Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 19:38

Ik zal even bij het begin beginnen...

In augustus vorig jaar ben ik geopereerd aan mijn linkerschouder omdat die steeds uit de kom ging, bij de minste bewegingen en daardoor niet meer normaal met die arm functioneerde.
Het was een zware operatie met een flinke lange nasleep en dus besloot ik mijn paard in die maanden die ik niet zou kunnen rijden, bij mijn instructrice neer te zetten die hem trainde en verzorgde.

Na een maand of vijf mocht ik weer beginnen met rijden en dat deed ik dus ook. Waarbij ik direct de tweede keer dat ik er op zat, er keihard afdonderde (en ja, ook nog op die linkerschouder, auwsie).
Ik herinner mij weinig van de val, hoe het kwam en hoe ik terecht kwam, eigenlijk ben ik de halve dag "kwijt" zeg maar....
Ik ben zo stom geweest om zonder cap te rijden, ik deed dat al jaren en ook die dag deed ik dat. Ik blijk op mijn hoofd gevallen te zijn, nogal hard dus, aangezien ik niks meer wist.

De huisarts stuurde mij naar huis onder het mom van "hersenschudding en dat komt wel goed met rust". En eigenlijk voelde ik mij na een paar dagen ook echt wel weer goed.

Ongeveer een week na de val zat ik op mijn werk en ineens voelde ik mijn hele linkerkant niet meer - weliswaar kon ik alles gewoon bewegen, maar ik had totaal geen gevoel aan die kant. Weggevoerd met de ambulance, hoop stress maar in het ziekenhuis zei men dat het niks was, men kon aan de hand van wat neurologische testjes niks vinden. Ik maakte mij wel ongerust, maar in het ziekenhuis drukte men mij op het hart dat het écht, écht niks was en men gooide het op stress (wat ook klopte want ik zat toen midden in mijn emigratie naar Duitsland, had een hoop stress en ellende te verwerken etc etc).

Die "aanvallen" van links niks voelen bleven komen, soms hevig, soms minder en ze ebden altijd weer weg, vaak al binnen een kwartier.

Toen ik drie weken geleden weer hard van mijn paard viel (ja, het valt soms niet mee, er op blijven zitten Haha! ) kwam ik weer bij de dokter terecht, dit keer in Duitsland. We kwamen zo wat aan de praat over paarden en hij vroeg mij terloops of ik vaak viel en of ik dan ook wat mankeerde (ik had dit keer mijn enkelbanden gescheurd).
Ik vertelde hem van die val en zei hem gekscherend dat ze mij die dag alles wijs hadden kunnen maken, ik wist het toch niet meer... (geheugen is ook nooit teruggekomen van die dag).

Hij vroeg mij wat de MRI had uitgewezen toen en ik moest hem zeggen dat die nooit gemaakt is. Hij was enorm verbaasd en ook boos dat men in NL zo laks had gedaan en dat ze nooit een scan gemaakt hebben, zeker toen ik hem nog vertelde van die aanvallen die tot op de dag van vandaag voortduren. Hij stuurde mij direct door naar de radiologie, voor een MRI. Ik protesteerde natuurlijk, vond het niet echt nodig om een MRI te laten maken van iets dat al twee maanden geleden was gebeurd.

Maar goed, uiteindelijk heeft hij mij overgehaald en heb ik vandaag - puur voor de routine - een MRI scan van mijn hersenen gehad.

.....

.....


.....

Wat ik hier te horen kreeg, gooide mijn leven op slag overhoop en ik kan het nog steeds niet geloven, maar heb de beelden, zwart op wit:

Ik heb een hersenbloeding gehad.

Zo! Dat is er uit. Ik schrok mij helemaal te pletter, kon alleen nog maar uitbrengen "WAT!!!" en het werd nog eens even fijntjes herhaald - Mevrouw, u heeft een hersenbloeding gehad.

Gezien het beeld op de MRI is het zeer waarschijnlijk dat die eerste aanval een hersenbloeding is geweest, een direct gevolg van de val van mijn paard, een week daarvoor. Ook was te zien dat de beschadiging eerder groter geweest is, nu zit er nog een "medium" vlek op mijn rechtervoorzijde van mijn hersenen.
Verder zit er ook aan de linker achterzijde van mijn hersenen een beschadiging, waarschijnlijk ook een gevolg van die val.
De aanvallen die ik beschreef (na de eerste, hevige aanval) konden ook heel goed voortkomen uit die hersenbloeding en bovendien bestaat het vermoeden dat ik een (lichte) vorm van epileptie er aan heb overgehouden.

