heb zowiezo wel 1x in de maand buikgriep.
En dan de zenuwen nog niet meegeteld Scheve mond
Heel vaak opgeblazen buik en bijna elke dag rommelende buik Scheve mond