Nou, dan staat je leven aardig op zn kop kan ik je zeggen... Waar men in NL niet eens de moeite genomen heeft een scan te maken, ga ik nu de hele molen in om te bekijken of en zo ja, welke medicatie ik nodig zou moeten hebben (maar niks is nog zeker op dit moment, eerst moet verder onderzoek worden gedaan). Ik weet dus niet óf en in welke mate ik epileptie heb, wat het voor de toekomst gaat betekenen en noem maar op.

Beter worden doet het niet, het kan stabiel blijven, maar ook verergeren. Het is nog zo onzeker.
Vaststaand feit is dat ik in de afgelopen 6 maanden tenminste één (redelijke) hersenbloeding heb gehad, maar het kunnen ook meerdere zijn geweest. Ik heb alleen geluk gehad dat het mijn verstandelijk of lichamelijk vermogen niet echt aangetast heeft. Af en toe kan ik niks met mn linkerhand maar dat is altijd tijdelijk en daar prijs ik mij wel aardig gelukkig mee ja...

Het is nu nog zo vers, maar ik kan de hele dag aan niks anders denken... iedere tien seconden schiet het zelfde zinnetje in mijn hoofd - ik heb een hersenbloeding gehad.

Ik hoop dat verder onderzoek min of meer hetzelfde uitwijst - ik heb geluk gehad en mag blij zijn dat het verder geen gevolgen voor mij heeft gehad, geestelijk of lichamelijk. Ondanks het feit dat ik eigenlijk in mn handjes mag klappen en god op mn blote knietjes mag danken, voel ik me alles behalve happy...

En ik ben ook boos op mijn toenmalige huisarts. En dat ga ik hem zeggen ook... Al is het maar omdat ik eigenlijk wacht op een "sorry dat we je zo gemakkelijk naar huis hebben laten gaan".

Tja, dat was mijn verhaal, het is wat lang geworden Knipoog

Jullie steun kan ik best gebruiken nu.... Verdrietig

Bonaire
Berichten: 1351
Geregistreerd: 09-11-06

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:41

Wow! Ten eerste wat ontzettend slecht van die nederlandse artsen!

Verder, wat moet dat een schok geweest zijn! Heel veel beterschap (voor zover dat helpt in zo'n situatie) en sterkte!!

kusz Bonaire!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:43

Jeetje! Je bent je vast kapot geschrokken! 'Gelukkig' heb je nu een verklaring voor de aanvallen die je steeds gehad hebt en kun je hopelijk goed herstellen of het onder controle krijgen. Hou ons op de hoogte!

Sodera

Berichten: 5312
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:51

Jeetje!! Dat is niet niks!!
Sterkte!
Ga je je arts nog aanklagen?

Luuz

Berichten: 1959
Geregistreerd: 26-07-05

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:52

Jeetje wat erg zeg!!
Idd 'gelukkig' dat je nu iig weet wat je mankeert en dat er nu naar medicatie gezocht wordt..
Heel veel sterkte!!!

kaatje77

Berichten: 10444
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:53

Misschien erg voor jou in eerste instantie.
Maar je mag je handen dichtknijpen dat ze iets hebben gevonden.
Het klinkt allemaal heel onwerkelijk, weet ik uit eigen ervaring, maar met medicatie kun je er goed mee leven. Ja
Mijn vriend heeft voor 8 jaar geleden een hersenbloeding gehad en in eerste instantie ook naar huis gestuurd. Hij heeft niet langer dan eenuur in het ziekenhuis gelegen, er was niks te vinden.
Achteraf hetzelfde verhaal als bij jou.
Hij slikt nu dagelijks vitamineB12 en ascal, een bloedverdunner. Dit moet hij zijn hele leven volhouden.
Ik heb zelf drie weken met een trombosebeen gelopen. Ook door de artsen onderschat. Dit zijn uiteindelijk 100-en propjes geworden en meerder embolien in beide longen gehad.
Was echt kantje boord met mij.
Na anderhalf jaar bloedverdunners, asceconemarol, ben ik helemaal medicijnvrij voor deze kwaal dan.
Heel veel succes en houd ons idd op de hoogte van hoe alles nu verder gaat.

Arts aanklagen heb ik ook altijd gezegd. Heb er zelf nog niks mee gedaan.
Ben het nog steeds aan het verwerken.
Wat als............is eigenlijk altijd achteraf.

Heel veel sterkte.

nienke_92

Berichten: 1509
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:55

Jeetje, wat ontzettend erg! Nou dan schrik je idd wel even! Nou heel erg veel sterkte de komende tijd!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 19:55

Sodera schreef:
Jeetje!! Dat is niet niks!!
Sterkte!
Ga je je arts nog aanklagen?


Ik heb niet het idee dat dit echt zin heeft... maar ik ga hem wel mijn teleurstelling meedelen.
Hij heeft neurologische tests gedaan die op niets wezen. De arts vandaag zei dat ze er hoe dan ook niets aan hadden kunnen doen, in het kader van voorkomen of genezen. Wel had er een duidelijk kritisch oogje in het zeil gehouden moeten worden.
Ook had men mij ter observatie moeten houden in het ziekenhuis en die scan gemaakt hebben, dan hadden ze het toen al kunnen onderkennen en verder onderzoek kunnen doen.

Nu ben ik al die tijd doorgegaan, fulltime gewerkt, zware verhuizing gehad.... ik zeg niet dát het zo is, maar het kan best zijn dat die epileptie daardoor wel erger geworden is... (zo noem ik het maar even, ik zeg niet dat ik het heb he, dat moet nog vastgesteld worden).

Toogfilosoof
Berichten: 4897
Geregistreerd: 05-04-07

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:56

Nou dat is wel schrikken ja!Heel erg veel sterkte!! Ach gut

Anoniem

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:56

Nou, daar ben je mooi klaar mee...
Dat klachten patroon is nu ineens heel logisch..kon ook bijna niet anders als je dat zolang bleef houden..
En wat eng omdat ze niet weten wat de toekomst daarin is.

#$%@#@
Wat een pokke arts die je zo ongeveer wegstuurde met dat je je aanstelde...
Steeds vaker hoor je zulke dingen over de nederlandse zorg...

Maar je zit zo te horen nu wel op de juiste plek, dus krijg je nu misschien vele betere medicatie dan dat ze dit in NL ontdekt hadden

sterkte Barbara Ach gut

Kaitlyn

Berichten: 9741
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:57

wat verschrikkelijk slordig van je arts in nederland dat ie je gewoon anar huis stuurt onder het mom van: och, het is maar een hersenschudding

wat moet jij opgelucht zijn (en natuurlijk ook enorm geschrokken) dat je van deze arts een MRI moest maken.. stel dat je hier nog maanden mee had rondgelopen?

Iig heel erg veel sterkte

Mazoe

Berichten: 1332
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:58

Nou dat is nogal een pittig verhaal zeg! Heel erg veel
sterkte de aankomende tijd! Ach gut

Samy

Berichten: 11079
Geregistreerd: 16-07-02

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:58

Wow dat is zeker schrikken, gelukkig dat je een andere arts heb gehad.. Gaat ie nu wel weer beter, nu je tenminste weet wat er was?

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 19:59

kaatje77:

Je hoort tegenwoordig zó vaak van die verhalen dat ik mij bijna ga afvragen of er nog wel iets goed gedaan wordt in de ziekenhuizen... Boos!

Mijn man zegt dat ze het niet hebben onderkend omdat ik op dat moment nog bij een psychiater liep om mijn verleden te verwerken (rot-jeugd). Hij denkt dat ze zoiets gedacht hebben van "ach, mevrouwtje heeft weer iets, zal wel weer stress zijn".

En dáár kan ik zó boos over worden he!

Met medicijnen is goed te leven ja, maar ik vergat er nog even bij te vermelden dat ik al astma en hoge bloeddruk heb, waardoor ik al dagelijks vele medicijnen slik. Ik vind het wel genoeg zo... tis allemaal rommel!

Net als die lichtgevende plas die ik nu uitplas - allemaal eng nucleair gif in mijn lichaam gespoten om mn hersens beter te kunnen zien, brrrr... nee, vind het allemaal maar niks

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 20:00

Samy schreef:
Wow dat is zeker schrikken, gelukkig dat je een andere arts heb gehad.. Gaat ie nu wel weer beter, nu je tenminste weet wat er was?


Ik ben helemaal van streek nu.. kan het eigenlijk niet bevatten... Ik moet nog even terug op aarde komen, dat komt nog wel, maar nu even niet

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 20:01

runningkawa schreef:
Nou, daar ben je mooi klaar mee...
Dat klachten patroon is nu ineens heel logisch..kon ook bijna niet anders als je dat zolang bleef houden..
En wat eng omdat ze niet weten wat de toekomst daarin is.

#$%@#@
Wat een pokke arts die je zo ongeveer wegstuurde met dat je je aanstelde...
Steeds vaker hoor je zulke dingen over de nederlandse zorg...

Maar je zit zo te horen nu wel op de juiste plek, dus krijg je nu misschien vele betere medicatie dan dat ze dit in NL ontdekt hadden

sterkte Barbara Ach gut


Dank je...

Ja, het is eigenlijk heel goed terug te halen nu, achteraf.... En dat maakt me des te meer kwaad.

Maar zoals ik al zei - het lijkt in NL een trend om dingen niet te onderkennen.....

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:02

Getsiederrie, dat moet schrikken zijn! Heel erg veel sterkte de komende tijd, en de pb-box staat altijd open, mocht je iets kwijt willen. Nogmaals, heel veel sterkte!
Groetjes, mij

Anoniem

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:03

Idd, lekker makkelijk weg sturen...dat hoor je steeds vaker.
Kennis van mij heeft een kindje wat vanf de gebroorte van alles mankeerd.
Maar die gaan al een hele poos niet meer naar NL, maar naar Belgie.
Geen nummer, geen wachttijden en er wordt alles gedaan wat mogelijk is

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 20:05

runningkawa schreef:
Idd, lekker makkelijk weg sturen...dat hoor je steeds vaker.
Kennis van mij heeft een kindje wat vanf de gebroorte van alles mankeerd.
Maar die gaan al een hele poos niet meer naar NL, maar naar Belgie.
Geen nummer, geen wachttijden en er wordt alles gedaan wat mogelijk is


En dat is hier in DLD ook zo... in eerste instantie denk je "goh, wat overdreven" maar als je goed nadenkt, is DIT wat je onder zorg kunt verstaan.... hier blijf je nog 5 dagen in het ziekenhuis als je aan je hand geopereerd wordt, hier wordt je na een open hartoperatie al na 10 dagen weggestuurd....

bah, word er helemaal naar van als ik er aan denk... Boos!

Noukie
Berichten: 10956
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:06

wow, dan schrik je je inderdaad helemaal gek ja.. Scheve mond
ben jij blij dat die Duitse dokter je toch heeft kunnen overtuigen die MRI te maken! Goed dat je het nu weet en hopen dat de toekomst wat dit betreft vriendelijk voor je is...

en met ziekenhuizen is het helaas altijd wat.. ik heb in Canada een klap op mn borst gehad, ambulance afgevoerd enz.. Na 4u wachten eindelijk een heel kort onderzoekje en weer naar huis gestuurd, terwijl ik bleef aandringen op foto's, omdat ik echt vooral op mn ribben en longen verschrikkelijk pijn had. 2 dagen leter wel een echo gemaakt (als mn nieren werkelijk gescheurd waren had ik die 2 dagen ook niet meer gered, maar ok) maar naar mn ribben is nooit gekeken..
Die hebben nog zeker 4 maanden langs elkaar geschoven en staan scheef.. rontgenfoto had waarschijnlijk 'mooie' beelden opgeleverd dus..

Maargoed, dat is lang niet zo schadelijk als de laksheid waarmee jij te maken had eigenlijk.. je hoofd/hersenen gewoon en dan nog gaan ze er in het ziekenhuis zo simpel mee om.. Scheve mond

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:07

Bloos! Jeetje dat is schrikken!
Dan is het nog een geluk dat je van het paard afviel en bij de dokter in Duitsland kwam!
Veel sterkte de komende tijd! Ach gut

Tegenwoordig hoor je dat toch wel vaker van ziekenhuizen.
Twee jaar geleden hebben de artsen mijn moeder bijna een maand met een gebroken bekken rondlaten lopen Gestoord

Anoniem

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:07

Ja idd
Beter 1x teveel gekeken, dan niet...
In Nl betalen we een bult geld, maar heb je er dan een keer wat van nodig, kan het ineens niet...

En jij maar door werken en doorgaan...
schandalig...ik zou het die arts echt wel onder zijn neus wrijven hoor Ja

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 20:09

runningkawa schreef:
schandalig...ik zou het die arts echt wel onder zijn neus wrijven hoor Ja


Dat ga ik ook zeker doen! Ja Ga er nog even over nadenke hóe, maar dit ga ik niet over mijn kant laten gaan....

_Mayo_

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Hoofddorp[Noord-Holland]

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:10

Ja, het is echt altijd wat met die artsen, ze onderschatten vaak de situatie.
Heel veel sterkte in iedergeval!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Even een routine-check... en dan krijg je DIT te horen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:12

tjees zeg! typerend voor de zorg op dit moment joh!

ik zou het ook niet over mijn kant laten gaan